Jump to content

Khukri


Metallurgen

Recommended Posts

Oi, den var fin! :D

bruker du din kukri til noe? Turkniv i stedet for øks kanskje?

Til de som lurer: Kukri er en stor kniv som opprinnelig kommer fra Nepal. Bæres av Ghurka regmimentet i den Engelske hær, et regiment som består av Nepalesiske soldater. Kjent for sin tøffhet og visstnok grusomhet. Da jeg reiste i Nepal på slutten av 80 tallet fikk jeg høre de villeste historier om hvor effektiv Kukrien er, blant annet at det var vunnet kriger mot Indiske krigherrer, fordi Kukrien kuttet sverdene deres i biter... Originalen er laget av jernbaneskinner såvidt jeg husker.

Jeg plukket med meg et par stykker på marked i Katmandu, regner med at detr er billigste turistjuks :lol: Får visst finne fremd en jeg beholdt en dag og se litt nærmere på den.

Link to comment
Share on other sites

Takker

 

Denne har jeg solgt. (Og ble solgt rimelig fort.)

Den er 6,5 mm tykk i godset, så veier litt og gir en god følelse å holde. :D

 

De blir som oftest omtalt som våpen, men antagelig for at dette er "tøffere" å snakke om.

Vil tro det dagligdagse bruksområdet er omtrent som samekniven, men tilpassa området Nepal og India.

Link to comment
Share on other sites

det var en fin mini khukuri :mrgreen: .

kjapp måling av min med en tommestokk sier 10mm.må være såpass

 

Størrelsen er omtrent den samme som Service nr 1.

Vekta skal også stemme bra med denne, 700-800 gram.

Ikke noe problem å finne større, men da blir de litt værre å ha med seg. :lol:

Siden denne er slipt ut av plate, og ikke smidd, så er det litt praktiske begrensninger med tykkelsen her også. :D

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det mer er en religiøs sak enn et verktøy lik samekniven? http://www.nepalscraft.com/gurkha_khukuri_knife.asp

Jeg var forresten i Kathmandu under Dhurga festivalen... Herregud... Dhurga er en gudinne tilsvarende Hinduenes Kali, altså en gudinne for Død og destruksjon. Det var slakting av dyr overalt, og menneesker man er glad i og ting man ville bevare ble pyntet med oransje (hellig farge) blomster, og dynket med blod. Formålet med ofringen er å blidgjøre gudinnen slik at personen ikke dør, og tingen ikke går i stykker, i løpet av året. I forgården til kongepalasset var det skikkelig blodbad. Først ble hodet til noen hundre kylllinger og geiter kuttet av, dernest var det okser. som ble hodeløse. Med ett kutt... Og nei, man brukte ikke Kukrien der!

Link to comment
Share on other sites

det var en fin mini khukuri :mrgreen: .

kjapp måling av min med en tommestokk sier 10mm.må være såpass

 

Størrelsen er omtrent den samme som Service nr 1.

Vekta skal også stemme bra med denne, 700-800 gram.

Ikke noe problem å finne større, men da blir de litt værre å ha med seg. :lol:

Siden denne er slipt ut av plate, og ikke smidd, så er det litt praktiske begrensninger med tykkelsen her også. :D

joda,eg skjønar.følte bare for en dårlig fleip.

er hele kniven herda til samme hardhet eller er det forskjeller over bladet?regner med at det er samme

Link to comment
Share on other sites

I følge bror min, som var i Nepal på spasertur med innfødte bærere/førere for noen år siden, er Khukrien nepalesernes multi-tool, og kan definitivt sammenlignes med samekniven. Den konvekse, fremste delen av eggen brukes til grovarbeid, som å hogge flis/opptenningsved, mens den bakre, konkave delen brukes til finarbeid som matlaging og trimming av fingernegler.

 

At våpen/religionssiden av kniven blir hypet opp er vel naturlig, det er litt mere sexy å snakke om og selger sikkert flere mer eller mindre brukbare replikaer til turister.

 

Den norske tollekniven har jo også visse magiske egenskaper i folketroen/eventyrene, jamfør å kaste stål over huldra... Men det er jo ikke akkurat noe man får brukt den til daglig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det mer er en religiøs sak enn et verktøy lik samekniven? http://www.nepalscraft.com/gurkha_khukuri_knife.asp

Tja, gjetter på at det religiøse aspektet er dratt frem for å selge litt flere kniver, i likhet med våpenhistoria.

De har utvilsomt blitt brukt til religiøse sermonier og krig, men den har en praktisk, jordnær anvendelse også, men det er ikke like "interessant" å skrive om. :mrgreen:

Khukriene beregnet til skogbruk var bredere foran.

 

joda,eg skjønar.følte bare for en dårlig fleip.

er hele kniven herda til samme hardhet eller er det forskjeller over bladet?regner med at det er samme

 

Ja, regne med det var en fleip. :wink:

Denne er gjennomherda, men stålet jeg har brukt er svært seigt så det skal ikke være noe problem under bruk.

 

Har lest at de smidde skal være soneherda, men ser ikke helt hvordan de skal få til det med den formen.

Ved bruk av et enkelt stål med moderate mengder karbon (som det er i jernbaneskinner), vil tykkelsen på ryggen, føre til at den får en grei kombinasjon av seighet og hardhet. De fleste khukriene er jo relativt myke også.

