Jump to content

Etikk og moral - liten butikk vs. XXL


Barbarosso

Recommended Posts

Er det bare jeg som irritererer meg litt over at utstyrsprodusentene lager egne modeller kun til XXL, marginalt forskjellig enn sine basisprodukter, og som XXL selger ut til priser som er omlag det samme som en frittstående butikk må betale for tilsvarende vare inn til butikken.

 

Klassiske eksempel er diverse Helsport-telt og A-TEC demperen TMM45 (produsert kun for XXL iflg hjemesidene). Skjønner utmerket godt at det er umulig for produsenten å si nei når man får tilbud til å selge like mange varer til en detaljist som man ellers selger til ti andre. Og at da stykkprisen blir lavere er jo forståelig.

 

Men resultatet blir uansett at de små får solgt lite varer og sliter som F. Jeg jobber ikke på butikk selv, men bruker å snoke opp de små som finnes når jeg reiser rundt i landet på jobb. Og det gleder meg når man treffer fagfolk som har greie på hva dem selger, og kan hjelpe med både reparasjoner og låneutstyr når ting blir ødelagt.

 

Så ha det i bakhodet når billige varer hos megabutikker lovprises.

 

Det dagens moralpreik. Ta det for det det er.

 

Ha en god kveld.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Krem-tråd dette. Utrolig viktig å støtte opp om småbutikkene.

Dette gjelder forøvrig matbutikker og! Man får de butikkene man fortjener, i tilfellet Norge store lagere med pappesker slengt på gulvet osv...

 

Man kan ikke BARE handle en eller to ting hos spesialbutikkene og ta resten på REMA1000. Da må de legge ned.

Personlig kjøper jeg ofte med meg melk, kaffe og andre ting i samme slengen. Koster meg kanskje 15 kroner ekstra totalt, men det er det verdt for å ha litt mangfold.

 

Eller vil vi bare ha Norgesgruppen butikker med firstprice-varer som knapt er pakket opp av pappesken og ikke en eneste ferskvaredisk så langt øyet kan gløtte?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med mange små jaktbutikker, er at dei har dårleg utvalg av produkter , og må som regel bestille den varen eg vil ha frå forhandlar. Då kan eg like godt bestille på nettet sjølv til den beste prisen og få det rett i posten.

Fordelen med ein butikk, er for jegerar som ikkje sit på nok kunnskap om produktet sjølv og kan få hjelp av som regel dyktige butikkmedarbeidere.

I tilleg er det greit med butikk når det gjeld reklamasjon

Link to comment
Share on other sites

Syntes dette er en god problemstilling, jeg prøver alltid å gå på de lokale butikkene som har mer kunnskap men kanskje litt høyere pris men god kundeservice.

 

Desverre opplevde jeg gjentatte ganger å bli lyvd rett opp i ansiktet, behandlet generelt dårlig og bli totalt overkjørt på kriteriene jeg ga selgerene.

 

1.

Selger sier til meg at de holder samme pris i butikk som i nettbutikken sin, men insiterer på at prisen faktisk skal være tusen kroner mer på den rifla jeg ble anbefalt. merkelig nok var det akkurat det det samme på alle forskjellige våpen jeg og kona så på ved forskjellige anledninger. beste var jo når selgeren ser på prislappen og sier 9000,- og gir meg våpenet for å holde og se på, på prislappen sto det 8000,-...

 

2.

Ga pris som det viktigste kriteriet for meg (da jeg er student og ikke har så mye av det), selger ga meg pakke"tilbud" på 17500 for rifle med kikkert. måtte jo ha X-bolt og leupold må vite, alt annet de solgte var ikke bra nok (selgerens egne ord), de hadde tilbud på noen kikkerter, men disse kunne jo ikke selgerene anbefale de var rett og slett ikke gode nok...

 

3.

Snakket heller drit om andre selgere og kjeder en å fremheve seg selv når jeg fortalte at jeg hadde et positivt inntrykk av XXL.

 

 

Så da ga jeg totalt faen i den lokale våpensjappa og går heller på XXL eller G-max der jeg har opplevd mye bedre kundeservice og prisene genrelt sett er lavere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet for en av de store kjedene, og det største problemet, synes jeg, er at plutselig en dag bestemmer ledelsen for denne kjeden seg for at "dette merket" skal vi ikke føre lenger.

 

Så kommer da Ola Normann med våpenet han kjøpte for 1år siden, og skal ha deler til dette våpenet.

 

Men nei, det kan vi desverre ikke hjelpe deg med, vi har ikke lenger avtale med denne leverandøren. Dette må du fixe sjøl.

