Jump to content

Hvilke rifler har fysisk låsing av tennstift/hammer?


Titus

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Sako Trg.

I sikret stilling, fysisk bolt som sikret mot "hanefall" og samtidig låser bolt, avtrekket er også konstruert slik at om inngrepet skulle slippe i avsikret stilling uten at avtrekker er betjent vil man ikke få fullstendig "hanefall".

Link to comment
Share on other sites

Lidt fakta.

Der er vel ingen der har fysisk blokering, direkte foran tændstiften, hvilket er den eneste rimeligt 100%sikring

Der findes så en del våben der blokere hanen, men hvis slagstiften knækker, virker denne sikring heller ikke :oops:

Selv en del rifler med kuglespænder vil skyde ved slagstiftbrud, i fjederområdet.

Sikringer som låser hanen, kan også knække.

Alle sikringsfunktioner er produkt af kompromisser, hvor valget bla har stået mellem ultimativ sikkerhed, betjeningsvenlighed, produktionsteknik, lydløshed og så videre.

Oftest vil et rent mekaniskt senere sikringspunkt medføre markant mindre betjeningsvenlighed, hvilket igen ofte føre til at skytten afsikre markant tidligere.

Seperate kuglespændere, der ofte kræver en vis kraft, for opspænding, er notoriskt kendt for at jægere ofte står med skudklare våben, under hele jagten, af frygt for at midste en hurtig chance. Andre har markante skrækhistorier om våben med kuglespænder, der går af når der forsøges opspænding. Dette er især et problem hvor kuglespænderet, sidder på toppen af kolbehalsen, hvorfor det er "naturligt"at sætte pegefingeren ind på aftrækkeren, for at kunne levere tilstrækkeligt kraft til opspændingen.

 

Hvis man skulle lave en ranking over teoretisk sikkerhed, ville det nok vær

1: Kuglespænder med fuldstændig afspænding af slagfjeder

2: Gammeldags mauser vingesikring

3: kuglespænder, med delvis aflastning af slagfjeder.

4: winchester 70 sikring.

5: 3 punkts sidesikring, med blokering af vippedelen

6: 2 punkts sidesikring, med blokering af vippedelen

7: 3 punkts sidesikring, med blokering af aftrækkeren

8: 2 punkts sidesikring med blokering af aftrækkeren

 

Hvis man så vurderer betjeningsvenlighed (lethed)

1: 3 punkts sidesikring, med blokering af vippedelen

1: 2 punkts sidesikring, med blokering af vippedelen

1: 3 punkts sidesikring, med blokering af aftrækkeren

1: 2 punkts sidesikring med blokering af aftrækkeren

5: winchester 70 sikring.

6: kuglespænder, med delvis aflastning af slagfjeder.

7: Gammeldags mauser vingesikring

8: Kuglespænder med fuldstændig afspænding af slagfjeder

 

Så kan man så lave en individuel total ranking afhængigt af hvad man personligt vægter højest.

 

min personlige.

1: 3 punkts sidesikring, med blokering af vippedelen

2: 2 punkts sidesikring, med blokering af vippedelen

3: winchester 70 sikring.

4: Gammeldags mauser vingesikring

5: kuglespænder, med delvis aflastning af slagfjeder

6: 3 punkts sidesikring, med blokering af aftrækkeren

7: Kuglespænder med fuldstændig afspænding af slagfjeder

8: 2 punkts sidesikring med blokering af aftrækkeren

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der findes så en del våben der blokere hanen, men hvis slagstiften knækker, virker denne sikring heller ikke :oops:

 

 

Hvilke våpen gjelder dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Til trådstarters opprinnelig spm. så synes jeg den måten å forflytte seg på (gjeng tett i tett i skau/ bratte med spente våpen) er helt forkastelig. Uansett sikring, Utilsiktede avfyringer skjer stadig, men nesten aldri pga. svikt i sikring.

 

Det er greit at en vil ha dyr, men sikkerhet må komme først. Ved lagvis forflytning bør alle våpen tømmes/spennes ned, sluttstykker åpnes (evt. demonstrativt lukkes på tomt kammet og avtrekk tas så alle kan se det). Likevel SKAL våpen bæres pekende i sikker retning.

 

I lett terreng med høy sannsynlighet for dyr mener jeg en kan forsvare at en eller flere er "spent og sikret", men da skal en demonstrere særskilt aktsomhet - våpen bæres og pekes "aktivt" ned og vekk med finger på siden av stokk, evt. våpen i reim RETT OPP, overhodet ikke i "std. mest bakover" stilling.

Overalt når en møtes, snakkes, går sammen bør sluttstykke opp, hagler brekkes, om en ikke har GOD grunn til noe annet.

 

Om en må gå slik trådstarter beskriver, så kan evt. førstemann gå litt foran de andre og være "spent/sikret" helst da med våpen pekende nedover lia -, de andre som raser nedover lia bør absolutt ikke være det.

