Jump to content

Storviltjakt - priser


Clakz

Recommended Posts

Det eine valdet eg jakter i, betaler eg ingenting og får 1/4 av skutt dyr. Grunneigerlaget tar halvparten og deler ut på kvoter til alle grunneigerene i valdet og eg deler den halve med han eg skyt for.

 

Det andre valdet, så betaler eg 1.500.- for fritt dyr og i tillegg 20.- pr kilo kjøtt. Då går heile dyret til meg.

Link to comment
Share on other sites

For Hjortejakt med storbukk i området 6500 pr dyr og fellingsavgift.

Elgjakt på statsgrunn 3000 pr dyr i grunnavgift. Kilopris fra 55 til 86 alt etter størrelsen på dyra,

kiloprisen går av grunnavgifta så i prakis betaler du grunnavgift bare for dyr du ikke feller.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis du ender opp med å ikke få fellt noe vilt, må du altså betale for det fremdeles, siden grunneier har hatt så store utgifter med foring, stell og arbeid ? :)

 

Det virker litt søkt, hele jaktgreia som foregår i landet. Eller misforstår jeg kostnadene rundt ei helg i skogen med børsa? Hva koster det totalt, med alle avgifter og kaksetillegg til grunneier og kjøtt- da? Helst med hele regnestykket så jeg får det forklart med tskje her 8)

Link to comment
Share on other sites

Tja, take it or leave it er èn ting, for meg som førstegangsjeger ser det nå mer ut som om kåte jegere står med pengene klar og kaster de etter grunneier for å få seg en "jakt-ferie" fra kona å ungene, og dette oppå ryktene som sier at vestlandsbøndene blir spist fra gård og grunn av disse fæle hjortene :P

 

Noe skurrer her, men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er 8)

 

 

 

Men, ovre til topic, for å se om jeg har forstått ting rett her nå, man betaler en liten grunnavgift til staten, uansett hvor man måtte felle dyr, dette er på rundt 350-400 kr ? Så har man grunnavgift til grunneier, dette kan ses på som hans garantitakst, han får denne summen uansett hva du måtte felle, og tar du kjøttet selv, med f.eks 60kr kiloet, så får du 100kg uten ekstra kostnad hvis du har betalt 6000kr i grunnavgift, slik at den "avgiften" faktisk ER ett forskudd.. ? Men hvis du ikke vil ha kjøttet, så må du fremdeles betale grunnavgiften, eller er det ingen fasit på opplegget, og det er ene og alene opp til hvor godt man kjenner grunneier?

Link to comment
Share on other sites

Er du heldig kan du få gratis jakt, men vanlig er å betale en sum for å kunne få være med på noe så spennende som storviltjakt. Det er slik markedet er. Det ville jo være dumt av grunneiere å gi vekk hjorten. Dette er en del av næringsgrunnlaget for mange grunneiere. Det hadde tatt seg ut om andre næringsdrivende hadde begynt å gi bort sine varer....... :D

 

Nei, Clakz, her må du nok bare godta virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Fellingsavgift til staten betaler ein berre om ein feller dyr. Dette bør ikkje grunneigar ta betalt for om ein ikkje får dyr. Svært mange grunneigarar på vestlandet leiger ikkje ut hjortejakta,men brukar den sjølv og i lag med venner. Andre som er med der grunneigarane ikkje er aktive på jakt deler kjøtet med grunneigar såmm som Bukkebrøl skreiv.

Mitt inntrykk, i alle fall her eg bur, er at dei grunneigarane som leiger ut jakta til høge prisar er berre eit lite mindretal.

Link to comment
Share on other sites

Fellingsavgift til staten betaler ein berre om ein feller dyr. Dette bør ikkje grunneigar ta betalt for om ein ikkje får dyr. Svært mange grunneigarar på vestlandet leiger ikkje ut hjortejakta,men brukar den sjølv og i lag med venner. Andre som er med der grunneigarane ikkje er aktive på jakt deler kjøtet med grunneigar såmm som Bukkebrøl skreiv.

