Jump to content

Dette er lovlig ja?


Engan

Recommended Posts

Hei, jeg bor på et lite småbruk. her er det 2 bohus som det er ca 70 meter i mellom.

I det ene, bor jeg med familien min, og i det andre, bor besteforeldrene mine.

besteforeldrene mine har et våpenskap, som inneholder noen våpen. Jeg har 3 våpen, men har ikke skap. 2 av våpenene mine står i skapet til besteforeldrene mine, og sluttstykket til rifla er også innelåst der (pga plassmangel). selve rifla ligger på rommet mitt uten vitale deler.

 

Så er spørsmålet, er det lov å oppbevare egne våpen i skapet til et familiemedlem som bor rett atmed?

 

Ærlig talt, hvor vanskelig skal det være? Du har 3 våpen. Du har ikke våpenskap. Våpenskap er pålagt alle våpeneiere. Du vil bruke våpenskapet til dine familiemedlemmer som bor i et annet hus.

 

SKAFF DEG VÅPENSKAP ELLER INNLEVER DINE VÅPEN som alle andre!

Link to comment
Share on other sites

@ Jaktgal95

 

Klart du kan søke dersom du ikke har skap. Ingen som nekter deg det, men utfallet er på en måte gitt?

Dersom du vet at du kommer til å oppbevare våpenet i skap så krysser du av for det! Værre er det ikke.

 

Du komme nok til å forstå ting litt bedre etter vært som du vokser til. :lol:

Link to comment
Share on other sites

La meg føye til, love og forskrift er klar, våpenkontoret har kun to valg. Å stole på det du oppgir i våpensøknad (avkryssning for våpenskap eller ei), eller å komme hjem til deg og kontrollere om du har oppgitt korrekt informasjon på våpensøknad.

 

Alt annet av krav om dokumentasjon fra våpenkontoret vedrørende om en har våpenskap eller ei, er påfunn fra deres side, som de ikke har hjemmel for i lov og forskrift (ikke i rundskriv heller for den del).

 

Hva som er fornuftig eller ei, har ingenting med dette å gjøre. Lov og forskrift er klare, og like klare er desverre feilene endel våpenkontor gjør.

 

P.s. Uttalelser i jegerprøvebok og fra våpenkontor, er ikke fasit. Det er det lovverket som gir (og av og til pod om de ikke er enig i lovverket :x ). :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ ssp1

 

Jeg fikk svar fra våpenkontoret at det kunne jeg bare glemme med mindre jeg flyttet inn i garasjen. Jeg hadde tilbud om å overta en tre tonn tung safe som var godkjennt for verdier opp til 50 mil.(tror jeg det var) Den fikk jeg ikke inn i huset så det prosjektet ble skrinlagt :mrgreen:

 

Skulle vært artig om noen hadde fått disp. til oppbevaring i garasje kunne skrevet litt om det.

Link to comment
Share on other sites

Mye krangling og tull her. Dette går igjen i mange tråder. Legger merke til at enkelte er ekstra hissige på og kverulere med folk som det går fram av nicket av at de er yngre enn dere.. og da gjerne er på grensa til og være direkte uhøflige. Har selv hørt dette med fremvising av kvittering uten at jeg er sikker på om det stemmer, . meget mulig det gjør. Jeg ble stoppet i kontroll med bilen for en liten stund siden og påpekt at jeg fremdeles hadde blå lapp, ble da bedt om og fremlegge kvittering på betalt årsagift, noe jeg gjorde, og det ble godtatt. Er det så umulig og forstå at enkelte politikammre kan kjøre lignende praksis med kvitt på våpenskap..?

Link to comment
Share on other sites

I tilfellet veiavgift, er en pålagt å kunne dokumentere at man har betalt denne ved kontroll.

 

I tilfellet våpenskap, er en pålagt å avgi egenerklæring på våpensøknad ved kjøp av våpen (enten det er det første eller det siste i en rekke av våpen).

 

Ved veiavgift kontrolleres man ute på veiene (sporadisk).

 

Ved våpenskap/oppbevaring, kontrolleres man hjemme etter minst 48timers varsel.

