Jump to content

Er rifla mi .308 eller 30-06?


darkstar

Recommended Posts

Hei!

 

Har nettopp overtatt en gammel mauser fra min bestefar. Problemet er at jeg vet ikke hvilket kaliber denne er i.

 

Han (og jeg) har alltid skutt .308 i den, og jeg har aldri sett noen deformering av hylser ved dette, men er det mulig å skyte 308 idiot uten at dette skjer? Det er heller ingen kalibermerkinger eller noe på rifla. Har grei peiling på rifle og ammunisjon, men her står jeg altså fast. Hvordan får jeg i tilfelle sjekket dette om det ikke finnes fasit? Er det mulig å kamre 30-06 i en 308 for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Det står nok 7.62 på kortet ja. Det er også det eneste som står på pipa på disse.

En kolega arvet en slik av sin bestefar i høst (lagd i treogførr), der stod det 308 på kortet, derfor kjøpte han en haug med 308 ammo.

Så kan dere gjette på hvordan hylsene så ut etter avfyring :wink: 308 ....

Derfor kan man ikke stole blindt på våpenkortet heller.

Link to comment
Share on other sites

Darkstar, (ikke Jegern79)

Har grei peiling på rifle og ammunisjon, men her står jeg altså fast. Hvordan får jeg i tilfelle sjekket dette om det ikke finnes fasit? Er det mulig å kamre 30-06 i en 308 for eksempel?

 

, min understreking

1. Du har ikke grei peiling på våpen og ammunisjon (du har faktisk ikke peiling i det hele tatt, min mor skjønner det du spør om og hun liker ikke våpen)

2. Du har ei rifle i 308, :wink:

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vet ikke om spørsmål er så dumm?

Det kan godt være 30-06 med innlegg ( chamber insert ) for å kunne avfyre 308Win.

Man må se på det nøye, eller kontakte børsemaker.

 

Det var vanlig å gjøre det slik med gammele mauser rifler etter at 308Win overtokk etter 30-06.

 

Så spørsmål er du "darkstar" happy med rifla di? Eller skal du ha 30-06?

For dette kan børsemaker ordne. Enter ved å fjerne 'chamber insert' eller kamre om til 30-06.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var nytt for meg. Ikke at jeg har noe behov, men av interesse; Hvordan ser et slikt ut, hvordan ser man det, hvordan setter man det inn? Er det reversibelt?

 

Ja, det er reversibelt, og det ser ut omtrent som en tomhylse. Min gamle og trogne jaktrifle var en HV-Mauser i originalkaliber 8x57 som jeg kjøpte og fikset opp litt så langt tilbake som i 1967. Den tjente meg godt i mange år, men ble "pensjonert" pga etterhvert dårlig utvalg av ammo (lader ikke selv). Jeg byttet løp til 308, og kjøpte en ny Weatherby Vanguard i 308 også. Da kjøpte jeg et såkalt "Chamber Insert" fra en fyr i Anchorage, Alaska, kostet ca 20 dollar. Fikk med en liten tube Locktite for å feste innlegget, samt en "Broken shell extractor" til å ta ut innlegget igjen dersom jeg på nytt skulle ønske å skyte 308. Kaliber nå? 7,62x39, altså Kalashnikov, koster ca 2,50 pr stk med stålhylser. Billig treningsammo.

 

Du finner også en del om Chamber Inserts på hjemmesiden til Lothar Walther, men prinsippet er litt anderledes enn det Anchorage bruker, han bruker løpet til å stabilisere kula slik at du har tilnærmet samme presisjon som orignalkaliberet, Walther skyter f.eks. .22 fra .30 rifler, og da er det bare selve innlegget som stabiliserer kula. Jeg anskaffet et par fra Anchorage for også å skyte 32 ACP, (i Vanguarden) og der skyter jeg hull i hull på 25 m banen.

 

Jeg er ikke hjemme i julen, men hvis du ønsker E-mailen til Anchorage, så send meg en PM så skal jeg finne den fram når vi er hjemme igjen, 3. juledag!

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Kalles også "Chamber Adapter" ..her er et for å skyte .22 LR i .223:

 

adaptertd.jpg

 

Edit: Eller har jeg misforstått og "chamber insert" er mer permanent?

 

@kristofferp

 

Det står noe nederst på denne siden om 7,62x39 i 30-06, men jeg skjønte ikke helt hvilket adapter han mener:

 

http://www.mcace.com/adapters.htm" target="_blank

 

How about using the 7.62x39 in the 308 or 30-06?

Or the 308 in the 30-06?

 

As gun writer Roy Huntington said: "Duh...this was so obvious and simple."

