Jump to content

hva er best, én for alt eller flere rifler for forskjellig j


Skogens_Kongle

Recommended Posts

Lurer på å begynne med storviltjakt neste år, men er usikker på hva jeg skal gå for av rifle®.

 

Har lyst til å jakte villsvin og hjortevilt.

 

Ser for meg å enten gå for én rifle i et kaliber som takler begge typer jakt, eller 2-3 forskjellige som kansje passer bedre til de ulike jaktformene.

 

Har hittil sett på Tikka T3 tactical i 300wm som kanskje kunne dekke det meste, evt bare hjort/elg, og Marlin 1895sbl til villsvin.

 

Håper dere mer erfarne jegere har noen gode tips :)

Link to comment
Share on other sites

Subjektive meninger følger:

- T3 Tactical er en god rifle, men jeg vil si den er et spesialverktøy for postering.

- .300 Win. Mag. er et godt kaliber for langholdsskyting og fullstendig overkill på de jaktformene du beskriver.

- Hvis budsjettet ditt tillater det, vurder en systemrifle i et kaliber som dekker alle bruksfeltene. Ønsker du mer spesialisering kan du da supplere med flere løpssett i mer tilpassete kaliber for den enkelte jaktform samtidig som du forholder deg til ett skjefte og ett avtrekk. Jeg ville gått for 9,3x62 og evt. senere supplert med f.eks. 6,5x55 for mindre hjortevilt og trening, og .223 eller .243 til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha sagt det, og samtidig erte på meg diverse klientell her inne:

 

6,5x55 :mrgreen:

 

Da har du tilgang på billig og grei treningsammo,

du kan skyte alt som finnes i Norge,

rekylen er omtrent ingenting,

kaliberet er presist,

und so weiter...

 

Ellers er Highpower inne på noe smart. Systemrifle teller bare som ett våpen i jaktgarderoben, så da har du muligheter senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for 9,3x62 og evt. senere supplert med f.eks. 6,5x55 for mindre hjortevilt og trening, og .223 eller .243 til rådyr.

 

 

Enig. 9,3x62 er det ultimate kompromiss for elg. Fin kulebane, levelig rekyl i et godt våpen og halvtunge kuler med god virkning. Rifle nr 2 i .223 eller 6,5x55. Hvis du ikke berger med en rifle, ville jeg personlig gått for to separate rifler. Da slipper du tøv og tull med innskyting mellom hvert pipeskifte. Selv bruker jeg 450 Marlin og 6,5x55. 450 Marlin blir litt mer "potetkaster" enn 9,3x62. Ut til 150m er det uansett ikke noe problem, og det dekker 99% av alle mine skudd. Store tunge kuler gir flott virkning.

 

En liten rifle i .223 eller 6,5x55 i tillegg, gir mye billig trening for en som ikke lader selv. Hvis du setter på en drivkikkert på den store (1-4x24, 1-6x24, 2-7x33, 1,5-6x42)og f-eks en 3-12x50/56 m/lys på den lille, skulle dekningen for all bruk være veldig god. Husk at .223 ikke er godkjent på elg/hort/villsvin. Noe 6,5x55 er.

Link to comment
Share on other sites

Dersom rifleskyting er nytt for deg, vil jeg anbefale å drive mengdetrening på banen, og bli stabilt jakt-god med ei rifle først.

Det kan kanskje ta noen sessonger å bli god. Driver en med flere rifler/sikter i den fasen kan det bli mer plunder og forvirring.

Kan også være fornuftig å velge et kaliber med "billig" ammo, som også duger utmerket til jakta du nevner, og som ikke skremmer skytteren..

(6.5-308-3006) :)

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke berger med en rifle, ville jeg personlig gått for to separate rifler. Da slipper du tøv og tull med innskyting mellom hvert pipeskifte.

