Jump to content

Verdi på denne zeissen?


JanT

Recommended Posts

Har en zeiss Diavari-ZM 3-12x56 T* (Er en del år) som har stått på en msg90, blir ikke helt klok på montasje systemet på denna. Har ikke vert borti zeiss på sivile børser;)

 

Så det jeg lurer på:

1: Hvor mye kan denne være verdt?

2: Går det Ann å få tak i normale ringer/festesystem til denna?

 

53f204a2-bd29-a9fa.jpg53f204a2-bd45-102e.jpg

53f204a2-bd62-facf.jpg

53f204a2-bd81-37bd.jpg

53f204a2-bda1-2e34.jpg

53f204a2-bdb8-1d77.jpg

53f204a2-bdcf-fa39.jpg

53f204a2-be15-bad3.jpg

53f204a2-be2c-5a94.jpg

 

Her har jeg fjernet malingen fra kikkerten:

53f204a2-9371-75de.jpg

 

53f204a2-9387-1f73.jpg

 

53f204a2-939e-7395.jpg

 

Noen som vet hvor man kan få kjøpt nye bdc tårn til denne?

 

 

Edit: Pga melding fra moderator har jeg sett meg nødt til å editere teksten i innlegget!

 

Mvh JanT

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At den skulle destrueres tviler jeg sterkt på :roll:

 

Hva er diameter på mellomrøret? Neppe noe problem å få tak i en montasje som passer til hvilken som helst rifle. Sikkert lettere å selge kikkert og montasje hver for seg.

 

Diameter på mellomrør: 30mm, Men det er en "skinne" på undersiden så må vel ha noe spessielt tilpasset?

Link to comment
Share on other sites

At forsvaret kan finne på å destruere en stabel med Zeiss-sikter har jeg ikke noe problem med å tro. De er troende til å betale for å få jobben utført på en miljøriktig og kvalitetsikret måte også...

 

 

For meg ser det ut som kikkerten på bildet er for en slik Zeiss skinnemontasje, ikke noe problem å få kjøpt hos noen som forhandler Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Chiefen her. Skulle være greit å skaffe montasjer til denne.

Også montasjen til Simraden som sees på bildene bør være grei å fjerne.

Dette er da et meget bra sikte.

Synes forøvrig det er meget drøyt av enkelte å bastant beskylde deg for tyveri!

Og det uten å ha den minste kjennskap til saken. Rapporter dem!

Link to comment
Share on other sites

Har en zeiss Diavari-ZM 3-12x56 T* ....

1: Hvor mye kan denne være verdt?

 

2: Går det Ann å få tak i normale ringer/festesystem til denna?

 

1. Ikke så voldsomt mye skulle jeg tro. Jeg har sett fler Diavari-Z i 3-12x56 til 5-6000 det siste året. En med lys til 6000 også. Disse var privat eide og antagelig mye mindre brukt og mer forsiktig behandlet enn denne. Kjøpte selv en nermest strøken Victory 3-12x56 for 6000 i vinter. Targetratt trekker kanskje litt opp, men ikke så mye. Maling og kikkertens historie trekker en del ned; ikke minst fordi markedet blir noe mindre når kjøper i værste fall risikerer trøbbel dersom siktets vei fra tidligere til nåværende eier ikke er helt etter boken. Jeg ville ikke ha kjøpt den uansett; men selv dersom den kom med "kvittering" og restgaranti fra Zeiss ville jeg nok ikke gitt mer enn 4000,- Men det er bare meg da.

 

2. At siktet hetter ZM og ikke bare Z er vel netopp fordi det har skinnen under for montasje; akkurat slik som Victory-serien i dag kan fåes som V eller VM. Med andre ord burde en helt vanlig montasje for Zeiss M-skinne fungere helt fint med mindre siktets tidligere eier har foretatt noen modifikasjoner på denne. Jeg skulle tro at en kompetent børsemaker får tak i eller har montasje til denne liggende.

Link to comment
Share on other sites

At forsvaret kan finne på å destruere en stabel med Zeiss-sikter har jeg ikke noe problem med å tro. De er troende til å betale for å få jobben utført på en miljøriktig og kvalitetsikret måte også...

 

 

Jeg velger å tro at det ikke har gådd så langt enda :D

Når vi fikk oppgradert utstyret ble det gamle sendt tilbake til Norge og lagret eller brukt til å lære opp nye soldater.

 

Edit: jeg beskylder deg selvsagt ikke for å ha tatt noe som ikke er ditt. Har du fått en zeiss er jeg bare misunnelig :D

Jeg erger meg over at jeg oppbevarte den skuddsikre vesten min slik at den ble stjålet. Den hadde jeg fått til odel og eie :(

Link to comment
Share on other sites

Enig med Chiefen her. Skulle være greit å skaffe montasjer til denne.

Også montasjen til Simraden som sees på bildene bør være grei å fjerne.

Dette er da et meget bra sikte.

Synes forøvrig det er meget drøyt av enkelte å bastant beskylde deg for tyveri!

