Jump to content

Reinsdyrjakta 2012


SauerHansen

Recommended Posts

Ser at det er mange her som skriver at de har fått sånn og sånn kort "i år også"...

Er disse kortene søkt påInatur?

Har selv søkt reinsjakt, alle områder, de 5 siste årene uten å få tildelt. Virker som det er gjengangere som får kort via Inatur....eller tar jeg fullstendig feil her?

 

Hallo.. Vi er 4 stk som har søkt inatur i over 10 år !! Søkte på alt som var og ikke fått en skit.. I år kjøpte vi reinsjakt på ringebufjellet, koster litt men jakt ble det..,, inatur har så mange mafiahistorier at jeg blir kvalm.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

den flaks og uflaks teorien kan umulig være rett teori her....... når 4 personer har søkt på jakt i 10 år og ikke fått, mens det er gjengangere på trekkningslistene som har fått flere år på rad......muffins spør du meg..

 

Uansett, får nøye meg med bukkejakt og hjortejakt:) Og lykke til til dere som har fått reinskort)

Link to comment
Share on other sites

Der finner du dyr Henning !:)

 

Veldig bra med dyr i dette området. Bare kom deg litt vekk fra bilveiene og du vil få en flott jakt! I tillegg har det visstnok trukket ut en flokk på 500 dyr fra Rondane-nord til Rondane-sør i år.... Er blitt kraftig redusert kvote i områdene Dovre / Grimsdalen.

Link to comment
Share on other sites

Vi er 3 stykker som skal på en uke på reinsjakt ved Gjuvsjåen(HA 240) på Hardangervidda 9 september. Har også tilgang til et bra område sør øst på vidda hele september.

 

Hvis det er en som har lyst å være med så send en meg en pm og fortell litt om deg selv. Ingen betydning om du er ung eller gammel, eller aldri har jaktet reinsdyr før.

 

Kvote og pris kan vi ta på pm etter hvert, men helt humane for utabygds reinsjegere.

Link to comment
Share on other sites

Der finner du dyr Henning !:)

 

Veldig bra med dyr i dette området. Bare kom deg litt vekk fra bilveiene og du vil få en flott jakt! I tillegg har det visstnok trukket ut en flokk på 500 dyr fra Rondane-nord til Rondane-sør i år.... Er blitt kraftig redusert kvote i områdene Dovre / Grimsdalen.

 

 

Har hele Rondane Nord flokken sør for Ula liksom flyttet sammen med Rondane sør da eller ?

Naturen kan overraske, men stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Simle/ungdyr + kalv hos Oppdal Bygdeallmenning, Snøhetta :) Andre år med reinsjakt, første gang på den siden av E6. Det gledes!

 

Fikk jammen meg kløftbukk i dette området jeg også.

Første gang på reinsjakt.

Så om noen har tips om området så taes de i mot med stor takk!

 

Einun

Link to comment
Share on other sites

Kom over denne anonnsen:

Villreinjakt ledig i Sølnkletten villreinområde.

2 jaktpakker m. 5 og 4 dyr med koie 20/8 - 7/9 ledig.

Området har god fellingsstatistikk - 2011 - 76%.

Ta kontakt med Erling Øvergaard - e-post:eroeve@online.no

Muligheter for langtidsleie.

 

Jaktet i dette område i fjor og vil påstå at det er et av de beste områdene det er mulig å jakte villrein. Lite folk og mye rein på sønnavind. Er ikke billigst men ikke helt avskrekkende priser, snakket med han i fjor og husker ikke helt eksakt hva det var.

Link to comment
Share on other sites

Kongsvoll og Drivstua, Snø 1 og 2, Dindalsområdet og Sivert Sæteren. Har ikke fått kartutsnitt.

 

Fikk tilslag på Oppdal bygdeallmenning.

 

Forstår det slik at det er best med nordavind i området.

 

Regner med at moskusplagen er moderat?

Link to comment
Share on other sites

Jeg takket nei til tilbud om simle- og kalvekort hos Røldal fjellstyre, ettersom jeg har fått jakt på Dovre. Fellingsprosenten i Odda ser sørgelig lav ut, og for meg blir det mer stress enn kos å dra nedover i høst. Nå leser jeg i tillegg på sidene hos Ullensvang Fjellstyre at samjaktavtalene stort sett er begrenset til innenbygds jegere. :? Da er det kjekt å ha fått jakt en annen plass :wink:

Link to comment
Share on other sites

I jakta ville de bruke et helikopter som tar 1200 Kg var det snakk om i fjor. Det helikopteret Fonnafly har hatt stasjonert de siste årene tar som du sier 4 pers + bagasje, men i fjor satte de inn et større da dette fikk noe problemer og dette tok ca 1200 Kg til samme prisen: 5000 fra sånn ca midten av vidda til Haukeliseter. Da det var stasjonert fly på Haukeliseter betalte vi 2600 eller 2800 de siste årene, men her var det bare plass til 3 pers og sekkene, noe som var heilt greit inn men ikke heim igjen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hørt noe rykter om at det har gått dårlig med kalvinga på hardangervidda i år. Kom mye snø i kalvinga. Det var sett en flokk i songaområdet med veldig få kalver i. Noen som har vært på fjellet og sett noen indikasjoner?

 

 

For så vidt ikke på Hardangervidda, men er nå bare riksveg og ei jernbane i mellom... Nogenlunde samme kalvingsforholda vil jeg tru.

Jeg og en kompis var oppe i fly med Tobru'n 27.06. og gjennomførte kalvetelling i Nordfjella. Her har du det foreløpige resultatet:

 

Sone 1 mellom riksveg 50 Hol-Aurland og Hemsedalsfjellet:

1444 dyr funnet sone 1 som gir 45,5% kalv/su i sone 1

914 simle/ungdyr i sone 1

416 kalv i sone 1

 

 

 

Sone 2 mellom Riksveg 50 og Bergensbanen:

682 funnet dyr i sone 2 som gir 34,4% kalv/su i sone 2

489 simle/ungdyr i sone 2

168 kalv i sone 2

 

 

Totalt ble det da funnet: 2126 dyr på tellinga som gir 41,6% kalv/su i Nordfjella

1403 simle/ungdyr

584 kalv

 

 

Vi fant ikke alle fostringsflokkene, men prosenten gir nok et godt bilde på situasjonen. Det var en veldig god kalving i fjor, så da er det naturlig at det ble noe dårligere i år. Jo lenger sør og vest vi fløy, jo mer snø var det. På Finse og i Ulvik var det helt sinnsykt med snø. 90% av terrenget var dekket ned til 1300moh. Så til nå har det vært lite med gode vårbeiter for reinen i Nordfjella i alle fall.

 

Om så kalvinga på Hardangervidda gikk dårlig i år, trur jeg en skal være glad til med tanke på forvaltninga... Den må være helt ute å kjøre etter min mening. Bra de setter opp kvotene til 6000 dyr, men med den lille samjakta som blir gjennomført rundt på vidda skytes det altfor lite dyr!!! Skjer det ikke noe revolusjonelt snart kommer stamma til å gå på en smell igjen, det er jeg helt sikker på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...