Er ikke helt enig i denne, men det blir litt mer en filosofisk diskusjon :wink: Min filosofi er at de forskjellige løpene har forskjellige bruksfelt som krever forskjellige siktemidler. En systemrifle med et godt montasjesystem har ikke nevneverdig treffpunktavvik ved bytte av løp og tilhørende kikkert. Blaser og Merkel KR-1 har montasjesystem som ikke gir treffpunktavvik i det hele tatt. Men billig er det jo ikke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 4 kaliber fra .22 til 9,3mm og har liksom ei rifle til et hvert formål. Men når jeg drar ut på jakt er det av en eller annen grunn alltid den samme rifla som blir med ut. Ei gammal (30 år) stygg/smårusten Tikka rifle i 308 win med en billig 3-9x40 Nikon kikkert. Grunnen er sikkert at jeg ikke er så redd for å "tryne" i bekken eller steinura med denne rifla. I tillegg er det den letteste rifla, meget presis og god å skyte med i alle stillinger. "Gromrifla" med stor kikkert til over 20K, laminatstokk, "rustfri" utførelse og løpsbyttesystem med 6,5x55/9,3x62 får stort sett stå urørt i jakta. Rifle i .22 kan tenkes å bli med ut en tur, men har en stygg mistanke om at det blir 308 win rifla som til syvende og sist blir med i bilen til toppjakt/småvilt også.

 

Altså trenger man egentlig bare ei rifle til alt, bare man liker rifla og den fungerer greit nok i alle sammenhenger. :roll:

 

Skyter en god del med de andre riflene/kalibrene også jeg, men det blir stort sett på bane. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært gjennom en fase der ei i utg. punktet lett og hendig rifle ble gjenget for demper og satt på en diger kikkert. Tror jeg skjøt en rådyrbukk med den før demperen ble fjernet. Oppi lia ville jeg ha rifla hendig. Så ble det til at jeg kjøpte ei anna rifle som bare skal brukes på postering etter hjort. Den har storkikkerten og demper på. Fin rifle til dette formålet. Den hendige rifla fikk et hendig kikkertsikte og fungerer topp til utmarksjakt. Så til hjortejakt der både smygjakt i bratt lende og postering ved innmark er jaktformen så vil jeg holde en knapp på to rifler satt opp til hvert sitt formål.

PS! Samme kaliber på begge. Og samme lading.

Link to comment
Share on other sites

Her kom det mange gode svar.

 

Mange forskjellige kaliber er nevnt her, kjenner 308 ganske godt (fra ag3 og boltrifle i militæret) og har såvidt prøvd 300wm ved testing av en kamerats T3.

Har dessverre ingen kjennskap til 9,3x62. Hvordan oppfører dette kaliberet seg i forhold?

 

Er dessverre også ganske ukjent med systemrifler som du nevnte, HighPower.

Så på Schultz & Larsen Victory som var nevnt i en annen tråd, denne så fin ut :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde T3 tactical tidligere, den blir jæ..... tung i lengden, du merker ikke tyngden før du skal smyge deg inn på dyr du ser over en lengere avstand å har rifla i hånda. Jeg bruker idag bare 1 rifle til alt fra rev til elg, Browning x-bolt nordic light i kaliber 308, fungerer til alt etter min mening :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært gjennom samme tanker som deg, og etter flere riflekjøp (som ble byttet ut igjen ganske raskt) har jeg nå havnet på systemrifle. En Schultz & Larsen Classic DeLuxe model. Kaliberet jeg bruker nå som allround er 308win, men etterhvert tenker jeg å kjøpe flere løp. Jeg liker hvert fall tanken på at jeg har mulighet til å ha flere kalibre i samme rifle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mange forskjellige kaliber er nevnt her, kjenner 308 ganske godt (fra ag3 og boltrifle i militæret) og har såvidt prøvd 300wm ved testing av en kamerats T3.

Har dessverre ingen kjennskap til 9,3x62. Hvordan oppfører dette kaliberet seg i forhold?

Jeg har hentet ut litt tallmateriale på Norma fabrikkammunisjon i 9,3x62 og .300Win. Mag. Tallene beskriver totalt høydeavvik fra munning til 150m ved innskyting på 100m, samt anslagsenergi på 100m for et utvalg ladninger. Alle ladningene har max overslag på 3 - 7mm ved 40 - 60m. Skuddhold over 150m er det svært lite sannsynlig at du kommer borti på annet hjortevilt enn villrein.

