Jump to content

Håndvåpen jakt i Norge?


Mountain-man

Recommended Posts

Hvis du ikke ser de etiske utfordringene knyttet til det å jakte med pistol, herunder krav til presisjon, anslagskraft og marginer med tanke på skadeskyting, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

 

Jeg er ingen tilhenger av en slik ordning men synes det er fint at folk som er interessert i pistolskyting o.l ivaretar sine hobbier på skytebane osv..

 

Ingen grunn til å bli usaklig, det slår bare tilbake på deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart for håndvåpenjakt. Har vært i RSA og prøvd, funker fint på dyrene der :)

La det gå seg til med buejakt først nå, sånn at det blir godkjent og da har de jo åpnet for alternativ annslagsenergivurdering...

Men det er en lang vei å gå, og det må nok legges føringer ang våpen, kaliber, erverv,kurs, oppskyting osv...

Rart hvis en TC Encore i 300WM med 15" løp ikke skal kunne drepe et rådyr/hjort/reinsdyr når det er lovlig med 16" løp nå :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ser de etiske utfordringene knyttet til det å jakte med pistol, herunder krav til presisjon, anslagskraft og marginer med tanke på skadeskyting, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

 

Jeg er ingen tilhenger av en slik ordning men synes det er fint at folk som er interessert i pistolskyting o.l ivaretar sine hobbier på skytebane osv..

 

Ingen grunn til å bli usaklig, det slår bare tilbake på deg selv.

 

Jeg har ikke bedt deg om hjelp heller, så det går nok fint. :P

Det er heller ingen problem å få god nok presisjon i en revolver til å drive jakt.

Tilstrekkelig anslagskraft er heller ikke noe problem, det kommer helt an på hva man jakter på.

Marginene er nok noe mindre, men man må selvfølgelig ha en skyteprøve som gjør at det er de som er dyktige nok kan gjøre det.

Når du mener at håndvåpen ikke klarer å avlive et dyr på en ordentlig måte så er vel det vel som usaklig som mitt utsagn :roll:

 

Har ikke tenkt å drive denne diskusjonen noe videre, jeg har mitt syn og du har ditt :)

Ha en fin dag ..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

At håndvåpenjakt eventuelt ikke blir tillat i norge, har ingen ting med treffsikkerhet og anslagsenergi å gjøre.

Hovedgrunnen er at enkelte "kontroll organer" ikke vil at vi skal springe rundt i skogen med revolvere på innerlomma.

Jakt vil da også bli ett ervervsgrunnlag, det Er de heller ikke interesert i.

Så i bunn å grunn handler det om tre ting kontroll, kontroll og kontroll.

At det ikke er " politisk" korrekt spiller vel også inn.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Er det etiskt forkastelig og umoralskt om jeg skyter et rådyr på jordet eller en rev på åte med denne?

Selvsagt - det eneste moralske alternativet er å gi den til meg :wink:

 

Jeg synes Cardinal, og kanskje i særdeleshet Omega er voldsomt defensive og konservative her. At noen er imot av ulike grunner er å forvente, men av dere hadde jeg forventet mer? Det fins vel kun (dårlig funderte) "våpenkontroll"-grunner til å forby jakt med enhåndsvåpen?

en ønsker ikke at folk skal ha enda en grunn til eie pistoler

en ønsker ikke at folk skal ferdes i skogen med pistoler

en ønsker ikke at folk skal ha tilgang til våpen de kan skjule,

en ønsker ikke erhvervsgrunn til grovkalibrede pistoler

osv..

 

Alt dette er argumenter som i stor grad har basis i ren skepsis. Forvaltningen er i tvil om befolkningens evner, moral og motiver, og håndvåpen er "skumle". I beste fall er det våpenskrekk, "hoplophobia", om noen husker det..

I verste fall er det forvaltningen som tror den styrer befolkningen istedet for å tjene den?

 

De dyrevernetiske sidene tror jeg kan tilbakevises ila 5 skudd med en 460 XVR mot reinsdyrskiva, og det siste i et passende testmedium. Pistoler er presise, energi og mv er på plass, og elgen blir iallefall ikke mindre død av en 460 enn den blir av en avsaget 6.5x55.

