Jump to content

Gaupejakt 2012, region 6


hamilton

Recommended Posts

Spora personlig 7 eller 8 ulike gauper i "nabolaget" etter kvota ble fylt i fjor, så jeg regner nok med å kunne håndhilse på gamle kjenninger i løpet av februar. Hvis ikke finnes det da alltids muligheter å stifte nye bekjentskaper i andre deler av trøndelag... :mrgreen:

 

Men så langt har det vært 100% dødt etter snøen la seg. En synsobservasjon like før snøfallet er vel det vi kan skilte med i "heimbygda".

 

Bare å holde sluttstykket glatt og fritt for is, så går nok dette aldeles strykende. :roll:

Link to comment
Share on other sites

@Magnum_Mauser:

 

Region 1 – Vest-Agder, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane

Region 2 – Vestfold, Buskerud, Telemark og Aust-Agder

Region 3 – Oppland

Region 4 – Østfold, Akershus og Oslo

Region 5 – Hedmark

Region 6 – Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag

Region 7 – Nordland

Region 8 – Troms og Finnmark

 

Regioninndeling for kvotejakt gaupe i Region 6:

Kvotejaktsområde 1: 1 gauper

De deler av Møre og Romsdal der det i den geografiske differensieringen for gaupe i

forvaltningsplanen er mål om yngling

 

Kvotejaktsområde 2: 1 gauper

Agdenes, Snillfjord, Hemne, Orkdal, Meldal og Skaun kommuner

 

Kvotejaktsområde 3: 2 gauper

Oppdal og Rennebu kommuner

 

Kvotejaktsområde 4: 2 gauper

Røros og Tydal kommuner

 

Kvotejaktsområde 5: 1 gaupe

Melhus, Holtålen og Midtre Gauldal kommuner

 

Kvotejaktsområde 6: 1 gaupe

Selbu, Malvik og Klæbu kommuner

 

Kvotejaktsområde 7: 1 gauper

Meråker og Stjørdal kommuner

 

Kvotejaktsområde 8: 1 gaupe

Frosta og Levanger kommuner

 

Kvotejaktsområde 9: 5 gauper

Verdal, Inderøy (øst for E6) og Steinkjer kommuner

 

Kvotejaktsområde 10: 11 gauper

Snåsa (øst for E6), deler av Røyrvik, Lierne, Namsskogan og Grong kommuner sør for

rett linje fra Portfjellet til Nessåpiggen og videre til Heimdalshaugen og videre rett

vest ned til E6.

 

Kvotejaktsområde 11: 5 gauper

Deler av Røyrvik, Namsskogan (øst for E6), Lierne og Grong kommuner nord for rett

linje fra Portfjellet til Nessåpiggen og videre til Heimdalshaugen og videre rett vest

ned til E6.

 

Kvotejaktsområde 12: 2 gauper

Namsskogan kommune (vest for E6) og Høylandet kommune.

 

Kvotejaktsområde 13: 2 gauper

Fastlandsdelen av Leka kommune, Fosnes og Nærøy kommuner, samt de deler av

Namsos kommune som ligger nord for Rv 17.

 

Kvotejaktsområde 14: 2 gauper

Overhalla kommune, Grong og Snåsa kommune (vest for E6), samt de deler av

Namsos kommune som ligger sør for Rv 17 og øst for fjorden Løgnin.

 

Kvotejaktsområde 15: 13 gauper

Fosenhalvøya inkludert hele Namdalseid kommune og de

Link to comment
Share on other sites

Skjønner lite og ingenting... 1-17 januar 2012, 1 registrering av gaupespor på Rovdata.no. 1-17 januar 2011, 15 registreringer av gaupespor på Rovdata.no, hvorav 8 familiegrupper.

 

Etter at kvota var fylt her spora jeg 7 forskjellige gauper samme helg innafor et lite område sør for Steinkjer. I år er det gjort en synsobservasjon før snøen la seg, etter dette kun rykter om observasjoner. Ingen spor. Ingenting, helt blankt... Og vi har vært ute... mye. Kanskje ikke så mye som i fjor, men vi sjekker jo godplassene jevnt. Merkelige greier...

 

Jaja, vi har jo opplevd tidligere år også at det har vært helt totalt dødt i lengre perioder, men etter forrige vinter sammenholdt med at vi fortsatt har bra med rådyr, mengder med hare og det har vært et knallår for smågnagere - så skulle det jo være bonanza her. Men neida... Kanskje litt merkelig av en sauebonde å være skuffa over å ikke finne gaupespor, men... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner lite og ingenting... 1-17 januar 2012, 1 registrering av gaupespor på Rovdata.no. 1-17 januar 2011, 15 registreringer av gaupespor på Rovdata.no, hvorav 8 familiegrupper.