 

9,3x62 232gns Oryx

Høydeavvik 0 - 150m innskutt på 100m: 60mm

Anslagsenergi på 100m: 3571J

 

9,3x62 250gns A-Frame

Høydeavvik 0 - 150m innskutt på 100m: 59mm

Anslagsenergi på 100m: 3931J

 

.300Win. Mag. 180gns Nosler Accubond

Høydeavvik 0 - 150m innskutt på 100m: 34mm

Anslagsenergi på 100m: 4092J

 

.300Win. Mag. 200gns Oryx

Høydeavvik 0 - 150m innskutt på 100m: 49mm

Anslagsenergi på 100m: 3700J

Link to comment
Share on other sites

Da jeg en gang i forrige århundre gikk til innkjøp av min første 9,3x62 var jeg litt bekymret for krum kulebane på lengre hold.

Men likefullt skjøt jeg to klokkerene treff i maskinrommet på en okse, og avstanden var da ca. 270 meter.

I ettertid konstaterte jeg at kulebanen på en 15 gram Oryx i 9,3x62 omtrent tilsvarte en 180 grain Oryx i .308.

 

Det begynner å bli endel år, flere elg og 3 villsvin siden sist jeg skjøt opp med .45-70'n for å ha med på jakt...

 

For å gjøre saken enda verre har jeg nesten vurdert å anskaffe en 6,5x55 til bruk på lengre avstander. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Dette var en god tråd!

 

Jeg støtter meg fullt ut til dette:

Amerikanerne har et uttrykk som passer bra her: "Beware of the man with one rifle!"

Bakgrunnen for uttrykket er at å ha en rifle man kjenner inn og ut er mer effektivt enn stadig å bytte våpen.

Hilsen en med...fem eller seks rifler

 

Tenkt deg at du har kun en rifle med nok anslagsenergi til det du skal jakte. På rifla er det en Picatinnyskinne som tillater deg raskt å bytte optikk uten ny innskyting. For meg er ett rødpunktsikte og et 3-12x56 med lys fornuftige valg.

 

Om du har god tid kan du ha flere rifler. Det tar nemlig litt tid å fomle rundt med ulike våpen og sikter.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du har råd til å kjøpe to-tre rifler vil jeg foreslå Blaser R93/R8. Kjøper du en slik rifle kan du så kjøpe deg to forskjellige sikter, feks. en Aimpoint og et kikkertsikte med x50 åpning som er kjekt for postering og skyting i dårlig lys. Blaseren er laget slik at kikkertsiktemontasjene er hurtig avtagbare og holder siktepunktet 100%, dermed kan du sette på et rødpunktsikte på trange poster og skifte til kikkertsikte på poster med lange avstander. Fordelen med en rifle er at du blir godt kjent med avtrekket og følelsen av rifla, noe som er en fordel i forhold til å veksle mellom flere rifler med ulike avtrekk, skjeftefasong og sikringer osv.

 

Til villsvin og hjort kan du bruke samme kaliberet, 308/3006 er gode valg. Med en blaser kan du også kjøpe to løp, så kan du treningsskyte med en 223 og så skyte inn med et jaktløp for villsvin/hjort i 9,3x62 feks. når sesongen nærmer seg.

 

Jeg hadde to rifler før i tiden (6,5x55 og 9,3x62), men da jeg ikke fikk like god til til å skyte lengre var det utrolig deilig å bare ha et våpen, da blir treningen langt enklere. Om du "bor på banen" er det selvsagt bare morsomt med flere våpen.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg å lure på om Tordenkjeppen har vært og kikket i våpenskapet mitt... :forvirra:

Min løsning er nemlig en Blaser R93 Professional med to løp - et Semiweight i .30-06 med Swarovski PV 3-12x50 til bø/postjakt og et kort standardprofil i 9,3x62 med Zeiss Compact Point og demper som skogs- og hundeførerbørse. Kan absolutt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke umiddelbart si meg helt enig med Tordenkjeppen her.

 

Blaser R93 og R8 er systemrifler med potensiale, helt klart.