 

Å drive gjennom en slik lovendring vil være et tungt arbeid, men ingenting er umulig, og det handler først og fremst om å skape aksept, vidt og bredt. Å vise fram vellykket håndvåpenjakt i media, å vise fram aktverdige og respektable personer med pistoler og alskens håndvåpen, og pent framviste trofeer. Å dokumentere et lavt skadeskytingsnivå, å dokumentere at våpen som er egnet, ikke er egnet til å true ordensmakten - i korthet å rive ned motargumentene. Å bygge opp politisk korrekthet

 

Et fornuftig startpunkt er nok å danne en organisasjon - jeg melder meg inn tvert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville melde meg inn i ett forbund for håndvåpenjakt straks d er tilgjenngelig.

Moralen sitter mellom ørene på hver enkelt jeger ikke i hvilken våpentype han bærer på.!!!

Bare det settes rette krav tror jeg vi får bort cowboyene her også på lik linje som med bue.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at presisjon og anslagskraft ikke er en begrensning for utøvelse av håndvåpenjakt. 460xvr står elgkravet@100m så det griner og er ALDRIG under anslagskravet til 6,5x55 langs hele kulebanen. Den store bøygen er at om håndvåpenjakt blir tillatt, er myndighetene da nødt til å utstede BÆRETILLATELSE på de største håndvåpna som er tillatt i Norge. Nåløyet er pr i dag å få ERVERVSTILLATELSE, men skal vi da i tillegg gi folk hjemmel til å gå med håndvåpen PÅ seg også.

Min drøm er å få kunne gå på jakt i Norge også med relevante håndvåpen, men så lenge myndighetene ser mørkemenn over alt kan det muligens bli problematisk. Det må utformes et regelverk for HVORDAN håndvåpenjegere skal opptre. f eks forbud mot å bære våpen skjult i forbindelse med jakt. Det kunne feks. være et krav for innvilgelse av slik jaktlisens at man må ha skutt til storviltprøven med det aktuelle våpen FØR en søknad blir innvilget. Da unngår man mange "ubrukte" bæretillatelser siden mange kanskje ikke klarer oppskytinga, men har allerede en bæretillatelse.I tillegg kunne det være et krav om at du allerede er kvalifisert til erverv gjennom skytterorganisasjon slik at man ikke gir jakt status som ervervsgrunnlag, men da stiller ytterligere krav i tillegg til konkuranseaktivitet for en sådan lisens. Det man da i praksis gjør er å tillate allerede ervervede håndvåpen brukt på jakt.

Går gjerne med på å skyte til samme prøve som rifleskyttere, siden en da må være desto bedre trent med håndvåpen enn med rifle for å klare oppskytinga.

Først og fremst tror jeg man må danne ei interresseforening for jakt med håndvåpen, evt under en paraplyorganisasjon, som kan gå inn i dialog med myndighetene på lik linje med det som buejegerne har gjort.

 

chopper.

Link to comment
Share on other sites

Like tullete som buejakt. Selv en innbitt pistolskytter som meg bruker rifla på elgen.

Når jeg ser hvor mange som har problemer med den latterlig enkle skyteprøven med rifle, kan en tenke seg skadeskytepotensialet med håndvåpen.

 

Enig, men om man har en tilsvarende "prøve" bare med pistol er det mulig man får silt vekk de verste cowboyene.

 

Firer man på kravene blir den største taperen viltet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke uttrykk for hva jeg mener om jakt med håndvåpen. (Hvorfor heter det håndvåpen? Er rifle og hagle fotvåpen, lissom?)

 

Jeg forsøkte bare, kanskje på et noe klossete vis, å gi uttrykk for min høyst private prognose for et slikt forslag hvis det skulle blitt fremmet i dagens politiske Norge. :-( Selv om jeg altså mener prognosen er reell, innser jeg faktisk (ikke noe ironi!) at denne tråden ikke burde besudles med slikt dystert og negativt innhold.

 

Moderator kan gjerne slette mine innlegg i denne tråden hvis det er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Cardinal, og kanskje i særdeleshet Omega er voldsomt defensive og konservative her. At noen er imot av ulike grunner er å forvente, men av dere hadde jeg forventet mer? Det fins vel kun (dårlig funderte) "våpenkontroll"-grunner til å forby jakt med enhåndsvåpen?