Link to comment
Share on other sites

Til de som lurer: Kukri er en stor kniv som opprinnelig kommer fra Nepal. Bæres av Ghurka regmimentet i den Engelske hær, et regiment som består av Nepalesiske soldater. Kjent for sin tøffhet og visstnok grusomhet.

Og i tillegg må det nevnes at en Ghurka som først har "trekt" kniven,ikke må legge den tilbake i slira før den har vært innom blod...! (Iflg. relativt usikre kilder,bare for å nevne det)

Er forresten ghurkasoldat selv,i noen år til.. :) HV02..Litt overivrig områdeskjef vi eller? :roll:

Er forresten han som er den relativt usikre kilden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er en bruksvariant fra Nepal

bjd0kz.jpg

Bildene er fra den var helt ny, er mere brukspreget nå

ziulwj.jpg

Blitt brukt som en "Joikasabel" til det meste en tung kniv kan brukes til.

Holder eggen overaskende bra, og lett å få skarp, når det trengs. Virker som vinkelen på bladet er gjennomtenkt, kutter det meste!

Hogg av et elghodet, på ett forsøk med den, elgen var riktignok i spenn, under flåing. Men alikevell.

 

Kjøpte den herfa:

http://www.khukurihouseonline.com/

Tok et par uker før den var i postkassa

Link to comment
Share on other sites

Den var fin metallurgen. Får man spørre hva en slik koster sånn ca? :oops:

 

Takk

Jeg har sagt 8000,- med lærslire. :roll:

Den er litt kødden å slipe og herde, samtidig som det går med stål til 3 "vanlige" kniver.

Slira er ikke liten den heller. :P

 

Cold steel har en versjon i SK-5 og nesten 8 mm tykk, som går an å få til overkommelige priser hos Top Secret i Oslo.

http://www.topsecret.no/ds_product_info ... cts_id=907

(Må ikke forveksles med de crappy versjonene som bare er 2,5 mm tykke.)

Noen som har testa den?

Kvaliteten til Cold Steel er ikke det det en gang var, men noen produkter kan jo hende holder mål.

Link to comment
Share on other sites

kan garantere at de er bedre enn cold steel.

om jeg har sammenligna med andre?nei det har jeg ikke.

den biten har andre tatt seg av.

men siden de har et veldig bra produkt,har ikke lest om noen som er bedre,bra service,livstidsgaranti,og pengene går til de som lager dem der nede så vil jeg anbefale dem.

skulle du mene noe annet så er da det lov.

Link to comment
Share on other sites

kan garantere at de er bedre enn cold steel.

om jeg har sammenligna med andre?nei det har jeg ikke.

den biten har andre tatt seg av.

men siden de har et veldig bra produkt,har ikke lest om noen som er bedre,bra service,livstidsgaranti,og pengene går til de som lager dem der nede så vil jeg anbefale dem.

skulle du mene noe annet så er da det lov.

 

Var ikke ute etter å starte en krangel.

Bare lurte på hvilken erfaring du hadde med dem, siden du virket så sikker.

Har du noe link til testen?

 

Som nevnt på bladeforum: disse khukriene er håndlaga, noe som gjør prosesskontroll vanskelig.

Hver enkel kniv vil være et resultat av dagsformen til smeden.

Det er mulig han er engasjert og legger sjelen inn i vær kniv, men enda mer sannsynlig at han jobber for å tjene penger, og prøver å få ferdig flest mulig kniver.

 

Sier ikke at Cold Steels variant er bedre, men denne er antagelig maskinslipt og herda i serier.

Det vil da være enklere å holde kvaliteten på et bestemt nivå.

 

Jeg ville ikke gått ut å garantert med mindre jeg hadde overvært testene selv. :)

 

Sitter og vurderer å få til en test. Noen som har tenkt seg til jakt og fiskedagene på Elverum?

Link to comment
Share on other sites

kan garantere at de er bedre enn cold steel.

om jeg har sammenligna med andre?nei det har jeg ikke.

den biten har andre tatt seg av.

men siden de har et veldig bra produkt,har ikke lest om noen som er bedre,bra service,livstidsgaranti,og pengene går til de som lager dem der nede så vil jeg anbefale dem.

skulle du mene noe annet så er da det lov.

 

Var ikke ute etter å starte en krangel.

Bare lurte på hvilken erfaring du hadde med dem, siden du virket så sikker.

Har du noe link til testen?

 

Som nevnt på bladeforum: disse khukriene er håndlaga, noe som gjør prosesskontroll vanskelig.

Hver enkel kniv vil være et resultat av dagsformen til smeden.

Det er mulig han er engasjert og legger sjelen inn i vær kniv, men enda mer sannsynlig at han jobber for å tjene penger, og prøver å få ferdig flest mulig kniver.

 

Sier ikke at Cold Steels variant er bedre, men denne er antagelig maskinslipt og herda i serier.

Det vil da være enklere å holde kvaliteten på et bestemt nivå.

 

Jeg ville ikke gått ut å garantert med mindre jeg hadde overvært testene selv. :)

 

Sitter og vurderer å få til en test. Noen som har tenkt seg til jakt og fiskedagene på Elverum?

