Jump to content

Ba om søylebedding, fikk jeg korrekt utført arbeide?


xxaxx

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg sendte før jul salongen (CZ 455) til børsemaker for søylebedding for å bedre presisjonen og problemet med at stokken er veldig myk i annlegget mot låskasse og børsa er veldig ømfindtlig i tiltrekkingsmoment på festeskruene.

 

Da jeg fikk børsa tilbake, var for det første bakre søyle avsluttet en god bit inni stokken slik at den ikke lå ann mot underbeslaget, dette er vel ikke rett?

 

Fremme var det slett ikke satt noe søyle, men istedenfor lagt inn en bit aluminium som låskassen hviler på, dermed er jo saken den samme i forrhold til mykt treverk og tiltrekking av festeskruene.

 

Hva bør jeg forvente av børsemaker i denne saken? Jobben er jo ikke gjort i forrhold til ordre, og jeg er aldri kontaktet om jeg ønsker det gjort på en annem måte.

 

Prisen jeg hadde fått på forhand var 1300kr for søylebedding, når jeg hentra rifla var den økt til 2000kr.

 

normal_Fremre_over.jpg

 

 

normal_Fremre_under.jpg

 

normal_DSC_4159.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ønsker ikke å sverte noen.

 

Er ikke snakk om å sverte noen, heller det å advare andre mot dårlige børsemakere så vi slipper å havne i en lei knipe.

 

Men kan jo vente til å se om han ordner opp eller ikke.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

At søylen ikke ligger an mot låskassa skal du ikke bekymre deg om, jeg syns det er en fordel å heller avslutte søylen noen mm fra låskassa og fylle opp med beddemasse. Beddemasse er dønn solid og gir bedre pasning enn en søyle. Men bilder hadde jo hjulpet da.

 

Edit: Når jeg ser bildene så må jeg si at det så ut som en larv-jobb. Er det ikke brukt epoxy/beddemasse?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oppdatert med bilder.

 

Sendte mail og spurte om pris på søylebedding, fikk til svar at pris på søylebedding var 1300 kr. Den er egt grei, har pris skriftlig.

 

Det jeg lurer på er om dette vil bli holdbart, stokken vil jo bli tatt av og på utallige ganger for løpsskifte, tidligere har jeg måtte trekke til med forskjellig moment hver gang for å få den til å samle bra.

Har ikke fått testet noe presisjon enda pga vind.

Link to comment
Share on other sites

At søylen ikke ligger an mot låskassa skal du ikke bekymre deg om, jeg syns det er en fordel å heller avslutte søylen noen mm fra låskassa og fylle opp med beddemasse. Beddemasse er dønn solid og gir bedre pasning enn en søyle. Men bilder hadde jo hjulpet da.

 

Edit: Når jeg ser bildene så må jeg si at det så ut som en larv-jobb. Er det ikke brukt epoxy/beddemasse?

 

Fremme er det brukt noe masse mellom alu og stokk, samt en treskrue, (skjevt skrudd i)

 

Bak er søyla festet/limt fast tror jeg, den sitter nå fast.

Link to comment
Share on other sites

Vel den er vel både beddet på vanlig vis og søylebeddet den der.

 

CZ455 har dårlig med plass fremme pga magasinbrønnen, men hadde jo forventet at børsemaker skulle løse dette på et annet vis å få till en søylebedding der, hvertfall når jeg spurte pris spesifik på søylebedding på CZ455 og skrev søylebedding på ordreseddelen.

 

Har fått mail med tilbud om to gjengejobber i kompansasjon for feil pris, jeg fikk kappet å gjenget et løp samtidig hos han og den jobben "ser" grei ut, har som sakt ikke fått skutt noe med den enda.

"Søylebeddinga" mener han er bra.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for og forsvare eller rakke ned på noen Men: Noen har bestilt et produkt som de selv ikke vet hva er (1)! Og "Noen" har ikke utført det som bestiller hadde bestilt men ikke viste hva var...

 

(1) Det spørres om: "fikk jeg korrekt utført arbeide" Da regner jeg med at man ikke vet hva som er bestilt når man ikke ser at jobben ikke er gjort, som det må hentes inn 3djeparts opplysninger for og få avkreftet.