 

Jeg har selv opplevd å måtte kjøpe deler privat av en leverandør,og "solgt" til den store kjeden fordi den "store kjeden" ikke var ønsket som kunde lenger av denne leverandøren/importøren.(dette gjorde jeg for å hjelpe kunden, ikke for å redde kjedens rykte)

 

Dette var meget irriterende for oss på innsiden av disken okså, når ledelsen binder oss både på hender og føtter.

Link to comment
Share on other sites

Dyktige og hardtarbeidene kjøpmen tjener penger uansett om de selger sukkertøy, gravemaskiner eller våpen. Dåsemikler som legger skylden på konkurentene sine fortjener falitt.

 

Har samarbeidet litt med noen lokale våpensjapper runt i landet ang. kurs og sponsorvirksomhet. Det er en broket forsamling med forretningsfolk. Noen er veldig dyktige, og noen er i andre enden av skalaen.

 

Den lokale våpensjappa har mange konkurransefortrinn i forhold til de større kjedene, det må de klare å utnytte ellers er kampen tapt. Men det krever arbeid, nytenkning, engasjement. Desverre tror enkelte at butikken går rundt av seg selv...

 

Værste eksemplet jeg kan huske er en butikk jeg tok kontakt med for å låne lokaler i noen kveldstimer for et kurs. Mine kursdeltagere var i målgruppen til butikken og hadde insvesteringsbehov. Butikksjefen hadde ikke tid til å være i butikken den kvelden fordi han skulle spise middag :shock::shock::shock: ...han gikk glipp av over 100 000 i omsetning den kvelden.

 

En annen meget veldreven butikk gikk på ræva året etter eierskifte og da med en sjarlatan i sjefsstolen.

 

Det er ikke forbruker som har etisk og moralsk ansvar her.

Link to comment
Share on other sites

Syns det blir svært unfair å ukritisk hevde at småbutikkene bestitter så fantastisk mye mer kunnskap enn kjedene.

Har personlig hørt en del smårart hos begge "sider", men har også møtt svært kunnskapsrike ansatte begge steder, med svært god peil på "alt".

 

Noen ganger får man bedre råd hos de store, rett og slett fordi de ansatte har sikker jobb uavhengig av hvor mange og av hvilken type børse/utstyr de selger, mens småbutikker kan slite, og er avhengig av å dra inn mest mulig penger. Kortere vei mellom kunde og egen lommebok rett og slett.

 

Som nevnt handler jeg hos begge kategorier selv, og ser an fra gang til gang, jeg gidder ikke subsidiere småbutikker dersom de ikke varter opp med bedre pris eller vareutvalg.

Link to comment
Share on other sites

helt enig at det må være en form for konkurranse, men slik det er blitt,så er er inntjeningspotensialet skremmende lavt. Ser selv at spesielle varer finner du ikke hos store kjeder,ei heller i fleste tilfeller kompetanse. En liten bedrift må være mer selektiv mtp ansettelser og kunnskapsnivå. Xxl tar knapt nok telefonen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoler ikke på selgere verken i kjendene eller hos småbutikker. Har fått servert så sykt mange graverende dårlige salgstriks. Noen prøver å lure deg, andre har ikke peiling og andre forsøker å fremstå som allvitende og mester i alt. Jeg hater selgertrikset: "Denne har jeg selv, og kan anbefale den på det sterkeste." Ikke f om selger alltid har akkurat det du spør om. Ihvertfall ikke gutter på xxl som max har eid eget våpen i 4år!

 

På XXL kan jeg skrive under på at du blir ræv.... så fort du har et problem med utstyr som du er helt avhengig av. Eks støvler og klær. Opplevde faktisk å få fremvist et utdrag fra forbrukerkjøpsloven som avdelingen hadde modda. Paragrafer var ikke korrekte! Endte med at jeg fikk Lundhaagsstøvler rett fra importør, og en beskjed fra XXL om at jeg var uønska i butikken for godt. Jeg lo av idioten av en leder, og tenkte på alle pengene han ville gå glipp av...

 

Jeg har funnet butikker med kunnskapsrike, ydmyke folk som leverer produktene jeg vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt til å prøve noe nytt. Kun handle i våpenforretning med kaffekrok!! Får jeg en kaffe og et sted å sitte i noen minutter mens øynene sluker brosjyrer og jaktblader, da driter jeg i om ei rifle koster 500,- mer eller mindre, eller om jeg må vente i noen dager på ett eller annet. Dyktighet, forståelse og service betyr vesentlig mer for meg en litt forskjell i pris. Jeg er for å støtte opp om våre lokale virkomheter, men da forbeholdt de som fortjener det. Butikken er ikke bra kun fordi den er liten.

