Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Vel, samtlige av de fire fellene han har lagt ut bilder av står omtrent nede på bakken, tre av de med åpne Conibear sett. Hvis dette er representativt for hvordan olaf12 setter ut sine 150 feller så blir fellefangst snart forbudt i Norge, da sitter snart både rev og hunder i fellene hans. Jeg synes det er greit at det sies i fra, fangst er en fin jaktform når den utføres ansvarlig. Vi har alle vært unge og ivrige, og det skal ikke dømmes noen av meg i alle fall, men noen "råd" for å unngå å gjøre de store bommertene bør være tillatt i en tråd som omhandler emnet. Mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

syntes jeg hadde en grei dag i skogen endte med 4 stykk i dag hehehe.

 

Kjempe greier :) sånne dager skal man leite lenge etter.

Det er kansje ikkje så lurt lenger å legge ut bilde av selve fella med mår i men ta fotoet når du kjem heim fra tur.

Der vil alltid vere nokon som vil kverulere på eit eller anna, eg vil vente med bilder når måren skal flåast.

Lykke til vidare

Link to comment
Share on other sites

Feilslag kan forekomme og vil vel alltid forekomme på linje med at skadeskyting desverre kan forekomme ved vanlig jakt. Men selvsagt er feilslag noe man bør etterstrebe så langt som mulig. Jeg føler jeg har mislykkes som fangstmann hvis jeg opplever feilslag,heldigvis lenge siden nå. Jeg synes det er helt ok at bilder av feilslag vises, selv om det kanskje setter fangsten i et litt tvilsomt lys. Men temaet når feilslag vises bør gå på hva som gikk feil, hvordan unngå dette, hva kan vi lære... osv.

Jeg har en gang opplevd et lignende feilslag, det var duke 160. Det var før jeg lærte at duke feller bør regnes som halvfabrikat. Fella var ikke i nærheten av å fungere som den skulle. Jeg ville tatt den aktuelle fella ut av bruk til jeg fant ut hva som var feil.

160 og 220 for den del har såpass stor åpning at måren ofte får hodet forbi utløseren og utløser fella med skuldra, ofte ved at utløseren dyttes sideveis. Når dette funker får måren fremste slaget i nakke/bakhodet. Når det ikke funker og måren klarer å få skuldre innenfor utløses fella med bakparten... Derfor: sjekk at utløser på disse også funker tilfredstillende ved sideveis bevegelse.

120 er etter min mening sikrere i bruk ved slike kassesett. Vel og merke så lenge fjærene ikke er gamle og dårlige. Noe som kan være tilfellet allerede etter 1-2 sesonger på enkelte merker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også dessverre opplevd feilslag ved bruk av Body Grip felle, men aldri på mår.(ennå)

 

En gang hentet jeg ut en bever som hadde utløst fella mi med den ene armen. Fella hadde slått over bog/arm og knekt den. Pga jordspydet, kraftig og stram sikring av fella, druknet denne beveren. Da jeg kom frem til settet så jeg med en gang hva som hadde skjedd og jeg sov ikke godt på ei uke. Jeg hadde 3 feller ute i dette terrenget og alle ble plukket inn den dagen. Det ble heller ikke mer fangst den sesongen. I ettertid har jeg grublet mye over hvordan denne beveren klarte dette, men har aldri funnet et godt svar. Fella var plassert korrekt, men vannstanden hadde øket litt fra den gangen jeg lagde settet. Kanskje vannmassene hadde ødelagt litt for meg ?? Det blir kun en teori ...

 

Feilslag kan forårsakes av mange ting, men i kasser må mann alltid passe på at fjærene har godt med plass. Dette for å unngå rekylslag. Følger mann så forskriftene om fangst og passer på plassering ihht høyde, så er ihvertfall forutsetningene i din favør. Valg av åter kan også eliminere andre vilt/husdyrs interesse.

Link to comment
Share on other sites

Mårfeller bør henges tilstrekkelig høyt opp i trær, minst 1 ½ meter over fast

snødekke.

Mink- og mårfeller som plasseres på marknivå bør bygges inn i større kasser,

truter og lignende som sikrer at kun minken/måren kan passere, eller de må

påsettes inngangstunnel som sikrer at fellen bare kan utløses av mink eller mår.