Link to comment
Share on other sites

Ser den Mr. Polar :wink: litt kjapp i avtrekkern der, burde sett nermere på bildet Tika viste.

 

@plå: For meg er søylebedding: Sylindere i passelig diameter i forrhold til skjefteskruer, limt fast i stokken og justert til annlegg mot låsekasse og underbeslag. For å bedre presisjonen i børsa gjennom å forhindre komprimering av treverket i stokken når stokken festes til låsekassa og dermed ikke få endret press på låsekasse.

 

Det jeg egentlig ønsker er vel en bekreftelse/avkreftelse på at min oppfatning av søylebedding er rett, og om jobben som er gjort er det man burde forvente når man ber om å få gjort en søylebedding av en riflestokk.

Link to comment
Share on other sites

Henvis til denne tråden (Ta gjerne med en utskrift), og forklar at det er pengene tilbake eller så går navnet ut til 10 000 potensielle kunder, før du går til forbrukerombudet og likevel får pengene igjen, etter å ha tvunget ham til å bruke mye tid på forbrukerombudet, og miste 10 000 potensielle kunder på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg egentlig ønsker er vel en bekreftelse/avkreftelse på at min oppfatning av søylebedding er rett, og om jobben som er gjort er det man burde forvente når man ber om å få gjort en søylebedding av en riflestokk.

 

En søylebedding er sånn som bildet til Tika, det er en bedding der det også brukes søyler slik at det ikke er treverk mellom låskassa og skruen. Søylen trenger slett ikke være aluminium, det er vel så bra å fylle hullet med beddemasse, men det er litt vanskeligere, og mye dyrere enn å fylle med aluminiumstang.

Link to comment
Share on other sites

En søylebedding er ikke en full bedding, men ganske riktig tilpasning av søyler (kan være i ett hvilket som helst ikke komprimerbart material, gjerne en kombinasjon av metall og beddemasse) rundt skjefteskruer som forhindrer at man kan komprimere stokken ved tildraging av skruene (har alltid vert ett problem på t.d. CZ).

 

Dette muligjør at man kan skrufast skruene med likt moment fra gang til gang, og kunne forvente at riflen skyter likt både før og etter demontering.

 

Det man ser bilde av lenger opp her i Tika sin post, er en fullbedding innkludert søylebedding (dyreste og i mange tilfeller den beste løsningen for at ting ikke skal flytte på seg).

Link to comment
Share on other sites

beklager vingmutteren, men her er jeg uenig og dette forklarer nok hvorfor de fleste mener at jobben ikke er utført korrekt.

 

ja en søylebedding innebærer faststøping av søyler, men søylebedding er fortsatt en beddejobb av låsekassens rekylpunkter.

 

det ligger i ordet bedding (bed) at kassen skal ligge i en seng av beddemasse. De forskjellige bekrepene rundt bedding gjelder for tillegsmomenter som søyler, fylling av løpskanal, forlengelse frem under kammeret osv. Låsekassen skal fortsatt være beddet, ellers må man kalle det noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Rart man blir forvirret nå?

 

Børsemaker mener en fastbeddet stålklakk som han har laget fremme skal være bedre en søyle, såfremst det ikke var pilarbedding jeg tenkte på...

 

Er jeg på villspor når jeg i min enkelhet tenker at pilarbedding er det samme som søylebedding, men på engelsk?

 

 

 

 

(edit: skriveleif)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ut ifra det du sier så vil jeg gjerne vite hvilken børsemaker som tuller med deg. det er dårlig stil å slurve med folk som ikke vet bedre.

 

pillar bedding, eller gjerne stress free pillarbedding er det samme som søylebedding, og det ligger et godt eksempel på en vellykket og pent utført søylebedding tidligere i tråden.

 

 

den aluklossen er en grei løsning, da det ikke er mye gods til en søyle der, men den burde dog hatt en søyle nedover i hullet som gir anlegg til bolten. nå ligger vel fortsatt festebolten imot treverket, som stukes litt og litt for hver montering. Dermed er du like langt ifra målet med søylebedding.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder uthenging av børsemaker så får vi se hva han selv velger å gjøre anngående saken.