Mitt inntrykk, i alle fall her eg bur, er at dei grunneigarane som leiger ut jakta til høge prisar er berre eit lite mindretal.

 

Mitt inntrykk og. Men denne kulturen varierar frå område til område.

Der eg jaktar er hjortejakta ei sosial greie som tradisjonelt sett er opne for alle (so lenge ein ikkje oppfører seg som ein komplett idiot, sjølvsagt). Terskelen for å få vere med slekt og venner på jaktlaget er lav, og som regel kostar dette ingenting, laget er berre glad for å få med eit ekstra børseløp. Men ein får som regel ingen spesialbehandling, betre postar etc., dette foregår som regel ved trekking, eller folk blir fordelt ut i frå kor kjent dei er med postane osv.

Som regel vert enten kjøtet delt mellom grunneigarar og jegerar, eller at grunneigarane får kjøtet og delar med "sine" jegerar. Grunneigarane dekkar fellingsavgifta.

 

Andre stader igjen er det litt annan kultur. Der er det ofte mindre vald/felt, gjerne eit felt per gard. Og utleige kan vere ei god inntekt for gradbrukaren, og jakta går derfor til marknadspris. Ofte ca 5000,- per dyr, varierar om det er inkl kjøt, eller om det må betalast kilopris i tillegg.

 

Ved eit tilfelle fekk eg til og med betalt for å jakte hjort, men det høyrer sjølvsagt til sjeldenhetane :D

Link to comment
Share on other sites

Vi var innom en grunneier i Buskerud som skulle selge elgjakt - en okse, ungdyr og ei ku. Vi tilbød grunnpris på 4500 kroner pr. dyr, og 85 kroner pr. kilo slaktevekt. Forutsetningen var at grunnprisen skulle trekkes fra kiloprisen etter at dyret var felt og veid.

 

Grunneieren svarte at tilbudet var altfor dårlig.

 

Takk for oss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet iallefall om flere grunneiere som har brent seg skikkelig oppigjennom årene. Jaktvaldene ble lagt ut på anbud, og gikk til høystbydene. Faktisk til slike fantasipriser, at folk som meg med vanlig inntekt, ikke hadde "en snøballs sjanse i helvete" til å henge med den elleville prisgalloppen.

 

Resultatet var iallefall at det med stor sansynlighet kan sies, at det ble skutt mange dyr ekstra (mer enn kvote), men man greide aldri ikke ta noen på fersk gjerning. Nabovaldene hørte smelling rett som det var, men ingen hadde skutt, og ingenting var felt, men opptil flere hadde kjøpt kjøtt i tilstrekkelige mengder av disse "jegerne" :roll:

 

Grunneierne ga F.. til å begynne med, for de hadde jo motatt en bunke sedler og var happy som rakkern, og bare ørene stoppet gliset. Men så kom de årvise vårtellingene etterhvert, og kvotene ble drastisk redusert, fordi man så det ikke var så mye dyr der lengre.

 

Plutselig satt grunneier med "sjegget fullt av postkasser" (eller hva det nå heter...)

Link to comment
Share on other sites

 

Mitt inntrykk og. Men denne kulturen varierar frå område til område.

Der eg jaktar er hjortejakta ei sosial greie som tradisjonelt sett er opne for alle (so lenge ein ikkje oppfører seg som ein komplett idiot, sjølvsagt). Terskelen for å få vere med slekt og venner på jaktlaget er lav, og som regel kostar dette ingenting, laget er berre glad for å få med eit ekstra børseløp. Men ein får som regel ingen spesialbehandling, betre postar etc., dette foregår som regel ved trekking, eller folk blir fordelt ut i frå kor kjent dei er med postane osv.

Som regel vert enten kjøtet delt mellom grunneigarar og jegerar, eller at grunneigarane får kjøtet og delar med "sine" jegerar. Grunneigarane dekkar fellingsavgifta.

