Jump to content

Dette er lovlig ja?


Engan

Recommended Posts

Hei, jeg bor på et lite småbruk. her er det 2 bohus som det er ca 70 meter i mellom.

I det ene, bor jeg med familien min, og i det andre, bor besteforeldrene mine.

besteforeldrene mine har et våpenskap, som inneholder noen våpen. Jeg har 3 våpen, men har ikke skap. 2 av våpenene mine står i skapet til besteforeldrene mine, og sluttstykket til rifla er også innelåst der (pga plassmangel). selve rifla ligger på rommet mitt uten vitale deler.

 

Så er spørsmålet, er det lov å oppbevare egne våpen i skapet til et familiemedlem som bor rett atmed?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 våpen, men har ikke skap.

 

Du har 3 våpen registrert på deg, men ikke våpenskap.

 

Vet ikke om jeg ville spurt Onkel Blå hvordan det er å oppbevare våpnene dine som ikke du har skap til hos noen med skap egentlig.. Med mindre du legger det fram slik Onkel ikke skjønner at du har våpen.

Link to comment
Share on other sites

Besteforeldrene mine som jeg har våpenene i skapet til har akkurat samme adresse som oss, det skal vel hjelpe?

 

Nei. Våpenskapet skal være montert i huset som våpeneier bor i. du har ikke lov til å oppbevare våpen eller ammo i andre hus på gården enn akkuratt det du bor i.

Link to comment
Share on other sites

Besteforeldrene mine som jeg har våpenene i skapet til har akkurat samme adresse som oss, det skal vel hjelpe?

 

Nei. Våpenskapet skal være montert i huset som våpeneier bor i. du har ikke lov til å oppbevare våpen eller ammo i andre hus på gården enn akkuratt det du bor i.

Dette er en tolkning som politiet (eller deromkring) har laget, som ikke finnes i lov og forskrift. De har benyttet seg av siste ledd fra mitt sitat fra våpenforskrift til dette.

I prinsippet en misforståelse , eller vrangvillig tolkning av det 3dje siste ledd jeg har sitert.

§ 27a. Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

 

§ 78. Krav til sikker oppbevaring

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen skal påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

 

Uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990 regnes i kapittelet her som registreringspliktige våpen og skytevåpen.

 

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

Er det registrert flere enn 25 registreringspliktige våpen, uansett type, i samme husstand (boenhet), skal oppbevaringsstedet være beskyttet av FG-godkjent innbruddsalarmanlegg med overføring til døgnbemannet alarmstasjon som med egne vektere, eller etter avtale med enkeltpersoner eller foretak, kan sikre at det blir foretatt utrykning ved alarm. Politimesteren kan dispensere fra kravet til alarm til døgnbemannet alarmsentral dersom særlige grunner foreligger.

 

Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS 3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

 

Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis en vital del medtas og oppbevares under tilsyn.

 

Politiet kan gi særlige pålegg om oppbevaring av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ei lita gråsone dette.

Sånn som eg har forstått det so skal våpen oppbevarast i bebudd hus, på våpeneigar si folkeregister-registrerte adresse.

So det kjem vel an på om eit anna hus på same adresse er å betrakte som din registrerte bustad.

 

Utover det so kan ein søke om disp, og ein kan skrive utlånserklæring for 4 veker i slengen.

 

Eg er for all del opptatt av at vi skal ha trygg og sikker oppbevaring av våpane våre, men denne forbanna gauke-regelen her verkar ofte mot sin hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Her er eit utdrag frå Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker

 

"3.10 Privat oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon

Reglene om oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon er inntatt i våpenloven

§ 27 a. Det er videre i våpenforskriften kap. 16 gitt detaljerte regler om privat oppbevaring

av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Begrepet «samme husstand» som er brukt i

våpenforskriften § 79 tredje ledd, omfatter samme bolig/boenhet. Hybler og utleieleiligheter

som leies ut og som har egen inngang, og ellers fremstår som en egen boenhet i forhold til

boligen for øvrig, er å anse som egen husstand. Det er ikke adgang til å oppbevare

skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i

boligsameier/borerettslag. Reglene gjelder kun privat oppbevaring.