Nå skal jeg avstå fra kommentarer om sviktende låsning...

Men om man i praksis skal veksle mellom kalibere, løp og kikkertsikter på en Blaser så må man skyte inn siktene for hver gang man bytter.

Endel jegere løser dette problemet med å ha flere løp stående klar med ferdig innskutt kikkertsikte, men da får man likevel en betydelig forskjell i og med at de færreste har råd til å montere en 3-10x50 Zeiss på alle sine løp, for ikke å snakke om at montasjene til Blaser også koster endel.

 

I praksis blir det jo ikke 1 rifle med 3-4 løp, men snarere 3-4 rifler med 1 skjefte/mekanisme på deling...

Pluss at hele oppsettet betinger en middels lottogevinst. :?

 

Man hadde jo oppnådd samme effekten om man kjøpte 3 identiske rifler i 3 ulike kaliber og monterte 3 identiske kikkertsikter, ikke hadde det blitt dyrere heller.

Link to comment
Share on other sites

Men om man i praksis skal veksle mellom kalibere, løp og kikkertsikter på en Blaser så må man skyte inn siktene for hver gang man bytter.

Tror ikke du formulerer helt det du ønsker å få sagt her. Hvis du har dedikerte sikter til hvert løp trenger du ikke skyte inn ved bytte, heller ikke ved bytte mellom flere sikter på ett løp. Men skal du flytte ett sikte mellom flere løp må montasjen stilles inn ved hvert bytte og siktet skytes inn på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg ser på systemrifler, jo mer ser det ut som en god idé.

Schultz & Larsen pro ser veldig fin ut, men er sikkert ganske dyr.

 

Blaser ser også fin ut, men ble litt skeptisk da jeg leste at det er en rettrekker.

 

Angående løpsskifte på disse riflene: bør ikke siktet være festet på løpsdelen for at dette skal holde seg 100% nøyaktig etter et skifte?

Link to comment
Share on other sites

Angående løpsskifte på disse riflene: bør ikke siktet være festet på løpsdelen for at dette skal holde seg 100% nøyaktig etter et skifte?

Høyest repetisjonsnøyaktighet får du når kikkerten er montert på løpet, dvs. Blaser, Merkel KR-1 og Steyr. Hvordan dette kommer ut på S&L vet jeg ikke, har ingen erfaring med dem. På Sauer 202 som flere av mine jeger- og skytterkamerater bruker har jeg aldri sett større treffpunktavvik enn ca. 1,5cm ved løpsbytte, da med dedikert kikkert for hvert løp og enten EAW eller Leupold QR montasje.

Ad rettrekker, det er for de fleste en tilvenning som er unnagjort i løpet av 10 minutter på skytebanen. Noen få klarer aldri å venne seg til det. Ta en tur innom en forhandler og klå litt på den, da danner du deg et riktigere inntrykk av om dette er noe for deg.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å begynne med storviltjakt neste år, men er usikker på hva jeg skal gå for av rifle®.

 

Har lyst til å jakte villsvin og hjortevilt.

 

Ser for meg å enten gå for én rifle i et kaliber som takler begge typer jakt, eller 2-3 forskjellige som kansje passer bedre til de ulike jaktformene.

 

Har hittil sett på Tikka T3 tactical i 300wm som kanskje kunne dekke det meste, evt bare hjort/elg, og Marlin 1895sbl til villsvin.

 

Håper dere mer erfarne jegere har noen gode tips :)

 

Til ditt bruk er det uten tvil best med en stk rifle. Kan ikke se noen fordeler med flere rifler til ditt bruk. Når du har blitt skikkelig venn med rifla di uansett kurant storviltkaliber, så vil du ikke tenke kaliber når du trekker av.

Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkeren har jo ikke fått med seg poenget: man KAN ha ulike sikter til en Blaser og veksle på disse uten ny innskyting. Bruksmessig blir det ganske så forskjellig og man kan godt ha en diger tuba for bruk til nattejakt og en liten rødpunkt for kjappe skudd for drevjakt. Å veksle mellom de to tar ca 10 sekunder og treffpunktet flytter seg ikke.