 

Now you can turn your 308 or 30-06 into a 7.62x39 and take advantage of inexpensive ammo!

 

Simply coat the the outside of the adapter with non permanent Locktite™, place a fired 7.62x39 case inside the chamber and close the bolt. After 10-12 hours, eject the 7.62x39 case and you are ready to start shooting. Inexpensive Russian ammo costs 25-50% less than any regular 308 or 30-06. A broken shell extractor will remove the adapter and return the gun to it's original caliber. If you are careful, the adapter is reusable!

 

Also available in 308/30-06. Each kit includes one tube of Locktite™.

 

Complete kit: only $25.00. Broken shell extractors: $10.00

Link to comment
Share on other sites

Apropos, har noen av Dere sett noen sted 'chamber insert' for å avfyre .30Carbine eller 7.62x39 i 30-06? Ut fra det jeg ser Lothar Walther ikke har slike.

 

( bare minner om at for å importere det må man søke om dette hos politiet. )

 

Se innlegget til scarrpw ovenfor, det var fra den amiladressen jeg fikk mine. Jeg husker ikke helt om betegnelsen er "Adapter" eller "Insert", det kommer frem etterhvert. Med den det er bilde på i innlegget til scarrpw setter du patronen inn i "Adapteren" og lader som en vanlig patron, med "Insertet" som jeg har i gamlerifla står det i nærmest permanent.

 

Med det adapteret for å skyte .22 i .223 har du et problem med randtenning og sentertenning. Kulekaliberet er jo 5.6 mm, men du må ha et lite innlegg for å gå fra senter til rand. Dette ser du veldig greit på Webén til Lothar Walther. Dette var også grunnen til at jeg valgte en slik adapter for 32 ACP i 308 rifla, begge har sentertenning.

 

Og kristoffep, du må ikke søke politiet om disse, i hvert fall ikke ennå. Jeg fikk mine tilsendt fra Alaska i en boblekonvolutt som vanlig post, og tok de med til tante på våpenkontoret. Hun bekreftet at dette ikke var noe du måtte ha noen løyver til. Derimot måtte jeg ha våpenkort da jeg bestilte et innleggsløp (fra samme fyren i Anchorage) for 32 ACP i hagle kal 12, det løpet var 10 tommer og riflet. Imidlertid, det kom også i en vanlig konvolutt uten noen dikkedarier i postboksen. Tante ble litt sur, på Posten, da jeg tok det med til henne for å få det registert :lol:

 

Vær obs på en ting, han i Anchorage driver firmaet på deltid og svarer ikke på mailer du sender, han tar heller ikke telefonen som er oppgitt på Web-siden. Send et brev om du vil ha kontakt. Jeg fikk tilbake en brosjyre først, deretter bestilte jeg det jeg ville ha, regnet ut hvor mye det ble, la til noen dollars for frakt og kjøpte dollar i banken. Sendet det over i brev sammen med bestillingen, og skrev at dersom jeg hadde sendt for mye penger skulle han bare ta en øl eller to på min regning. Varene kom i løpet av et par uker, og han hadde lagt med et spesielt pussemiddel også, så jeg hadde antagelig sendt formye penger :lol:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Darkstar, (ikke Jegern79)
Har grei peiling på rifle og ammunisjon, men her står jeg altså fast. Hvordan får jeg i tilfelle sjekket dette om det ikke finnes fasit? Er det mulig å kamre 30-06 i en 308 for eksempel?

 

, min understreking

1. Du har ikke grei peiling på våpen og ammunisjon (du har faktisk ikke peiling i det hele tatt, min mor skjønner det du spør om og hun liker ikke våpen)

2. Du har ei rifle i 308, :wink:

 

K

 

Jo, jeg har nok det skjønner du, og treffer jeg på ting jeg ikke vet, tar jeg gjerne turen innom google for å prøve å finne noe fakta som kan hjelpe meg, om det ikke finnes noe godt svar der, så er den siste utvei å spørre her på kammeret, mye på grunn av personer som deg, som i stedet for å bare kunne svare på et spørsmål og være fornøyd, har nødt til å slenge inn en obligatorisk trollkommentar.

 

Ellers så har det jo kommet svar på det jeg svarte på, takk;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være 30-06 med innlegg ( chamber insert ) for å kunne avfyre 308Win.

Man må se på det nøye, eller kontakte børsemaker.

 

Det var vanlig å gjøre det slik med gammele mauser rifler etter at 308Win overtokk etter 30-06.

 

Så spørsmål er du "darkstar" happy med rifla di? Eller skal du ha 30-06?