Reglene omfatter ikke oppbevaring hos våpenhandlere. Direktoratet forutsetter imidlertid at

politiet krever at våpenhandlere oppbevarer sine våpen på en måte som har et

sikkerhetsnivå som minst tilsvarer det sikkerhetsnivå som kreves for privat oppbevaring.

Etter forskriften § 79 siste ledd, kan politiet gi særlige pålegg om oppbevaring våpen. Dette

vil bl.a. kunne være aktuelt ved oppbevaring av våpen i samling.

Våpenloven § 27 a gir politiet hjemmel til å foreta kontroll med oppbevaringen hos den

som har skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Nærmere regler om gjennomføringen av

kontrollen er inntatt i våpenforskriften § 105. Direktoratet presiserer at det er bare i

egenskap av forvaltningsmyndighet at politiet kan gjennomføre kontroll hos den enkelte

våpeneier etter disse bestemmelser.

Bestemmelsen gir politiet adgang til å foreta kontroll med oppbevaring. Uavhengig av hvor

ofte politiet benytter seg av en slik adgang, vil den forebyggende effekt kunne bli stor. Den

Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker Side 46 av 61

vil også kunne bidra til en ansvarliggjøring av våpeneiere og skape en disiplinert holdning til

våpen generelt.

Det er en uttrykkelig betingelse for kontroll hos private at det gis forhåndsvarsel. Det

fremgår av våpenforskrifter at kontroll av oppbevaring hos private ikke skal gjennomføres

før det har gått minimum 48 timer fra forhåndsvarsel er mottatt av vedkommende

våpeneier. Det forutsettes dessuten at det kan gjøres nærmere avtale for kontrollen. Under

gjennomføringen av kontrollen skal dette skje på de(t) sted(er) som anvises av våpeneier

som oppbevaringssted for våpen, våpendeler og ammunisjon. Det er således ikke adgang til

å undersøke andre steder enn de steder som våpeneier selv har påvist som oppbevaringssted

for våpen/ammunisjon. Mangler våpen eller våpendeler som står oppført på

vedkommendes våpenkort, skal vedkommende avkreves en fyldestgjørende forklaring på

hvor gjenstandene befinner seg. Det bør i så fall gjøres avtale om at vedkommende viser

frem de aktuelle gjenstander til politiet så snart som mulig, eventuelt ved ny kontroll på

bopel. Ved politiets prioritering av kontroll av oppbevaring av skytevåpen ber man om at

det legges vekt på kontroll hos personer med samlerstatus og hos personer som oppbevarer

et større antall våpen.

Fristen for anskaffelse av FG- godkjent våpenskap for våpeneiere som har færre enn 5

skytevåpen som ikke er av typen pistol/revolver eller hel- eller halvautomatisk rifle er satt til

ett år etter forskriftens ikrafttredelse. Det er forutsatt at kravet til alarm og våpenskap er

oppfylt – ikke bare bestilt – innen fristen

3.10.1 Midlertidig oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon

Etter forskriftens § 81 kan skytevåpen og ammunisjon midlertidig overlates til andre for

oppbevaring på nærmere vilkår. Dette kan være aktuelt i forbindelse med bl.a. studier.

Dersom vedkommende ønsker å ta våpen med seg til for eksempel studiested, vil de

ordnære regler om oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon komme til anvendelse,

herunder bestemmelsene om våpenskap fra første våpen."

 

Heile rundskrivet finn ein her http://www.dfs.no/filestore/PDF-DOC-RTF ... g_vpen.pdf" target="_blank

 

Spørsmålet blir då korleis ein skal tolke alt dette inkludert det som står i Våpenforskriften spesiellt i paragraf 79 . Juridisk språk er ikkje alltid så lett å forstå for den som ikkje er jurist. Likevel så står det ikkje i ein samanhengande setning at våpen skal oppbevarast i eigen bolig .Når ein les alt som står om oppbevaring så kan ein forstå at det likevel er det som meinast. Når det står i 3.10.1 at våpen og ammo kan overflates til andre for oppbevaring på nærmare vilkår så er det ikkje unaturlig å tolke det som at det normalt er ein sjølv som skal stå for oppbevaringa.