 

 

Var kanskje for kort, men rent personlig skulle jeg gjerne sett at håndvåpenjakt ble lovlig. For meg er det omtrent som buejakt. Ikke noe problem sålenge jegeren kjenner sine begrensninger.

Måtte bare lagd ett oppsett med godkjent opplæring og en skyteprøve.

 

Det er bare det at jeg har ingen tro på at man ville klare å få med POD/JD og DN på det. For det første får man som chopper sier, problemer med hensyn til ervervstillatelse og bæretillatelse.

Skulle jakt gi ervervsgrunn, ville man få en haug med folk som ønsker seg ett håndvåpen men ikke gidder å melde seg inn i pistolklubb så da tar de bare med seg jegeravgiftskortet og kjøper våpen. For å så hverken bruke det på jakt eller i konkurranse.

Ok, man så kunne man si at man kan ikke kjøpe våpen til jakt men bare konkurranse som nå. men da måtte Politi vært mye strengere på det med aktivitet i klubben, ellers ville man få masse jegere som melder seg inn, kjøper våpen og omtrent aldri blir mer sett mer. Mer arbeid for Onkel betyr mer årsverk og mer press på budsjetter. jeg tror at hvis skulle hatt ett fnugg av sjanse, måtte man ha gjort noe så upopulært som å si at kravet blir at etablerte pistolskyttere kan søke om å bruke håndvåpnet på jakt. Det måtte da implementeres omtrent som same måte som NFPS nå gjorde med rifle, at man må være aktiv over en periode først. Men da begynner nok mange hyle og skrike om det ville være fryktelig og for vanskelig eller urettferdig etc... :roll:

 

 

Så har du problemet med bæretillatelse. Ikke nok med at mange jegere vil bære våpnet på hofta eller i skulderhylster, itillegg vil nok mange foretrekke å ha jakka hengene utenfor for å beskytte våpen mot vær og vinn og da må Politi i realiteten tillatelser til å bære våpen skjult.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode innspill her :)

Veien blir nok lang og utfordringene står i kø. Blir spennende å se hvordan det går med buejegerne.

Første som må gjøres på veien er vel å etablere et forbund.

Med klare regler og krav til både det ene og det andre ser ikke jeg noen saklige argument mot jakt med enhåndsvåpen.

Hvis man vil så kan dette reguleres nesten ihjel slik at bare noen få "hardcore" kortvåpenjegere ønsker å bedrive jakt på denne måten.

 

Hadde vært noe dette å kunne jaktet hjort, rådyr, bever osv med Contenderen og slippe å reise til RSA hver gang...

normal_Afrikajakt_2008_172_%28Small%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ Cardinal

 

poenget mitt var at om en allerede har et håndvåpen på grunnlag av tidligere aktivitet eller nåv ærende inaktivitet, som da ikke gir hverken mer eller mindre kontrollfunkajon/byrokrati for politiet, i tillegg gis tillatelse etter DOKUMENTERT kunnskap/kvalifikasjoner til å bruke disse våpen på jakt, forutsatt at han kan vise til aktivitet ihht krav /spesifikasjoner. Eksempelvis kan man f eks stille krav om minimum 40 stevner i året totalt i alle grener, eller kanskje ligge blandt de 50 beste i norgescupens resultatlister... lufter bare ideer for Ytterligere krav som kan stilles for å luke ut mulighetene for å "torturere" seg gjennom minimumskravene for erverv , ute å bli sett på stevner etter godkjent erverv.

En evt seriøs organisasjon vil kunne være med å bidra til at det stilles høye men ikke urimelige krav til en slik lisens

chopper

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke vi skal blande inn antall starter i NSF eller andre forbund. Forbundstilknytting er jo et krav fra før.

Reglene kan feks være på type våpen, teori og praktiske kurs bla ETIKK ( som mange tror forsvinner hvis man bærer et håndvåpen :roll: ) skyteprøver, antall dokumenterte prøveskudd osv...

Skjult bæring er vel ganske utbredt blant jegere fra før, futeral, erbelstock osv.