 

Det enkelte tydeligvis ikke har forståelse for, er hva man faktisk gjør når en krysser av / fyller ut en våpensøknad. Bevisste feil er regnet som dokumentfalsk (gir lett flere år i fengsel om det anses som grovt).

 

Ett eksempel kan være at noen har en bil uten skilt, og vill ha denne flyttet. Man vill spare seg pengene for prøveskilt, og har to valg. Enten å ta ett par skilt å skru på (fra annen bil), eller å kjøre uten skilt.

Straffe reaksjonen er vidt forskjellig, kjører man uten skilt vanker det bot. Kjører en med skilt som ikke hører til på bilen, vanker det anmeldelse, og en solid runde i rettsvesenet med saftig straff som takk for moroa.

Link to comment
Share on other sites

Ett eksempel kan være at noen har en bil uten skilt, og vill ha denne flyttet. Man vill spare seg pengene for prøveskilt, og har to valg. Enten å ta ett par skilt å skru på (fra annen bil), eller å kjøre uten skilt.

Straffe reaksjonen er vidt forskjellig, kjører man uten skilt vanker det bot. Kjører en med skilt som ikke hører til på bilen, vanker det anmeldelse, og en solid runde i rettsvesenet med saftig straff som takk for moroa.

 

Ikke at det har noe å si... men fattern skal selge en GAMMAL bil som han ikke har skilter på, men ahn skulle vaske den før han tok bilder av den ;) Så han kjørte rett over gata (ca. 10 m) til esso, og vasket bilen. og på veien tilbake så hadde en politibetjent i sivilbil sett han så vi fikk besøk av han og etter en hyggelig prat om gamle Mæsher så dro han fram ei bot på 2000 ; Og dro sin væg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og han beholdt sertifikatet, ikke sant? :D

 

Hadde han blitt tatt med feil skilter (dokumentfalsk), kan jeg love deg at 2000kr ikke hadde holdt lang (ei heller lappen).

Man kan vel si at jeg som 16åring ved hjelp av en snill politimann, pratet meg ut av det andre og inn i det første (kjørte med reklame plate som skilt, og jeg var sjeleglad for boten. Slik lærte jeg forskjellen på forseelse og dokumentfalsk :wink: ).

 

Som man skjønner, så betyr det krysset på våpensøknaden uendelig mye mere enn hva kansje endel er klar over (kansje også blandt de på våpenkontoret?).

 

Jeg kan faktisk vise frem en kvitering, påstå at den er genuin og min. Og så lenge jeg ikke signerer på det noe sted (leverer våpensøknad uten kryss på spørsmålet, men viser kvitering). Kan man ikke ta meg for dokumentfalsk, om det får passerer hos våpenkontoret (og det hender faktisk at det skjer).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du viser fram noen andres kvittering og løgnaktig hevder at den er bevis på at du selv har våpenskap, så er det også dokumentfalsk. Da har du lagt fram et dokument (kvitteringen) som om det var et annet dokument. Tilsvarende, og mere vanlig, regnes det som dokfalsk hvis en 17-åring låner leg av en eldre kompis og bruker det for å komme inn på en pub. Dokumentet er da i og for seg ekte og umodifisert, men blir fremlagt som å være noe annet enn det egentlig er.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du viser fram noen andres kvittering og løgnaktig hevder at den er bevis på at du selv har våpenskap, så er det også dokumentfalsk. Da har du lagt fram et dokument (kvitteringen) som om det var et annet dokument. Tilsvarende, og mere vanlig, regnes det som dokfalsk hvis en 17-åring låner leg av en eldre kompis og bruker det for å komme inn på en pub. Dokumentet er da i og for seg ekte og umodifisert, men blir fremlagt som å være noe annet enn det egentlig er.

 

Men vis du er så dum at du viser fram en falsk kvit. så er du også dim nok til å bare krysse av på at du har skap, selv om du ikke har det ;) Og det er ikke bare en "Forseelse" og krysse av feil, når du vet at du ikke har et skap! Er det ikke så enkelit som å vise fram kvit. vis du blir bedt om det (Vis du har) og vis du ikke har et skap så hvorfor søke i det hele tatt?

Link to comment
Share on other sites

Riktig, og det er for at man ikke trenger å ha skap selv før en bringer våpen hjem til seg selv. Eventuelt at man oppbevarer våpen hos andre (i hht forskrift).

