Jump to content

Endelig - samekniven er ferdig utviklet.


Grimner

Recommended Posts

En gang i tiden drømte noen samer (antagelig shamaner, da) om en stor og robust kniv som kunne brukes til det meste. Som med mange andre visjoner ble det med tanken og en god del velmente forsøk underveis, men nå er den altså her: Den Ultimate Samekniven.

 

Buck Hoodlum

 

I motsetning til hva som hittil har blitt kalt "samekniv" har denne følgende fortrinn:

 

1) Drøye 23 cm bladlengde til tross, den er lett.

2) Skaftet er ergometrisk på alle de måter tidligere modeller ikke er det

3) Kløyver ved, hugger kvist (antagelig trær om du gidder), fullt dugelig til spikking og finarbeide takket være pkt 1), 2) og 4)

4) Velbalansert.

5) Forbausende lite vibrasjoner i bruk - det er treverket som får juling, ikke hånden din.

6) Kan brukes som hammer.

7) Dugelig skjede i grov, svart nylon.

8) Lett å skjerpe

 

Noen vil innvende at dette overhodet ikke ser ut som noen samekniv. Rett nok det, men den er tro mot den opprinnelige visjonen for en alt-mulig brukskniv. Men mitt endelige bevis: hakket i ryggen er velegnet for å fiske ut kaffekjeler fra varmen.

 

For de rene av hjerte og gamle av sinn: Micarta-skjeftene lar seg lett skru av og så er det bare å spikke i vei på flammebjørka. Det skulle ikke forbause meg om det dukker opp noen luksusutgaver med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Elgen:

414 gr for en kniv av denne størrelsen kaller jeg lett, ja. Det er en annen diskusjon om man faktisk vil dra med seg de 414 gr eller kan klare seg med noe mindre og lettere.

 

PederK:

Nå har jeg brukt denne kniven til blant annet spikking. Det går riktig bra, det, selv med "overdimensjonert choil". Tror sannelig jeg skrev noe om det også. Så du bare på bilde og gjorde deg opp en mening på det grunnlaget?

 

For øvrig:

Jeg har denne kniven. Jeg har brukt den. Jeg har også brukt en og annen samekniv opp gjennom årene.

Om dere har konkrete spørsmål eller vettuge innspill, så ser jeg frem til dem.

Link to comment
Share on other sites

Noen liker moren og noen liker datteren.

Etter at du hadde prøvd den så ville eg hørt ka meninger de har om den.

Blir for dumt å være helt mot uten å ha prøvd den først. Folk må slutte å være så negative.

Kniven ser rå ut. og eg fikk vertfall lyst på den.

Link to comment
Share on other sites

PederK: Da skjønner jeg litt bedre hva du prøver å si. Har selv en kniv fra Swamp Rat som har en sånn "coil" som du ikke liker - og jeg ville ikke drevet mye spikking med den, jeg heller. Problemet der er for det første at hele buen er i metall med skarpe kanter og for det annet er det noe med balansen eller bare all tyngden som tilsier at det ikke blir mye finarbeide.

 

Men, på gjeldende superduperkniv er dette løst. Hvis du ser riktig nøye på bildet, så ser du at Micarta-skjeftet er en del av buen, pent gradert slik at pekefingeren låser seg helt naturlig på plass ca 5 mm unna begynnelsen på eggen. Jeg skal ikke utdype hva som så skjer når du legger tommelen over ryggen, men stikkordet er ergonomi.

Link to comment
Share on other sites

pen var den i hvertfall ikke,men såg hendig ut i bruk. har selv strømeng samekniven kniven i 9". liker å bruke den men angrer bittert på at jeg ikke kjøpte mattini eller helle sin samekniv i stedet da dei vistnok er i rustfritt stål. min ruster bare du ser på den! drittlei av å tørke olje hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, rart hvordan ergonomi og estitikk kolliderer. Den orginale samekniven skal få poeng for å se pen ut, men jeg tviler på at det var meningen :)

 

Hva gjelder rust, så vet andre bedre, men jeg har inntrykk av at kombinasjonen rustfritt og grovarbeide ikke er så lett å få til innenfor en halvveis fornuftig pris. For samekniven er kanskje en Duracoat behandling eller en slire i Kydex noe å tenke på - men da ser det neppe så fryktelig pent ut lenger.