Tilbake til utgangsspørsmålet så ja det finns muligheiter til å få oppbevare våpen hos andre , men da skal ein ha ein god grunn, mangel på eige våpenskap er ikkje grunn nok som eg forstår det. Uansett så kan ein berre oppbevare våpen hos andre inntil 1 år av gangen ifølge paragraf 81 i Våpenforskriften.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange er det som har med seg våpenskap når de er på jakt ? i hytte de låner/leier/eier. Våpenskap i telt ???

 

Hva gjør man når man reiser bort ? Skal man ha med seg skapet hvis man skal på jakt ???

Link to comment
Share on other sites

Besteforeldrene mine som jeg har våpenene i skapet til har akkurat samme adresse som oss, det skal vel hjelpe?

 

Hvis dette er våpen du har på deg selv og registrert på deg selv hvordan reagerte politiet på at du ikke hadde skap?

 

Det enkleste er vel igrunn bare å skaffe seg et skap..

Link to comment
Share on other sites

Trudde du måtte ha med kvittering på at du har kjøpt skap når du søker om våpen jeg ? :?

 

Det praktiseres veldig forskjell fra våpenkontor til våpenkontor.

 

Jeg måtte ikke vise til noe kvittering. Holdt med å sette et kryss for at jeg hadde skap..

Link to comment
Share on other sites

Ehmm..Det beviser vel at han har kjøpt og er i besittelse av ett våpenskap? Eller det er mulig jeg er på bærtur her? :lol: Har en kompis som fikk beskjed om å dokumentere våpenskap før han fikk innvilget søknad jeg og, men det var etter at det ble påkrevd, og han hadde ikke våpen fra før. Jeg har hatt våpen lenge før kravet kom, og handlet både hagle og salong det siste året, og ikke fått noe spørsmål om det, bare krysset av for det.(Har skap bare så det er sagt.. :) )

Link to comment
Share on other sites

De kan ikke kreve å få se kvitering skap!!!

Dette har vært diskutert mer enn en gang. Hva beviser en kvitering ???? Tenk nøye før dere svarer.

 

Kan du forklare hva du faktisk mente med dette? Og jo de kan nok kreve det altså. Hvorfor skulle de ikke få kreve det? Vis de krever at du har et våpenskap, så kan de også kreve at du beviser det også, ikke sant ;) Eller så er det jo ikke noe poeng i det :|

Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler, man krysser av på at man har våpenskap, ferdig.

Om jeg hadde blitt bedt om å dokumentere det ved søknad tror jeg ærlig talt jeg hadde bedt de kysse seg i ræva og dra seg ut av kontoret, møte opp på min adresse å sjekke selv, kan også kalles: GJØRE JOBBEN SIN!

Link to comment
Share on other sites

Kvittering og bilde av skap og sånt tull beviser ikke en drit, er jo bare og låne ei kvittering og ta bilde av skapet til en kompis. Er faktisk mange som kjøper brukte skap og. Det her har blitt diskutert i en annen tråd. Har aldri måtte fremvise kvittering ved kjøp av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha en million, men jeg kan ikke kreve at noen gir meg det!

 

@Jaktgal.

 

Du skjønner det virkelig ikke du?

Skal prøve igjen. Dersom jeg låner deg kvitteringen og ett bilde av våpenskapet mitt så har du beviselig kjøpt deg ett skap? Eller beviser det at du har en kvittering og ett bilde av ett skap?

 

Når du søker på våpen så skriver du under på om du har skap eller ikke og det er godt nok!

Link to comment
Share on other sites

Du står nok i en knipe dersom du har gitt uriktige opplysninger på en våpensøknad.