 

Med andre ord er kravet enkelte våpenkontor har på kvitering/dokumentasjon på innehav av våpenskap før innvilgning av søknad, totalt forkastlig.

 

Forskriften er klar, og den må man kunne forlange at de enkelte våpenkontor følger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei! skulle levere inn våpensøknad hos politiet her en dag!

 

men jeg fikk ikkje lov , fordi eg ikkje hadde kvitering på våpenskap :evil::evil:

 

kva om eg har tenkt å kjøpe det samme gang som eg kjøpe våpenet :shock:

 

Er jo heilt idiotisk! mn er det noken plass der står at det er påbudt med kviterin!

 

:evil:

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært gjennomgått flere ganger.

Jeg har ikke sett en lovhjemmel som sier at jeg skal dokumentere mitt våpenskap-eierskap (see what I did there?)

på noen annen måte enn å krysse av på at jeg oppbevarer mine våpen i et FG-godkjent våpenskap.

Hvis politiet på død og liv vil ha kvittering av meg, så har de et problem.

For jeg har til dags dato ikke klart å ta vare på en kvittering på noe som helst... :roll:

 

En gang til: Man krysser av. Ferdig.

 

 

Med mindre politiet viser meg hvor det står skrevet at jeg skal framvise kvittering,

så har ikke jeg noe stort behov for å huske å ta den med....

Link to comment
Share on other sites

Tror det varierer litt også, mildt sagt.

Jeg har bare krysset av på oppbevarer i FG-godkjent skap... Selv om det tidligere ikke stemte...(krmt; FG godkjenningen). MEN jeg hadde en gammal safe, som var nok før FG godkjenning ble klekket ut, som jeg benyttet til vital del. Nå er lagringen oppgradert og skrammelet er altså både splittet og i forskjellige skap, og på min egen bopel.

 

Men da stedatter skulle ha hagle, så ble det litt kluss og frem og tilbake om adresser og bopel (student), og hun krysset av på "ikke skap" eller utelot i tillegg. Tok en tur ned til kammeret, og sa at hagla nok kom til å bli lagret på gamleadressen, tryggest, sikrest. Han var først litt motvillig, men mente også etterhvert at når en er student, så er et våpenskap plundrete å dra med seg på hybelen, spesielt når en flytter rundtomkring etter bosteder som ikke ruinerer en fattig student. Ser for meg samtalen med utleier også, jeg...

 

"Har du hund/ katt?" - "nei"

"Røyker du?" - "nei".

"Det er ikke lov å henge opp bilder, eller på annen måte skru i vegger, - greit?" - "eehøh... har et nusselig lite våpenskap som jeg gjerne skulle ha boltet fast med noen gjennomgående bolter her på loftshybelen, kunne du hjelpe å løfte?"

 

Hvordan gjør andre studenter dette? :?:

 

Men en burde vel uansett ha på plass en slik utlånserklæring, for det formelle...? Tar det neste gang hun er hjemom og raider kjøleskapet. :lol:

 

Edit:

Heisan, det stod jo på 1 siden, innlegget til Vest:

3.10.1 Midlertidig oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon

Etter forskriftens § 81 kan skytevåpen og ammunisjon midlertidig overlates til andre for

oppbevaring på nærmere vilkår. Dette kan være aktuelt i forbindelse med bl.a. studier.

Dersom vedkommende ønsker å ta våpen med seg til for eksempel studiested, vil de

ordnære regler om oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon komme til anvendelse,

herunder bestemmelsene om våpenskap fra første våpen."

 

Da er den saken grei, for min stedatter, iallefall...

 

Studerer du?

:wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ref. Vest sitt innlegg side 1 har jeg lov å ha skapet i garasje som er tilknyttet boligen? Eller utebod som er en del av yttervegg?

 

Om jeg forstår det riktig, så stemmer det (!)... Men så er det da dette med kondens og slikt på gamle damaskpiper, og vannansamling i bunn av skap som helt ødelegger lakkfinish på den gammelStaren. Kan sikkert fikses med ei lyspære for oppvarming, eller ett lite varmeelement. Men det blir liksom "ute" på en måte.