 

de er ikke lagd av en smed men flere.som alle i verden vil vel de tjene penger også.akkurat som lynn thompson å co.men hans produkter er ikke akkurat kjent for å være bra,selv om de har bedre kontroll.eller,de har vel ingen kontroll da de faktisk ikke lager noe sjøl.

hvordan skal du teste hvilke som er best?

du klarer ikke ødelegge en 10mm khukuri med håndkraft uansett så hva er poenget?

Link to comment
Share on other sites

de er ikke lagd av en smed men flere.som alle i verden vil vel de tjene penger også.akkurat som lynn thompson å co.men hans produkter er ikke akkurat kjent for å være bra,selv om de har bedre kontroll.eller,de har vel ingen kontroll da de faktisk ikke lager noe sjøl.

hvordan skal du teste hvilke som er best?

du klarer ikke ødelegge en 10mm khukuri med håndkraft uansett så hva er poenget?

 

Med flere smeder blir det enda vanskeligere å ha prosesskontroll.

 

Et gjennomgående problem med de smidde kukriene er lav hardhet, som fører til at eggholdbarheten er kortere.

Du nevnte selv at HI-khukriene skulle være bedre enn CS. Hvilke egenskaper tenkte du på da?

 

Lynn/CS får jo laget disse hos et annet firma, så spørsmålet er jo hvor god kvalitet dette firmaet leverer.

Link to comment
Share on other sites

de er ikke lagd av en smed men flere.som alle i verden vil vel de tjene penger også.akkurat som lynn thompson å co.men hans produkter er ikke akkurat kjent for å være bra,selv om de har bedre kontroll.eller,de har vel ingen kontroll da de faktisk ikke lager noe sjøl.

hvordan skal du teste hvilke som er best?

du klarer ikke ødelegge en 10mm khukuri med håndkraft uansett så hva er poenget?

 

Med flere smeder blir det enda vanskeligere å ha prosesskontroll.

 

Et gjennomgående problem med de smidde kukriene er lav hardhet, som fører til at eggholdbarheten er kortere.

Du nevnte selv at HI-khukriene skulle være bedre enn CS. Hvilke egenskaper tenkte du på da?

 

Lynn/CS får jo laget disse hos et annet firma, så spørsmålet er jo hvor god kvalitet dette firmaet leverer.[/quot]

 

 

de cs jeg har vært borte i har ikke imponert stort.ikke noe bra ergonomi,eller form på bladet.

i tillegg har de vært lette.jeg har ikke testa mange cs,og jeg kommer heller ikke til å teste flere fra det firmaet.og det har ikke bare med kvaliteten på produktet å gjøre.

 

ja det er vanskeligere å ha kontroll med ting som er gjort for hånd.men det er ikke dermed sagt at alt som lages for hånd er dårlig.jeg har håndlagde kniver,cnc maskinerte(flere på vei faktisk),kniver som er herda i esse og kniver som er herda i ovn.

kan ikke si jeg ser noen fordeler for meg som bruker med cnc kniver herda i ovn.mulig de klarer jevnere herding,men så lenge smeden tester sine kniver så driter jeg i om det er 56 hrc eller 58.kan ikke merke forskjellen likevel.

hva er fordelene for en bruker ved din kniv kontra en håndlagd?

uten testing så kan ikke du heller garantere noe?

du kan vel garantere stålet og mener at din herding er bedre men hva gjør det for en bruker?

 

når det gjelder eggen på min kniv så er den hard der den skal være det(og det er ikke hele eggen).

hvor hard aner jeg ikke,som sagt,det spiller ingen rolle så lenge den fungerer til den bruk den er ment for.

Link to comment
Share on other sites

de cs jeg har vært borte i har ikke imponert stort.ikke noe bra ergonomi,eller form på bladet.

i tillegg har de vært lette.jeg har ikke testa mange cs,og jeg kommer heller ikke til å teste flere fra det firmaet.og det har ikke bare med kvaliteten på produktet å gjøre.

 

Gode argumenter dette.

Jeg poengterte at det er de tykke CS som vil være interessante å teste. De tynne regner jeg som crap selv, uten å ha testa de.

 

ja det er vanskeligere å ha kontroll med ting som er gjort for hånd.men det er ikke dermed sagt at alt som lages for hånd er dårlig.jeg har håndlagde kniver,cnc maskinerte(flere på vei faktisk),kniver som er herda i esse og kniver som er herda i ovn.

kan ikke si jeg ser noen fordeler for meg som bruker med cnc kniver herda i ovn.mulig de klarer jevnere herding,men så lenge smeden tester sine kniver så driter jeg i om det er 56 hrc eller 58.kan ikke merke forskjellen likevel.

hva er fordelene for en bruker ved din kniv kontra en håndlagd?

uten testing så kan ikke du heller garantere noe?

du kan vel garantere stålet og mener at din herding er bedre men hva gjør det for en bruker?

 

når det gjelder eggen på min kniv så er den hard der den skal være det(og det er ikke hele eggen).

hvor hard aner jeg ikke,som sagt,det spiller ingen rolle så lenge den fungerer til den bruk den er ment for.

 

Jeg har ikke sagt at håndlaga er dårligere, men prøver å få fram at fabrikkproduksjon ikke trenger å være dårlig heller. Det er fordeler og bakdeler ved begge typene produksjon.

