Jump to content

slepper dachsen i naboterenget


Swarovskijeger

Recommended Posts

Hei

Har et problem hjemme der jeg jakter,der nabovaldet går inn på mitt området uten rifle,og slepper hunden i mitt området,ofte 3 4 km innpå.når de har fått ut los går de tilbake å setter seg på post hoss seg.

Har tatt opp det med grunneierlaget,menn ingenting blir gjort,har selv tatt de på fersken,menn får ikke no svar de går bare av sted.

det er private vald,har noen av d noe tips hva jeg gjøre

Link to comment
Share on other sites

hei

har veldig lyst å gjøre det, menn da er jo ikke bedere selv.

Bedere å få tatt de riktig måte,slik at de mister jakta.i tillegg skyter de reint for dyr,og skadeskytter uten å ettesøke skadet dyr.

har to slike gjenger rundt meg,har snakket med grunneier til terrenget,menn får bare tullete svar.

har gått til Onkel polti med det ,menn får ikke no særlig bra svar,de prioterer ikke slike saker her i kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Støtter bustergutten her. Om du verken får forståelse hos de andre jaktlagene eller politiet (!!) bør du ty til andre midler. Du sier at du har lyst til å ordne opp på en mer "lovlig" måte, og fint at du tenker det, men det virker ikke som du har mye valg. Med mindre du bare velger å godta det...

Start med å nappe med deg hunden ;)

 

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.387701,10.348151

Link to comment
Share on other sites

Ja vet at nabovaldet jordet det,de leverte hunden til falken,da måtte de løse ut hunden mot 1000 kr

ser ikke ut som det bryr dem noe heller.

De har nokk av hunder,og ber bare nye by folk med masse gnist.

j eg mener ,det jo farlig å ikke vite hvor folk er,går jo utover sikkerheten.

hadde det vært i en anden kommune hadde det blitt priotert bedere.

Link to comment
Share on other sites

Siden det ikke hjelper med å gå til politiet i generelle former, og heller ikke hjelper med å levere bikkja inn til Falken, ville jeg gjort tingene litt anderledes. Ville hanka inn bikkja og tatt av den GPS-en. Så ville jeg sluppet bikkja igjen og levert GPS-en inn til politiet sammen med en anmedlelse på at vedkommende som eier denne GPS-en jakter ulovlig i ditt terreng. Så kunne/måtte nabojegerne peilet seg direkte til politiet for å få peileren tilbake sammen med en anmeldelse (politiet legger jo ikke ressurser i å finne eieren). Alternativt kunne man selv ta vare på peileren slik at nabojegerne måtte hente GPS-en hjemme hos deg. Gøy det også.

 

Eventuelt kunne man kombinert å levere bikkja til Falken og GPS-en til politiet. "Double the pleasure. Hurts both ways..."

 

Dette ville jeg gjøre hver jævla gang. Hadde gladelig latt jakta ligge en sesong for å jakte på nabobikkjer og samle GPS-er istedet.

 

T :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du er grunneier kan du anmelde dette til politiet (viltlovens §§ 46. (jaging og lokking av vilt)

 

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe. )

 

Srafferammen er bøter eller inntil 1 års fengsel, og saken blir nok henlagt så fort du har snudd deg i skranken...

Link to comment
Share on other sites

I et slikt tilfelle ligger bevisbyrden på deg. Du må kunne bevise, ut over rimelig tvil, at de har sluppet bikkja på fremmed område, og at losdyret, og bikkja, ikke bare rent tilfeldig har turet innom ditt jaktfelt. Derfor bør nok et brukbart filmkamera (bedre enn en mobiltelefon) være i jaktutrustningen. En GPS som registrerer dine bevegelser, vil også være god å ha.

 

Dersom du har sikret holdbare bevis på lovlig måte (er det OK, i forhold til straffeprosessloven, å ta beslag i en frittgående jakthund?), er anmeldelse neste trinn.

 

Dersom de anmeldte, på tross av vanntette bevis, ikke blir iretteført, kan du kanskje benytte noen av de tipsene du har fått i denne tråden ved neste høve. Dersom du henger GPS-halsbåndet på en polsk lastebil, vil de brave tjuvjegere få mye ny geografikunnskap!

Link to comment
Share on other sites

Det mest effektive du kan gjøre, er å leie ut dit eget terreng til en gjeng jegere som er inneforstått med problemet.

 

De vil fordrive disse "uønskede" fra marka ganske effektivt..Jeg kjenner svært få som går og slipper hunder i terreng som er "opptatt" og hvis de gjør det, er det ikke så morro å gå inn igjen og hente bikkja på et fall hos naboen...