Link to comment
Share on other sites

Dette med skjult bæring er det beste argumentet jeg har sett mot håndvåpenjakt. Presisjon og anslagsenergi burde være utdebattert. En S&W 629 vil klare kravet til rådyrjakt, og kan bæres skjult under en litt stor jakke. Har man rifla i et futteral, så er den ikke skjult. Det er ingen hemmelighet hva som er inni futteralet. Du tilfredsstiller dessuten inneværende regler for transport av våpen, uavhengig om det er kort eller langt.

 

Missforstå meg rett. Jeg kunne tenkt meg å prøve håndvåpenjakt. Gjerne med en god revolver eller en halvauto (Ted Nugent jakter villsvin med Glock 20, og har siden byttet til en long slide Kimber også i 10mm Auto, antar avtrekket til G20 ikke er optimalt), men jeg ser problemet med skjult bæring, og problematikken rundt de facto bæretillatelse.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Tror dere glemmer et annet viktig poeng, dette måtte også åpne for fritt salg av ekspanderende ammunisjon til håndvåpen. Rett meg hvis jeg tar feil, men foruten 22lr er vel ikke dette tilgjenglig i dag.

 

Ekspanderende ammunisjon er tilgjengelig. Mantlede kuler som har åpningen foran istedenfor bak har ofte bedre egenskaper mht presisjon.

 

Vi selger Fiocchi .38Spec i klubben (forbud mot ren blyammo) og den har blyspiss. Hornady XTP er et annet eksempel. Et rent blyprosjektil vil også ekspandere i noen grad.

 

Står eksplisitt i en eller annen forskrift at ekspanderende ammunisjon i håndvåpen ikke er tillatt brukt annet enn på skyteskiver (husker ikke akkurat ordlyden).

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ser de etiske utfordringene knyttet til det å jakte med pistol, herunder krav til presisjon, anslagskraft og marginer med tanke på skadeskyting, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

 

Jeg er ingen tilhenger av en slik ordning men synes det er fint at folk som er interessert i pistolskyting o.l ivaretar sine hobbier på skytebane osv..

 

Ingen grunn til å bli usaklig, det slår bare tilbake på deg selv.

 

enig her. Pistolskyting er kjempe morsomt, men ville ikke dratt med meg den på jakt. mest pga, å sette skuddet riktig i viltet, og slippe skadeskyting. har aldri opplevd at du klarer å sette skudde av en pistol like hårfint som ei rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig sansen for pistolskyting og synes det er en flott sport, men vi er allerede utfordret på nok hold fra motstandere av jakt når vi bruker rifle. Hvis vi da skal begynne å strekke strikken med å jakte med alle mulige andre underlegne våpen i skauen, er det en ren gavepakke til jaktmotstanderene. Jeg bare ser for meg fremtidige youtube-filmer klint utover dagbladet.no der skadeskutt vilt humpende sleper seg over åkre med plaffende pistolskyttere på slep. Ender garantert i tårer for vårt vedkommende. Jeg skjønner fasinasjonen men sett i lys av de strenge reglene mtp. etikk og respekt for viltet som står i særstilling i norge jamnført med tilstandene nede i afrika og øst-europa mv.. så tror jeg det hadde blitt voldsomme gnisninger etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ser de etiske utfordringene knyttet til det å jakte med pistol, herunder krav til presisjon, anslagskraft og marginer med tanke på skadeskyting, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

 

Jeg er ingen tilhenger av en slik ordning men synes det er fint at folk som er interessert i pistolskyting o.l ivaretar sine hobbier på skytebane osv..

 

Ingen grunn til å bli usaklig, det slår bare tilbake på deg selv.

 

enig her. Pistolskyting er kjempe morsomt, men ville ikke dratt med meg den på jakt. mest pga, å sette skuddet riktig i viltet, og slippe skadeskyting. har aldri opplevd at du klarer å sette skudde av en pistol like hårfint som ei rifle.

 

Hvor i øyet vil du treffe? Presisjon er ikke større problem med håndvåpen enn med rifle. Det som er cluet er jo selvsagt avstanden det skytes på, som må vurderes på lik linje med alle andre skudd man løser mot levende vilt.

Feks en som har problemer med å treffe skiva på 25m bør ha såpass omløp at han skjønner at håndvåpenjakt ikke er for han.

En skyteprøve og en relativt krevende bør det være, 100m på reinsskive syns jeg blir for dumt, hold mellom 30-60m er mye mer realistisk,både med og uten anlegg.