 

Man vil fint kunne bruke en kniv på ned til 52-54 HRC, men eggholdbarheten vil øke med økende hardhet. Den vil være merkbar om man bruker kniven mye.

Om de håndlagde knivene fra HI er bedre enn de håndlagde hos Khukuri House så må det være noen grunn til dette også?

 

Fordelene med bruk av ovn i forhold til esse er klare.

I en ovn vil man fint klare å kontrollere hardheten ned til +-1 HRC og unngå kornvekst og restaustenitt, i en esse er det ytterst få smeder som klarer dette.

(I tillegg til temperaturregulatoren til ovnen, som viser temperatur, har jeg alltid et ekstra temperaturmåler som ligger blant knivene jeg herder i tillfelle det skulle være noe problem med ovnen.)

Med denne kontrollen kan man så være ganske sikker på at to tilsvarende kniver vil være like seige og holde like lenge. Det har nødvendigvis ikke så mye å si for folk flest, men de som betaler mye (f.eks mine hvitøyepriser) for en kniv til hardt bruk, vil ha en viss garanti på egenskapene.

 

De knivene jeg lager er også håndlagd, bare ikke smidd. Det med CNC var en spøk med referanse til en annen tråd. (Musegjellern er den eneste jeg har fått vannskjært, og selv den er slipt for hånd etterpå.) :)

Link to comment
Share on other sites

de cs jeg har vært borte i har ikke imponert stort.ikke noe bra ergonomi,eller form på bladet.

i tillegg har de vært lette.jeg har ikke testa mange cs,og jeg kommer heller ikke til å teste flere fra det firmaet.og det har ikke bare med kvaliteten på produktet å gjøre.

 

Gode argumenter dette.

Jeg poengterte at det er de tykke CS som vil være interessante å teste. De tynne regner jeg som crap selv, uten å ha testa de.

 

ja det er vanskeligere å ha kontroll med ting som er gjort for hånd.men det er ikke dermed sagt at alt som lages for hånd er dårlig.jeg har håndlagde kniver,cnc maskinerte(flere på vei faktisk),kniver som er herda i esse og kniver som er herda i ovn.

kan ikke si jeg ser noen fordeler for meg som bruker med cnc kniver herda i ovn.mulig de klarer jevnere herding,men så lenge smeden tester sine kniver så driter jeg i om det er 56 hrc eller 58.kan ikke merke forskjellen likevel.

hva er fordelene for en bruker ved din kniv kontra en håndlagd?

uten testing så kan ikke du heller garantere noe?

du kan vel garantere stålet og mener at din herding er bedre men hva gjør det for en bruker?

 

når det gjelder eggen på min kniv så er den hard der den skal være det(og det er ikke hele eggen).

hvor hard aner jeg ikke,som sagt,det spiller ingen rolle så lenge den fungerer til den bruk den er ment for.

 

Jeg har ikke sagt at håndlaga er dårligere, men prøver å få fram at fabrikkproduksjon ikke trenger å være dårlig heller. Det er fordeler og bakdeler ved begge typene produksjon.

 

Man vil fint kunne bruke en kniv på ned til 52-54 HRC, men eggholdbarheten vil øke med økende hardhet. Den vil være merkbar om man bruker kniven mye.

Om de håndlagde knivene fra HI er bedre enn de håndlagde hos Khukuri House så må det være noen grunn til dette også?

 

Fordelene med bruk av ovn i forhold til esse er klare.

I en ovn vil man fint klare å kontrollere hardheten ned til +-1 HRC og unngå kornvekst og restaustenitt, i en esse er det ytterst få smeder som klarer dette.

(I tillegg til temperaturregulatoren til ovnen, som viser temperatur, har jeg alltid et ekstra temperaturmåler som ligger blant knivene jeg herder i tillfelle det skulle være noe problem med ovnen.)

Med denne kontrollen kan man så være ganske sikker på at to tilsvarende kniver vil være like seige og holde like lenge. Det har nødvendigvis ikke så mye å si for folk flest, men de som betaler mye (f.eks mine hvitøyepriser) for en kniv til hardt bruk, vil ha en viss garanti på egenskapene.

 

De knivene jeg lager er også håndlagd, bare ikke smidd. Det med CNC var en spøk med referanse til en annen tråd. (Musegjellern er den eneste jeg har fått vannskjært, og selv den er slipt for hånd etterpå.) :)

 

vel,jeg har da cnc kniver.funker det også.men ingen sjarm i det.

ja alle er vel enige om at det er enklere å kontrollere en ovn med masse duppeditter,men en med erfaring lager også greier som garanteres.og i tillegg så lar det seg gjøre å lage forskjellige hardheter over bladet.noe som jeg syns er en fordel på noen kniver,ikke alle.kan vel også gjøres i herdeovner men har aldri sett det,på kniver.

 

dine kniver er garantert til hardt bruk.HI har livstidsgaranti så da burde jo de være bra også?

hvem lager du til som ødelegger kniver hele tiden?har aldri skjønt hvordan folk får det til så jeg er litt nyskjerrig.

 

 

har aldri sagt at hi er bedre khukhouse,men det er da noen som mener det.men jeg veit(eller tror jeg veit etter å ha lest litt) hvordan hi driver sin business og det gjør at jeg anbefaler dem.

har heller ikke lest eller hørt om at noen andre skal være bedre og det gjør at jeg kan anbefale dem.

livstidsgaranti har de også,det gjør at jeg anbefaler dem.

yangdu(og bill,før han døde)er kjempemennesker og det gjør at jeg anbefaler dem.