Link to comment
Share on other sites

Om å ha våpen i nabohuset på samme gardsnummer, så stikker du innom lensmannen/politiet og snakker med vedkommende som er ansvarlig for slik, legger frem saken din på en fornuftig måte.

Siden dem som bor der oppholder seg der 24/7 så er det jo tryggere der... ;) hehe

Er dem ikke enige så er det bare å kjøpe et skap...

 

Mulig dette ikke står i lovverket i klartekst noe sted, men jeg har erfart at det innen politiet fremdelses finnes folk som klarer å tenke selv og gir en disp på ting og tang.

Dette har ikke noe med korupsjon eller noe slikt å gjøre, heller sunn fornuft...!

Noe lettere å få til dette på bygda så klart :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har selv et våpenskap, men plaserte det i kjelleren hos min far da jeg er ukependler og jeg anser det som trygest.

Tror ikke noen lensmann vill komme til å regne meg som en person som opptrer uansvarlig av den grunn siden min far selv er funnet skikket nok til å ha våpen til at han har fått en 30-06.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, litt ny her, men prøver meg likevel.

 

Jeg har et litt annet dilemma. Har holdt på med konkurranseskyting (rifle og salong) i mange år, gikk så over til pistol i militæret (befalskole) og ca 1 år med praktisk skyting med Glock (tjenestepistol) til den ble inndratt. Deretter flyttet jeg, fant kone og har nå fått 2 barn. Med andre ord ca 5-6 år med skyteopphold. Jeg har nå tatt opp itjen skytingen, tatt nytt kurs i praktsik og meldt meg inn i klubb. Tiden er kommet for å kjøpe egen pistol (som jeg anser som nædvendig for å komme noe vei med trneing etc) og dermed dukker et "problem" opp. Kona er IKKE lysten på våpen i huset, enda det selvfølgelig skal være boltet/nedlåst/oppdelt/etc etter alle kunstens regler.....

 

Hva gjør jeg? forstår at kons om ikke har erfaring med dette kan synes det høres skummelt ut med våpen, unger etc, men jeg vil jo gjerne skyte da?? None med gode argumenter? Please ? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei, litt ny her, men prøver meg likevel.

 

Jeg har et litt annet dilemma. Har holdt på med konkurranseskyting (rifle og salong) i mange år, gikk så over til pistol i militæret (befalskole) og ca 1 år med praktisk skyting med Glock (tjenestepistol) til den ble inndratt. Deretter flyttet jeg, fant kone og har nå fått 2 barn. Med andre ord ca 5-6 år med skyteopphold. Jeg har nå tatt opp itjen skytingen, tatt nytt kurs i praktsik og meldt meg inn i klubb. Tiden er kommet for å kjøpe egen pistol (som jeg anser som nædvendig for å komme noe vei med trneing etc) og dermed dukker et "problem" opp. Kona er IKKE lysten på våpen i huset, enda det selvfølgelig skal være boltet/nedlåst/oppdelt/etc etter alle kunstens regler.....

 

Hva gjør jeg? forstår at kons om ikke har erfaring med dette kan synes det høres skummelt ut med våpen, unger etc, men jeg vil jo gjerne skyte da?? None med gode argumenter? Please ? :smile:

 

Ta henne med på skytebanen ;)

 

Vis hvor nøye du og de andre er med tanke på sikkerhet. Kunnskap er bedre enn frykt. Dette gjelder barna også. God opplæring og informasjon om sikkerhet og våpen er bedre enn at de på ett eller annet tidspunkt kommer over et våpen uten denne bakgrunnen. Det kan like gjerne være hagla til bestefaren til en kompis som ditt våpen de kommer over.

 

LM

Link to comment
Share on other sites

BTW:

 

Kom plutselig på en vektig argumentrekke...

 

Sammenlign å ha eget våpen med å ha sex.

 

Det er bedre å ha det hjemme med eget "våpen" under kontrollerte former, enn med et lånt et utenfor husets fire vegger.

Medfører bare ulykke og elendighet =)

 

Kan ikke skjønne at det skal være noe problem om du trekker dette trumfkortet opp av stokken ;)

 

 

LM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...