 

Jeg tenkte å sende ham denne mailen:

 

Hei.

 

Pilarbedding - søylebedding er jo det samme.

 

Jeg ønsket søyler satt i stokken, tilpasset låsekasse og underbeslag, for å eliminere problemet med komprimering av treverket, noe jeg ba om på ordreseddelen, der jeg ba om søylebedding, (noe som også innebærer beddemasse rundt låskasse i stokk)

 

Slik jeg ser det har vi to løsninger på problemet.

 

1. Du refunderer hele summen for arbeidet, slik at jeg får levert børsa til børsemaker her i Tromsø for utbedring.

 

2. Du får børsa tilbake å for gjøre jobben på nytt, samt refunderer de tidliger omtalte 700 kr.

 

Mvh

xxx

Link to comment
Share on other sites

Ser ut søm en saklig god mail hvor du er løsningsorientert.

Virker dog søm han har problemer med å innrømme at han tar feil.

 

Skjønner at man må etterspørre referanser hva gjelder tjenester i denne bransjen.

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bra mail,send den :)

Men det som skremmer meg litt i det hele,er at hvis dette er en børsemaker med papirene i orden,som utfører et slikt arbeid,å atpåtil tar seg godt betalt for det,så burde han navngies.

Er det en hobbyvåpensmed,så bør han å navngis?

Det ville være skrekkelig synd hvist flere brukere her inne går på limpinnen å bruker samme mann..

Nord-Norge er ikke så stort,å da er utvalget av våpensmeder begrenset,slik at man vet hvem man skal/bør styre unna.(nå tok jeg det forgitt at det var brukt en fra nord siden du refererer til Tromsø i din framtidige mail)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Anbefaler at du bedder selv med det arbeidet som er utført som et utgangspunkt og forlanger pengene for jobben tilbake. Har selv levert våpen til bedding hos "børsemakere", 1 gang løsnet beddingen fra stokken (aralditt?), hos en annen børsemaker knakk han stokken på rifla når han skulle løsne mekanismen noen dager før jakta. Løpet på rifla var også bøyd...

 

Ved nærmere undersøkelser var ingen av disse egentlig børsemakere men kun våpenintreserte med en stor maskinpark.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått svar fra børsemaker,

 

"Send den hit så legger jeg inn nye søyler og bedder rundt anleggene på kassa. Legger inn T-søyler fra undersiden så underbeslaget får nok å bryste i"

 

Kan noen vise meg et eksempel på T søyler?

Link to comment
Share on other sites

Har nå snakket med børsemaker per tlf.

 

Han virket som en erfaren fyr, men vi hadde nok forskjellig oppfatning av hva grunnen til at jeg ville ha en søylebedding var, derfor ble den løsningen som ble valgt feil for meg. Det var ikke definisjonen av søylebedding som var problemet.

 

Han vil gjøre jobben på nytt og ut ifra hvordan han forklarte meg at han ville gjøre det denne gangen har jeg tro på at resultatet vil bli bra :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Liten oppdatering, Liker selv ikke tråder som bare avsluttes i løse lufta.

Fikk rifla tilbake for en god stund siden men kamera har ikke vært til stede når jeg har bytta løp før nå.

Jobben funka hvertfall, og cz'n samler endelig skikkelig. Nå legger den 5 stk cci std i et lurvette firkløverhull på 5o meter, det klarte den langt ifra før og hver gang jeg hadde stokken av var det prøving og feiling med tiltrekking av skjefteskruene før jeg fikk den akseptabel.

 

Hær er hvertfall bildene av hvordan det ble, som dere kan se så er det tatt ut gods bak på låsekassa og søyla ligger over treverket, dermed blir det en flat anleggsflate mellom søyle og låskasse. Det er gjort det samme fremme.

 

Bak.

 

normal_DSC_4189.JPG

 

normal_DSC_4186.JPG

 

normal_DSC_4188.JPG

 

 

Fremme.

 

normal_DSC_4190.JPG

 

normal_DSC_4185.JPG

 

normal_DSC_4187.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...