For dette kan børsemaker ordne. Enter ved å fjerne 'chamber insert' eller kamre om til 30-06.

Var dette så vanlig på gamle mausere? Aldri sett en rifle i kongeriket her som dette har vært gjort på.

 

Der det derimot ble benyttet en slik "omkamring" fra 3006 til 308 (7,62X51 Nato) var på endel amerikanske militærvåpen (M1 garand) der det ble satt inn en foring i kammeret, deretter ble det kjørt inn en kammerbrosj (fordi 7,62X51N/308w er bredere ved skuldra enn det 3006 hylsa er på samme sted i forhold til støtbunnen), så ble foringen "skutt fast" med trykkpatron, og rifla var ferdig omkamret (dog med veldig lang friflukt).

Denne er ikke reversibel uten videre da man har fjernet gods innvendig fra kammeret. Eneste måten å omgjøre dette på tilbake til 3006 er å sette løpet tilbake, noe som ikke er en kjapp og enkel operasjon. Enten må det lages nye gjenger lengre fram utenpå kammeret(om det er gods nok) eller så må det lages en foring til pipa slik at man har noe å sette gjenger på.

Eller man kan bytte løp.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om spørsmål er så dumm?

Det kan godt være 30-06 med innlegg ( chamber insert ) for å kunne avfyre 308Win.

Man må se på det nøye, eller kontakte børsemaker.

 

Det var vanlig å gjøre det slik med gammele mauser rifler etter at 308Win overtokk etter 30-06.

 

Så spørsmål er du "darkstar" happy med rifla di? Eller skal du ha 30-06?

For dette kan børsemaker ordne. Enter ved å fjerne 'chamber insert' eller kamre om til 30-06.

 

 

Jeg er happy med rifla ja, så føler ingen behov for 30-06..:)

Link to comment
Share on other sites

Darkstar, (ikke Jegern79)
Har grei peiling på rifle og ammunisjon, men her står jeg altså fast. Hvordan får jeg i tilfelle sjekket dette om det ikke finnes fasit? Er det mulig å kamre 30-06 i en 308 for eksempel?

 

, min understreking

1. Du har ikke grei peiling på våpen og ammunisjon (du har faktisk ikke peiling i det hele tatt, min mor skjønner det du spør om og hun liker ikke våpen)

2. Du har ei rifle i 308, :wink:

 

K

 

Jo, jeg har nok det skjønner du, og treffer jeg på ting jeg ikke vet, tar jeg gjerne turen innom google for å prøve å finne noe fakta som kan hjelpe meg, om det ikke finnes noe godt svar der, så er den siste utvei å spørre her på kammeret, mye på grunn av personer som deg, som i stedet for å bare kunne svare på et spørsmål og være fornøyd, har nødt til å slenge inn en obligatorisk trollkommentar.

 

Ellers så har det jo kommet svar på det jeg svarte på, takk;)

Jeg vil ikke uttale meg på om du har peiling på våpen og ammunisjon.

 

Men om rifla di er 308w eller 3006 er enkelt å finne ut:

1) prøv å kamr en 3006 patron, klarer du å lukke sluttstykket uten motstand er det stor sannsnynlighet for at kaliberet er 3006.

2) Om 3006 patronen ikke kamrer så kan du prøve å kamre en 308w. kamrer denne uten motstand er det med stor sannsynlighet en 308w.

 

Om du derimot gjør det motsatt er det stor mulighet for at man kan kamre en 308w i et 3006 kammer(i noen litt romme 3006 kammer kamrer 308w faktisk uten nevneverdig motstand). Derfor pøver man med den lengste patronen (3006) først, den vil ikke under noen omstendigheter kamre i et normalt 308w kammer.

308w er metrisk 7,62X51.

3006 er metrisk 7,62X63.

Link to comment
Share on other sites

@ Darkstar

Vi er uenige om hva som er "grei peiling", beklager at jeg har fornærmet deg, men jeg har ikke skiftet mening.

 

Det er jo uansett ikke et "dumt" spørsmål, og det er ikke noe som er lurere enn å spørre om det en ikke vet, spørre en som har grei peiling... Er ikke alle som har vett til det.

Korrekt løsning på problemet er uansett å ta en kammeravstøpning, enten selv eller å la en børsemaker gjøre det, eller å la børsemakeren finne ut av det på annet vis. Når du allerede har brukt 308 ammo med suksess så har du jo svaret uansett...