Angående anslagsenergi, med et grovt kaliber og tung kule er det overraskende hvor lav denne faktoren trenger å være, trenger ikke blåse en .44 i lufta.

En revolver kan være et utmerket jaktvåpen i de rette hender, men ikke gå sulten til skogs..

Link to comment
Share on other sites

Det er en underholdende tråd, mange prøver fortvilt å finne påskudd for å forby noe - i ekte norsk ånd.

 

Hvorfor ikke være positiv for en gangs skyld, prøv å se muligheter istedet for problemer.

 

Fakta finnes, både effekt i dyr og presisjonspotensialet for våpen/skytter er dokumentert mer enn godt nok. Ammunisjon er tilgjengelig. Skyteprøve som for riflejakt er tilgjengelig.

Klarer man å levere 5 skudd innenfor sirkelen med godkjent ammo så er man like god som riflejegerne, hva er da forskjellen? Merker dyrene at kolben mangler og løpet er kortere? Løper de lengre etter treff?

 

Er skjult bæring et problem? Det er kun aktuelt inne på jaktområdet, og jaktområdet behøver ikke være definert som offentlig sted.

 

Hele debatten og forbudet er ren misunnelse, det som jeg ikke driver med det forbyr vi!!!

Link to comment
Share on other sites

Dette med skjult bæring er det beste argumentet jeg har sett mot håndvåpenjakt

Noen må forklare meg hvorfor skjult bæring er et problem - DN har jo allerede signalisert at de syns jegere bør bruke "pene" våpen, så man ikke skremmer folk - hva kan da være bedre enn skjult bæring.

Eller har jeg ikke lov til å bære rifla mi i ei gitarkasse?

 

Dette med skjult bæring er noe dere misforstått tar over fra USA, der det på en måte skiller gode og dårlige intensjoner.

 

Har du i praksis samme sjanse for å sette ett skudd til med håndvåpen som ved bruk av rifle

Hva slags spørsmål er det når det er tillatt å jakte med enkeltskuddsvåpen? Jeg jakter ofte med enkeltskudds rifle, og hagle har jeg kun enkeltløper - vil du forby drillinger og Ruger #1. Revolveren er oppfunnet for mer enn 150 år siden?

 

K

Link to comment
Share on other sites

med rifle er det idag lov å jakte med enkeltløpet munnlader for å spissformulere litt. Da er oppfølgingsskudd mot såret vilt rett og slett ikke tilgjengelig, og jegeren må vurdere sine skuddsjangser ut fra det. En revolver vil altså være "bedre" enn lovlig ytterpunkt i dag.

Dette er i dag et forsvinnende lite problem, akkurat som håndvåpenjakt vil være.

Mange glemmer at for omtrent 20 år siden var håndvåpenjakt tillatt, i og med at det var krav til anlsagsenergi og krutt som drivmiddel, men ikke noe påbud for skulderkolbe. Nå var ikke jakt godkjent som ervervsgrunnlag for håndvåpen, men med lovlig .44 var rådyrjakt/revejakt osv. altså lov.

Og merkelig nok var ikke norges skoger nedløpt av revolversvingende jegere forlest på Morgan Kane. (Kjell Halbing var tross alt Norges mestselgende forfatter på den tiden) Dette er altså såpass marginalt at et fåtall jegere vil ønske å prøve. Jakt er for de fleste av oss såpass dyrt og krevende at vi gjerne vil ha flest mulig sjangser for bytte. Da tar man med seg rifle eller hagle, ikke pistol eller bue.

Dette er da ingen motsigelse, eller god grunn for forbud?

 

Når det gjelder skjult bæring, praktiseres dette av mange idag med delte brytevåpen i sekken. Jeg jakter fra kajakk med rifla skjult under dekk, bare hagla ligger synlig. Dette er ikke ulovlig. Skjult bæring til og fra jakt vil naturligvis ikke være mer lov med håndvåpen enn med rifle/hagle, så dette er heller ikke noe problem.

Fortsatt er det vel tillatt å avlive fanget vilt med pistol tror jeg? Ingen aktuell problemstilling for meg, jeg driver ikke med fangst.

Selv om jeg har psitol, og skyter bue vil jeg nok ikke jakte med noen av disse personlig. Men jeg har ingen betenkleigheter med lovlig jakt styrt av fornuftige krav til opplæring og utøvelse.