 

Mvh

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt til å prøve noe nytt. Kun handle i våpenforretning med kaffekrok!! Får jeg en kaffe og et sted å sitte i noen minutter mens øynene sluker brosjyrer og jaktblader, da driter jeg i om ei rifle koster 500,- mer eller mindre, eller om jeg må vente i noen dager på ett eller annet. Dyktighet, forståelse og service betyr vesentlig mer for meg en litt forskjell i pris. Jeg er for å støtte opp om våre lokale virkomheter, men da forbeholdt de som fortjener det. Butikken er ikke bra kun fordi den er liten.

 

Mvh

 

Fredrik

Leg liker også denne tanken, men om rifla eller hagla koster 3.500,- mere, så begynner ihvertfall jeg å spekulere på hvor god den kaffen egentlig er. Og slike forskjeller er faktisk reelle. Derfor tror jeg den gemene hop driter i "etikk og moral" og heller kjøper på nettet.

Men det verste er at vi først går i den lokale butikken og tester og tafser, for derettet å gå hjem å sette seg ved pc`n og handle.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, ubetydelige forskjeller så er valget enkelt, såfremt en "verdig butikk", jeg reiser endel og synes det er kjekt å besøke nisje butikker. f.eks 3500,- er ikke ubetydelig, mens 500,- er ubetydelig. Grunnen til link til XXL og complaint, illustrerer problem med å få kontakt med kundeservice f.eks under jakta og ting plutselig går istykker, da hjelper det lite at det var billig i utgangspunktet.

 

Klart alt er med måte, og at det på ingen måte er ment å drite ut XXL, (er tross alt litt innhabil) Når det er sagt så har jeg ikke fremhevet meg selv.

 

Kjekt med diskusjon, og innleggene har illustrerer også tankeganger som kanskje utgjør gjennomsnittet. Således så er det forskjellige meninger og det er sunt.

Link to comment
Share on other sites

I og med at du er kildekritisk (slik nevnt i din signatur) :winke1:

.... :roll: ....

 

Beklager du men den spøken tok jeg ikke.

 

Mener du at jeg skal være kildekritisk til mine egne opplevelser?

 

Eller at siden andre har negative opplevelser med andre deler av (potensielt) andre varehus til en kjede jeg har fått positivt inntrykk av så må jeg ta feil?

 

Eller prøvde du bare å være morsom?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et problem over hele fjøla. Hva skal musikkindustrien gjøre? Det hjelper jo ikke nevneverdig å legge reklamefilm på alle leie-DVD'er som sier at "downloading is stealing...". Den lokale musikkforretningen som selger CD'er tjener ikke penger lenger, og artistene tjener ikke penger på CD salg. Bransjen må finne nye måter å få opp inntjeningen, og mange små aktører ryker. Det samme gjelder i våpenbransjen. Fint med lokale butikker! Men garantien ordner produsenten... jeg har kjøpt kikkertsikter i USA, som har gått i stykker, og jeg har sendt det direkte til fabrikk og fått det fikset uten regning (zeiss og leupold), det samme for GPs'er og annet stæsj. Jeg er ikke villig til å betale mye mer, rett og slett. Dersom man ikke klarer å holde konkurransedyktige priser så er neppe butikken liv laga. Det gjelder jo alle bransjer. Det er utrolig irriterende med køen til kundeservice på elkjøp... men de har prisgaranti, og jeg betaler ikke en tusing mer for vaskemaskien for å holde liv i Ola's elektro på hjørnet.

Link to comment
Share on other sites

I og med at du er kildekritisk (slik nevnt i din signatur) :winke1:

.... :roll: ....

 

Beklager du men den spøken tok jeg ikke.

 

Mener du at jeg skal være kildekritisk til mine egne opplevelser?

 

Eller at siden andre har negative opplevelser med andre deler av (potensielt) andre varehus til en kjede jeg har fått positivt inntrykk av så må jeg ta feil?

 

Eller prøvde du bare å være morsom?

kanskje din virkelighetsoppfatning må justeres noe. La oss heller diskutere emnet, og min link var definitivt aktuell i emnet, se overskrift til denne tråden. Hersketeknikk frabedt.

Link to comment
Share on other sites

kanskje din virkelighetsoppfatning må justeres noe. La oss heller diskutere emnet, og min link var definitivt aktuell i emnet, se overskrift til denne tråden. Hersketeknikk frabedt.

ja vi er definitivt på god vei OT her, og ja linken din er absolutt aktuell. men ser ikke helt hvorfor du "ga" den til meg.

 

Jeg har fremdeles positive opplevelser på XXL, mer positive en på min lokale våpenbutikk.

 

Ja herkseteknikk er absolutt ikke bra, vis det var slik mitt/mine inlegg har blitt oppfattet beklager jeg det da det absolutt ikke var meningen.