 

Andre stader igjen er det litt annan kultur. Der er det ofte mindre vald/felt, gjerne eit felt per gard. Og utleige kan vere ei god inntekt for gradbrukaren, og jakta går derfor til marknadspris. Ofte ca 5000,- per dyr, varierar om det er inkl kjøt, eller om det må betalast kilopris i tillegg.

 

Ved eit tilfelle fekk eg til og med betalt for å jakte hjort, men det høyrer sjølvsagt til sjeldenhetane :D

 

Det høres bedre ut!

 

Å betale for en tjeneste, altså kjøtt, er jo en selvfølge- men man hører jo om historier som sier at det er vanlig å betale 15,000 per hjorteløyve, og da beveger man jo på både øyenbryn og hake :roll: Spesielt siden undertegnede skal bli fattig student de neste årene- men da får man satse på å være gjestejeger eller "ekstra løp på post" som du skriver det 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er store forskjeller på prisen man må betale for jakt ja. Har to gode eksempler.

 

Her hjemme jakter jeg i grunneierlaget og betaler cirka 1000,- i året. Nå som kvota er på rundt 20 dyr så blir det mange jaktopplevelser og mye kjøtt for en billig penge.

 

På motsatt side av skalaen jakter jeg også en plass i Hallingdal. Der løste vi inn høyeste bud i år på 114kr/kg pluss moms. Ni dyr, 8 jegere og 10000,- i forskudd pr.mann. Noen kan sikkert kalle det galemathias, men hvis ikke vi hadde løst inn budet hadde vi ikke fått jakta. Hårda bud, men sånn er det nå. Man må prioritere hva man bruker tid og penger på, og jeg syns det er fantastisk at jeg og brutter kan ta med oss elghundene våre og bruke 20-25 dager på elgjakt etter 29 elg i høst. Jeg måler ikke jakta mi i penger, men tar heller ikke på meg mer jakt økonomisk enn jeg har råd til å tape.

Link to comment
Share on other sites

Mykje av hjortejakta på vestlandet er i vanskelig terreng som ikkje akkurat passar for utenlandske jegerar som er van med lett terreng og komfor. Dessverre er det ein del konsulentar som forespeglar ein del grunneigarar at det er store og lettjente pengar i dette. Men dei som betaler mykje forventar nok mykje meir tilbake enn kva mange kan tilby. Dette synes eg desse konsulentane bør vera ærlige nok å fortelje.

 

Ellers er det ein del grunneigarar som foretrekker å ha kjente folk i fjellet og skogen. Mange blir jo og brukt i kombinasjonen med sauesank og oppsyn med sauer i utmarka.

 

Forresten så kan eg på ein måte forstå han som får betalt for å jakte hjort. For mange stader er kvotene no blitt så store at det er problem med å fylle dei. Då blir fort dyktige jegerar ettertrakta. Dei aller fleste ville nok gjort dette gratis :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig veldig enig med deg, Ladden. Selvsagt er det fantastisk med en slik mulighet dere har i Hallingdal nå. En kvote på drøyt en elg daglig i tre uker, er flott. Da går det an å være såpass mange som dere er.

 

Det er som du sier, et spørsmål om prioritering.

 

I år har jeg svidd av en unevnelig sum på fritt dyr i Skjåk, altså reinsdyr. Så blir det en gjesteopptreden på elgjakt i fjellet, og så skal jeg jakte hjort i Oppland, og så blir det småviltjakt frem til jul, og så blir det gaupejakt i februar.

 

Men neste år kan det tenkes at vi satser like friskt på elg som dere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig veldig enig med deg, Ladden. Selvsagt er det fantastisk med en slik mulighet dere har i Hallingdal nå. En kvote på drøyt en elg daglig i tre uker, er flott. Da går det an å være såpass mange som dere er.

 

Det er som du sier, et spørsmål om prioritering.