Link to comment
Share on other sites

Det er lenket til et par videoer her, hvorav den siste viser kniven i bruk. Samme kilde har for øvrig videoer av (sinnsykt?) mange andre kniver i samme bruksområde. Hvis dette er den type ting du bruker en kniv til, og du i dag ikke er fornøyd med den kniven du har, så ja, jeg anbefaler Buck Hoodlum i den grad min mening har noen betydning - hvilket den i grunnen ikke burde ha. Spør og grav og gjør deg opp en mening selv.

 

 

PS

Av en eller annen grunn begynte nettopp Nutnfancys anmeldelse av en tradisjonell samekniv å rulle og gå i hodet mitt...

Link to comment
Share on other sites

1) Håndtaket er for kort. Så lillefingeren får mye juling da den støter mot slutten av håndtaket.

Men for folk med små hender eller hansker er ikke dette noe problem.

 

2) Siden kniven er så lett, blir huggekapasiteten redusert.

Men den presterer bra for vektklassen.

 

3) Kniven er ikke velbalansert, den er faktisk litt fortung.

Dette kan hjelpe hvis du skal hugge greiner ell.

 

4) Sliren holder ikke kniven på plass med mindre du bruker trykknappen.

Sliren Buck har kommet med er en av de beste nylonslirene på markedet. Den har mange fine detaljer og funksjoner.

 

5) Kniven er særdeles vanskelig å slipe til perfeksjon. Den mangler et flatt parti ved ryggen, som gjør det umulig å feste den til Landsky eller Smith´s slipesystemer.

Heldigvis er knivstålet så godt behandlet at det skal mye bruk til før kniven blir sløv.

Link to comment
Share on other sites

1) Håndtaket er for kort når du bruker den til hugging, tja, hvis du insisterer på å holde helt bakerst, så stemmer det antagelig for de fleste håndstørrelser.

Men i mitt bruk var det mest naturlig å holde et hakk lengre frem under kvisthugging.

 

2) Spørs litt hva du skal hugge. Grov kvist går greit, men til tømmerhogst anbefaler jeg nok heller sag.

Lillefingeren får ristet seg. Jeg tror "SMS" gjør to ting: demper og flytter vibrasjonene.

Så om lillefingeren lider litt i steden for resten av hånda, så er det et ikke ubetydelig fremskritt.

 

3) I grep for hugg, så er kniven fremtung, ja.

Når du skal gjøre andre ting, så flytter du hånden helt frem, da er kniven velbalansert.

 

4) Det er korrekt.

Forbehold om "en av de beste" ettersom jeg langt fra har oversikt over alt av nylonslirer.

 

5) Jeg kjenner ikke herr Smith, men skal vi se...

der ligger Ronny og nå blåser jeg støv av (hvorfor styre med skruer og stenger når Spyderco...), 1 stk Lansky Universal.

 

Hvorfor, spør jeg meg selv, gir Lansky med hovedmarked i USA - kniver i alle fasonger - fanden i x antall kunder?

 

Au, standard oppsettet går dårlig, men best som jeg sitter der og tenker at nå må jeg bort i kassa og rote etter skruer,

så ser jeg to lengre skruer i egne små hull i settet. Standard utrusting i Lansky System Sharpener.

Og der skjønte vi også hvorfor de to skruene er festet på ulike måter. Tommelskruen styrer vinkelen, den andre fester. Begge bestemmer åpningen.

 

Smith kjenner jeg som sagt ikke, men så vidt jeg kan se, så ligner det så mye på Lanskys at de kanskje har lagt ved et par lange skruer til 50 cent, de også.

 

Da har jeg argumentert mot "umulig".

Dessverre er jeg ikke flink til å slipe på frihånd, men alle som har denne evnen, er velkommene til å kaste stein :)

 

Neste punkt er hvorvidt denne er "særdeles vanskelig å slipe til perfeksjon".

Vel, min definisjon av perfeksjon når det gjelder skarphet er hvorvidt kniven etterpå lett kutter hår fra min venstre underarm.

Det var enkelt å få til med Spyderco Trisharpener (nok et egnet verktøy); men du må ta hensyn til at kniven er lang.