 

Når du uten videre kommentar linker inn og quoter må du forvente at den som blir quotet stiller spørsmål med hva sammenhengen er.

 

og det er det jeg gjør, jeg stiller spørsmål med sammenhengen din, og den sammenhengn du oppgir er for meg ikke forståelig, så jeg vil gjerne opplyses litt der.

 

Og hva er det som trenges justert mener du?

Var det at jeg har hatt mer positiv opplevelse med XXL en en lokal våpenbutikk?

Link to comment
Share on other sites

Den lokale musikkforretningen som selger CD'er tjener ikke penger lenger, og artistene tjener ikke penger på CD salg.

 

Heldigvis, vil jeg nesten si. Artistene må ut på turne, og det blir masse bra konserter som vi kan gå på. Platebransjen har vært litt for bortskjemt med å bare snekre sammen noe drit som kan kopieres i millioner for deretter å håve inn penger. Og skulle Gaute Ormåsen ende opp som lagerbestyrer i stedet for artist, så går det helt fint for min del.

Jeg handler der jeg føler for å handle. Om ei lita lokal sjappe går over ende så er det synd for de få det gjelder. Men det er nok jobber for tida, så det er bare å se seg om etter noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke de lokale våpenpusherne overlever så blir det vanskelig å få tak i krutt og tennhetter. Bor 100 meter fra en villmarkssjappe. De har ikke veldig god greie på våpen, men de har det vanligste. Men, til gjengjeld er det et par stykker som har virkelig peiling på fiske. Handler for ganske mange tusen der pr år.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg et forslag til de mange små:

 

1. La de store kjedene ha merkene sine (F.eks. Norrøna, Helsport, Tikka, Browning, Weatherby osv...)

2. Ta inn andre varer som ikke er så kjente i Norge (det er mye flott å få ute i verden).

3. Sørg for å ha en børsemaker og tilknyttet lokalt, og flinke, nevenyttige folk i butikken. Slik at vi som klarer å skamfere børser, fiskestenger og annet livsnødvendig utstyr på verst tenkelig tidspunkt kan få reparert ting kjapt - uten å vente på posten.

4. Ha et godt forhold til den lokale jeger og fiskerforeninga, skytterlaget og andre som er avhengige av kompetansen deres.

 

Stå på! Det er mange av oss som går til grunne dersom den lokale sjappa legger ned.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det nå engang slik at om en skal ha en børsemaker med lokal tilknyttning, nevenyttig personell og i tillegg markedsføre ukjente merker krever det en ting - nemlig omsetning nok til at det er mulig å drive firmaet.

 

Service som å fikse tingene folk har herpet på egenhånd på verst tenkelige tidspunkt er ikke mulig når en ikke har solgt varen - fordi det er ingen inntjente penger å drive service for. Det blir heller ikke ammo, krutt , hetter eller annet småtteri rett og slett fordi butikken ikke er der lenger da alle de store salgene er gjort ett anet sted eller aller helst i ett annet land.

 

Bransjen får de kundene de fortjener og vice versa. Det er liten tvil om at dagens trend er smalere utvalg hos stadig flere tilbydere med raskt synkende service og kunnskap om annet enn de aller mest kurrante varene med høy nok omløpshastighet til at de aldri ligger mer en 45-50 dager på lager. Blir noe jævla herk da om en har ei rifla i 9,3x62 og den nærmeste lagerførende forhandleren er 50 mill unna og den nærmeste kjedebutikken ikke kan ta den inn fordi den ikke står i sortimentet fordi det ikke er mange nok kunder til å forsvare lagerkostnaden på akkurat det kaliberet.

 

Blir det ikke artig når det eneste rifla en kan få se på er en Tikka T-3 i 6,5, 308, 30-06 med en Zeiss Duralyt på toppen. Salong blir en CZ 452 til nød en av de rimelige amerikanske og hagle blir en Rem 870 eller Beretta 686.

 

Ser en anbefalingene fra de mange brukerne som tydeligvis har det akkurat slik idag er vel kanskje det slik flertallet vil ha det ?

Og når det gjelder de eventuelle prisforskjellene som blir beskrevet som ubetydelige er nok en ganske så unison erfaring fra alle oss som befinner seg mer eller mindre på den "gale siden"av disken at 1,- i prisforskjell er forskjell som er for stor. Ikke sikkert det er slik litt lenger unna Oslo gryta, men her på det sentrale østlandsområdet er nok 90% av tidsbruken i forbindelse med ett salg prisforhandlinger.