 

I år har jeg svidd av en unevnelig sum på fritt dyr i Skjåk, altså reinsdyr. Så blir det en gjesteopptreden på elgjakt i fjellet, og så skal jeg jakte hjort i Oppland, og så blir det småviltjakt frem til jul, og så blir det gaupejakt i februar.

 

Men neste år kan det tenkes at vi satser like friskt på elg som dere.

 

Elgjakt i Hallingdal har vi vært med på siden 99. I forskjellige lag og forskjellige terrenger, men innenfor samme sameie. Prisen går bare èn vei. Rett til værs. 114kr/kg +moms er drøyt!! Vi har 3 lokale grunneiere på laget og har dermed mulighet til løse inn det høyeste budet hvis vi ønsker. Regner med å gå endel tusen i tap på den jakten, men det syns jeg jaggu det er verdt så lenge jeg som flatbygding fra Østfold kan jakte elg i fjellbjørkeskog. Også er det en salig fryd å komme hjem til relativt flatt land og en enorm elgtetthet etter 8-10 dager i høyden :lol: .

 

Regner med Skjåk-kortet var drøyt ja. Har selv fritt dyr i Knutshø i år, men til halve prisen av hva jeg regner med det koster i Skjåk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Alle hobbies koster kroner, enten en samler på frimerker eller jakter. Jeg betaler ca 20 poser fra Rema for "mitt" terreng og da disponerer jeg all jakt, og hus hele høsten. Hadde jeg likt sportsbiler ville det vel knapt dekt forsikring på en MG eller noe slikt. Naboer til terrenget mener jeg betaler overpris, gjett om jeg bryr meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjetter...nei? :mrgreen:

 

Jada, man betaler det man er villig til å investere i et godt liv. Faren er bare at det kan ende med å koste mer enn vanlige folk er i stand til å punge ut med, uansett hvor gjerne de ville. En del av jakta er kanskje allerede for kostbar til at folk flest er i stand til å delta.

 

Jaggu bra vi stort sett har hatt sosialdemokrati under hele oppgangstiden eter siste krig, og ikke markedsliberalisme med en statsmakt som ville solgt ut all statsgrunn til høystbydende, slik Oslo Høyre har vist en tendens til å ønske seg. At vi så et snev av fandenskapet da allmennheten gikk glipp indrefileten på Hardangervidda like etter at de rødgrønne overtok, må ha vært en glipp. Det MÅ, MÅ, MÅ ha vært en glipp.

 

Tenk om alle som kunne finne på å stemme på FrP ved et stortingsvalg hadde tenkt over sånt som dette.

Link to comment
Share on other sites

3000 SEK for elg (3 voksne dyr og fri kalv), rådyrjakt, småviltjakt og hytte. Alt inkludert.

 

Småviltjakt har jeg også rett utenfor stuedøra, og jeg skal være med noen kompiser på jakt utover høsten, men dette er småpenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjetter...nei? :mrgreen:

 

Jada, man betaler det man er villig til å investere i et godt liv. Faren er bare at det kan ende med å koste mer enn vanlige folk er i stand til å punge ut med, uansett hvor gjerne de ville. En del av jakta er kanskje allerede for kostbar til at folk flest er i stand til å delta.

 

Ja, det er det fare for. Se feks på storbukk i Forelhogna. Har sett prisforlangende fra 20-40000kr. Dette er drøyt. Trykket på jakt hos Statskog er så stort at de færreste får jakt. Da skjønner jeg veldig godt grunneiere rundt omkring i det ganske land som ser sitt snitt til å forlange litt mer for jakta. Det er, som før nevnt, markedet som styrer prisen. Man kan godt si at ved å akseptere å betale 114kr/kg for elgjakt eller 8000kr for fritt dyr under reinsjakta så er man med på å høyne prisnivået, men ikke pokker om jeg sitter på ræva på trappa en hel høst med bikkjene i bur og riflene låst inn i våpenskapet fordi jeg protesterer på prisnivået.