 

Jeg har stor mistanke at det er nedgang i gaupebestanden i Lierne å . Vet det er registrert 1 familiegruppe , Ikke langt i fra meg ! men ikke sett sporene . Men har kun sett gaupespor i den 10.12.2011 , da jeg var på hare/revjakt i innerdaln. Det er det eneste sporet jeg har sett i fjor . Og har ikke sett gaupespor i år 2012 ! Vet det ble skutt mange rett på andre siden av grensa her i 2011 ! Må være det som gjør at vi har nedgang på gaupe her i sørli ! Kan ikke tenke meg annen årsak ! Jibrag : Tror du virkelig gaupa spiser mye lemmen ????

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av om gaupa spiser lemen eller ikke - smågnagerår er år med store overskudd. Om gaupa ikke spiser lemen sjøl vil den ha mindre konkurranse i matfatet hos de konkurrentene som spiser lemen (rev, mår, rovfugl osv).

 

Og ja, jeg er rimelig overbevist om at gaupa også tygger seg gjennom en del lemen i et lemenår. De har jo i praksis kunnet ligge på ei myr med kjeften åpen og bare tygge hele sommeren og høsten...

Link to comment
Share on other sites

Gaupene ser ut til å ha grodd vinger...

 

Og nå ser vingene ut til å ha falt av... For over natta så begynner det jo å ramle inn observasjoner fra hele fylket ser jeg, og det har også vært en observasjon her i bygda denne uka (men det var synsobs før det begynte å snø igjen...)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og hele reservekvota forsvant.

 

Kvotejaktsområdet som fikk ta reduksjonen er da altså det området med flest registreringer forrige sporingssesong, som fikk økt sin kvote nettopp på grunn av mange registreringer.

 

Akkurat nå føles jo dette litt som "takk for god innsats". Så vi får se hvor mange rapporter de får inn på Rovdata etter dette... Og lykke til med å utrydde gaupa fra Fosen med 13 dyr på kvota og 0 i reserve...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ille. At de har redusert kvoten med hele 16 dyr er ikke til å tro. På bygdene rundt Steinkjer er det så og si tomt for rådyr. I desember 2010 ble det sporet 4 forskjellige gaupefamillier i Kvam. I mars når rapporten fra NINA kom var det godkjent KUN 1 familliegruppe på nordsiden av E6 fra Steinkjer og opp til Snåsagrensa. Dette viser at det er på grensen til ren og skjer svindel det forvaltningen driver med. Som om ikke det var nok, påstod disse rovviltforvalterne at de hadde kjørt på ei gaupe på E6 i Kvam i januar 2010 slik at det ble trekt unna ei gaupe på kvoten for Steinkjer og Verdal. Hadde vært spennede å anmelde forvaltningen for dokumentforfalskning når det gjelder gaupa. I forhold til antall gauper så er det min oppfatelse at de bevisst og kynisk underrapporterer antallet gaupe i regionen. Dette kan de gjøre fordi at SV og Heide Sørensen styrer rovviltforvaltningen i Norge i den hensikt å dramatisk øke antall rovdyr. Bare for 3-4 år siden var det slik at det var bra med rådyr. Vi kunne jakte så og si hver helg og være i kontakt med rådyr. De 2 siste årene har vi mer eller mindre latt være å jakte da rådyra er desimert av gaupa.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra DN sin vurdering:

 

"Vi tilrår en fordeling av kvoten i samsvar med sekreteriatets vurdering av klagene og innstilling til nemnda datert 23. desember 2011, med unntak av kvotejaktsområde 9, hvor vi tilrår 3 gauper"

http://www.regjeringen.no/pages/36890700/gaupe_region6.pdf

 

Sekreteriatets innstilling til kvote i kvotejaktsområde 9 var på 4 gauper, og rovviltnemda vedtok ei kvote på 5 begrunnet i svært mange observasjoner.

 

Sporingssesongen 2010-2011 ble det totalt rapportert inn 315 tilfeller av observert gaupe på Rovdata, hvorav 44 familiegrupper. Av disse var 74 tilfeller av observasjoner, hvorav 15 familiegrupper, i kvotejaktsområde 9 (Verdal og Steinkjer kommuner).

 

Dette er altså hvordan byråkratiet velger å tolke politikernes vedtak om at "lokal kunnskap skal vektlegges".

 

Jeg kommer til å be om at min bruker på Rovdata.no slettes, for dette sirkuset GIDDER jeg ikke å bidra mer til. Lokal kunnskap skal få forbli lokal kunnskap.

 

http://www.youtube.com/watch?v=_InlHtXP5-Q&feature=related

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å be om at min bruker på Rovdata.no slettes, for dette sirkuset GIDDER jeg ikke å bidra mer til. Lokal kunnskap skal få forbli lokal kunnskap.

 

Kunne ikke sagt meg mer enig!

Nå får de dra seg ut av sofaen å gjøre jobben selv, blir lite hjelp å få rundt omkring etter det her...

Link to comment
Share on other sites

Vi har i allefall gjort et ærlig forsøk de siste dagene, men dette har vært vanskelig... Noen steder har vi 4-5 cm fin puddersnø på skare, noen steder fokksnø der katta setter spor etter kun tredepotene, noen steder hard skare der katta delvis setter spor, delvis ikke - og noen steder glasert skare der elgen går oppå uten å sette spor...