 

jeg har aldri sagt at fabrikkprodusert er dårlig.men er det så mye bedre da?og om det er bedre,folk vil likevel ha custom,fordi man da kan være med å sette sitt eget preg på ting.

Link to comment
Share on other sites

vel,jeg har da cnc kniver.funker det også.men ingen sjarm i det.

ja alle er vel enige om at det er enklere å kontrollere en ovn med masse duppeditter,men en med erfaring lager også greier som garanteres.og i tillegg så lar det seg gjøre å lage forskjellige hardheter over bladet.noe som jeg syns er en fordel på noen kniver,ikke alle.kan vel også gjøres i herdeovner men har aldri sett det,på kniver.

 

dine kniver er garantert til hardt bruk.HI har livstidsgaranti så da burde jo de være bra også?

hvem lager du til som ødelegger kniver hele tiden?har aldri skjønt hvordan folk får det til så jeg er litt nyskjerrig.

 

 

har aldri sagt at hi er bedre khukhouse,men det er da noen som mener det.men jeg veit(eller tror jeg veit etter å ha lest litt) hvordan hi driver sin business og det gjør at jeg anbefaler dem.

har heller ikke lest eller hørt om at noen andre skal være bedre og det gjør at jeg kan anbefale dem.

livstidsgaranti har de også,det gjør at jeg anbefaler dem.

yangdu(og bill,før han døde)er kjempemennesker og det gjør at jeg anbefaler dem.

 

jeg har aldri sagt at fabrikkprodusert er dårlig.men er det så mye bedre da?og om det er bedre,folk vil likevel ha custom,fordi man da kan være med å sette sitt eget preg på ting.

 

Veldig få som trenger kniver med den voldsomme sikkerhetsmarginen jeg liker å ha, men f.eks. for folk i forsvaret vil tryggheten om at produktet/kniven tåler mest mulig være viktig, spesielt for de som er på skarpe oppdrag. Disse knivene blir ofte også brukt litt hardere enn en kniv på jakt i Norge.

Og så finnes det andre folk, som meg selv, som bare liker ideen om overdimensjonerte produkter. Det er ofte at man er frista til å bruke kniven som brekkjern. Dette er som regel ikke anbefalt, men ville du ikke like å vite at kniven din tålte det? Du skal ikke lete lenge før du finner en kniv som har marginale egenskaper, eller ikke holder mål i det hele tatt.

 

Det kan være gode poeng at bedriften driver etisk, består av hyggelige folk og leverer livstidsgaranti, men dette er mer en service sak og trenger ikke gjennspeile seg i produktet. Jeg mener ikke noe negativt om HI, men ser bare muligheten for det. Du skrev at disse var "kjempefolk", kanskje det er derfor de leverer livstidsgaranti? Jeg diskuterer de rene funksjonelle egenskapene med knivene, og vektlegger aldri disse faktorene. Jeg er ingeniør, ingen filosof. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hva du er,er nå en annen sak,spørsmålet var hvorfor jeg anbefaler de.det har jeg besvart.

om de driver etisk er da en sak,men jeg handler ikke av drittsekker med dårlig service.tror ikke jeg er den eneste.

det er ikke mynta på noen som helst,bare min erfaring av at hi ikke er det ovennevnte.

hvorfor folk i militæret trenger andre kniver har jeg aldri skjønt.

ingen jeg har kjent har hatt noen uber kniver når de har vært i somalia,balkan eller andre steder.

mange HI kniver har vært med militært personell til steder som a-stan og så videre,om det skulle gjøre noen forskjell.

 

om du vektlegger det funksjonelle så burde du se fordelene med en khukuri som ikke er herdet til samme hardhet over hele bladet også.

 

tror ikke vi blir enige her,men det er da greit.

forresten,dine kniver er da heller ikke fabrikkprodusert,eller legger vi forskjellige ting i det?

Link to comment
Share on other sites

hva du er,er nå en annen sak,spørsmålet var hvorfor jeg anbefaler de.det har jeg besvart.

om de driver etisk er da en sak,men jeg handler ikke av drittsekker med dårlig service.tror ikke jeg er den eneste.

det er ikke mynta på noen som helst,bare min erfaring av at hi ikke er det ovennevnte.

hvorfor folk i militæret trenger andre kniver har jeg aldri skjønt.

ingen jeg har kjent har hatt noen uber kniver når de har vært i somalia,balkan eller andre steder.

mange HI kniver har vært med militært personell til steder som a-stan og så videre,om det skulle gjøre noen forskjell.

 

om du vektlegger det funksjonelle så burde du se fordelene med en khukuri som ikke er herdet til samme hardhet over hele bladet også.

 

tror ikke vi blir enige her,men det er da greit.

forresten,dine kniver er da heller ikke fabrikkprodusert,eller legger vi forskjellige ting i det?

 

Ser på minne kniver som håndlagde ja.

Du har missforstått meg om du tror jeg er negativ til håndlagde kniver. Jeg har prøvd å få fram at CS fabrikkproduksjon nødvendigvis ikke er dårligere enn håndlagd, siden det ikke har kommet fram noe bevis på noe annet.