 

På individ nivå er det svært enkelt å se hvorfor, fordi vi alle vil ha mest mulig for pengene. Som gruppe er det liten tvil om at langt færre tilbydere med ett smalere utvalg lager en mye gråere og tristere hverdag.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig godt innlegg og jeg må si meg enig. samtidig er det nok ganske mange jegere som gir litt faen i våpenet utover det faktum at det er nytt og funker - og det er forsåvidt et synspunkt man nesten må akseptere - det og.

 

Trekker man paraleller til bilbransjen så er det ganske tydelig at nordmenn er et døllt folkeslag. Bilene skal helst være speccet i svart/svart/svart med dieselmotor på 90 illsinte gamper og stasjonsvogn for best mulig gjensalgsverdi - velkommen til saueflokken. Blir litt som å ikke p*** dama for å spare henne til nestemann :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi som er aktive her inne er jo jaktverdens nerder... Den samme typen som er Mercedes entusiast og som er med på Mercedes forum (finnes sikkert :D ) og henter deler selv i Tyskland. De fleste gjør jo ikke det, og de fleste jegere og skyttere er jo faktisk ikke med her. De handler sine greier lokalt.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er selv mercedes-entusiast og kjører rundt i en 20 år gammel 190E :mrgreen:

Poenget med denne tråden er vel kanskje at de fleste jegere går bort fra den lokale butikken og heller handler hos XXL.. og det er jo synd.

Samtidig er jeg enig i at de små butikkene selv må gjøre litt for å fortjene livets rett. Jeg gidder ikke handle der "bare for å handle der", hvis utvalg priser og kunnskap er under pari. Men en lokal butikk med nisje-produkter, godt utvalg i ammunisjon og egen børsemaker samt litt "udda" utvalg mener jeg er en fargerik tilvekst i en ellers Tikka-befrengt XXL-hverdag :)

Link to comment
Share on other sites

jeg er en av di som nesten har gitt opp di "lokale" våpenpusherene. Jeg har sjekket opp pris på div ting i det siste og forskjellene er nesten skremmende. Skulle utføre en jobb på hagla mi for litt siden og da fikk jeg pris på 3500kr og muligens mer om det var mye jobb hos den "lokale" bøssefiksern. hos xxl fikk jeg fastpris på 1600, men det ville ta en til to uker lenger. Selv sliter jeg ikke med for mye penger og ser derfor ingen grunn til å velge det dyreste. Får garanti på jobben uansett hvor den er utført.

 

Andre eksempelet var kjøp og montering av demper hos bøssemaker, fikk pris på 2990 for demper og 600kr for kapping og montering. xxl skulle ha 2600kr ferdig montert.

 

Er som flere nevner i tråden at man kan ikke forvente å holde seg igang om man ikke er konkuransedyktig, Så sant man ikke er veldig spesiell på en eller annen måte såklart. Skulle vært moro for oss på jobb å sagt til kundene at siden vi har bedre kompetanse og større kapasitet så får dere bare betale mer for produktet, problemet er at da mister vi logisk nok alle kundene etterhvert. Alle vil ha mest for minst, spesielt ola nordmann...

Link to comment
Share on other sites

XXL er en volumselger med de bakdelene det fører med seg, jeg vurderte selv å søke jobbe der da de kom til Tromsø men er nå glad jeg ikke gjorde det.

XXL er bygget på samme modell som Elkjøp og det fordrer høye salgsvolum med mersalg av populært tilbehør.

Om man VET hva man skal ha og er litt slu kan gjøre varp hos XXl, men kompetanse i butikkene kan man se langt etter.

 

Der vil jeg heller benytte sjansen ti lå skryte av Andresens Vaabenforretning i Tromsø. Jeg trengte en spesiell montasje til en salong. De som jobber der hadde jeg kontakt med i tilsammen EN OG EN HALV TIME bare for å kjøpe montasjer til 750 kroner.

Der opplever jeg også at kompetansen er på et rimelig høyt nivå samtidig som alle som kommer gjennom døre blir tatt vare på som kunder.

De tok meg seriøst den gangen jeg var 16år og kom for å kjøpe min første salong, jeg tviler på at en 16 år gammel gutt i det hele tatt blir spurt om han vil ha hjelp hos XXL...