 

 

Når det gjelder disse chamber insertene, så skal jeg la min egen manglende kunnskap komme fram (har selvsagt grei peiling :wink: ). Selv har jeg kun sett disse som konverterer hagler til diverse rare riflepatroner med krave, eller diverse varianter av .22LR innlegg og innstikksløp til sentertente rifler. (Og 7.62x51 til 84mmRFK, 9mm til M72/66mmPVRK + 88mm til 38 og 41cm kanon :roll: )

Dere som fremhever disse må forklare et par ting.

 

- Hvordan kan noen lage et slikt insert fra 3006 til 308 når nominelle kammermål tilsier at 308 IKKE skal kamre i 3006?, rett nok går det i enkelte rifler, men ikke i alle, og kammeret blir da ikke rommere av sette inn en insert? Artiklene dere viser til forteller kun om 7.62x39, dette skulle jeg likt å sett ei forklaring på

 

- hvordan kan utdrageren på ei 3006 rifle få ut 7.62x39 hylsa når hylsehodet er såpass mye mindre?

 

- og hvordan er det med trykk, når .311" kuler skal nedover .308løpet (formoder det går fint da det vel ikke er mye futt i en 7.62x38 kontra .308Win, men det fins jo stålmantel, stålkjerne og wtf. Er dette tenkt på?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusset på noe av det samme, M67, da jeg leste mer om adaptere og inserts. Det virker som en veldig halvveis måte å gjøre ting på, bare for å få skyte et billigere kaliber i våpenet sitt.

 

Er det noen som har erfaringer med de forskjellige typene? ..som kan forklare hvordan dette i det hele tatt fungerer med forskjellig størrelse på bolthode, ekstraktor og ejektor?

 

@darkstar: For ordens skyld, selv om du føler deg fornærmet av kommentaren fra M67; han er langt fra et 'forumtroll' her. Han er hjelpsom og kunnskapsrik og deler villig av den kunnskapen. Det var vel ditt utsagn om egen kjennskap til rifle og ammunisjon, etterfulgt av et spørsmål man strengt tatt burde vite svaret på om man sier man har "grei peiling", som var problemet.

 

Likevel: Ikke vær redd for å søke og spørre.. Ofte får man bedre svar her enn man finner med google. :)

Link to comment
Share on other sites

Men om rifla di er 308w eller 3006 er enkelt å finne ut:

1) prøv å kamr en 3006 patron, klarer du å lukke sluttstykket uten motstand er det stor sannsnynlighet for at kaliberet er 3006.

2) Om 3006 patronen ikke kamrer så kan du prøve å kamre en 308w. kamrer denne uten motstand er det med stor sannsynlighet en 308w.

 

Siden trådstarter har brukt .308 i rifla "uten deformasjon" av hylsa, som han sier, så er det nok en .308.

 

Hvis nå rifla hadde vært i originalkaliberet 7,9 mm ( 8 x 57 IS), og det ble ladet .308 ammo i den, og patronen hang godt nok på mauserekstraktoren til å avfyres, hva da? Ville trykket blitt for lavt til at hylsen ville fireformes?

Presisjonen ville lide. men ville vi eventuelt fått en ny variant av .308 idiot?

Noen som tilsiktet eller utilsiktet har forsøkt dette stuntet?

Link to comment
Share on other sites

Var dette så vanlig på gamle mausere? Aldri sett en rifle i kongeriket her som dette har vært gjort på.

Hvis rifla ble produsert før 1950 og er av kaliber 308Win så måte vært omkamret.

 

Der det derimot ble benyttet en slik "omkamring" fra 3006 til 308 (7,62X51 Nato) var på endel amerikanske militærvåpen (M1 garand) der det ble satt inn en foring i kammeret, deretter ble det kjørt inn en kammerbrosj (fordi 7,62X51N/308w er bredere ved skuldra enn det 3006 hylsa er på samme sted i forhold til støtbunnen), så ble foringen "skutt fast" med trykkpatron, og rifla var ferdig omkamret (dog med veldig lang friflukt).

Denne er ikke reversibel uten videre ..........

Var ikke obs på dette! Bra at du nevner det her.

Link to comment
Share on other sites

Og kristoffep, du må ikke søke politiet om disse, i hvert fall ikke ennå. Jeg fikk mine tilsendt fra Alaska i en boblekonvolutt som vanlig post, og tok de med til tante på våpenkontoret. Hun bekreftet at dette ikke var noe du måtte ha noen løyver til. ......

Oslo politikammer er av en annen oppfatning.

Med post kan du få tilsendt masse varer som er tillatelsepliktige. ...

 

Merk at hvis du ønsker en 'chamber adapter' .30Carbine til løp 3006 og du ikke søker hos politiet, da har du heller ikke våpenkort for kaliber .30Carbine. Hvordan har du tenkt å kjøpe ammo??