 

Soneherding kan ha sine fordeler, men om kniven har de egenskapene den trenger (hardhet/slitemotstand og seighet) i gjennomherda tilstand, så er ikke soneherding nødvendig. Fordelen med gjennomherding er at da kan hele kniven brukes som verktøy uten å få store merker. Om ryggen er for myk vil det også lettere kunne bøyes, en gjennomherda vil ha større mulighet for å fjære tilbake.

 

Du er ikke den eneste som oppfatter folka/sjefen på CS som drittsekk, men produktene kan være brukbare forde, og det var det jeg var interessert i å finne ut når jeg nevnte den modellen.

 

Grunnen til at folk i forsvaret vil ha en solid kniv, er at de ikke kan løpe til butikken å få en ny, om den knekker. Kjekt å ha ett verktøy som kan brukes til hammer og brekkjern også.

 

Jeg er ikke uenig med deg, jeg bare vite hvorfor du mente HI var bra, i tillfelle du hadde noe interessant informasjon om produksjonen. Vurderte å kjøpe inn en tradisjonell khukri og da står det mellom HI og KH. :)

Link to comment
Share on other sites

siden du er styremedlem i knivforeningen så regner jeg ikke med at du misliker håndlagde kniver.da er du isåfall på feil sted.

at cs har mange dårlige produkter er det ingen tvil om.er nok å søke på nett.

om akkurat de tykke khukuriene de lager er dårlige aner jeg ikke,men kan ikke innbille meg på noen som helst måte at de er bedre enn en fra HI.eller jeg er sikker på at de ikke er det.

men hvordan teste?murstein,skrustikke,stål?

nærmeste jeg har sett av tester som kan brukes,er vel cliff "stump" sine.og de var vel ikke populære de heller.

bare tull at militær personell absolutt trenger ett skarpt kubein.

trenger man ett brekkjern så bruk det.

høres ut som om de bryter opp biler,ammobokser,oljefat og liknende hver dag.som sagt,ingen jeg kjenner som har vært ute som har følt dette nødvendig.og jeg har da kjent folk som har vært i mogadishu,balkan,og diverse andre steder.

 

 

om du skal ha en khuk så får du kjøpe fulltange.tror du sliter med å ødelegge den.klarer du det så får du to nye.

men de sliter litt med produksjonene der nede nå,er jo ikke akkurat like politisk stille der som i norge.

har du forresten noe bevis på at cs sine khukurier er bra da?

og hva er bevis forresten?en test som er lagt ut på nett av noen som har hamra stål og denslags?noen som har brukt den i skogen?

 

Flanker;skjønner godt at du valgte vekk khuk utifra vekt.de er temmelig tunge.man får jo lettere også,men blir de for lette så er det like greit å velge noe annet mener jeg.

men en tung khuk og en golok vil vel ikke ha helt samme bruksområde.

 

har lyst til å teste falcata og kopis også.

mye moro,alt for lite penger.

Link to comment
Share on other sites

om akkurat de tykke khukuriene de lager er dårlige aner jeg ikke,men kan ikke innbille meg på noen som helst måte at de er bedre enn en fra HI.eller jeg er sikker på at de ikke er det.

men hvordan teste?murstein,skrustikke,stål?

nærmeste jeg har sett av tester som kan brukes,er vel cliff "stump" sine.og de var vel ikke populære de heller.

 

Siden du er sikker på at CS er dårligere, så må det jo gå an å finne ut på noen måte, ellers er det jo vanskelig å holde fast ved det.

 

Èn fornuftig måte for å teste disse ville være å se hvor lenge den holder en brukbar egg mens man hogger i treverk. Om den ene blir fortere sløv eller chipper, vil jo det være et tegn på at den er dårligere.

Man vil fort merke om skaftutformingen gjør hånda sliten.

 

bare tull at militær personell absolutt trenger ett skarpt kubein.

trenger man ett brekkjern så bruk det.

høres ut som om de bryter opp biler,ammobokser,oljefat og liknende hver dag.som sagt,ingen jeg kjenner som har vært ute som har følt dette nødvendig.og jeg har da kjent folk som har vært i mogadishu,balkan,og diverse andre steder.

 

Du får fortelle dem det. :lol:

 

De som er vant med å bruke kniv, bruker den til det meste.

De bryter nok ikke opp biler hver dag, men den gangen de må, er det jo kjipt å dra tilbake til leiren for å hente kubein.

 

har du forresten noe bevis på at cs sine khukurier er bra da?

og hva er bevis forresten?en test som er lagt ut på nett av noen som har hamra stål og denslags?noen som har brukt den i skogen?

 

NÅ må du følge med, det var jo det jeg var ute etter å finne ut når jeg nevnte de i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

om akkurat de tykke khukuriene de lager er dårlige aner jeg ikke,men kan ikke innbille meg på noen som helst måte at de er bedre enn en fra HI.eller jeg er sikker på at de ikke er det.

men hvordan teste?murstein,skrustikke,stål?

nærmeste jeg har sett av tester som kan brukes,er vel cliff "stump" sine.og de var vel ikke populære de heller.

 

Siden du er sikker på at CS er dårligere, så må det jo gå an å finne ut på noen måte, ellers er det jo vanskelig å holde fast ved det.