Inngangstunnelen må være minst 30 cm lang. Andre større dyr, hund eller katt skal

ikke kunne utløse fellen. Åpningen/ inngangstunnelen for minkfeller skal ikke være

større enn 70 mm i diameter. For mårfeller skal inngangsåpningen ikke være større

enn 90 mm i diameter. Settes mårfellen lavere enn 1.5 meter over bakken skal den

påsettes inngangstunnel med samme diameter.

 

Dette er eit utdrag fra forskriftene om fangst så vidt eg tolker denne lovteksten kan ei syningsfelle med 90 mm åpning settes lovlig på 1 m høgde uten 30 cm røret???

 

Ein anna ting er viss folk hadde lest teksten olaf 12 skriver så sier han at han har lokk på feller som settes lavt men at dette er tatt av for og vise fangsten bedre..

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens !

Har tenkt til å starte mårsesongen sjøl nå. Jeg trodde jeg hadde Connibear 220 feller, men det var Connibear 110 :| Det er to fjører på de, men lurer på om de holder til mårfangst, og om disse er lovlige til fangst på mår?

Er litt fersk på mår fangst, så kan ikke så veldig mye ennå. Lurer også eventuelt på åssen jeg skal lage kassene mine. Noen som har noen tips ? :)

Link to comment
Share on other sites

leser i denne tråden at 1,5 meter er minstemålet for feller som ikke er bygd inn, men finner det ikke igjen i forskriften?

noen som kan linke til lovteksten?

 

har satt ut et par feller nå i helga, conibear u/kasse på skråstokk, ene stedet har jeg tatt mår tidligere, og det andre ved en overgang der jeg var så heldig å se en mår for et par uker siden.

åte er en nylonstrømpe med sagflis som har liggi i melasse, har trua på melasse til mår, fanga et par grevlinger med det tidligere i høst.

at det koster under 200,- for 35 liter/25kg av stoffet er jo også et pluss.

bruker 1,5 liters flasker som jeg sager av bunnen på, fester nylonstrømpa med flaskekorka og litt tape, fyller på et par desiliter med melasse, lar så melassen renne ut på tur opp til der jeg setter fella, både for å lage spor og for at det ikke skal renne for mye ned på selve fella etter at jeg har rigga til settet.

om det funker gjenstår å se, men han jeg fikk tipset av hadde opplevd at måren gravde seg ned en halvmeter til ei nedsnødd felle.

 

for ordens skyld, begge fellene står over 1,5m, men alikevel nysgjerrig på hvor dette står i forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Hanskene er av typen elektromontasje hansker ;) plastbelagte;) Det morsomme er at etter eg bytta til disse hanskene har eg fanga 4 stk mår :P Satt forresten ut ei felle i går kveld i det terreng måren har vert i duehuset skulle sette ut 2 til, men gjekk tom for spiker og tau, så måtte gå heim igjen :( Populært rugde område, så bare vrakhonning blir brukt før jul :)

Link to comment
Share on other sites

For å unngå mange påstander og tolkninger, her er DN's utfyllende veiledning for Viltloven.

 

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=45147

 

Kapittel 9 omhandler fangst og beskriver bl.a dette med høyde over bakken for åpne sett, og mål på evt tuneller, og avstand fra åpning til utløsermekanisme. For min del vil jeg slett ikke at olaf12 (eller andre) skal føle seg angrepet, jeg synes det er prisverdig at ungdommen engasjerer seg med fangst og sunne interesser. Men om vi alle passer godt på dette med å sette gode og sikre sett, så sparer hver og en seg for unødige og vonde episoder. Vi vet jo også hvordan slik blåses opp i mediene i disse tider, og hvilke angrep mot fellefangst generelt som fort vil komme i kjølvannet.

 

Stå på, det er mye fin tid i skogen utover nå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

var en 3 timers tur på skogen i dag og fik sjekka 5 feller. ikke noe fangst her enda er plaga med mus som spiser opp åte så nå har jeg laga små åte kammer av sånn muse netting i metall jeg kjøpte på jernia og fylt de med honning og litt sabel oil.. får håpe på mindre regn og kaldere vær nå så det ikke renner bort.

