Jump to content

Etikk og moral - liten butikk vs. XXL


Barbarosso

Recommended Posts

Nei faktisk så kjenner jeg meg ikke igjen i det du skriver lenger oppe her. Men jeg hadde en sånn episode selv med et våpen jeg trengte et magasin til å Importøren ville ikke sende det, da bestilte jeg det rett fra USA å alle var fornøyde. det handler bare om å mye innsats du gjør for å ordne opp for kunden. Har en solgt en produkt så er en ansvarlig for å ordne opp vist det er noe som må ordnes senere. sånn er det uansett om det er en stor eller liten butikk. ene å alene opp til de som jobber der.

Link to comment
Share on other sites

Nei faktisk så kjenner jeg meg ikke igjen i det du skriver lenger oppe her. Men jeg hadde en sånn episode selv med et våpen jeg trengte et magasin til å Importøren ville ikke sende det, da bestilte jeg det rett fra USA å alle var fornøyde. det handler bare om å mye innsats du gjør for å ordne opp for kunden. Har en solgt en produkt så er en ansvarlig for å ordne opp vist det er noe som må ordnes senere. sånn er det uansett om det er en stor eller liten butikk. ene å alene opp til de som jobber der.

 

men så var den heller ikke til deg.....

Link to comment
Share on other sites

Klart det blir en litt større utfordring når vi ikke lenger har kontrakter med importører av enkelte merker. Men vi har alltid noen kanaler vi kan skaffe deler igjennom. Har løst flere slike utfordringer ved å bruke våre børsemakere eller børsemaker utenfor kjeden som skaffer det aller meste. Ulempen er at det kan ta litt lenger tid, og at delen ofte kommer til markedspris og ikke "tilbudspris".

Link to comment
Share on other sites

XXL er som jeg skrev bygget på samme forretningsmoddel som Elkjøp og Lefdal. Med samme eier.

Disse er bygget på volumsalg med lave marginer på avanse og da sier det seg selv at en del kunder skal ekspederes om dagen for at en butikk skal bli lønnsom.

 

Jeg kan ikke på noen måte tro på selgere som påstår de har all verdens tid til kunder når de skal jobbe under slike forutsetninger.

 

Det gjør samtidig til at XXL får et preg av upersonlig kundebehandling, og med så mye meninger og følelser som er knyttet til våpen og jakt er dette alfa og omega.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at uttrykket " cash is king " betyr mye for folk. Vi prøver via mail, nettsøking og samtaler å få varene vi ønsker billigst mulig. Dette gjelder i bunn og grunn alt, gjør det ikke ?

 

Selv er jeg fullstendig likegyldig om jeg bruker penger på XXL eller Ola Dunk i kjelleren på en bondegård. Service og fremgangsmåte hos selger betyr mye mer for meg, og kan gått si at jeg mange ganger har rusla tomhent ut fra en XXL-butikk.

Jeg liker å støtte oppunder nisjebutikkene, men det er kun hvis de ikke overpriser seg!

 

Et eksempel: du skal ha ei ny rifle og forhører deg på pris hos 3 forhandlere. Av disse 3 skiller prisen seg med 2000 kr på samme rifla. Plutselig kan den ene kaffekoppen bli dyr hvis den lokale forhandleren er dyrest !

Som oftest er de store forhandlerne veldig synlige siden de har ressurser til å markedsføre seg i nesten alle media når de har fått inn et stort parti av en eller annen pakke. Markedsføring har en gripende effekt hos mange...

 

Plasser 2 identiske biler ved siden av hverandre og alle vil se at et våkent menneske kjøper den billligste, så enkelt er det.

 

Handler nå stort sett alt utenom mat og våpen på nett ...

Link to comment
Share on other sites

XXL er som jeg skrev bygget på samme forretningsmoddel som Elkjøp og Lefdal. Med samme eier.

Disse er bygget på volumsalg med lave marginer på avanse og da sier det seg selv at en del kunder skal ekspederes om dagen for at en butikk skal bli lønnsom.

 

Jeg kan ikke på noen måte tro på selgere som påstår de har all verdens tid til kunder når de skal jobbe under slike forutsetninger.