 

Èn fornuftig måte for å teste disse ville være å se hvor lenge den holder en brukbar egg mens man hogger i treverk. Om den ene blir fortere sløv eller chipper, vil jo det være et tegn på at den er dårligere.

Man vil fort merke om skaftutformingen gjør hånda sliten.

 

bare tull at militær personell absolutt trenger ett skarpt kubein.

trenger man ett brekkjern så bruk det.

høres ut som om de bryter opp biler,ammobokser,oljefat og liknende hver dag.som sagt,ingen jeg kjenner som har vært ute som har følt dette nødvendig.og jeg har da kjent folk som har vært i mogadishu,balkan,og diverse andre steder.

 

Du får fortelle dem det. :lol:

 

De som er vant med å bruke kniv, bruker den til det meste.

De bryter nok ikke opp biler hver dag, men den gangen de må, er det jo kjipt å dra tilbake til leiren for å hente kubein.

 

har du forresten noe bevis på at cs sine khukurier er bra da?

og hva er bevis forresten?en test som er lagt ut på nett av noen som har hamra stål og denslags?noen som har brukt den i skogen?

 

NÅ må du følge med, det var jo det jeg var ute etter å finne ut når jeg nevnte de i første omgang.

mulig det,siden jeg ikke er tankeleser så kan du jo vise meg hvor det står.

Link to comment
Share on other sites

De som er vant med å bruke kniv, bruker den til det meste.

De bryter nok ikke opp biler hver dag, men den gangen de må, er det jo kjipt å dra tilbake til leiren for å hente kubein.

 

 

Jeg vil påstå at jeg er vant til å bruke kniv, jeg tilhører den siste generasjonen som brukte kniv til å spisse blyanten med på barneskolen.

 

Jeg var riktignok ikke med på så veldig skarpe situasjoner, men jeg har tjenestegjort på Balkan og gikk der alltid med to-tre kniver på meg. Ikke noe fancy, ingen superkniver, men nok til å få jobben gjort.

 

Det man må huske på er at bajonett og feltspade i alle fall den gangen fremdeles hadde fast plass i stridsvesten. Bajonetten har rævva dårlig eggstål, men er nokså seig og kan brukes til boksåpning samt lette bryteoppgaver uten å ta nevneverdig skade. Jeg brukte derfor aldri gode kniver på ting som ville sløvet eggen unødig; bajonetten og litt rå makt fikk duge på slikt. Skulle man hakke i stykker noe eller trengte lengre brekkstang, kom feltspaden fram. En feltspade er nok i lange baner hvis man skal bryte opp en vanlig sivil bil, og driter i hvordan bilen ser ut etterpå.

 

Foruten bajonett og feltspade hadde jeg en gammel samekniv av ukjent fabrikat, sannsynligvis middelmådig fjærstål. Denne var fin til å hugge rajer med og slikt, og det gikk fint å kappe vanlig uherdet ståltråd/hesjestreng uten at eggen ble mere skjemt enn at et drag med brynet ordnet det. Derimot så tålte den ikke å kappe linje til felttelefon, fordi denne er forsterket med tynne hardståltråder. Leatherman eller lignende redskap må til på slikt (jeg ødela forresten flere Leatherman-varianter i diverse forsøk på å komme meg løs fra herdet piggtråd. Litt flaut å rope etter hjelp når man i ren idioti har tryna i egen piggtråd- _igjen_).

 

Til slutt hadde jeg en Gerber "Applegate/Fairbairn" combat folder, som neppe er spesielt solid men som holder sylskarp egg og er forholdsvis lett å sette opp. Denne ble kun brukt til oppgaver som trengte _skarp_ egg. Den bor fremdeles i uniformslomma mi, ti år etterpå, og har blitt brukt til mye rart (har blitt misbrukt en del også, nå som jeg ikke lenger oppholder meg i "hurrateigen" og lett kan få tak i ny kniv).

 

Det kan høres litt overdrevent ut å drasse på så mye stål, og en skikkelig høykvalitetskniv kunne muligens ha erstattet alt. Men så lenge man er beordret til å dra på bajonett og feltspade uansett, kan ikke denne vekten spares inn (og jeg ville ikke lagt dem ifra meg om jeg fikk lov). Jeg tror ikke noen kniv som blir brukt slik jeg brukte samekniven ville ha holdt seg barberbladskarp særlig lenge, selv om det helt sikkert går an å få bedre stål. Dermed må man ha med bryne uansett- og et drag med brynet om dagen er ikke mye arbeid for å holde eggen ved like så her utgjør ikke kvalitetsforskjellen så mye i praksis. En kniv som er stor nok til slikt bruk er for stor til andre ting; dermed trenger man minst to kniver i tillegg til bajonett og feltspade. Den Gerberen jeg nevnte er også i overkant, men lett nok til at den allikevel duger til finarbeide.

 

Ville jeg ha brukt en customkniv hvis jeg hadde råd, og kvaliteten var merkbart bedre? Selvsagt. Men for mitt knivbruk den gangen, som jeg anser for å være nokså seriøst, var altså en halvgod samekniv og en fabrikklaget foldekniv Godt Nok.