 

Har hatt spor etter sju ulike dyr, to enklinger og ei gruppe på 5. Utvida familiegruppe eller ei kjempeyngling. Har fulgt den gruppa noen kilometer de siste dagene, spesielt i går fikk vi spora ganske langt men de har bare staka ut kursen og gått. Etter å ha lett gaupespor i 3 mnd uten å finne et poteavtrykk føles det som en dårlig planlagt spøk når en kommer oppå en fokkskavl og finner fem perfekte sporrekker stempla i snøen side om side...

 

I dag er det hviledag og vente-rev.

Link to comment
Share on other sites

samme problemer i region 7 på Helgeland. gammel snø, som er relativt hard på enkelte ommråder. men mye gaupe har vi, vi har nok spora 7-8 forskjellige dyr disse dagene. på Torsdag hadde vi nærkontakt å ho ble sett av en post. Hviledag her også i dag, 28 minus i området. Så nå håper vi bare kvoten holder til i mårra når vi får sporsnø.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvor blir det av alle gaupene? Folk vasset jo i familiegrupper. Kan det virkelig ha seg slik at det er mulig å overestimere bestanden eller er det forskerne som har vært og visket ut sporene etter alle familegruppene? Gaupejakta 2013 blir nok en festlig opplevelse :roll: Personlig har jeg ikke sett et gaupespor i fjor, så en stor takk til rovviltnemda som har rasert jakta for de kommende tre årene! Det er jo ikke annet å vente når en setter fylkespolitikere til å forvalte en fåtallig art :(

Link to comment
Share on other sites

Vi har betydelig mindre gaupe nå enn etter jakta var avslutta i fjor, så jeg ville kanskje vært litt forsiktig med å rette skylda mot rovviltnemnda. I fjor fikk vi godkjent under halvparten av de familiegruppene vi klarte å skille fra hverandre nord på Innherred, selv om vi visste at det i flere tilfeller var to grupper som endte som ei i offisielle rapporter. I år klarer vi antakelig å skille alle fra hverandre såpass at de blir godkjent i de offisielle rapportene, og det kan se ut som om den offisielle bestanden nord på Innherred kommer til å bli eksakt like stor som fjorårets. Selv om vi har betydelig mindre gaupe.

 

På Fosen ser det ut til å være omtrent som det har vært, men der ser gaupa ut til å oppføre seg omtrent som når elgen "trekker på været", de konsentreres rundt ulike deler av Fosen til ulike tider på året, sikkert avhengig av vær, føre, mattilgang, paringssesong osv. Men det er ikke lite gaupe der ute.

 

Likeledes ser det ut til å være rimelig bra med dyr nord for Steinkjer sentrum, i allefall synes det å være en del familiegrupper i området Stod-Kvam-Namdalseide. Men det har jo vært så ujevne sporingsforhold at vi ikke har klart å følge dem like godt i år som i fjor - i fjor kunne jo gaupene følges fra dag til dag, i år dukker de opp og snør bort igjen...

 

Men for å se litt mer spesifikt på det - siste gaupa som datt i kvotejaktsomr 9 i fjor ble skutt oppe ved Kjesbuvatnet, og gikk sammen med ei anna gaupe. Helga før spora vi 7 ulike i Sparbu. Jeg er rimelig sikker på at de to som ble jakta på i Verdal ikke var de samme som vi hadde i Sparbu, altså minst 8 "overlevende" i Sparbu-Verdal. I år har det vel vært observert 1 spor helt nordøst i Sparbu som antakelig var den samme som Verdalingene hadde spor av sørøst i Verdal, og i tillegg har det vært familiegruppa på Levangsgrensa og et spor oppi Sul.

Thats it, såvidt jeg vet. Da er det jo ikke jakta som er årsaken...

Link to comment
Share on other sites

Gaupejakta 2013 blir nok en festlig opplevelse :roll: Personlig har jeg ikke sett et gaupespor i fjor, så en stor takk til rovviltnemda som har rasert jakta for de kommende tre årene! Det er jo ikke annet å vente når en setter fylkespolitikere til å forvalte en fåtallig art :(

Håp om bedring I rådyrbestanden da.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Rart ingen kom med kritikk når kvotene var høye i noen år, men lett og komme med kritikk i ettertid når en har sett resultatet!

 

Så du mener alle gaupene er skutt?

 

Tror nok noe av grunnen til at d er mindre gaupe her nå er etter MANGE år med for mye gaupe som har sendt rådyrbestanden ned til et historisk lavmål, gaupa har spist seg ut av matfatet og flyttet til områder med mat.

 

Når ei gaupe kan gå fra Sarek å hit kan vel noen gå til Sarek også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er nok mye større sjans for at gaupene er skutt enn at di har flytta ut værtfall. Noen gauper legger ut på vandring etter egne revirer det er klart,men ikke så mange. Gaupa lever ikke bare av rådyr..

Les litt om gaupas adferd og hva forskningen har finni ut etter alle dissa åra så er det veldig eller ingen ting som tilsier at den flytter av den grunn. Den forandrer bare matfatet fra biff til småsnadder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...