Link to comment
Share on other sites

Så vart det 2 nye mårer i dag, den eine på honning og anis og en med honning og ?luktestoff

Tispe på 1.1 og ein hann på 1.45

 

Når fjøra på cb begynner å bli svak kan du prøve å ta ho av og legge den i steike ovnen på 225C i 25 min, kjøles av ved å slukke for ovnen og opne døra (langsomt) husk å varme ovnen først samt vaske fjøra.

Da er fjøra stabilisert og herda opp og god som ny, same fremgans måte som å lage nye fjører :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei folkens !

Har tenkt til å starte mårsesongen sjøl nå. Jeg trodde jeg hadde Connibear 220 feller, men det var Connibear 110 :| Det er to fjører på de, men lurer på om de holder til mårfangst, og om disse er lovlige til fangst på mår?

Er litt fersk på mår fangst, så kan ikke så veldig mye ennå. Lurer også eventuelt på åssen jeg skal lage kassene mine. Noen som har noen tips ? :)

 

110 har 1 fjær. Så de du har er nok 120. Disse kan du bruke på mår hvis fjørene er i god stand. Er fellene gamle bør fjørene skiftes, eller nesten likebillig; kjøp nye. da vet du at du har kvalitet. Belisle og victor er fine saker.

Link to comment
Share on other sites

Så vart det 2 nye mårer i dag, den eine på honning og anis og en med honning og ?luktestoff

Tispe på 1.1 og ein hann på 1.45

 

Når fjøra på cb begynner å bli svak kan du prøve å ta ho av og legge den i steike ovnen på 225C i 25 min, kjøles av ved å slukke for ovnen og opne døra (langsomt) husk å varme ovnen først samt vaske fjøra.

Da er fjøra stabilisert og herda opp og god som ny, same fremgans måte som å lage nye fjører :winke1:

 

Interresant tips! Skal testes på noen gamle fjærer.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det jaggu en mår på meg i dag også. Pleier aldri å få noe før snøen kommer. Syntes denne var stor til å være en hunn mår. HVa syntes dere. den veide 1.62 kilo. Tatt i cb 160 og skikkelig innbygd kasse. Trykt og godt hele måren ligger inni kassa når den er slått. Skulle hatt bilde, men desverre så hadde jeg ikke kamera eller tlf med på skauen

 

normal_PB020005_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fangst folkens! Håper det blir noe å melde her etterhvert også. Har i det minste fått ut ett par feller i kveld. Skal få opp noen til i starten av uka. En litt roligere periode nå framover slik at det er mulig å få til noen kveldsturer for å se til feller.

 

1,62 kg er forresten stoor hunnmår!

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg trodde, var sikker på det var en hann mår, helt til jeg fikk kikket litt nøyere :winke1: Så det var morro, satser på ny rekord i år. Fik k5 i fjor. Har kjøpt meg 2 kania feller nå som jeg skal prøve. Har 4 syningen og 5 cb kasser og nå 2 kania. har også 2 haugen , men de står foreløbig, syntes nesten deer farlige og den ene har sprekt etter slaget på en mår i fjor. Så det blir spennde veldig mildt enda her nede i sør. Brukt bare vrak honning frem til nå, men prøve med lit anisolje når det blir kaldere

Link to comment
Share on other sites

Har endelig fått ut fellene - men lot være å spenne dei, er +10 grader så avventer til det kommer ned mot null. Ein gammel kar som sa ein gong att måren kunne fanges når det hadde vore 2 frostnetter på rad... Og det har det ikkje vore her enndå, så avventer eg litt. Men fora i alle fall alle 12 fellene :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens !

Har tenkt til å starte mårsesongen sjøl nå. Jeg trodde jeg hadde Connibear 220 feller, men det var Connibear 110 :| Det er to fjører på de, men lurer på om de holder til mårfangst, og om disse er lovlige til fangst på mår?

Er litt fersk på mår fangst, så kan ikke så veldig mye ennå. Lurer også eventuelt på åssen jeg skal lage kassene mine. Noen som har noen tips ? :)

 

110 har 1 fjær. Så de du har er nok 120. Disse kan du bruke på mår hvis fjørene er i god stand. Er fellene gamle bør fjørene skiftes, eller nesten likebillig; kjøp nye. da vet du at du har kvalitet. Belisle og victor er fine saker.