 

Om man anskaffer ekstra løp må man selvsagt justere kikkertsiktet dersom det brukes på begge løp, men om man skriver ned antallet klikk går det jo an å sette over kikkertsiktet uten innskyting også, gitt at kikkertsiktet er godt nok med tanke på klikk.

 

Rettrekker krever ikke mange forsøkene før man har tilvendt seg. Blaseren har jo også fordelen ved å være sikrere enn de fleste andre rifler, med oppspenner kan du gå med skudd i kammeret uten stress.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har "par" rifler. Et par består av ei rifle i storviltkaliber og ei identisk rifle i "finkaliber" for mengdetrening.

 

Selv om det ikke er store forskjellen i kalibre anser jeg feks et par identiske Sako 85 i 6,5x55 og 30-06 (eventuelt 9,3x62) eller tilsvarende Tikka T3 som ideelt. Mengdeskyting med 6,5 og jakt med "grovkaliber" hvis elg og villsvin er formålet.

 

Skulle grovkaliberbørsa feile er 6,5'en alltid lovlig backup.

 

Systemrifle eller ikke, ingenting er mer "sikkert" enn 2 stk komplette, ferdig innskutte våpen i skapet.

 

Sako/Tikkavarianten koster ikke mer enn et komplett systemrifleoppsett.

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff Semprio er en rifle som er perfekt for villsvinjakt og drivjakt. Iom at den har presisjon på høyde med Blaser og Sauer, er den egentlig allsidig nok til å bruke på det meste av jakt (mulig jeg ville tenkt meg om på reinsjakt pga vekta). Selv bruker jeg den på hjortejakt i bratte vestlandslier.

 

Fordeler:

+ Veldig raskt å lade

+ God presisjon

+ Oppspenner --> veldig sikker

+ Systemvåpen

+ Enkleste (og beste?) take down system jeg har sett

+ Montasje er på løp -> ingen treffpunktforandring.

+ Valgmulighet mellom veldig stabil montasje à la Blaser eller billigere altenativ som Leupold QR

+ Våpenet er i det hele tatt veldig bra gjennomført og har gjennomgående god materialkvalitet

 

Ulemper

- Vekt. Veier mellom 3,5-3,8 kg, avhengig av stokkvalitet.

- Pris på ekstra løp. Koster rundt 13 000 for nytt løp.

 

Kan også nevne at da jeg spurte om de planlegger å lage den med syntetstokk (er som å banne i kirka) svarte de høflig:

 

So far, we have no synthetic version planned for the moment.

Therefore we have the T-Wood stocks. Laser-enhanced and lacquered (water protected) stock. It's no upcharge for the T-Wood stock.

 

Tipper den gjør samme nytten :)

 

http://archives.gunsandammo.com/node/4847/%3C?page=0,0" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Sako/Tikkavarianten koster ikke mer enn et komplett systemrifleoppsett.

Sant nok, men den tar opp dobbelt så stor plass i jaktvåpengarderoben.

Så er spørsmålet, er jaktvåpengarderoben egentlig relevant for en som skal begynne med jakt?

 

Hvor mange år går før en i det hele "stanger" i taket ved normal jaktmengde?

 

Og har man ikke da helt andre og bedre premisser å vurdere sine behov utifra enn som begynner?

 

Tror man bør tenke over at om man ikke bor på bana, eller bor i skauen halve året. Så vill de fleste ha plass til overs i nevnte garderobe. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg ser på systemrifler, jo mer ser det ut som en god idé.

Schultz & Larsen pro ser veldig fin ut, men er sikkert ganske dyr.

 

En Schultz & Larsen Classic DeLuxe koster 13000 veiledende, men du får dem ned i 11000 (jeg gjorde hvertfall det).