 

 

Hvor godt stålet er tør jeg ikke si noe skråsikkert om før kniven har vært i bruk noen år. Så langt er inntrykket bra, men hvem vet:

 

"Hoodlum splinters explosively - lawyers closing in on Buck."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tror både samekniven og han der Buck kan pensjonere seg.. Skal man ha skikkelig "all round kniv" bør man prøve Trail Master fra Cold Steel.. Finner ikke noe råere og mer allsidig kniv enn dette. Kan faktisk brukes til alt.

 

http://www.coldsteel.com/trmashica.html

 

Bestilte nylig en fra USA, og den overgår det meste jeg har brukt tidligere. Jeg har tidligere vært ivrig bruker av samekniven fra Strømeng, men har nå innsett at amerikanerne er bedre på produksjon av kniv enn den kjente knivsmeden fra Karasjok...

 

Trail master er bedre på alt.

 

Knivbladet er tykkere, mer solid samt vesentlig skarpere. I tillegg holder eggen mye bedre enn på samekniven.

 

Håndtaket er mye bedre, med godt utformet gummibelagt grep som passer de aller fleste, samt ligger stødig i hånden uansett om du er våt av regn, blod eller fiskeslim.

 

Slire som henger godt i beltet og kan stroppes fast på låret, og ikke henger og dingler slik som på samekniven. Det er i tillegg lettere å få tak på og få kniven ut av slira selv med fingre som er stive av kulde.

 

Kniven er noen gram tyngre enn en del andre kniver, men ikke verre enn at det ikke plager meg når jeg er på tur.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Å kalle de overnevnte kniver "samekniv" er i mine øyne totalt på bærtur.

Forresten er et av poengene med sameknivslira (den tradisjonelle modellen) at den skal dingle fra beltet. En slire som man fester i beltet og stropper fast i låret gjør ofte noe (negativt) med bevegeligheten på foten.

Faktisk er slira og mangelen på dingling det største argumentet mitt mot samekniv med søringsperre. (fingervern)

Link to comment
Share on other sites

Fin brukskniv. Det var noe slikt som ble brukt i trikkedrapet på Bislett i 2004. Det er bare et oppegående embetsverk å takke for at denslags fine bruksredskaper ikke er forbudt i dag - politiførstebetjent Abrahamsen var ute på banen og ville forby slike kniver dengangen pga, det meningsløse blodbadet på trikken.

 

Men det ble ikke noe forbud mot "rambokniver", og nasjonen har levd godt med det i ettertid. Likheten i sak til en politidirektør som vil forby selvladene rifler, fordi det tilfeldigvis var en slik en annen galning brukte til å begå en enda verre handling enn trikkedrapet, er slående lik. La oss håpe på et oppegående embetsverk også denne gangen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bestilte nylig en fra USA, og den overgår det meste jeg har brukt tidligere. Jeg har tidligere vært ivrig bruker av samekniven fra Strømeng, men har nå innsett at amerikanerne er bedre på produksjon av kniv enn den kjente knivsmeden fra Karasjok...

 

Omtrent den uttalelsen jeg prøvde å pakke inn i bomull - det er jo ikke alle som har like stor takhøyde...

 

Trailmaster og Hoodlum er to store kniver som nesten overlapper, men med litt forskjellige styrker og svakheter. Personlig foretrekker jeg håndtaket på Hoodlum'en, men til vedkløyving tror jeg nok Trailmaster'en trekker det lengste strået (men begge har en hær av kniver i bakspeilet).

 

 

Poenget mitt med å trekke inn samekniven i en (urettferdig) sammenligning, er bruksområdet. Samekniven er en alt-mulig kniv type stor. Har man greid å utvikle bedre verktøy de siste årene? En kniv som gjør at svaret er "ja" er Buck Hoodlum, en annen er CS Trailmaster. Mange andre kandidater, men felles for dem er gjerne at de er tunge og klumpete - egenskaper som samekniven stort sett har greid å unngå.

 

 

Søring: person som liker fingrene sine.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skuffen min er full av ubrukte/brukte kniver.

 

Min Strømeng 9" - synes jeg alltid har vært noe stor til alt bruk - og bestilte derfor en slik

 

http://www.samekniv.no/index.php?option ... &Itemid=48

 

slire til den.

 

 

I skuffen fant jeg selvsagt en 3,5" kniv som passet.

