Jump to content

Khukri


Metallurgen

Recommended Posts

Fra bestilling og til den kunne hentes gikk det 6 dager.

Tung som f, men den har fått juling her (må jo teste om den duger til noe)

Jeg bestilte denne "Operation Iraqi Freedom (Patriotic)"

 

Bestilte den samme selv, og denne her:

http://www.khukurihouseonline.com/Conte ... cef|5b4142

 

På denne hadde jeg ventet en råsmidd overflate, men skuffende nok var den slipt og blånert/beholdt glådeskallet.

 

Måtte vente en måned eller to selv.

 

Hva ble totalprisen på disse før du hadde den i hånden?

Link to comment
Share on other sites

Fra bestilling og til den kunne hentes gikk det 6 dager.

Tung som f, men den har fått juling her (må jo teste om den duger til noe)

Jeg bestilte denne "Operation Iraqi Freedom (Patriotic)"

 

Bestilte den samme selv, og denne her:

http://www.khukurihouseonline.com/Conte ... cef|5b4142

 

På denne hadde jeg ventet en råsmidd overflate, men skuffende nok var den slipt og blånert/beholdt glådeskallet.

 

Måtte vente en måned eller to selv.

 

Hva ble totalprisen på disse før du hadde den i hånden?

 

Betalte 970,- for de to inkludert frakt. Husker ikke om jeg betalte toll, det blir evt 25% + postens gebyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Takker :)

 

Hvordan fungerer de sammenlignet med tradisjonelle kukrier?

Balanse og komfort?

 

Har ikke testhogd med de, men balansen er omtrent som de "autentiske" kukriene jeg har kjent på. (Vekt på ca 800 gram, som skal være i nærheten av British nr. 1.)

(De kan ikke bli annet enn framtunge. :D )

Er passe fornøyd med hvordan de ligger i handa selv.

Skaftet er litt smalere enn de "autentiske" jeg har kjent på, men det varierer jo endel.

Endel kukrier har også diverse "ringer" i skaftet som er ubehagelige.

Skaftet er også noe tynnere, rundt 19 mm tykt, og litt mer firkanta enn ovalt.

 

De er slipt på begge sider ja. Er stor motstander av "chisel grind". (Stygge, triste greier.)

Den ene er glassblåst, mens den andre er pussa med slipepapir for et mer klassiskt utseende.

Du har nok "litt" mer huggekraft enn med en samekniv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kult at det finnes andre i Norge som også har oppdaget disse knivene, har jo en cuveren form til sitt bruk

Grunnen til at jeg lurte er at jeg har Cold Steel sin modell, husker ikke eksakt navn på den, men det er ikke sanmai modellen

Er ikke spesielt begeistret for den akkurat

Jeg skrev tidligere i tråden om tora kukri. Har du titta på disse?

Kan ikke sammenlignes med de fra Kukrihouse i kvalitet og balanse

Kan forsøke legge ut noen bilder senere

Link to comment
Share on other sites

Kult at det finnes andre i Norge som også har oppdaget disse knivene, har jo en cuveren form til sitt bruk

Grunnen til at jeg lurte er at jeg har Cold Steel sin modell, husker ikke eksakt navn på den, men det er ikke sanmai modellen

Er ikke spesielt begeistret for den akkurat

Jeg skrev tidligere i tråden om tora kukri. Har du titta på disse?

Kan ikke sammenlignes med de fra Kukrihouse i kvalitet og balanse

Kan forsøke legge ut noen bilder senere

 

Tenker du på den i SK5-stål? Billigvarianten, men fortsatt like tykk som den i San-mai?

 

Titta innom linken på de Tore kukriene, men ikke studert de så nøye.

Fikk et par fra khukrihouse, og de imponerte ikke helt på håndtverket nei. :?

Link to comment
Share on other sites

Nei, min CS kukri er nok i en eller annen form for karbonstål, kydexslire, sort belagt blad. er vel i bunn og grunn forgjengeren til sanmai versjonen

Samme størrelse hva jeg vet.

 

Tora sine er bra, han selger iblant 2. sorteringer på ebay, samt noen ganger i forumet deres.

Har 2 som er i bruk som grovkniver, en lang sirupate og en kortere ww2 versjon

På veggen henger det en kopi av versjonen brukt i Afghanistan i kolonitiden samt en tohånds 1800 talls kopi. Meget pent håndverk

Link to comment
Share on other sites

Nei, min CS kukri er nok i en eller annen form for karbonstål, kydexslire, sort belagt blad. er vel i bunn og grunn forgjengeren til sanmai versjonen

Samme størrelse hva jeg vet.

 

Versjonen i SK-5 (karbonstål, ikke San-mai) har svart blad og plastslire:

http://www.topsecret.no/ds_product_info ... cts_id=907

 

De eldre versjonene i Carbon V hadde også svart blad, kan være den også.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel som med våpen, noen liker syntetstokker, andre trestokker, personlig liker jeg kniver som har litt "liv" og sjel i seg.