Det er en ganske fin pris til å være systemrifle, og av alle de riflene jeg har hatt de siste årene er det den desidert beste rifla jeg har hatt. Løpsbyttesystemet er helt genialt, og leser du tester så har ikke treffpunktet vært noe å snakke om når de har tatt av løpet og satt det på igjen. Jeg har ikke testet dette selv enda, men det kommer :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkeren har jo ikke fått med seg poenget: man KAN ha ulike sikter til en Blaser og veksle på disse uten ny innskyting. Bruksmessig blir det ganske så forskjellig og man kan godt ha en diger tuba for bruk til nattejakt og en liten rødpunkt for kjappe skudd for drevjakt. Å veksle mellom de to tar ca 10 sekunder og treffpunktet flytter seg ikke.

 

Om man anskaffer ekstra løp må man selvsagt justere kikkertsiktet dersom det brukes på begge løp, men om man skriver ned antallet klikk går det jo an å sette over kikkertsiktet uten innskyting også, gitt at kikkertsiktet er godt nok med tanke på klikk.

 

Rettrekker krever ikke mange forsøkene før man har tilvendt seg. Blaseren har jo også fordelen ved å være sikrere enn de fleste andre rifler, med oppspenner kan du gå med skudd i kammeret uten stress.

 

Neida, å ha flere kikkertsikter/rødpunkt/whatever til samme rifla (løpspakken for Blaser) er helt uproblematisk, det krever kanskje en testskyting for å overbevise nervene om at det stemmer 100% etterpå, men det er sjelden noen endring på treffpunktet.

 

Det jeg henger meg opp i her er derimot at den store fordelen med en Blaser systemrifle delvis blir borte om man skal drive å flytte en kikkert over på flere forskjellige løp, og likeledes at hvis man skal ha et sett med sikter for hvert løp så sitter man tilslutt igjen med noe som for meg vil fortone seg som flere rifler med 1 skjefte/mekanisme på deling.

Og i sånne tilfeller vil man komme langt i bevarelse av husfreden med en lottogevinst.

 

Illustreres best med prisene hentet fra Winge.

 

Blaser R93 Offorad (billigste alternativ) kr. 19 862,-

Blaser sadelmontasje for Zeiss kikkert: kr. 3 690,-

Zeiss Duralyt 3-12x50 T m. opplyst ret: kr. 7 890,-

 

Totalt: kr. 31 442,-

 

Sauer 202XT pakke m. identisk kikkert: kr. 25 490,-

 

Totalt: kr. 25 490,-

 

Ekstra løp til Blaser R93: kr. 7000,-

R93 sadelmontasje Zeiss: kr. 3690,-

Ekstra Zeiss 3-12x50 T: kr. 7890,-

 

Totalt: kr. 18 580,-

 

Altså får man nesten 2 stk, Sauer 202XT med Zeiss for prisen av en Blaser med komplett vekselløp/kikkert sett.

Litt flåsete sagt får man en Remington 700 for prisen av et ekstra løp til Blaser...

Link to comment
Share on other sites

Dersom rifleskyting er nytt for deg, vil jeg anbefale å drive mengdetrening på banen, og bli stabilt jakt-god med ei rifle først.

Det kan kanskje ta noen sessonger å bli god. Driver en med flere rifler/sikter i den fasen kan det bli mer plunder og forvirring.

Kan også være fornuftig å velge et kaliber med "billig" ammo, som også duger utmerket til jakta du nevner, og som ikke skremmer skytteren..

(6.5-308-3006) :)

Lykke til !

 

 

Ikke helt enig med deg; Noen treffer innertieren på første skudd, og holder seg helst der, mens andre strever med å treffe blinken. Mye handler om naturlig talent. Ofte kan en se 10- åringer som nettopp har begynt å skyte, som er mye bedre enn eldre (voksne) som har skutt mye og lenge. Alle kan selvsagt trene seg opp til å bli bedre, men trenger ikke vente med flere rifler for det.

 

Om en vil ha 1 eller flere rifler er smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

@Stykkjunkeren: Det er vel ingen som har påstått at Blaser er en billig løsning, men trådstarter har ytret en interesse for disse riflene og har fått endel innspill. Men hva prisene du refererer angår, så er de Norma sine veiledende, ikke reelle markedspriser. Gå inn på finn.no og søk på Blaser, så kommer det fort frem at forhandere annonserer nye R93 Professional fra 15-17.000. Og du glemmer en detalj i sammenligningen med Sauer: Hvis du vil ha to løp i forskjellig kalibergruppe må du på Blaser (og Mauser og Krieghoff) supplere med et sluttstykkehode til ~2.000,-, på Sauer må du supplere med et helt sluttstykke til 6.000+.