Link to comment
Share on other sites

om butikken er liten eller stor så må den gjøre seg fortjent til kundenes valg ang kjøp av div produkter og våpen. vår lokale arrogante værdensmester som var dårlig likt pga høye priser+ drittprat om konkurerende firma og børsefabrikater- såg plutselig lyset når xxl dukka opp med hyggelige folk og priser!! da måtte han slutte å snakke med nedlatende tone til kundene, og prisene var ikke helt spikret fast på veilledende lenger... så jeg syntes xxl gjorde en god jobb med vår lokale hoff leverandør,riktig koselig å handle der nå... :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg husker godt den tiden det bare var små våpenforhandlere og forhandlere av jaktutstyr. Det var et snevert marked med få produkter å velge i og betjeningen kunne ikke noe mer da en de gjør nå. Dette forandret seg heldigvis da de store volumselgerene kom på banen. Da måtte man tenke nytt. Plutselig kom utvalget i både våpen, klesvalg og utstyr. Det ble nå faktisk mulig å kjøpe klær som passet selv til damer. Jeg er derfor tillhenger av "det nye" og ønsker meg ikke tilbake i tid.

Link to comment
Share on other sites

Tja, gikk inn i lokal sportsbutikk for noen år siden, der forlangte de 1900,- for et par jaktstøvler (viking sniper), når magasinet samtidig solgte samme paret for 1200,- så var det egentlig ganske enkelt å la vær å handle lokalt. Å betale 50% mer er litt mye for å være grei og støtte lokalt næringsliv synes jeg.

Er nok ikke enkelt å være liten butikk i dagens samfunn hvor forbrukeren kan sjekke prisen på varen på internett mens han står i butikken. Var værre for 20 år siden, da hadde jeg vel kansje trodd på selgern når han sa at 1900 egentlig var billig for et par slike støvler.

 

Men jeg har et spørsmål, hvor mange % mer er vi villig til å betale for en vare for å opprettholde lokalt næringsliv i stedenfor å handle feks på nett fra en større kjede?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så enkelt dette.Litt om egne erfaringer.Jeg har hele tiden forsøkt å kjøpe jakt,fiske og friluftsartikler lokalt.Men da jeg på våren i 2011 skulle kjøpe en riflepakke ble alt snudd på hodet.Jeg brukte lang tid på å oppsøke div leverandører privat for å få tips og for å få klå litt på div varer.Så langt er alt ok ,men når jeg begynner å snakke pris så fikk jeg bare sånn ca svar.Jeg skulle ha rifle,kikkert,og lyddemper alt ferdig montert så da skulle man tro det var lett å gi en pris men nei, en eksakt pris fikk jeg ikke hos noen.Det var ca 18000,ca 20000 og ca ditt og datt.Når jeg får ca priser tar jeg det for gitt at prisen blir noe høyere.Jeg følte faktisk til tider at jeg ikke ble tatt seriøs hos enkelte lokale og det er jo synd for dem :P . Har vel ikke noe imot å betale litt ekstra men jeg syns jo enkelte bør skjerpe seg.Endte til slutt opp som nett kunde,så alle de lokale gikk glipp av en fin slant. Synd for dem ? nei ,jeg har ikke dårlig samvitighet. :P .

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg enig i. Om jeg hadde en lokal våpenbutikk som var koselig og ryddig, med oppmerksomme og flinke folk og et bra utvalg, hadde jeg glatt betalt 10-15% der vel vitende om at jeg holdt denne i live og sørget for at innehaver ihvertfall fikk ut noen tusenlapper i lønn i måneden.

 

50% mer er for mye, det skjønner alle - og det bør den lokale butikken også skjønne. Et minimum av oppmerksomhet rundt hva konkurrerende kjeder selger varen sin før er vel omtrent kapittel 1 i håndboka for detaljvarehandel...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så enkelt dette.Litt om egne erfaringer.Jeg har hele tiden forsøkt å kjøpe jakt,fiske og friluftsartikler lokalt.Men da jeg på våren i 2011 skulle kjøpe en riflepakke ble alt snudd på hodet.Jeg brukte lang tid på å oppsøke div leverandører privat for å få tips og for å få klå litt på div varer.Så langt er alt ok ,men når jeg begynner å snakke pris så fikk jeg bare sånn ca svar.Jeg skulle ha rifle,kikkert,og lyddemper alt ferdig montert så da skulle man tro det var lett å gi en pris men nei, en eksakt pris fikk jeg ikke hos noen.Det var ca 18000,ca 20000 og ca ditt og datt.Når jeg får ca priser tar jeg det for gitt at prisen blir noe høyere.Jeg følte faktisk til tider at jeg ikke ble tatt seriøs hos enkelte lokale og det er jo synd for dem :P . Har vel ikke noe imot å betale litt ekstra men jeg syns jo enkelte bør skjerpe seg.Endte til slutt opp som nett kunde,så alle de lokale gikk glipp av en fin slant. Synd for dem ? nei ,jeg har ikke dårlig samvitighet. :P .

 

Det vitner om at de ikke tar deg seriøst ja, og er en "pratmaker". Hvor mye koster det dem egentlig å utarbeide et skriftlig tilbud i hånda/på mail? Maks 5 minutter i telefon med leverandør og påfølgende kalkulator-tasting...