Skitt jakt kamerater!

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Finnes det håndvåpen med kapasitet til mere enn ett skudd? :shock:

 

Jeg tenkte nok mer på skuddhold...for øvrig er vel det kanskje en problemstilling for buejakt også? Taes det med rifle som backup? Spør fordi jeg lurer.

 

 

Edit: den første setningen i denne posten kan også forstås ironisk, i tilfelle det var tvil om det

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet på 15 år og det drøyer nok til jeg begynner igjen.

Men for all del, finnes det jægere som ønsker jakte med handvåpen og presisjons, -anslagskraft osv oppfylles så hvorfor ikke?

 

Antijægerne hyler uansett, så om du bruker rifle eller revolver spiller ikke noen rolle.

Hvis noen bærer en rifle på ryggen eller en diger revolver i skulderhylster i skogen bryr jeg meg ikke noe om. Like lite som om folk bærer på en rifle eller hagle. Bærer noe revolveren skjult, ja då ser jeg den ikke og vet ikke om den og da er den jo ikke noe problem :winke1:

Folk som blir redde for en jeger med våpen blir nok like redd uansett våpentype og ofte kan dem ikke noe om våpen og ser nok heller ikke forskjell på dem. (i hvert fall ikke en diger revolver/pistol med kikkertsikte)

 

Er nok lang vei før det overhode er tenkbart med jakt på denne måten i Norge, jeg gidder ikke jobbe for det, men stiller opp som støttemedlem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er riktig at jakt/våpenmotstandere har problemer med oss uansett. Jeg møtte engang et par turgåere (dyrebeskyttere må vite!) mens jeg var ute i veidmannsærend. Brakk hagla som seg hør og bør, og plukket ut patronene. Damen ble krakilsk over at jeg kunne være så ubetenksom å ha skudd i børsa!, jeg kunne jo drepe en bærplukker!! Alle forsøk på høflig kommunikasjon ble effektivt stanset med adrenalinfylt hormonsuppe, så det endte med at jeg ønsket dem god tur videre, og at de sporenstreks strøk tilbake til bilen for å anmelde meg for en ellerannenslags drapsforsøk på tilfeldige turgåere (dem)

 

Jeg har til dags dato ikke forstått helt hva jeg gjorde galt, men synet av et våpen og ikke minst skudd! ødela dgen totalt for disse menneskene. Jeg tror at en diskret pistol under jakka eller i sekken hadde bydd på langt mindre dramatikk.

 

Når det gjelder jaktbart skuddhold med pistol, så vil det (nesten) alltid være kortere enn med rifle. Rett og slett fordi rifla er noe lettere å skyte godt med, eller snudd på hodet, pistol krever mer og jevnere trening å være moderat dyktig med.

De dedikerte pistoljegerne innser dette, og innretter seg deretter. Dessuten liker de ikke skadeskyting mer enn vi andre, så de vurderer nok så nøye de kan.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er en lang vei for at det blir lov til å bruke håndvåpen på jakt i Norge, men det er selvsagt en mulighet hvis de som er interessert jobber like godt som bueskytterne. Hvis buejakt blir en suksess så er det nok også mulig at det blir lettere å få begynne med håndvåpen på jakt også.

 

Enkelte har sagt at det vil være et problem siden håndvåpen kan skjules. De fleste håndvåpen som blir brukt til jakt er ikke så lette å skjule siden de ofte har lange løp og kikkert. Dessuten kan man jo pålegge at våpenet IKKE er skjult under jakt hvis de synes dette er et problem.

 

Når det gjelder presisjon og skyteprøve så bør man ikke forvente at man har de samme kravene som man har på rifle og enhver jeger bør jo kjenne sine begrensinger. Man kan jo ikke akkuratt forvente at bueskytterne skal ta prøven på 100 meter heller. Med trening kan man derimot skyte veldig bra med en god revolver. Elmer Keith er jo en legende i USA når det gjelder jakt med håndvåpen og brukte mest .357 magnum og .44 magnum og påstår at han skjøt og drepte en hjort (mule deer) på 600 yards... Det er forståelig nok ikke alle som tror det er tilfelle, men ha sa selv "Hell, I was there!" da han ikke ble tatt seriøst :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...