Oppsummert: Ingen av de "store" tyske/østerrikske systemriflene (Blaser, Sauer, Mauser, Merkel, Steyr, Strasser etc.) er noen billig vei å gå. Alle de "store" tyske/østerrikske systemriflene er særdeles gode og presise våpen. De rimeligere systemriflene (S&L og Rössler) er ifølge min høyst begrensede erfaring med dem også gode og presise våpen, men mindre fleksible ifht. kaliberutvalg. Så her er to spørsmål trådstarter må finne sine egne svar på: 1) Systemrifle eller flere konvensjonelle rifler ? og 2) Hvilken rifle i valgt kategori føler jeg meg mest kofortabel med ? Vi kan gi ham innspill, men ikke fasitsvar.

Link to comment
Share on other sites

De rimeligere systemriflene (S&L og Rössler) er ifølge min høyst begrensede erfaring med dem også gode og presise våpen, men mindre fleksible ifht. kaliberutvalg.

 

S&L tilbyr 20 kalibre, og slik jeg har forstått det kan man også bestille spesialbestilte løp. Synes ikke det er så begrenset? Et løp til en S&L koster vel rundt 4 lapper her på berget, altså en hel del billigere i forhold til Blaser, men likevel meget gode løp.

Link to comment
Share on other sites

@Kjetil-A: Det jeg sikter til med mindre fleksibilitet her er at S&L (så vidt jeg vet) og Rössler (definitivt) ikke støtter kaliber med liten støtbunndiameter, f. eks. .223. Kvaliteten på løpene til S&L er vel dokumentert gjennom mange år. Bare se på hvor mange som benytter disse løpene innenfor DFS og i andre konkurransemiljøer. De står på ingen måte tilbake for hverken Blaser eller Sauer. Skulle ønske de begynte å levere 3. parts løp til Blaser 8)

Link to comment
Share on other sites

Men her gjør vel kanskje 22.250 samme nytten?

Til jakt, hinsides enhver tvil. Til rimelig mengdetrening, nja... :wink:

Som forresten minner meg på en detalj fra Sauer sin side som for meg er komplett uforståelig: Hvorfor opererer Sauer med et annet sluttstykke til .22-250 og .243 enn det de bruker til kalibergruppe standard, altså .308, .30-06, 6,5x55 etc. ?

Løsningen for Sauer-eiere er selvsagt å kjøpe S&L-løp i disse kaliberne. da de bruker standard-sluttstykket og følgelig sparer inn 6.000+ på sluttstykket og 2-3.000,- på løpet.

Så hvis noen har oppfattet meg som negativ til S&L vil jeg på det sterkeste tilbakevise dette :D

Link to comment
Share on other sites

222 og 223 har annen diameter på hylsebunn, derfor annet sluttstykke. Jeg har kjøpt en rx helix og er meget fornøyd med det våpnet. Letteste pipeskifte som er laget i noe våpen. Og ikke noe forandring i treffpunket ved demontering/montering. Har den i 30-06 og skal ha en 6,5 og en 9,3. da er all jakt sikret med samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver nå å stabilisere våpengarderoben, selv om det er utrolig vanskelig. Våpnene, ladingen, de tekniske detaljene og utstyret ellers er en stor del av "greia" med jakt og skyte lidenskapen.

 

Penger! Tid! Nødvendighet! Dette er stikkord som har vært avgjørende for meg når jeg for en stund siden bestemte meg for å begrense antall våpen og kalibre.

 

Mitt mål er å ha ei hagle kal 12, en drilling kal 16/småviltkal, ei rifle i 308 og ei salongrifle. Jeg mangler drillingen, og dette gjør at jeg tar rifla på sekken når jeg skal i terrenget hvor jeg jakter både rådyr og tiur.