 

De kan egentlig bare slenge på "det gidder jeg ikke sjekke" foran slike anslag. "Det gidder jeg ikke sjekke, men ca 20.000" :lol:

 

Men det fine med slikt er jo at de meler sin egen kake, det ble ikke noe salg der. Er bare å stemme med lommeboka. Skal jeg handle lokalt vil jeg ha en god grunn- men jeg er i utgangspunktet positivt innstillt til "børsemakeren på hjørnet", så du skal være rimelig lite serviceinnstillt for at jeg ikke skal synes dette er noe som er ålreit å ha i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Det vi alle ønsker oss. Er en butikk som har det vi vil ha. Og selvfølgelig til en pris som er lav. Betjeningen skal kunne alt om den varen de har i sortimentet. Og de skal kunne reparere det som går i stykker.

Dessverre går ikke det. Alle butikker må tjene penger ellers forsvinner de fort. For mange år siden drev en god kamerat en Våpenbutikk i Bergen. Han er kunnskapsrik, servicvillig, og omgjengelig. Kaffe koppen og praten var alltid tilgjengelig. Vare urvalget var bra, og han skaffet det vi ønsket oss. Det som knakk butikken var at grossistene solgte varene billigere på nett enn han kunne selge varen over disk. At enkelt butikker ikke kan gi kunden alt de ønsker er et problem, men problemet er ofte ikke butikken som forårsaker, men importør. For en tid tilbake skulle jeg inn å supplere noe til mitt våpen. Gikk til den sjappa som jeg hadde kjøpt våpenet. Svaret var noe som jeg ikke likte. Vi forhandler ikke det der lenger. Der er kommet ny importør i Norge og han handler ikke med oss da han er knyttet opp mot en annen kjede. Vel siden jeg er godt kjent i markedet fikk jeg fatt i delen.

Som diskenspringer på XXL vet eg og mye om priser og fortjeneste. Og forretnings ideen til XXL er som alle andre butikker ,det er å tjene penger. Ingen butikker har veldedighet som drivkraft. Hvordan kunnskapsnivået er i forskjellige butikker vet jeg lite om. Svada svar får du alle steder, og butikkene taper på det. Men det er ikke enkelt å skaffe fag folk til alt og alle spørsmål. Min verst opplevelse fikk jeg i en Optiker forretning. Der var det en ung mann bak disken som skulle selge meg en fantastisk Nattkikkert. Den hadde i følge han en forsterkerne egenskap i mørket pga en grønn coating.

Mitt råd til alle som skal handle noe. Les litt om varen du vil ha. Og still spørsmål til de som står der og vil selge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle ønsket at jeg ikke hadde noe kunnskap om fritidsutstyr for da hadde betjeningen på de lokale butikkene mine fremstått som eksperter og jeg hadde handlet i god tro. Med kunnskap bare litt over det normale om fritidsutstyr,ja så fremstår betjeningen på en slik måte at det er flaut,og jeg finner liten grunn til å handle hos disse(med ett unntak).

Link to comment
Share on other sites

XXL og Biltema, same shit, different name. Man vet hva man skal ha på forhånd, gåt inn og kjøper det og går ut igjen. No questions asked. Man vet også hvilke varer man kan kjøpe og hvilke man styrer elegant unna. Den som forventer fagkompetanse og kundeservice hos XXL har i er allerede på ville veier og har overhodet ikke forstått konseptet.

Link to comment
Share on other sites

Har handlet alle mine våpen hos min lokale våpenbutikk, jeg får god service og gode priser.

Et eksempel var fra i fjord høst under elg jakta da en av mine jakt kamerater fikk tull med sin et år gamle CZ(kjøpt hos den lokale butikken) Bolt muffa ramla av under skyting 2 dager før jakt start. Vi ringte han som driver butikke, da fikk vi beskjed om å komme til butikken samme kvelden. Der fikk min uheldige kompis en ny Tikka til låne børse som han kunne beholde til CZen var reparert.

Sånn service er vanskelig å få når utstyret er kjøpt på nett av en butikk som er 50 mil unna.

 

Det er nå en gang slik at en liten butikk ikke kan ha alt på lager til alle årets dager. Men jeg kan leve med å måtte vente noen dager på en bestilling en gang i blandt.

Jeg er glad for å ha en jakt og våpen butikk på en såpass liten plass som jeg bor på, så jeg betaler gjerne noen kroner exstra for å beholde den butikken som er her.

 

Lenge leve de små butikkene :D

Link to comment
Share on other sites

XXL er en volumselger med de bakdelene det fører med seg, jeg vurderte selv å søke jobbe der da de kom til Tromsø men er nå glad jeg ikke gjorde det.