 

 

Okei, da er det nok 120 jeg har :) Fellene er helt nye, så fjærene skal være bra ;) Tusen takk for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Så vart det 2 nye mårer i dag, den eine på honning og anis og en med honning og ?luktestoff

Tispe på 1.1 og ein hann på 1.45

 

Når fjøra på cb begynner å bli svak kan du prøve å ta ho av og legge den i steike ovnen på 225C i 25 min, kjøles av ved å slukke for ovnen og opne døra (langsomt) husk å varme ovnen først samt vaske fjøra.

Da er fjøra stabilisert og herda opp og god som ny, same fremgans måte som å lage nye fjører :winke1:

 

Interresant tips! Skal testes på noen gamle fjærer.

Glemte å sei at 160en treng du kansje ikkje å ta av fjøra på men 120en må man opne for beste resultat.

Berre å prøve seg frem om man har lyst.

 

Var ellers dritt sur i ettermiddag da nokon hadde tatt 3 gode forings kasser som eg har foret på i fleire månader :twisted: Heilt unødvendig da der ikkje er feller i nerleiken av dei heller, var tenkt å sette feller der når snøen kjem :twisted:

Link to comment
Share on other sites

er det bare jaktfall i norge som selger belisle 120 feller i norge.

de har ikje flere ine kune nemlig tenkt meg og bytte ut 160 med 120

 

Har ikke sett de andre steder. Selv har jeg blant annet kjøpt feller her http://www.fntpost.com/Categories/Trapping/Traps/Body+Grip+Traps+%28Including+Conibear%29/Belisle+Body+Grip+Traps/. Foretrekker nosk forhandler så lenge prisen er ok, men når de er tomme...

Er en del andre meget interresante modeller der også. Blant annet northwood 155 (lages av oneida victor) som er en str mellom 120 og 160. Hadde vært artig å få høre noen brukererfaringer på disse.

MB fellene ser også interresant ut. Har en ekstra bøyle påmontert som gjør at de overlapper når de smeller sammen. Disse er imidlertid dyrere.

(Og fanger du mink er victor 60 meget bra, synd ingen har disse i Norge? (60 høres lite ut, men det er bare snakk om en smalere utgave av 120))

Link to comment
Share on other sites

Kort svar Mats i Skogen. Dette er sikkert gamalt nytt for dei fleste - men lukt er den avgjerande faktoren. Fellene avfettes (vaskes i vaskemaskin), legges ut så dei blir raude av rust, kokast så i kaustisk soda - skylles med vatn og kokes i dye. Sodaen må koke, dye skal ligge like under koke temp. Ein eller to timar, alt etter kem du spør. Fellerne står i dye over natta til den er nedkjølt. Dette fjerner lukt.

 

Er ikkje så viktig at kassene går i eit med fellene, men du kan kammuflere dei med granbar du knyter rundt treet over kassene så dei går meir i eit med vegitasjonen. Veit ikkje om det er naudsynt, men det skadar ikkje å gjere det. Det sørgjer òg for lukt av granbar. Min bestefar som har tatt fleire hundre mår og lærte meg, kammuflerte alltid.

 

Det viktigaste er lukt. Bruk hanskar. Legg kassene/fellene i gammal maurtue 2 veker før du setter dei ut eller heng dei ut god tid i førevegen.

 

Eg brukar gamle sokkar eg fyller med ein god klatt honning samt gnikkar inn sokken på utsida. Henger dei etter eit tau bak i kassen. Åtekammer kan vere ein idé om du er plaga med mus.

 

Tusen takk for gode råd her :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor vanlig er det at en mår drar ut og spiser måren som allerede sitter i fella?

 

For 2 år siden var det en mår som tok en annen mår som hadde gått i ene fella mi, kun hodet var igjen :evil:

Det kan kansje tenkes at Dere har ei usedvanlig god åte og den eine måren må fjerne konkurenten for å slippe til åta :)

Link to comment
Share on other sites

Mår nr 3 i boks.

Tatt på honning i Synningsfella. Måren var på 1,9 kg og 80 cm. En kraftig kar.

 

Synningsfella er litt for liten for store mårer. Slaget gjekk rett i skallen, men heldigvis en human død. Er det andre som sitter med sammen meningen om at utløseren burde vært en til to cm lenger inn.

 

Skal få lagt ut bildet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...