 

Da jobber jeg heller endel ekstra timer og sørger for at jeg rent økonomisk alikevel kan tape de pengene jeg legger i jakta uten at det betyr noe. Jeg har jaktet i lag med pengemas, og det ødelegger all glede. Det er noen som ser tusenlapper løpe rundt i skog og fjell, ikke elg og rein :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi er grunneigere på to hjortevald, men driv ikkje utleige. Som Mork skriver er vi av den oppfatning at vi ser egenverdien ved jakta og ikkje nytteverdien. Det vil sei at vi innviterer slekt og venner med kvart år. Kjenner fleire som driv utleige og ser at det settes et enormt stort ansvar på grunneigeren, både når det gjeld "tak over hodet"- problemstillinga, men også at det bør være nok med dyr i området. Og en ting er sikkert: man har ingen garanti for at jakta blir suksess kvart år. Skal man drive utleige krev det også at grunneigeren har tid til å legge opp jakta for gjestane som inntar det nyeområdet.

 

I området heime er det forskjellig kva grunneigeren tar fra jegerne. For det fyrste ønsker dei flest mulig jegere i et lag som leiger. Dermed får dei kroner for kvar enkelt jeger + en pris for hvert dyr som nedlegges. Prismessig vil det alltif bli mest gunstig for grunneigeren.

 

Eg betaler årsavgifta for å jakte storvilt + jegeravgifta, thats it!

Link to comment
Share on other sites

Da vet du kanskje hvor heldig du er. Enhver som falt ut av odelsrekka et eller annet sted underveis, må i stedet ut og betale for å gjøre det du tar for gitt. Ja, jeg er litt misunnelig :mrgreen:

 

Men det bør ikke være sånn at utleiere må diske opp med alle bekvemmeligheter og stille fellingsgaranti. Det bør holde å informere om fjorårsfellingene. Hjortejegere jeg kjenner krever i hvert fall ikke mer enn de fleste reinsjegere: Fellingstillatelse.

De har allerede lavvu eller campingvogn eller telt.

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt fantasi priser på sørlandet også. det er to terreng her nede nå som har henholdsvis 7 og 6 elg. det ervel 2-3 hjort med også. men de er gått for 142 og 136000. det siste med litt forbehold om det har blitt enda dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Kapitalen rår. synd...

 

Er sjøl bortskjemt med jakt. Alt fra elg og rein - til rådyr er gratis for meg. kan jakte på rundt 130 000 elgmål og bortimot like mye rådyrterreng. livet er bra for oss i indre strøk! og jakt blir det nok av, litt for mye...

Link to comment
Share on other sites

Er jegere som betaler 10000 for et hjortebukkløyve de beste forvalterne? Bare kaster ut et spørsmål, og regner med at det kan bli litt støy.....

 

Har tenkt på samme problemstillinga sjølv også, og det er et interessant spørsmål. Samtidig trur eg at det ikkje alltid må ha en sammenheng, men det kan jo likvel være fristande å tru at det har det. Det som slår meg fyrst er at en utanbygs med mykje penger mellom hendene gjerne ikkje får den opplæringa som en grunneiger får av divers slektinger og venner på samme valdet. Samtidig kan en jeger som betaler so mykje ha en større tidsbegrensing enn en grunneiger som gjerne bur midt i hjortemarka har. Dette kan føre til at jegeren tar større sjanser enn han/ho burde i en fellingssituasjon, eller at han skyter når fyrste sjansen byr seg som i verste fall kan være feil dyr forvaltningsmessig.