 

Det gjør samtidig til at XXL får et preg av upersonlig kundebehandling, og med så mye meninger og følelser som er knyttet til våpen og jakt er dette alfa og omega.

 

 

Skal gi deg rett på en ting, vi er volumselgere på lik linje med elkjøp og rema for den del. Men våpen og optikk er ikke det vi har størst volum på. Turmat, kniver, pusselapper og masse annet som vi selger i stort volum som er lett å finne og ta med seg.

Jeg får ikke et personlig forhold til alle som har kjøpt en termos eller en pakke griseører til hunden. Men påstanden din er at XXL har upersonlig kundebehandling vedrørende våpen og jakt og der er min oppfatning at du tar feil.

I tider der vi har mange innom setter vi på flere ekstrahjelper som hjelper kunder med andre ting enn våpen slik at vi våpenselgere får tid til å være grundig.

Link to comment
Share on other sites

Var innom XXL i sandvika og tittet litt på dobbeltrifler... da ble jeg henvist til frankonia da de ikke hadde peiling på hva slags kalibere som var tilgjengelige...og dette var "butikkeksperten" som de andre henviste meg til.

 

XXL i et nøtteskall. Og i morgen er det ikke sikkert de forhandler samme dobbeltrifla heller.

Da har de plutselig funnet et annet merke, som de tjener 50øre mer på.

Link to comment
Share on other sites

XXL er som ElKjøp,- skapt for å selge store kvanta, ikke noe annet !! Service' n og fagkunnskapen er begrenset ned til ett par kurs som noen merker har gitt dem.

 

Vi vet det er sånn. De vet det er sånn, men like forbanna greier vi ikke å holde føttene unna butikkdøra dems...

Det er slik de vil vi skal oppføre oss, en gjeng med sau som beiter ut av hyllene.

Skrur enkelte produkter i perioder helt ned til 0kr i fortjeneste sik at vi skal få se alt det andre også som finnes.

Link to comment
Share on other sites

XXL er som ElKjøp,- skapt for å selge store kvanta, ikke noe annet !! Service' n og fagkunnskapen er begrenset ned til ett par kurs som noen merker har gitt dem.

 

Vi vet det er sånn. De vet det er sånn, men like forbanna greier vi ikke å holde føttene unna butikkdøra dems...

Det er slik de vil vi skal oppføre oss, en gjeng med sau som beiter ut av hyllene.

Skrur enkelte produkter i perioder helt ned til 0kr i fortjeneste sik at vi skal få se alt det andre også som finnes.

Jeg ser ikke på det som et problem, jeg går vanligvis ikke inn i en våpenavdeling på en sportsbutikk for å be om råd, vanligvis vet jeg hva jeg skal ha og er faktisk ikke intressert i å bli fortalt fordelene ved et annet produkt enn det jeg skal ha. Jeg bryr meg ikke om hvordan rifle ekspeditøren har og anbefaler fordi han har hatt den i flere mnd selv, eller hvilket krutt han mener er best til å lade 308w med, som oftest har jeg gjort meg opp en mening om hva jeg skal ha når jeg marsjerer inn. Om jeg derimot ser noe annet de selger med 0 i fortjeneste samtidig så er det jo mulig jeg napper det og med meg ;)

 

Kjøpte nettopp en fjellpulken barnepulk for 3800 hos xxl, alle andre steder jeg har sett den samme pulken til salgs har den kosta 6-7000. Så om en eller anna lokal sportsbutikk kunne lært meg å pakke pulken rett og å smøre skia, så hadde det fortsatt ikke rettferdiggjort 2-3000 dyrere pris.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før dette tar helt av må jeg få påpeke at trådens formål ikke var å henge ut de butikkene som det ble eksemplifiserte med, derimot påpeke at vi som forbrukere har en markedsmakt. Som enkeltperson kan det virke som om våre kjøp ikke påvirker tilbudet i form av en spesialisering av leverandørene, på pris eller kvalitet. Men det er faktisk slik at det er vi som konsumenter som bestemmer hvordan fremtiden skal være med hensyn til leverandørene.