 

Kort sagt; du må markere deg, men gjør det på en måte som er effektivt og ikke minst lovlig, Opptak av hunder på jakt er lovlig, du skal behandle hunden på en uklanderlig måte pg husk at den er ikke skyld i at eieren ikke har folkeskikk.

Link to comment
Share on other sites

Koble hunden, heng gps i et tre med en lapp "hund kan hentes ho falken".

 

Du kan også sette opp sperrebånd i skauen på steder du vet dyra flyr, da de som regel vender og flyr vekk. Slik kan du lede dyra dit du vil!

 

Hvor i landet er dette?

Link to comment
Share on other sites

Mange fine forslag her som er greit å bruke synes jeg.

 

Lar det seg gjøre;

Skyt losdyret, gjerne rådyr om det er en ren harehund... :lol:

Vom ut i en fei

Skru av evt GPS

Ta med hund til falken

GPS til politiet

 

Og som nevnt, husk at hunden ikke har gjort noe galt. Kanskje har du åpnet øynene dens for et langt mer spennende villt å jage på. 8)

 

Høflig? Nei, aldeles ikke

Men skjønner frustrasjonen din, og jeg antar problemet ødelegger like mye jakt for deg..

Forutsetter også selvfølgelig at de er klar over at de gjør et realt overtramp.

Link to comment
Share on other sites

Føler med deg. Vet av egen erfaring at politi, viltnemd osv viser liten forståelse eller iver etter å hjelpe. Har selv jegere på naboterreng som skyter kalver og geiter i bukkejakta, skadeskyter og finner ikke dyret. Finner påskutte, døde og halvråtne dyr inne på mitt terreng. De oppgir også for stort terreng i valdet sitt. Noe som burde være enkelt å ta tak i, men selv der har ikke viltnemd giddet å bry seg. Den eneste gangen jeg har fått dem til å ta kontakt var det året en av naboene inkluderte mitt terreng i sin søknad om kvote... Da sendte de kun et brev med korrigert kvote til ham, ingen straffereaksjon.

 

Det norske byråkratiet er nok best på det å utforme kronglete og vanskelige regelverk. Det å følge det opp med kontroll og utøvelse av lov er en sjeldenhet. Har en venn med hjorteterreng på vestlandet som tok tjuvjegere på fersken. Med vitner, børse, bil og vilt. Saken ble henlagt...

 

Du får prøve å gjøre det vanskelig for dem å slippe hunden hos deg. Sette sperrestein på steder de kan parkere bilene, stenge bom på vei der du har milighet til det, invetere venner til å poste tett på grensen og skyte losdyr når du har kvote igjen.

 

Men som sagt, føler med deg. Her på berget viser viltnemda en viss interesse for elgforvaltning. Alt annet er av middels interesse. Politiet nedprioriterer jaktsaker, og hvis de bryr seg er det for å stoppe noen som driver med det de tror er ulovlig måneskinnsjakt.

 

Men vær snill med hunden, den kan jo ikke se grensa:-)

Link to comment
Share on other sites

Kinkig, men vær litt forsiktig med "sabotasjeaksjoner" da dette kan slå tilbake på deg selv (du er ikke grunneier etter det jeg forstår). Om du vet hvem hundeeieren er kan det kanskje være en ide å møte opp på døra hans og saklig forklare situasjonen og problemet..? Kanskje også ta med en utskrift av den delen av viltloven som en annen referer til over her..? Tenk nøye gjennom hva du skal si på forhånd, og ikke begi deg ut på lange diskusjoner. De fleste er langt mer forståelsesfulle i en slik situasjon en når de er flere ilag.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en del tjuvjegere i "mitt" tidligere terreng. De parkerte på uveisomme (private) skogsveien midt inni terrenget og raidet området derfra. En dag kom grunneieren "min" av området kjørende på nettopp denne veien med traktoren sin og kom ikke forbi. Han hadde pallegaflene påmontert og løftet elegant bilen ut av veien, godt plassert mellom to trær, ca. 10 cm fra hver støtfanger. Siste gang vi så noe til den bilen.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan anmelde dette,politiet er pliktig til å ta imot anmeldelsen og etterforske den.Opplys i anmeldelsen at hvis denne blir henlagt vil du påklage saken til statsadvokaten. Etterpå kan du opplyse muntlig at blir den henlagt vil dere vurdere å ordne opp selv. Legg gjerne trykk på ordet "ordne opp selv".

 

Det foreligger en avgjørelse fra Kvinesdal der lensmannen nektet å ta imot en anmeldelse hvorpå Spesialenheten for politisaker gav de en bot. I Namsos rykket politiet ut etter tips om svensker som solgte smør og pågrep de hardbarka kriminelle.