Og selvsagt ikke èn med gummiskaft :wink:

 

Jeg har festet en ekstra hempe lengre ned på sliren - for at den ikke skal slenge så fælt fra beltet.

 

Så nå er den klar for videre raiekapping, åpning av blikkbokser, og til små-ørret :thumbup: .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Syns ts sin kniv var mest lik disse "kjøttsagene" man får med på billige slaktesett da tenker jeg på skaftet og ikke blade.

 

En same kniv skal ikke ha bøyle for du skal lære deg og bruke den på den ekte måten (les arr) jeg har to stk det er for at jeg roter dem bort titt og ofte. Og dem skal være dugende til og høge raier og rote i bålet, høge av bein på reinsdyra, og man kan slakte hare med dem ( jeg har prøvd )

Link to comment
Share on other sites

Litt artig å lese enkelte av innleggene her. Selv synes jeg det er vanskelig å opparbeide særlig sterke følelser vedrørende dette. Når det gjelder kniver, som med så mye annet, har folk ofte litt forskjellig smak og behag. Jeg vil vel også si at det er bare bra, det ville vært ganske kjedelig ellers, litt variasjon er bare av det gode.

Med hensyn til kniver, som jo er temaet her, har jo også forskjellige folk ofte forskjellige behov. Noen greier seg bra med en liten tollekniv, andre må ha en større og tyngre kniv.

Med hensyn til Buck Hoodlum er vel det et eksempel på nyere knivdesign som tar mål av seg å tilby brukeren mer enn gamle tredisjonelle design gjør. Ofte synes jeg slike nyere knivdesign ikke er særlig vellyket, det gode gamle er ofte best. Buck Hoodlum kan imidlertid synes å være et greit design. Den koster jo heller ikke en formue, så har man lyst er det jo bare å kjøpe den slik at man får testet den skikkelig ut.

Den gode gamle samekniven er vel imidlertid, etter manges mening, den eneste store kniven som er politisk korekt og som har et fornuftig bruksområde. Men ikke misforstå meg nå, jeg har ingenting imot samekniven, som på mange måter er en god kniv, i alle sine størrelsesutgaver.

Personlig, når jeg en skjelden gang iblant har behov for å ha med meg en stor kniv, bruker jeg Cold Steel Trailmaster. det er en stor, tung og god bowiekniv jeg absolutt kan anbefale. Jeg mener imidlertid ikke at den nødvendigvis er bedre enn mye annet av store kniver som finnes på markedet idag. Ingen kniv er best til alt, det er pluss og minus med de alle sammen. det var vel mye en tilfeldighet som førte til at jeg kjøpte denne CS Trailmasteren for mange år siden, men jeg har altid vært fornyd med den, den har aldri skuffet, den har altid gjort det den skulle på en bra måte. :)

Link to comment
Share on other sites

Den gode gamle samekniven er vel imidlertid, etter manges mening, den eneste store kniven som er politisk korekt og som har et fornuftig bruksområde. Men ikke misforstå meg nå, jeg har ingenting imot samekniven, som på mange måter er en god kniv, i alle sine størrelsesutgaver.

 

Interessant synspunkt, men jeg tror du kan ha mye rett, også. Samekniven er OK i sosiale sammenhenger (som sett på TV...), men dra frem noe som helst annet av kniv over en viss lengde og du er litt suspekt. Med Trailmaster'en er du jo bare helt totalt Rambo, da, lissom.

Link to comment
Share on other sites

Samekniven skal slenge rundt, feks så sover fjellfinnan (vi) med knivbeltet på når de er på reingjeting og da er det jo dumt med en kniv som er fast i kroppen når du skal ligge på siden. Før i tiden brukte fjellfinnan pesk og da måtte den slenge rundt i beltet. Samme med kofte.

 

Mye artig man har sett Samekniven vært brukt til!

Noen bruker den til verktøy når de mekker på sneskuteren, så går de inn i lavvoen og da funker den som smørkniv feks. (uten å ha vært vasket selfølgelig)

Den kan brukes til alt,men jeg bruker den mest til å skrape is vekk fra snøskuteren.

 

Drømme Samekniven min er en med 10" langt blad med Duracoat,Hogue skaft og nylonslire. Designet på dagens samekniv er gammeldags :/

Hmmm..lurer på om man får kjøpt skaft emne i gummi ? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...