 

De virkelige sikringene er :

 

Ikke pek på det du ikke skal skyte

Ikke ha fingeren på avtrekkeren

Sjekk at våpenet ikke er ladd

Tro at (og behandle det som om det var ) våpenet er ladd likevel

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sako.......... Ja der har du jaggu rett i noe. Jeg liker ikke Sako av nettopp den grunnen. I fjor høst hadde vi en fin hendelse under elgjakta med en Sako. Når en på laget skulle ta opp sluttstykket gikk skuddet av i det hevarmen var 50% oppe!!!! Tennstempelet knakk på den gale siden........Den klinte seg totalt fast. Ikke sjans i helvete å få opp hevarmen etterpå. Hylsa hadde sannsynligvis klint seg ut i kammerveggen ved låseklakkene.Denne ble sendt inn til Sako som tok på seg å bytte det nødvendige, etter en lang ballade. Hadde jeg vært eier av den skulle dem fått byttet ut hele våpenet. Importøren gjorde seg forresten så smålige og sa at grunnen var hjemmeladde patroner og beskyldte fyren for svindel!!!!!. Men dreit på draget da fyren med børsa aldri har tatt i en hjemmeladet patron, ba dem sende våpenet til Kripos for krutt identifisering og kunne vise til kvitteringer fra Norma 35 år bakover!!!

 

Jeg vil gjerne stille spørsmålet: hva tror dere hadde skjedd dersom hevarmen hadde vært helt oppe i det dette skjedde?? I følge en våpensmed kan visstnok dette skje dersom tennstift knekker på det rette stedet.

 

Min fattige mening er at en gammel K98 mauser er bedre enn 10 nye Sako`r. Rett og slett fordi til den prisen man må betale for en Sako burde materialene være såpass bra at dem holder mer enn 1000 skudd. For dette våpenet hadde gått langt under det.

 

Sånn, der fikk jeg lettet på trykket.

 

Må vel legge til at dette kunne skjedd med mange andre våpen også. Men behandlingen han fikk fra importør var ikke bare på jordet, men på feil jorde.

Link to comment
Share on other sites

hva tror dere hadde skjedd dersom hevarmen hadde vært helt oppe i det dette skjedde

Trolig svært lite, da det ikke ville bygd seg opp noe trykk. Men alvorlig ulykker har skjedd på denne måten.

 

Tennstempelet knakk på den gale siden........

Er ikke ei børse lagd som ikke smeller om tennstemplet knekker "inni" fjæra når denne er spent. Har hørt påstått at Mausere ikke skal gjøre det, men kan ikke finne ut hvorfor når jeg tar sluttstykket fra hverandre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette skulle jeg gjerne fått fasitsvar på også, ettersom jeg har hørt en hel drøss med forskjellige meninger ang akkurat det der. Kommer nok veldig an på hvordan sluttstykket er konstruert. Jeg fikk forklart av en børsemaker at noen rifler er lagd sånn at tennstempelet ikke klarer å nå frem selv om nåla knekker. Vel og merke kun dersom hevarmen har beveget seg litt opp slik at forkant av sluttstykket har beveget seg litt vekk fra lukket stilling. Likevel skjønner jeg ikke det fordi patronen sitter like fordømt fast i sluttstykket.

 

Med sluttstykket lukket kunne jeg tenkt meg å få vite hvilke rifler som ikke smeller dersom tennstempelet knekker. Finnes dem i det hele tatt?

Link to comment
Share on other sites

MarlinBøylerifler får du ikke kontakt mellom hammer og tennstifter når børsa står i halvspenn eller sikringa stå på.

 

Eldre modeller uten "advokatsikring" (hvor en har fysisk blokkering av hanens innslag),har vel ikke den sikringa med tanke på blokkering!? Mener å huske at den ikke er der på en eldre 1895 som jeg har plukka på (Straightgrip).

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel konkludere med at tennstift ikke skal knekke. Jeg har aldri hørt om at det har skjedd f.eks i en gammel mauser. I dag kom det meg for øret at dette har skjedd med mere enn den Sako`n til han på elg-laget. Og da har jeg hørt nok til å ligge langt unna det merket. man kan jo begynne å lure på om dem bruker gamle ølbokser som materiale....Min far har en Mauser fra 1912, en Danzig. Tror nok ikke den er militær, så den var nok ikke med i 1. verdenskrig. Gud hjelpe meg, han bruker den som spett, stokk, spyd, rustsamler..og rifle. Likevel fungerer den og går godt. Skiftet løp 2 ganger. Jeg har en fra 1942 selv. Den vet jeg ble brukt av en eller annen tysker under krigen. For alt det jeg vet kan den ha fyrt av tusenvis av skudd og fått en helvetes behandling. Men jeg føler meg bombesikker på at det ikke kommer til å skje noe uforutsett med den. Mekanismen er bare dønn solid. Og dette er ting som nærmer seg 100 år gamle.... Hallo, er det fler enn meg som blir spysjuk når man hører om "nye" våpen som ikke tåler noen hundre skudd i pent miljø??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...