Jump to content

Endring i forskriften angående heldemper.


Robinson

Recommended Posts

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... 904.html#4" target="_blank

 

Er det bare jeg som ikke har fått det med meg? Men i sommer er våpenforskriften i det stille blitt endret slik at godeste Alm Våpen & Villmark sin heldemper uten tvil ikke er tillatt å selge lenger. Og ankesaken til våren vil nok ikke gå i Alms favør. Den eneste spenningen vil knytte seg til om vi som har dem vil få beholde dem.

Men på den annen side, så vil vel det faktum at forskriften er blitt endret i juni i år, være ett argument for at Alm ikke gjorde noe ulovlig da han laget dem. Men å lage dem nå vil klart være ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Tja, en lov kan ifølge loven ikke gies noen tilbakevirkende kraft, men hvordan det forholder seg med forskrifter er jeg usikker på.

 

Det høres ut som det ligger an til en heftig runde i rette etterhvert.

Men hvordan forholder det seg da med de heldempede våpnene som allerede står i ulike våpenskap rundt omkring?

 

Er det teknisk mulig å permanent montere (sveise/lodde) et perforert "rør" som forlengelse av pipe og montere heldemperen på denne?

Vil det for fremtiden bli enklere å bare bore ut et stykke av originalpipen, perforere denne, lage ny kroning midt inni løpet og gjenge opp for heldemperen ytterst?

 

Om forskriftene tilpasses straffesakene så må man vel bare prøve å tilpasse seg forskriftene. :|

Link to comment
Share on other sites

Men i sommer er våpenforskriften i det stille blitt endret

Om forskriftene tilpasses straffesakene så må man vel bare prøve å tilpasse seg forskriftene.
Hvordan har du tenkt å tilpasse deg noe som stadig endres? Skal du ha en fast rutine med, å lese gjennom lovverket en gang i uka da eller :lol: ?
Link to comment
Share on other sites

Tidligere forskriftsendringer og rundskriv har ikke hatt tilbakevirkende kraft. Foreks. kan våpen som ble levert med foldekolbe som gjør at våpenet er kortere enn 840mm når kolben er sammenfoldet, fortsatt eies lovlig av dem som kjøpte dette før endringene kom på 90 tallet. Det er sikkert flere eksempler også, uten at jeg kommer på dem.

Tiden vil vise hva som skjer. Bortsett fra at det er irriterende med så lite forutsigbare lovmakere , så har jeg allerede kjøpt ett ekstraløp til 10/22 min , og tenker på å kappe det til korteste lovlige lengde, og montere på en a-tec demper. Jeg har igrunnen alltid hatt en gnagende mistanke om at disse gass hullene i løpet jeg har nå,stjeler fart jeg gjerne vil ha...

Link to comment
Share on other sites

Tidligere forskriftsendringer og rundskriv har ikke hatt tilbakevirkende kraft. Foreks. kan våpen som ble levert med foldekolbe som gjør at våpenet er kortere enn 840mm når kolben er sammenfoldet, fortsatt eies lovlig av dem som kjøpte dette før endringene kom på 90 tallet. Det er sikkert flere eksempler også, uten at jeg kommer på dem.

 

Hvis JD/POD ville, kunne de også sagt at disse foldekolbene er ulovlig OG de som allerede har disse fra før må bytte eller bygge deem om slik at de ikke kan foldes inn.

Detter er IKKE "tilbakevirkende kraft" i lovens forstand.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke denne Alm saken er et komplot så vet ikke jeg :roll:

 

Tipper at slik forskriften er nå, så er det neppe noen heldempede rifler i Norge som oppfyller kravene til forskriften.

Det betyr vel i praksis at de har laget en forskrift for noe som ikke eksisterer :lol::lol::forvirra:

 

Lurer på hvor mye av skattepengen våre som går med til denne galskapen :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

POD har trukket anken, og frifunnet Alm.

 

http://www.aftenbladet.no/lokalt/dalane ... 77431.html

 

Ankesaken, etter at Alm tapte første runde i Dalane tingrett, var berammet til tirsdag og onsdag i Stavanger tinghus. Men i helgen snudde Politidirektoratet v/regjeringsadvokaten og ga Alm, som både er børsemaker og driver våpenimportfirmaet Nordskog på Moi i Lund kommune, fullt medhold i forliksforhandlinger. Dermed er ankesaken i Gulating trukket av begge parter og avsluttet som forlikt.
Link to comment
Share on other sites

Finnes det en link slik at vi kan skrive ut fakta til et evt. framtidig hjemmebesøk?

Dette er vel det nærmeste jeg kan se av offisiell info fra POD så langt

 

https://www.politi.no/politidirektorate ... 0533.xhtml

"Som en praktisk ordning har derfor Politidirektoratet akseptert at disse riflene kan beholdes av eiere som hadde slike våpen lovlig registrert pr. 1. juli 2011. Våpnene kan imidlertid ikke videreselges uten at våpnene endres slik at våpenforskriftens krav til minste pipelengde blir oppfylt"

Link to comment
Share on other sites

Hmm...Eierne av våpen med for kort pipelengde ervervet før 1. juli 2011 får beholde sine våpen, men kan ikke videreselge dem uten at for kort pipe byttes.

Betyr det at jeg som hadde tenkt å selge min 10/22 nå må kjøpe en ekstra .22 rifle til jakt - siden jeg ikke kan selge denne?

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke denne Alm saken er et komplot så vet ikke jeg :roll:

 

Tipper at slik forskriften er nå, så er det neppe noen heldempede rifler i Norge som oppfyller kravene til forskriften.

Det betyr vel i praksis at de har laget en forskrift for noe som ikke eksisterer :lol::lol::forvirra:

 

Lurer på hvor mye av skattepengen våre som går med til denne galskapen :evil:

 

 

Jeg kjøpte forrige uke et løp til min SAko Quad gjennom bruktmarkedet på forumet.

Her er løpslengde 40 cm, men løpet er portet med utenpåliggende demper.

Så det finnes da de som har klart det.. ;-)

 

Ellers får jeg bare si gratulerer til den heldempede skytterbestanden i Norge. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hmm...Eierne av våpen med for kort pipelengde ervervet før 1. juli 2011 får beholde sine våpen, men kan ikke videreselge dem uten at for kort pipe byttes.

Betyr det at jeg som hadde tenkt å selge min 10/22 nå må kjøpe en ekstra .22 rifle til jakt - siden jeg ikke kan selge denne?

 

Tja, du kan vel bruke 10/22'en til jakt?

Link to comment
Share on other sites

Hmm...Eierne av våpen med for kort pipelengde ervervet før 1. juli 2011 får beholde sine våpen, men kan ikke videreselge dem uten at for kort pipe byttes.

Betyr det at jeg som hadde tenkt å selge min 10/22 nå må kjøpe en ekstra .22 rifle til jakt - siden jeg ikke kan selge denne?

 

Nei, du kan bruke den du har..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jammen jammen........ Himmel som jeg er fristet til å søke på en ny .22 til jakt...

men jeg for vel bruke opp pengene på alt det andre det summe våpenkontoret driver å innvilger hele tiden, (først.)

Desuten er det jo litt krnaglete å få seg en 10/22 om dagene uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...