 

Prisen til en vare avhenger av stordriftsfordeler (innkjøpsvolum), nettverksfordeler (kjededrift) og en rekke andre forhold som kun er interessant for noen få spesielt interesserte. Har vi fokus på pris handler vi deretter, regner vi med å få bruk for service, rådgiving, kaffe eller andre mer eller mindre viktige forhold agerer vi deretter.

 

Så jeg vil bare at vi skal tenke oss om når vi handler. La det være våpen, matvarer, klær eller musikk. Vi får til syvende og sist som fortjent. Hva det blir får tiden vise.

 

Ha en fin vinter.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Her ble det mye uretferdig krittik av XXL. Dersom du som kunde har behov som ikke kan tilfredstilles er min erfaring at vi gjør alt det vi kan for å hjelpe. Tenker da på den butikken jeg tilbringer noen timer i måneden. XXL Lagunen.

Min Avdeling har 4 fast ansatte og 7 timehjelper.

To av de faste ansatte er jegre med relativ bra erfaring. De to andre er og bevandret i våpen, og kan hjelpe en nybegynner i mål.

Av de time ansatte er der tre jegreprøve innstruktører , to aktive jaktfeltskyttere. Og de to siste er aktive jegre. I tilleg er to av de timme ansatte utannet både som rifle og hagle instruktører fra NJFF.

Så vis det kalles dårlig kompentanse vet jeg ikke hva som forventes av en butikk. Nå vet jeg at slik er det ikke alle steder.

Alle ønsker å snakke med en ekspert, men de finnes ikke i store megder. Til det er lønnen i Butikkbransjen for lav. Og betale for å ha den eksperten gående er vi heller ikke villig til. Vi skal jo ha super kvalitet til lavpris.

Og råd er vi dårlig til å ta til oss, meg selv inkludert. For vi vet jo altid bedre enn den som står bak disken.

Link to comment
Share on other sites

Den pulken din høggern, er vel av de varene de selger uten fortjeneste :wink:

Intersport selger vel samme pulken til samme pris på nett.

Mens intersportbutikkene må betale den samme prisen når de

skal kjøpe den inn fra sin kjedesentral ;) (den dagen jeg blir

tvunget til å drive kjedebutikk så legger jeg ned)

Hadde alle varer blitt solgt med denne fraværende avanse

så hadde det ikke vært mange butikker igjen. Det er et voldsomt

prisjag i dette landet. 1 av 4 sportsbutikker tjener penger og det sier

seg selv at mange av disse blir borte etterhvert. Er redd vi

ender opp med et veldig fattig butikkutvalg/vareutvalg i de fleste bransjer

i dette landet etterhvert. Er det ikke kjedelig da, hvis det er det samme

uansett hvilken butikk du går inn i, er jo snart bare logoene og

innredningen som er forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått et godt inntrykk av kunnskapen hos xxl-ansatte, så lenge man tar seg tid til å møte opp når de med peil er på jobb.

 

Men det er ikke xxl som tar livet av småbutikkene, det er Internett. Kunnskap er lett tilgjenglig, og de aller fleste kan lese seg opp selv, istedenfor å være avhengig av kunnskapsnivået til en butikkansatt for å velge hva man skal kjøpe. Selv foretrekker jeg å lese meg opp på nett, for så å handle det jeg trenger der det er billigst eller der jeg får best/raskest service.

Så å bitche og klage over kjedene blir som å sutre over at bilene har ødelagt markedet for de som drev med hestesko på fulltid. Tidene endrer seg, evolve eller dø.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig var det et supertilbud på pulk. Akkurat som jeg tidligere har slått til på supertilbud på lee pro1000 for 999,- (komplett med dier) og leica kikkertsikte til 4999,- og zeiss kikkertsikte til 5999,- og viking sniper støvler til 799,-

Skulle jeg alikevel insistert på å kaste bort mange tusenlapper på å kjøpe disse varene av noen som ville ha bortimot det doble for de samme varene bare for å støtte opp om andre enn XXL?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å støtte opp under de mindre lokalbutikkene så godt jeg kan, både privat og i regi av klubben. Man må innse at både netthandel og de store kjedene vil ha en stor andel av markedet i våpenbransjen, men vi trenger også å beholde fagbutikkene. Disse bør nok imidlertid jobbe med ulik spesialisering og nisjer, skal de kunne klare seg i konkurransen.