Link to comment
Share on other sites

Var dette så vanlig på gamle mausere? Aldri sett en rifle i kongeriket her som dette har vært gjort på.

Hvis rifla ble produsert før 1950 og er av kaliber 308Win så måte vært omkamret.

Ehhh. Omkamret kan også bety at det enten er satt en ny pipe i, eller at pipa er satt lenger bak for å kappe vekk litt av kammeret (beskrevet lengre opp)

 

Forresten er alle mausere som var i bruk i forsvaret som M98K-F1 produsert før 1945, å de var opprinnelig i 8X57IS, men de fleste (HÆR- FLY- K.art merket) ble bygget om til 30-06 ca i 1950. Da ble pipa skifta på de (i tillegg til endel annet småsnacks som ble gjort), så de fleste tidligere militære M98er som er i bruk her i landet har faktisk blitt omkamra minst en gang(De KNM- merkete M98K'ene ble beholdt i 8X57, det samme med POLITI-merkete G33/40). Om de i ettertid er bygget om til 308win/7,62X51 nato er det mest sannsynlig gjort et pipebytte på de. Som sagt har jeg aldri sett en mauser hvor noen kan vise til at det er satt inn en foring ala den som ble brukt på M1 garand ombygginga. Om dette hadde vært "vanlig" vil jeg tro at jeg hadde sett og hørt om det litt oftere i løpet av mine snart 30 år som hyppig gjest på skytebaner.

Link to comment
Share on other sites

Har heller aldri hørt om bruk av foringer for å kamre om 30-06 mausere til .308. er vel nesten enklere å bytte pipe da.

 

Det finnes jo også en norsk miltær versjon av M98k i .308 (7,62 x 51) som heter M98kF2

 

Du får stikke innom på en kopp kaffe, så skal du få se en slik foringssats...

 

M98F2 var vel Forsvarsledelsens mindre eminente prosjekt om revæpning av HV med Mausere med enhetspatron 7,62X51, samtidig med omvæpningen av resten av Forsvaret til AG-3. Dette ble lagt på is da landets ca 450 områdesjefer medelte at de i såfall ville fratre sine stillinger med øyeblikkelig virkning.

 

Jeg har aldri sett en F2 selv, men har hørt om at enkelte skikkelige lavpri avdelinger i mob hæren (leirvaktsavdelinger) skulle ha vært satt opp med slike opp til slutten av 80 tallet. De samme avd. var også satt opp ulltepper og gummistøvler som sovestasj og fottøy.:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke de fleste HV-mauserene kamret for 30-06? Med mindre de er merket FLY i våpennr. da.

Trådstarter sier ikke noe om det dreier seg om en tidliger HV-mauser. Kan godt være det, men han sier ikke noe om det.

Der finnes mausere i landet som ikke har vært i HV sine klør. (Og som da har unnsluppet å bli pipebyttet til .30-06 og fått et stygt spor slipt i fremre del av ladeåpningen for å muliggjøre lading av .30-06 i 5-skudds klips.)

Tilbake til frågan:

Har noen avfyrt en .308 i en 8 x 57 IS ? Kula tetter ikke i løpet, men vil det i starten bygge seg opp nok trykk til å fireforme hylsa? Det produseres såpass mange .308 Idiot rundt omkring at jeg ikke vil utelukke at noen har klart å avfyre en .308 i en 7,92. Skulle være mulig hvis patronen henger på en kraftig mauserutdrager. Hvis hylsen ikke fireformes vil en .308/7,92-Idiot hylse kunne bli uoppdaget. Skytteren ville antagelig stusse over dårlig samling og kuler som slår på tvers. Det siste oppdages dog ikke ved skudd (eller bom) på selvanviser.

Link to comment
Share on other sites

Og kristoffep, du må ikke søke politiet om disse, i hvert fall ikke ennå. Jeg fikk mine tilsendt fra Alaska i en boblekonvolutt som vanlig post, og tok de med til tante på våpenkontoret. Hun bekreftet at dette ikke var noe du måtte ha noen løyver til. ......

Oslo politikammer er av en annen oppfatning.

Med post kan du få tilsendt masse varer som er tillatelsepliktige. ...

 

Merk at hvis du ønsker en 'chamber adapter' .30Carbine til løp 3006 og du ikke søker hos politiet, da har du heller ikke våpenkort for kaliber .30Carbine. Hvordan har du tenkt å kjøpe ammo??

 

 

Oslo politikammer tolker nå ikke loven riktig bestandig, de har faktisk laget seg en del egne regler.