 

Denne garderobe-løsningen vil dekke alle de jaktformer jeg nå driver, og som jeg kunne tenke meg å drive i fremtiden. Eneste begrensningen er på afrika-jakt, og det interesserer meg ikke.

 

Rifla mi har leupold QR montasjer som gjør kikkertsiktebytte enkelt og sikkert mtp treffpunktsendring. Har tidligere hatt flere sikter til forskjellige jaktformer. Nå har jeg landa på at 10x forstørrelse duger på tiur ut til 250m+, så da er nødvendighets-dilemmaet mitt med flere sikter også på en måte lagt dø. Velger kanskje å bytte til en fast og mer solid montasje.

 

Og til slutt må jeg jo si det at det er mye morsommere å skyte dritbra med ei rifle, enn halvbra med 3-4 stykker. Jeg har ikke tid til å lade mange forskjellige kalibre, teste teste teste, få mengdetrening, jakte og i tillegg ha et liv ved siden av. Tror utstyrs-fasen i kortere eller lengre tid gjelder for alle nye jegere. Alle får den, og alle opplever at den minker med tiden. Nesten alle...

Link to comment
Share on other sites

jeg er på motsatt tanke. Ett våpen med flere kalibre. da kan du trene rimelig/jakte med annen kaliber med samme våpen. du lærer deg å kjenne det våpenet raskere og treningen gir bedre utbytte for jakt da det er samme våpen som benyttes. Har hatt altfor mye våpen en periode nå, selger unna masse og kjøper noen få/dyrere våpen som dekker mitt behov. Nå er der Aya no 1 til fuglejakt, RX helix i kal 30-06, blir flere piper der.....bla 6,5 og en 9,3 til all rifleskyting/jakt. Merkel 200E til leirdue.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs jo hvor mye penger du har tenkt å legge i det. Hvis jeg skulle kjøpt rifle for første gang igjen, ville jeg gått for en systemrifle, pga. mulighet for raskt løpsbytte, og en børse og forholde seg til. Men det er som sagt bare min mening :)

 

Alle de som er nevnt her er gode alternativ. Som du ser er meningene om disse like mange som vi er jegere her inne! Jeg foreslår at du besøker diverse forhandlere og tafser på litt forskjellige rifler - da vil du nok finne en som passer akkuratt deg bra, og som du "faller" for :)

Link to comment
Share on other sites

Men her gjør vel kanskje 22.250 samme nytten?

Til jakt, hinsides enhver tvil. Til rimelig mengdetrening, nja... :wink:

Som forresten minner meg på en detalj fra Sauer sin side som for meg er komplett uforståelig: Hvorfor opererer Sauer med et annet sluttstykke til .22-250 og .243 enn det de bruker til kalibergruppe standard, altså .308, .30-06, 6,5x55 etc. ?

Løsningen for Sauer-eiere er selvsagt å kjøpe S&L-løp i disse kaliberne. da de bruker standard-sluttstykket og følgelig sparer inn 6.000+ på sluttstykket og 2-3.000,- på løpet.

Så hvis noen har oppfattet meg som negativ til S&L vil jeg på det sterkeste tilbakevise dette :D

 

Årsaken til annet sluttstykke på Sauer i 223/22-250/243 er sikrere mating med korte patroner. Med en rad låseklakker er avstanden fra magasinet til kammeråpning kortere.

 

Dette er faktisk en meget oversett fordel på rifler med låseklakkene bak på sluttstykket. Der mater patronen uten "hopp" fra magasinet til kammeråpning.

 

Det er bare å måle avstanden fra magasinet til kammerpåning på en Sauer 202/Blaser 93/Win70/Rem700 vs Sauer 80/Steyr SSG(og Krag) for å se forskjellen. På små patroner som 222/223 er dette et meget viktig poeng.

Link to comment
Share on other sites

@Torf: Jeg er helt med på resonnementet ditt for .223, der spiller dessuten også støtbunndiameteren inn. Men .243 og .22-250 er ubetydelig forskjellig fra .308 i dette henseende. Jeg har forøvrig prøvd Sauer 202 med S&L .22-250 løp og standard sluttstykke. Det fungerer helt knirkefritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...