Link to comment
Share on other sites

Hadde for et par år siden den store glede av å dele forlegning, oppdrag, forpleining, bar, sorger og gleder med en tropp fra et ghurkaregiment. Maken til hyggelige folk skal man lete lenge etter!! Jordnære folk som gjorde sitt beste for å forsørge familien hjemme i Nepal. Det ble ansett som en ære å bli tatt ut til å være soldat for Dronningen av England. Tøffe gutter. Når vi hadde vært på feltskytebanen gikk de hjem til leiren med full oppakning. Det hadde jo tatt pusten fra oss normale.De derimot, heiv seg på tredemølla, og løfta vekter når de kom til leiren. Alltid i uniform. Når de hadde gjort sine år, fikk de pensjon fra England som forsørget dem og deres familie resten av deres levedager.

Nok om det: Så aldri en Ghurka med khukri i stridsbeltet. Nei, det gikk i den bajonetten som dronninga hadde gitt dem. Godt nok. Når det kom til parade eller lignende var det noe helt annet: Da var det i pakninga å finne fram et praktsmykke. Nydelig håndverk. Både slire og skaft rikt dekorert etter beste tradisjon. Har ikke peiling på stålkvalitet eller noe sånt, men fine var de. De solgte både den vanlige "arbeidskhukrien" og den for parade i PX´en. Ingen av de jeg så i PX´en kom opp mot de soldatene hadde med seg i kvalitet på håndverket.

Måtte selvfølgelig spørre om de kunne sette kniven tilbake i sliren uten blod på. Rå latter. De mente også at kniven var deres viktigeste psykologiske våpen i strid. Hvis vi kom i alvorlig strid, skulle de finne fram en, blåse støvet av den, og henge i beltet. Vi klarte å bytte til oss en del paradekniver. Mange av oss fikk også gave. Faktum er at det i dag er mange fjellfinnkniver i Nepal, og paradekhukris i Norge.

Link to comment
Share on other sites

mulig det,siden jeg ikke er tankeleser så kan du jo vise meg hvor det står.

Trenger ikke være tankeleser, kommer langt ved å lese postene mine:

Cold steel har en versjon i SK-5 og nesten 8 mm tykk,...

...

Noen som har testa den?

Kvaliteten til Cold Steel er ikke det det en gang var, men noen produkter kan jo hende holder mål.

Sitter og vurderer å få til en test.

Lynn/CS får jo laget disse hos et annet firma, så spørsmålet er jo hvor god kvalitet dette firmaet leverer.

Jeg poengterte at det er de tykke CS som vil være interessante å teste.

... men produktene kan være brukbare forde, og det var det jeg var interessert i å finne ut når jeg nevnte den modellen.

Jeg er interessert i å vite kvaliteten på CS khukri i SK-5, gjerne sammenligna med andre khukrier. Politiske grunner til å ikke kjøpe CS er ikke interessant.

Link to comment
Share on other sites

mrwhite skrev:

 

og hva er bevis forresten?en test som er lagt ut på nett av noen som har hamra stål og denslags?noen som har brukt den i skogen

 

Åpen for det meste av erfaringer som er basert på en objektiv sammenligning.

Èn fornuftig måte for å teste disse ville være å se hvor lenge den holder en brukbar egg mens man hogger i treverk. Om den ene blir fortere sløv eller chipper, vil jo det være et tegn på at den er dårligere.

Man vil fort merke om skaftutformingen gjør hånda sliten.

Eggflekstest og enkel "hardhetsmåling" av eggen med fil er vanlige metoder brukt blant smeder/knivfolk.

Å sette den i skrustikka og bøye er ingen realistisk test, men om den knekker ved lave påkjenninger eller bøyes permanent lett, er det et tegn på at konstruksjon/herding ikke er optimal.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Er det noen som smører eller impregnerer knivslirene sine her og evt med hva ?

 

Læret kan settes inne med nøytral skokrem eller lærfett.

 

Til skaft og blad bruker jeg dette:

http://www.dick.biz/dick/product/705280/detail.jsf

 

Eller du kan bruke dette til hele greia (lær, tre og stål):

http://www.knifeart.com/renaissancewax1 ... tAodGj6EEA

Flere som fører det i Norge. Canaubavoks fra Jørn Jensen er tilnærmet det samme, men lukter bedre.

 

Fikk to khukrier fra Khukurihouseonline i sommer. Ble ikke særlig imponert av håndtverket, men så kosta de tilnærmet ikke noe heller. :)

Link to comment
Share on other sites

da vil jeg nok en gang anbefale; http://himalayan-imports.com/

om noen finner en bedre khukuri så er det bare å si ifra.

 

 

http://www.khukurihouseonline.com/

flotte greier,godt begrunnet

 

Sorry litt fort i svingene her.

 

Fra bestilling og til den kunne hentes gikk det 6 dager.

Tung som f, men den har fått juling her (må jo teste om den duger til noe)

Jeg bestilte denne "Operation Iraqi Freedom (Patriotic)"

Link to comment
Share on other sites

Fra bestilling og til den kunne hentes gikk det 6 dager.

Tung som f, men den har fått juling her (må jo teste om den duger til noe)

Jeg bestilte denne "Operation Iraqi Freedom (Patriotic)"

 

Bestilte den samme selv, og denne her:

http://www.khukurihouseonline.com/Conte ... cef|5b4142

 

På denne hadde jeg ventet en råsmidd overflate, men skuffende nok var den slipt og blånert/beholdt glådeskallet.

 

Måtte vente en måned eller to selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...