 

MEN dette er berre en tanke/hypotese fra mi side, og treng sjølvsagt ikkje være en korrekt beskrivelse ;)

Link to comment
Share on other sites

Men grunneiere som synes det er greit at vi jegere nå er med på å høyne prisenen selv i markedet, vil få seg en skikkelig smell en dag. Slik fungerer alle markeder. Ingenting går til himmelen, og whats goes up must come down. De tenker overhode ikke på neste generasjons viltforvaltere. I avtalen mellom Statskog og NJFF bl.a hvor den sterkeste intensjonen er å jobbe hardt for miljøet om å holde prisenen nede for allmenheten og jaktutøvelsen, ligger og på et flåsete nivå om dagen og er i ferd med å renner ut i sanden. Finmarksloven er en tråd i dette bl.a. Dette blir som å pisse i buksa :D Vi trenger en sterk jegerorganisasjon i Norge som kan snakke for oss og utøvelsen i fremtiden. Ikke en fiskeklubb fylt med gevirdommere 8) Men heldigvis, enn så lenge, er det noen grunneiere som fortjener å få masse ros. Og det er De som har forstått at kontuinitet og seriøsitet er viktigere på lang sikt en penger. Et hus er heller ikke verd det det selges for i dag.......!? :shock: Det er jo en kjensgjerning at høyere pris fører til dårligere utøvelse og skudd. Men da er det jo godt vi har en skikkelig god ettersøksordning i Norge for å hjelpe disse som har betalt ut av skjorta for noen kilo kjøtt :mrgreen:

 

For 40.000,- kan jeg reise 4 turer til Finland og felle meg opp til 8 Hvithalehjort og få med meg kjøttet hjem til 50,- kr. kiloen. Det er noe å tenke på i forhold til dette. Hadde alle gjort dette et år hadde nok prisenen gått ned her på berget :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Men det bør ikke være sånn at utleiere må diske opp med alle bekvemmeligheter og stille fellingsgaranti. Det bør holde å informere om fjorårsfellingene. Hjortejegere jeg kjenner krever i hvert fall ikke mer enn de fleste reinsjegere: Fellingstillatelse.

De har allerede lavvu eller campingvogn eller telt.

 

 

Men da snakker vi om en annent pris (og dermed inntektsnivå) og grunneier kan tjene det samme med mindre bry ved rett og slett skyte dyra og selge kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

I avtalen mellom Statskog og NJFF bl.a hvor den sterkeste intensjonen er å jobbe hardt for miljøet om å holde prisenen nede for allmenheten og jaktutøvelsen,

 

Statskog/Inatur er mange steder den dyreste jakta du kan finne når det kommer til storviltjakt, enkelte steder er de også prisdrivende.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Chiefen.

 

Denne avtalen mellom Statskog og NJFF, er ren bullshit. Statskog/Inatur er en ren prisdriver. Ligger jo i kortene selvsagt. Statskog er i praksis privatisert, og fungerer som en hvilken som helst annen privat bedrift.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men det bør ikke være sånn at utleiere må diske opp med alle bekvemmeligheter og stille fellingsgaranti. Det bør holde å informere om fjorårsfellingene. Hjortejegere jeg kjenner krever i hvert fall ikke mer enn de fleste reinsjegere: Fellingstillatelse.

De har allerede lavvu eller campingvogn eller telt.

 

Men da snakker vi om en annent pris (og dermed inntektsnivå) og grunneier kan tjene det samme med mindre bry ved rett og slett skyte dyra og selge kjøttet.

 

Det er selvsagt riktig. Mitt poeng var et innspill til et annet innlegg, og da mente jeg bare at det ikke MÅ være slik jeg påpekte. Grunneieren velger jo selv hvor mye hun/han vil legge i av arbeid og investeringer, og høster dermed deretter.

 

For 40.000,- kan jeg reise 4 turer til Finland og felle meg opp til 8 Hvithalehjort og få med meg kjøttet hjem til 50,- kr. kiloen. Det er noe å tenke på i forhold til dette. Hadde alle gjort dette et år hadde nok prisenen gått ned her på berget :lol: :lol:

 

Jepp. Og samtidig hadde det sittet en haug med forbanna finner og skjelt ut de #"! nordmennene som kommer og kjører prisnivået til himmels. Slik vi nordmenn ofte frykter at rike tyskere og andre skal prise oss ut av hjemtraktene våre.

 

Er jegere som betaler 10000 for et hjortebukkløyve de beste forvalterne? Bare kaster ut et spørsmål, og regner med at det kan bli litt støy.....