XXL er bygget på samme modell som Elkjøp og det fordrer høye salgsvolum med mersalg av populært tilbehør.

Om man VET hva man skal ha og er litt slu kan gjøre varp hos XXl, men kompetanse i butikkene kan man se langt etter.

 

Der vil jeg heller benytte sjansen ti lå skryte av Andresens Vaabenforretning i Tromsø. Jeg trengte en spesiell montasje til en salong. De som jobber der hadde jeg kontakt med i tilsammen EN OG EN HALV TIME bare for å kjøpe montasjer til 750 kroner.

Der opplever jeg også at kompetansen er på et rimelig høyt nivå samtidig som alle som kommer gjennom døre blir tatt vare på som kunder.

De tok meg seriøst den gangen jeg var 16år og kom for å kjøpe min første salong, jeg tviler på at en 16 år gammel gutt i det hele tatt blir spurt om han vil ha hjelp hos XXL...

 

 

Nå jobber jeg tilfeldigvis som våpenselger hos XXL og sjeldent har jeg kjent meg mindre igjen i en beskrivelse. Har jakta i ca 15 år og tilbringer noe over gjennomsnittet antall døgn utendørs. Brenner for interessen min og har flere kollegaer som har det som meg. Og nå er jeg så heldig at jeg kan livnære meg av hobbyen min.

 

Tar meg spesielt god tid når det er en 16 åring, eller en annen førstegangsjeger som kommer inn i butikken, slik at de får rett utstyr og får den samme gleden av jakt som jeg gjør.

 

Og jeg opplever rett som det er at folk som har handlet hos meg kommer innom bare for å slå av en prat og fortelle noen jaktskrøner.

Synes sånt er trivelig, pluss at jeg gjerne lærer noe fra de som har jaktet lengre en det jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en tråd jeg likte, jeg syns det er positivt at det diskuteres om sånne ting. Siden jeg jobber på XXL så er jeg stadig inne her å kikker å leser. Men en ting er sikkert å det er at jeg har til godes å høre bare positive ting om en sjappa.

Jeg syns det er artig å komme inn i en ny våpenbutikk, det første jeg ser etter når jeg kommer inn en ny plass er åssen de som jobber der tar meg imot, der er det store forskjeller fra butikk til butikk. husker en gang for noen år siden da jeg var innom en av de store forretningene i Oslo området fordi jeg skulle kikke på en spesiell rifle som jeg hadde tenkt å bruke låskassa på for å bygge meg en 17 remington, da jeg sa at jeg hadde tenkt på å bruke den som utgangstidspunkt til en kaliber 17, det endte med at jeg nesten fikk kjeft for de at jeg var så teit å ville bygge om en rifle som var ny. Jeg har aldri vært inne i den butikken igjen å det endte med at jeg kjøpte meg en strøken Sako vixen å heller brukte den kassa. Husker også når jeg jeg var en 16 17 år å var rundt å kikket. Det som som regel møtte meg når jeg var rundt i butikker var at de gadd nesten ikke spør om jeg ville ha noe hjelp.

 

Men til det som irriterer meg litt med mange her inne er at de dømmer alle XXL butikkene under en kam. Uansett om det er unge eller gamle som kommer inn i avdelinga så skal en spør om de trenger hjelp. Å det er spesielt viktig å hjelpe en nybegynner å velge riktig utstyr, ikke bare det at du vil at han skal komme igjen men også fordi at han ikke har spesielt peiling på dette her å da er det viktig at han får et produkt som han får mye brukerglede av. Sånn som jeg gjorde for en stund siden med en ungdoms gruppa til den lokale jeger å fiskeforeninga er noe som jeg syns er viktig. jeg tok med noen forskjellige hagler fra jobb som de fikk teste ut på banen sånn at de fikk prøvd litt forskjellig sånn at det er letter for de å velge riktig våpen den dagen de skal kjøpe våpen selv. Å er det en ting som en ikke kan svare på ja da er det ikke verre eller å si at dette er jeg usikker på så det må jeg sjekke opp i, for er det en ting som virkelig ødelegger for en sjappe så er det at folk later som de har peiling eller som står å lyver for deg. Ikke det at jeg har ekstremt mye peiling selv men ja jeg føler jeg har over snittet peiling på våpen. fikk første salongen når jeg var 8 å har vel hatt en ca 40 våpen etter det i tillegg til noen år på børsemaker linja på Støren.

 

Nå er det en gang sånn at det er plass til både de store å de små, så vær kritisk uansett hvor du måtte handle men ikke døm en hel kjede bare fordi dere har vært inne i en av butikken til kjeden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...