 

Når loven ikke fungerer, så tar man loven i egne hender. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å ta loven i egne hender er vel den eneste måten du får politiet til å reagere på, overfor deg! Det kalles for selvtekt, og det pleier polititet å reagere på, fordi da går du dem i næringen. Utenfor Fredrikstad var det en bensinstasjonseier som stadig var plaget av innbrudd, politiet gjorde jo ikke noe spesielt med dette. Fyren innstalerte alarm, og la seg i butikken. Neste gang han fikk "besøk" skjøt han hull i dekkene på bilen de kom med. Da ble det liv, det var visst ikke så farlig med innbruddstjuvene, men han kunne jo aldeles ikke ha våpen lenger, så farlig som han hadde opptrådd. Nå vet jeg ikke hvordan dette egentlig endte, fyren var en habil jeger og skytter så det var nok ikke noe faremoment medskytingen hans, men det var det at han gikk politiet i næringen da!

 

Det meste av det som er foreslått her er fullt lovlig, skyte losdyret når det er på ditt eget område, helt OK, så lenge det ikke er der som en lovlig ettersøksjakt. Ta inn hunden, også helt OK, den befinner seg på ulovlig grunn. Men, den skal stelles pent med, og leveres til Falken eller andre som tar inn forløpne hunder. GPSén, det er "hittegods", og skal leveres til politiet. Du må ikke absolutt levere den der du "fant" den, lever den gjerne i et annet distrikt, så langt unna som du bare kan. Forklar bare at det var det enkleste for deg, det ville vært en utålelig omvei for deg å levere til politiet på finnerstedet. Og - husk å kreve finnerlønn, 10% av verdien på GPSén :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo moralsk forkastelig å skyte i andres los.....

 

Dersom du skal gjøre noe, så tror jeg det er viktig at du kan dokumentere at eier av bikkja med viten og vilje har sluppet hunden i ditt terreng.

Det er jo ikke uvanlig at hunder i los bryter valdgrenser på eget initiativ............

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at lensmenn i små lokalsamfunn er/kan være konfliktsky siden de ofte kjenner "alle" i bygda. Vanskelig å få dem til å aksjonere.

 

Det oppsto en situasjon for noen år siden som gjorde det nødvendig å ta kontakt med lensmannen et sted i Setesdalen. Ikke jaktrelatert i det hele tatt slik som her, men likevel. Det var ei kvinne som ble plaget av en klikk av nynazizter fra Arendal. Hun henvendte seg forgjeves til lensmannen uten å få hjelp.

 

Til slutt ringte jeg selv til lensmannen og forklarte situasjonen. "Jaa... nei... joo.. tjo... det var nå ikke så ille, sterkt overdrevet og han kjente jo karene...etc. etc..." Han ville slettes ikke ta i saken med naboens p*** engang.

 

"Hør her lensmann" sa jeg til ham. "Du er nå pr. def. innblandet. For enten blander du deg inn og tar tak i affæren nå med det samme, mens du enda har kontroll over den. Eller så må jeg og noen venner komme opp og ordne opp, og da får du en mye styggere og ukontrollert situasjon å forholde deg til. Inblandet blir du uansett, så valget er ditt." (var mye yngre og tøffere/dummere i trynet enn jeg er nå)

 

Lensmannen brummet litt men tok affære og saken ordnet seg til alles tilfredsstillelse.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo moralsk forkastelig å skyte i andres los.....

 

Dersom du skal gjøre noe, så tror jeg det er viktig at du kan dokumentere at eier av bikkja med viten og vilje har sluppet hunden i ditt terreng.

Det er jo ikke uvanlig at hunder i los bryter valdgrenser på eget initiativ............

 

 

Ja, det er forkastelig å skyte i andres los, når de "andre" opptrer korrekt og i samsvar med god jegerskikk. Det gjør de alldeles ikke her, og da kan de bare holde kjeft. Les hva trådstarter sier om jaktmoralen deres ellers, det er da ikke slike folk vi ser som jegere i våre skoger og vidder.

 

Det er jo normalt få problemer forbundet med å konstatere hvor hunden tar ut, dersom dette konstant skjer på annen manns jaktområder bør hundeeier selv innse at "noe galt er ikke riktig" og gjøre noe med det selv. Lar han det bare skure har han ingen ting å beklage seg over når andre tar affære :evil:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

bensinstasjon... ...la seg i butikken... ...skjøt han hull i dekkene på bilen

...var nok ikke noe faremoment medskytingen hans...

Skal ikke forsvare politiets innsats i forkant, men jeg har ikke noen problemer med å finne flere betenkeligheter med et slikt stunt :evil:

 

Når det gjelder trådstarters problem har jeg stor tro på virkemidler som er godt på innsiden av loven. Å levere en anmeldelse med kopi til en lokal journalist pleier å hjelpe både på politiets innsats og nabolagets freidighet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...