 

Hadde en slags aha-opplevelse sist jeg var på XXL. Jeg trengte et par ringer i en fart før et stevne. At spesialisten i sentrum hadde disse på lager var jeg ikke i tvil om, men det var lenge etter deres åpningstid. Derfor gikk turen til XXL Åsane som etter sigende også skulle ha QR-ringer. Når jeg etter en grundig titt i våpenavdelingen ikke så snurten av noen montasjer så var jeg på vei til å gå. På veien ut støtte jeg imidlertid på en ekspeditør og spurte for sikkerhets skyld om de hadde baser til kikkertsikte. Joda, det var ikke noe problem. Skulle det være QR eller QRW, og hvilken høyde? Ute på bakrommet fant han frem det jeg trengte.

 

I en slik butikk som XXL forventer jeg av en eller annen grunn at "det man ser er det de har". Ikke slik hos spesialbutikken, der de selvsagt ikke har plass til å vise frem alt i butikken. Kanskje det er en medvirkende grunn til at utvalget hos XXL oppfattes så smalt av noen av oss? At enkelte i likhet med meg har litt forutinntatte holdninger, og kanskje lar være å spørre når de ikke ser varen i hyllen?

Link to comment
Share on other sites

Internett er absolutt noe som ødelegger for alle butikker i dag. Uansett om de er store eller små.

 

Jeg handler selv hos XXL. En av grunnene er fordi det er lite utvalg av jaktbutikker i mitt nærområde og i tillegg så har prisen noe å si.. Merkelig nok..

 

Min egen erfaring fra XXL er selgere med god kunnskap og god kundeservice. Har handlet et par våpen der og diverse andre jaktartikler.

Handler man hos en av de store butikkene trenger man ikke være så redd om noen skulle gå i stykker da butikken er der i morgen også.

Link to comment
Share on other sites

De fleste innvandrerbutikkene (selv om de er konkurenter) slår seg sammen for å kjøpe sinsyke mengder av en vare for å gjøre det billigst mulig, er det ikke mulighet for de små jaktbutikkene å gjøre det samme? Altså ikke kinakål men krutt feks:P

 

Selv så liker jeg å støtte de små bedriftene men alt har sin grense, selv takkler jeg ikke en liten sjappe i oslo siden han som driver den prater bare piss og kommer aldri til å be han om råd når det kommer til kjøp av våpen selv om han kanskje er konkuransedykktig på pris. Så da drar jeg heller til XXL hvor jeg bare har fått bra service hver gang jeg har vært innom.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Synes det er mye kritikk mot den yngre garde også her, er mange som er ung som har mye peiling på våpen og ammo f.eks.

Vet ikke hvor mange ganger det kommer eldre hardbarka jegere som skal kjøpe ammo til sin mauser i 7.62x63, men som ikke har

anelse om hvordan ammo de må ha...å da står man der, som en "ung" pjokk, og belærer en som er 30-40 år eldre enn deg.

 

http://www.ht.no/incoming/article417689 ... ice=iphone

 

 

Der snakker vi kundeservice

Link to comment
Share on other sites

Den største utfordringen med å stå bak en våpendisk enten det er i storbutikk eller hjørnebutikk er:

 

Alle kunder har individuelle oppfatninger av hva som er den endelige sannhet hva angår våpen, optikk, ammunisjon, lading osv. Den som har skutt en enkelt elg med Elite vil hevde det er det beste i verden, og samtidig fnyse en stakkars selger av veien om han skulle finne på å anbefale swift. En trenger ikke se lenger enn trådene her på kammeret ang kuler til elg for å se folk gå i tottene på hverandre.

 

I laget hjemme kan vi finne oss selv kranglende så busta fyker over om det ene eller det andre er best. Da slår det meg at det er lett å avskrive en butikkansatt som komplett idiot om han skulle ha andre erfaringer enn de du selv sitter med, og du samtidig ikke vet noe om vedkommende.

 

En butikkansatt kan sikkert sitt om sitt, og så kan han litt om alt det andre. Uansett bør den ansatte møtes med folkeskikk uavhengig om han har grønn fleecevest eller elgskinnsvest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...