 

Kanskje ikke. Men det er ingen grunn til å skjære alle én kam. Det er jo ikkke slik at alle utenbygdsjegere er børsspekulanter og rikmannsfolk fra storbyene. Det kan jo også tenkes at en del av dem som punger ut en svimlende sum for å en bukk, ser seg nødt til å gjøre det fordi hun/han ikke sitter i samme gunstige posisjon som en del innbygdninger gjør, og dermed planlegger mye mer nøye enn innbygdningene gjør. Nettopp fordi alle sparepengene svis av, og nettopp for å få maks ut av en jakt han/hun kanskje er smertelig klar over bare vil oppleve en eneste gang i løpet av livet.

Link to comment
Share on other sites

hei har aldri jaktet hjort ,men fikk en pris på et terreng med 13 dyr hvor av 33% måtte være kalv og resten var frie dyr det var også store muligheter for at kvota blei øka med 4-5 dyr i år. det var seter i leia.

 

vi bydde 75000kr og kunne få det for det. det er vel ikke så gal pris det?

Link to comment
Share on other sites

hei har aldri jaktet hjort ,men fikk en pris på et terreng med 13 dyr hvor av 33% måtte være kalv og resten var frie dyr det var også store muligheter for at kvota blei øka med 4-5 dyr i år. det var seter i leia.

 

vi bydde 75000kr og kunne få det for det. det er vel ikke så gal pris det?

 

Hvis du regner med en snitt slaktevekt på 60 kg (og det er vel forholdsvis god uttelling om en skal felle 1/3 kalv) og full uttelling på kvota, blir det 96 kr/kg omregnet til kilospris. Men da er ikke verdien av f.eks leie av seter tatt med, det bør vel tas ut før en regner om - og heller ikke evt tilleggsdyr.

 

Jeg oppfatter dette som en forholdsvis stiv pris. Men nå er jeg vant til "grunneierpris" på hjorteviltjakta da... 45 kr/kg på elgen, betaler kun det vi skyter, dvs vi har muligheten til å finansiere det meste av kostnaden gjennom salg av kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter dette som en forholdsvis stiv pris. Men nå er jeg vant til "grunneierpris" på hjorteviltjakta da... 45 kr/kg på elgen, betaler kun det vi skyter, dvs vi har muligheten til å finansiere det meste av kostnaden gjennom salg av kjøtt.

 

noen som har det :shock:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg måtte betale 100 kr/kg, for å skyte dyra selv, så hadde jeg sluttet med storviltjakt. Helt enkelt.

 

Da hadde jeg brukt pengene på å kjøpe meg et slakt eller to, og reist utenlands på jaktturer istedet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Foreløbig betaler jeg ingenting siden jeg er med for "morro skyld." DVS at jeg ikke har krav på noe kjøtt. Men nå er ikke jeg 18 år før neste år, og vi har en praksis i jaktlaget at ingen under 18 år betaler for jakta. (Vi under 18 år er jo barn/barnebarn av medlemmer av laget som har betalt.)

Men vi betaler ganske mye for all jakta vi har. Eksakt hvor mye vet jeg ikke, men det er mer en nok!

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter dette som en forholdsvis stiv pris. Men nå er jeg vant til "grunneierpris" på hjorteviltjakta da... 45 kr/kg på elgen, betaler kun det vi skyter, dvs vi har muligheten til å finansiere det meste av kostnaden gjennom salg av kjøtt.

 

noen som har det :shock:

 

Tja, jeg betaler 45 kr/kg for å skyte "min egen" elg (jeg har areal til ca 1 dyr) - men får i tillegg min andel av overskuddet som deles ut fra jaktfeltet etter jakta. Så hvis jeg hadde trukket ut mitt areal, kunne jeg ha jaktet på elgen "min" kun for fellingsavgifta. Hvis en ser det i dette perspektivet (jeg har i praksis kjøpt jakteiendom/jaktrettighet for en elg) er det vel litt annerledes...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...