 

Ja, jeg fikk problem med å kjøpe 32ACP til min adapter, tante på våpenkontoret nektet å utstede egen kjøpetillatelse for ammo, det gjorde de bare til folk med hagle fra før 1991 som vekren hadde jegerkort eller andre våpenkort. Jeg klaget til POD, og fikk faktisk medhold :mrgreen: POD sa at når jeg lovlig kunne skyte 32ACP (dvs med adapteren) i et lovlig våpen, min 308 rifle, så hadde jeg også krav på å få kjøpe ammo. Merk at POD var blitt informert om adapteren, og at den ikke var registrert eller med våpenkort. Tante på våpenkontoret skrev deretter uten å mukke ut kjøpetillatelse på i første omgang 100 stk 32ACP. Før disse var brukt opp løste det seg for meg ved at jeg fikk våpenkort for kal 32, husker ikke om det var instikksløpet til hagla eller min Walther GSP m/32 S&W long løp som kom først. På den er kaliberet bare angitt som 32, uten noen ACP eller S&W Long betegnelse hengt på, så det våpenkortet går til begge patronene.

 

Dersom du kjøper et adapter til 30 carabine for bruk i 30-06 vil du altså ha krav på å få kjøpe ammo også, i hvert fall inntill de finner på noe nytt. Send en PM hvis det blir aktuelt, så skal du få en kopi av brevet fra POD :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Når det gjelder disse chamber insertene, så skal jeg la min egen manglende kunnskap komme fram (har selvsagt grei peiling :wink: ). Selv har jeg kun sett disse som konverterer hagler til diverse rare riflepatroner med krave, eller diverse varianter av .22LR innlegg og innstikksløp til sentertente rifler. (Og 7.62x51 til 84mmRFK, 9mm til M72/66mmPVRK + 88mm til 38 og 41cm kanon :roll: )

Dere som fremhever disse må forklare et par ting.

 

- Hvordan kan noen lage et slikt insert fra 3006 til 308 når nominelle kammermål tilsier at 308 IKKE skal kamre i 3006?, rett nok går det i enkelte rifler, men ikke i alle, og kammeret blir da ikke rommere av sette inn en insert? Artiklene dere viser til forteller kun om 7.62x39, dette skulle jeg likt å sett ei forklaring på

 

- hvordan kan utdrageren på ei 3006 rifle få ut 7.62x39 hylsa når hylsehodet er såpass mye mindre?

 

- og hvordan er det med trykk, når .311" kuler skal nedover .308løpet (formoder det går fint da det vel ikke er mye futt i en 7.62x38 kontra .308Win, men det fins jo stålmantel, stålkjerne og wtf. Er dette tenkt på?

 

K

 

 

Jeg har ikke opplevd noen problemer med mitt kammerinnlegg, men mitt var for 7.62x39 i 308. Litt kranglete ladning fordi patrona er så kort, men ellers ingen problemer. Hvordan det blir for 30-06 har jeg ingen peiling på, jeg vet bare at det kan leveres adaptere for 30-06 også.

 

Interessant om de forskjellig Mauser 98-utgavene. Jeg kjøpte min i Stavanger i 1968, og forretningen sa at den ble solgt fra Forsvaret fordi de byttet til AG3. Min var som sagt 8x57, så det kan godt være den er levert fra Sjøforsvaret og Madla-leiren. Det var en helt standard militærmauser da jeg fikk den. Svigerfar hadde også en Mauser, men den var i 30-06, og hadde jaktstokk og kikkertsikte. Jeg vet ikke om kaliberet var "originalt" eller om den var bygd om til jaktvåpen før han fikk den. Da jeg skiftet fra 8x57 til 308 skjedde det enkelt og greit ved å bytte løp, noe mer var ikke nødvendig.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

@ Darkstar

Vi er uenige om hva som er "grei peiling", beklager at jeg har fornærmet deg, men jeg har ikke skiftet mening.

 

Det er jo uansett ikke et "dumt" spørsmål, og det er ikke noe som er lurere enn å spørre om det en ikke vet, spørre en som har grei peiling... Er ikke alle som har vett til det.

Korrekt løsning på problemet er uansett å ta en kammeravstøpning, enten selv eller å la en børsemaker gjøre det, eller å la børsemakeren finne ut av det på annet vis. Når du allerede har brukt 308 ammo med suksess så har du jo svaret uansett...