Det er også et spørsmål om balanse og form, syntes den er for tykk, klumpete og tung, balansen for langt frem i spissen og buken, vilket i og for seg er bra kutt/huggmessig, men særdeles upraktisk til annet bruk.

Den var mest et impulskjøp etter ha siklet ned disken på Top Secret 10 år tidligere, da alt skulle være sort og taktisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Kopiert fra wikipedia:

 

Kukri blades usually have a notch (kauda, kaudi, kaura, or cho) at the base of the blade. Various reasons are given for this, both practical and ceremonial: that it makes blood and sap drop off the blade rather than running onto the handle; that it delineates the end of the blade whilst sharpening; that it is a symbol representing a cow foot, or Shiva (Brigade of Gurkhas). The notch may also represent the teats of a cow, a reminder that the kukri should not be used to kill a cow, an animal revered and worshipped as goddess throughout Nepal.

Link to comment
Share on other sites

. Jeg skulle likt å se den mannen som klarte å knekke en slik kniv på grunn av det lille hakket der...

La meg heller si det slik, hvis han knekker den er det der det skjer.

Du kan lese deg opp her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stress_concentration" target="_blank

 

Så kan du også spørre deg selv om hvorfor ikke feks bladfjærene i en bil har fine små hakk for å flekse bedre.

Link to comment
Share on other sites

De har jo drivi å produsert Khukri i veldig mange år, så det er nok ikke uten en god grunn at det hakket er der det er. Imponerende at de får det til med såpass enkle verktøy som de bruker på landsbygda i Nepal. De har en levetid på ca 40-50 år, da er de slitt ut har jeg lest.

De smedene som produserer de vet nok hva de gjør, da det yrket går i arv i gjennom generasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hakket gjør kniven svakere (og det er derfor bilfjærer ikke har hakk), men det er såpass mye stål bak hakket fremdeles at jeg som sagt skulle likt å se det mennesket som klarte å bende en slik kniv. Om noen skulle klare det er det neppe noen tvil om at det er der det skjer, men det er jo det jeg tror er poenget. Når bladet blir utsatt for slag vil mesteparten av den elastiske deformeringen foregå på et sted som er uherdet så man slipper å måtte fikse sprekker i den herdede delen av bladet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har altid vært litt interesert i kniver, helt siden jeg var en liten guttunge, det ligger vel antagelig i genene. jeg har i dag en liten knivsamling, bestående av litt forskjellige kniver jeg har kjøpt opp gjennom årene.

For omtrent et år siden kjøpte jeg en Cold Steel Gurka Kukri kniv i SK-5 stål. Den, som flere andre kniver jeg har kjøpt, ble ikke kjøpt fordi jeg har noe nevneverdig behov for den, men rett og slett fordi jeg fikk lyst på den. En artig kniv å ha i knivsamlingen kan en vel si.

Jeg tok den imidlertid ved en anledning med meg på en skogstur for å samenligne den med min Cold Steel Trailmaster. Jeg hade satt opp en bra egg på de begge to og hogde ned noen småtrær med en diameter på ca. 7 cm. Til dette arbeidet fant jeg ut at Kukrien var ca. 25% mer effektiv en Trailmasteren. Med hensyn til stålkvaliteten til SK-5 er nok den rimelig god, ut fra egene erfaringer og hva jeg har lest andre si, men det er klart det finnes bedre stål på markedet. Mitt inntrykk er imidlertid at SK-5 stålet er bra nok for folk flest.

Når det gjelder designen på CS Gurka Kukri kniven er den, etter hva jeg har forstått, først og fremst inspirert av kukri knivene som ble brukt i strid under første og andre verdendskrig. CS Gurka Kukri kniven er derfor forholdsvis lett til å være en så stor kukrikniv. Dette selvsakt for at den skal være tilstrekkelig lettmanøvrerbar til stridsbruk. 8):)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Drar fram denne igjen. Har lest det meste skrevet om kukri/kukhri her inne nå, men enda ikke sett noen skrive om Ontario sin. Selve kniven får veldig skryt på Amerikanske fora, mens sliren visst nok er heller så som så. Tenkte den måtte prøves! Ny slire lager jeg sikkert av kydex uansett, så lengr jeg blir fornøyd med kniven ellers.

 

http://www.ontario-knife-store.com/ontario-combat-survival-kukri-machete/

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

For å vekke denne til live igjen, hvordan er erfaringene dine med Ontario sin kukri? Skal kjøpe en ny kukri om ikke så altfor lenge, og valget står foreløpig mellom den fra Ontario og Condor HD Kukri. Klarer ikke helt å bestemme meg....

 

 

Noen som har erfaring med 1075 fra Condor?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...