 

Noen politi kammer krever kvittering eller nr på skapet. Om det skulle vise seg at dette ikke stemmer ved en kontroll, bør man sikkert ha en høvelig vanntett forklaring. Og det er garantert kun en selv det går ut over om man prøver å ta en spansk en.

 

Se tråden om våpensøknad.

 

viewtopic.php?f=8&t=32871

Link to comment
Share on other sites

Man krysser da ikke av for at man har et eget våpenskap!? Det man krysser av for er: Jeg oppbevarer mine våpen i FG-godkjent våpenskap

 

Hvem sitt våpenskap det der står det ikke noe om der!

 

Der har du et godt poeng, jeg oppbevarer alt av mitt våpenutstyr i "et FG - godkjent våpenskap"

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha en million, men jeg kan ikke kreve at noen gir meg det!

 

@Jaktgal.

 

Du skjønner det virkelig ikke du?

Skal prøve igjen. Dersom jeg låner deg kvitteringen og ett bilde av våpenskapet mitt så har du beviselig kjøpt deg ett skap? Eller beviser det at du har en kvittering og ett bilde av ett skap?

 

Når du søker på våpen så skriver du under på om du har skap eller ikke og det er godt nok!

 

Du er tydeligvis en som ikke har respekt for politiet. Hvorfor i svarte tror du at du har rett til å nekte politiet å vise fram kvitering? Du er vel altfor stolt til å gjøre noe sånt du eller? Og siden du skal "Avhøre" meg med de spørsmålene dine som ikke har med noe dette å gjøre, så spør jeg deg: Hva faen beviser et kryss på et sjema? at du klarer å sette et kryss bak en setning? Vær så snill å ikke vær så vrang og innse fakta

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel at man må skrive under på at man oppbevarer sine våpen lovlig. Hvis man ikke har til hensikt å følge loven, beviser ikke en kvitering eller ett bilde noe som helst. Desuten har ikke politiet noen lovhjemmel for å kreve mer enn att du krysser av for lovlig oppbevaring på søknaden. Loven skal vel også gjelde for politiet? Hvis vi bare skal godta alt politiet sier bare for det det er politiet som sier det er vi på god vei til å bli en politistat, og det tror jeg ingen av oss vil.

Link to comment
Share on other sites

@ kaig

takk for hjelpen.

 

Jeg gir opp! Enkelte tror at en kvittering beviser noe og det må de gjerne tro, men dersom de ikke skjønner at det kan medføre tilbakekalling av våpenkort dersom uriktge opplysninger er oppgitt på søknaden kan jo vise til en kvittering :roll:

Link to comment
Share on other sites

Virker som mange som uttaler seg faktisk ikke har levert noe våpen søknad og lest på søknaden hva som står. Kvittering og bilde er noe av det dummeste argumentene jeg har hørt. Beviser ingenting, du skriver jo under på søknaden at de opplysningene du gir er riktige. Vis ikke får man bare ta konsekvensene av det i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

For som Jaktgal skriver så betyr det bare at du kan sette ett kryss på ett papir :thumbup:

 

@ Jaktgal95

En grunn til at jeg ikke har lyst til å vise kvittering er for det at jeg har ingen kvittering å vise til.

Vet ikke hva du tar vare på, men jeg tar ikke vare på kvitteringer av alt jeg kjøper.

Dersom det er å være stolt eller vrang så, ja da er jeg det !

Link to comment
Share on other sites

Vis du ikke har kvit. så kan du si det da vettu... jeg sier ikke at du skal gni den under nesa til lensmannen, men at jeg ville gitt han det om han ba om det (Vis jeg hadde hatt det) Er vel ikke noe galt med det? Man trenger ikke å tøye alle slags grenser bare ffordi politiet ikke har rett til alt mulig. Er det ikke mye lettere og hyggligere å bare vise han den lappen (Vis du hadde hatt den) og spasere fornøyd ut av kontoret og glede deg til ei ny børse? ;):D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...