 

K

 

Jeg er vel ikke fornærmet, og med grei peiling mener jeg heller ikke at jeg er ekspert, så det kom vel kanskje litt skeivt ut:P Uansett er det jo alltid noen som vet mye mer enn en selv, og da er jo kammeret en veldig fin plass å spørre:)

 

Kan vel heller si at jeg vet LITT om våpen og kaliber osv.. men veldig langt i fra alt, og dette var jeg usikker på. Ser også at det har kommet en masse med bra info om diverse mauser. Om noen kanskje vil hjelpe meg litt til, her er litt mer info.

 

-Serienr på rifla er HÆR og starter på 43, uten å vite om dette er tilfelle tenker jeg at dette kanskje kan bety at rifla er produsert evt. tatt inn i hæren i `43?

-På låskassa er det stemplet ørn med 214 under, så langt som jeg har funnet ut betyr dette at det er J.P. Sauer som har produsert rifla?

-I tillegg er det stemplet 24 25 med strek gjennom, dette vet jeg ikke hva det betyr, så om noen vet blir jeg glad for svar! i tillegg er det en R i kursiv under.

-Det finnes ingen kalibermerking i det hele tatt på låskassa, jeg har forstått at dette gjerne står på toppen av bakerste del av låskassa? Rifla mi er ombygd for kikkertsikte, så dette er frest vekk og har en fastmontert base på toppen for min del, så der er det ikke mulig å få sjekka.. Men som sagt så har det alltid blitt skutt 308 i den, og det er jeg veldig fornøyd med å fortsette med, så å få bygd den om til 30-06 er ikke aktuelt for min del, grunnen til at jeg ble usikker i første omgang er at .308ammo kamrer en liten smule tregt (kun jaktammo, federal fusion), som jeg har forstått også er et tegn på at det kan være 30-06 kammer.

-Jeg har et stort problem med rifla som jeg trenger hjelp til (bortsett fra avtrekket, som jeg trolig blir å bytte), Det er at når det ble montert kikkertsikte på rifla, så har flaggsikringa (selve flagget) blitt kappet til halv lengde, så det akkurat går under okularet på kikkerten, i stedet for å montere kvartsikring. Dette er noe jeg ser på som en fordel og gjerne vil beholde, problemet er at jeg har litt mindre "moment" å gå på med kortere flagg, så sikringa er veldig hard å betjene. Dette regner jeg med mauserguruene her inne kjenner til hvordan ser ut, men sikringa er nå i alle fall "låst fast" ved hjelp av at fjæren i tennstempelet trykker sikringa mot selve bolten bake på sluttstykket. Planen min er å få filt/freset ned disse sporene litt og med litt flatere vinkel mot bolten, slik at sikringa glir lettere over, er det noen som vet om dette kan by på trøbbel i forhold til funksjonen? Vet at dette kan gjøre at våpenet lettere kan avsikres ved uhell, men så mye skal heller ikke fjernes, så det er greit nok..men uansett?

 

Håper noen har noen gode svar på dette:)

Link to comment
Share on other sites

Våpenet ditt er produsert i Tyskland, produksjonsår står på toppen av låskassen freme. Nr 2425 som er overstrøket er det opprinnelige tyske nummeret. Disse våpene var krigsbytte, og de ble ommnummerert når de ble tatt i bruk i det norske forsvar. Numerering var nok i serie, og at ditt begynner med 43 betyr bare at det har vært langt bak i køen ved ombygging. De ulike forsvarsgrener brukte hver sin nummerering. Marinen bygde ikke om sine våpen, de ble bare ommerket med KNM og nr, Kystartilleriet brukte K. art, og hæren brukte Hær.

Alle disse våpene var opprinnelig i kaliber 8x57, og ble ombygd ved kongsberg våpenfabrikk på 60 tallet. De fikk da montert nytt løp, magasinet ble smidd om for å få plass til en lengre patron og det ble gjort to operasjoner på låskassen. Det ene var omsliping av materampen, det er vanskelig å se uten at du har detaljkunnskap, men den andre modifikasjonen som ble gjort var å frese et halvsirkelformet "hakk" i bakkant av låskasseringen. Dette ble gjort for å få plass til å lade våpenet med 30-06 i klips. Dersom ditt våpen har denne halvsirkelformede utfresingen har våpenet engang blitt ombygd fra 8x57 til 30-06.

Ut fra det du skriver er våpenet i dag i 308 Win, og det betyr at løpet har blitt tatt ut og erstattet med et løp i 308, enten ved nytt løp, eller ved å dreie av og gjenge om samme løpet. Jeg antar at hevarmen også er modifisert for å kunne bruke kikkert, det er nok gjort samtidig.

Innsatser i kammeret for å gjøre dette har jeg aldri sett brukt til slikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Har heller aldri hørt om bruk av foringer for å kamre om 30-06 mausere til .308. er vel nesten enklere å bytte pipe da.

Ja og nei, 308 har rettere vegger en 30-06, man kan fore ut men ikke inn. Pipa kan derimot gjenges litt til, kappes litt i kammerenden og brotsjes om til 308, om man ønsker en slakere patron.
Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo også en norsk miltær versjon av M98k i .308 (7,62 x 51) som heter M98kF2
Har hørt om den F2'en men aldri sett en "live".

Det finnes jo, inni de innerste krokene på noen bortgjemte militære våpenlagre, noe som heter "Hærens treningsgevær M/63". Dette er M/98, med Kongsberg-pipe i 7,62 Nato (identisk med pipa til m/59?), Kongsberg Mauser-diopter, Moseng (?) forsikte, og noen skolesløydaktige endringer på skjeftet, for å få det til å ligne M/59-skjeftet. Jeg regner med at iallfall Høggern, med sin allsidige militære karriere, kan ha snublet over dette våpnet. Men det har antakelig ingenting med en eventuell "F2" modifikasjon av M/98 å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har faktisk sett et slikt "hærens treningsgevær" M63 en gang i tiden. Det så ut som Jegermeisteren beskrev det. M98 kasse, M59 løp og siktemidler, og en "omspikka" M98 stokk som ligna en del på M59 stokken men som så ut som noe en 8.klassing har laget på sløyden. En billigutgave av M59 rett og slett. Men jeg mener å huske at jeg har blitt fortalt at de aller fleste militære M63 har blitt skrota for en stund siden, så jeg vil tro at de er blitt rimelig sjeldne.

Link to comment
Share on other sites

adaptertd.jpg

 

"Chamber Adapter" ..her er et for å skyte .22 LR i .223:

 

Dette blir er sidesprang av saken i tråden.

 

Kan noen fortelle meg hvordan 22 L.R. som er randtent kan avfyres i en 223 Rem adapter. Om ikke tennstiften slår i senter må jo 22 L.R. patron ligge off senter. Og det siste lar seg ikke gjøre for da treffer ikke kula løpet.

Link to comment
Share on other sites

Se på hjemmesiden til Lothar Walther. Det ligger en tegning der som viser hvordan det skjer, med en "plugg" du setter inn bak patronen. Den har en eksentrisk tapp som slår an mot kanten av 22 LR når slagstiften i rifla treffer bak på "pluggen".

 

Det går vel ikke å skyte med 22LR i en adapter for 223, du må ha en adapter for å skyte 22LR i en rifle med 5,6 mm løp.

 

Jeg har ikke slike adaptere for 22 LR, men jeg har for å bruke 32 S&W Long i 308 Win. De er jo sentertent begge så da har man ikke det problemet der.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Det finnes slike adaptere til 223 for å skyte 22lr. Det finnes faktisk et ombyggingssett for feks AR15 rifler hvor du setter inn et annet sluttstykke med en kammeradapter og skyter kula i det orginale 223 løpet. feks en slik: http://www.brownells.com/.aspx/pid=27008/Product/CMMG-AR-15-22-LR-CONVERSION-KIT

 

Det finnes og adaptere for å skyte .32long i 308w (forskjellen på kulediameter er ikke mer enn at det går greit.)

Link to comment
Share on other sites

Men kan du skyte .32 long-prosjektiler gjennom .308 W-løp? Kula er jo 0.18 mm større i diameter? Eller har jeg misforstått noe her?

 

 

Se svaret fra Høggeren over også. Det er null problem å skyte 32 long i rifla mi i 308. Skuddene sitter hull i hull på 25 meter! Det går forresten greit med 32 ACP også, jeg har en slik adapter også. Begge er levert fra han fyren i Anchorage, www.mcace.com.

 

Jeg fant fram brosjyren hans nå, og han reklamerer faktisk for en adapter for 22LR til 222 Rem!

 

Jeg er ikke proff nok på Kammeret til å skanne inn og legge ut denne brosjyren, men hvis du sender meg en PM med adresse skal jeg ta en kopi og sende til deg i posten!

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Darkstar, når jeg leser den krasse kritikken du fikk lenger bak her blir jeg helt flau jeg. Etter 50 år med våpen så kan jeg ikke en dritt :oops: . Kanskje litt om Krag og sånn, men yderst lite. Jeg måtte gå inn på en tråd og høre hva alle forkortelser og uttrykk bertydde. Så ikke vær lei deg du (hvis du er det). Jeg er ikke lei meg. Har alikevel greid og få ut flere titusner av skudd opp gjennom åra alike vel. Konklusjon: du klarer deg om du ikke er en stor teoretiker også :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...