Og det uten å ha den minste kjennskap til saken. Rapporter dem!

 

Har sjekka wingevapen og jaktogfriluft men fant ikke noen montasjer som kunne passet!

 

Når det gjelder folk som skriver beskyldninger her så må de bare skrive til de får senebetennelse for min del, kunne ikke brydd meg mindre!

Link to comment
Share on other sites

Har en zeiss Diavari-ZM 3-12x56 T* ....

1: Hvor mye kan denne være verdt?

 

2: Går det Ann å få tak i normale ringer/festesystem til denna?

 

1. Ikke så voldsomt mye skulle jeg tro. Jeg har sett fler Diavari-Z i 3-12x56 til 5-6000 det siste året. En med lys til 6000 også. Disse var privat eide og antagelig mye mindre brukt og mer forsiktig behandlet enn denne. Kjøpte selv en nermest strøken Victory 3-12x56 for 6000 i vinter. Targetratt trekker kanskje litt opp, men ikke så mye. Maling og kikkertens historie trekker en del ned; ikke minst fordi markedet blir noe mindre når kjøper i værste fall risikerer trøbbel dersom siktets vei fra tidligere til nåværende eier ikke er helt etter boken. Jeg ville ikke ha kjøpt den uansett; men selv dersom den kom med "kvittering" og restgaranti fra Zeiss ville jeg nok ikke gitt mer enn 4000,- Men det er bare meg da.

 

2. At siktet hetter ZM og ikke bare Z er vel netopp fordi det har skinnen under for montasje; akkurat slik som Victory-serien i dag kan fåes som V eller VM. Med andre ord burde en helt vanlig montasje for Zeiss M-skinne fungere helt fint med mindre siktets tidligere eier har foretatt noen modifikasjoner på denne. Jeg skulle tro at en kompetent børsemaker får tak i eller har montasje til denne liggende.

 

Jeg er enig i din verdi vurdering, tror det kanskje er mer verdi for meg å beholdet siktet og montere det på hjorterifla!

 

Noen som vet hva prisene er for desse m skinne montasjene?

Link to comment
Share on other sites

Ber moderator rydde denne tråden for piss og antydninger, har hatt en samtale med moderator og har avklart ting som var uklare, om noen har noe mer på hjerte så er dere mer en velkomne til å ta det på pm direkte med meg!

 

Venligst hold dere til topic!

 

Sliter fortsatt med å finne montasje til siktet her i landet!

 

Har funnet noe i USA men det er til diarange, veit ikke om det passer visa versa!

Har ringt zeiss Norge, der traff jeg en dame som ikke viste noe som helst ang riflekikkerter. Hu sa jeg sku bli oppringt etter Lunch;)

Link to comment
Share on other sites

Dette ser da ut som en helt standard sivil ZM kikkert fra Zeiss , ingen problem å finne montasje til bare du finner et system/produsent som lager til våpenet du skal ha det på.

 

Systemet heter (som sikkert nevnt tidligere) ZM og lages montasjer til av flere produsenter. At Winge eller Jakt & Friluft ikke fant montasje til dette tror jeg må skyldes en missforståelse eller feilaktig fremlagt informasjon.

 

Kulebanekompensator får du montert på denne ved å levere kikkerten inn til noen som forhandler Zeiss , så sender de den til Zeiss Norge.

 

Bruksverdien er langt større en salgsvedrien på kikkerten.

 

M

Link to comment
Share on other sites

John doe:

Ja tror og kanskje bruksverdien er større for meg enn salg, men ikkje om eg må ut med fleire tusen for baser og montasjer til min tikka t3!

 

Sjekka bare på nettsidene til Winge og jaktogfriluft, har ikkje snakka med de!

Får bli en ringe runde i morgen;)

 

Det er bdc tårn på denne, men de er litt små og litt dårlig klikk følelse!

 

Koster vel skjorta å sende inn detta for å bytte ut deler!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tikka t3 selv, er jo "skinne" på den, men det passer vel ikke. Tok kontakt med selger i linken over for å høre!

 

Har snakka med en ekstremt service innstilt kar på våpenloftet i førde i dag, de kunne levere zeiss montasjer til siktet så jeg kunne feste det til feks picatiny montasjer + orginal picatiny skinne til tikka for rett under 2000kr

 

Hva mener kammer folket, er det verdt å bruke 2000kr på montasjer til en gammel tysker??

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på. HVOR mye bruk for den har du. Og HVA har du tenkt å kjøpe for 4000,- for jeg regner med du trenger et eller annet kikkertsikte.

 

Hint: Ikke rare greiene du får nytt for 4000 ihvertfall.

 

Vel, har allerede eit sikte som fungerer ok, billig china sikte men funker til både måne/natt jakt og ellers!

 

Ja har en del ting jeg veit jeg sku brukt de 4på, å sku jaggu fått noe bra håndholdt optikk feks fra statene for de;)

Link to comment
Share on other sites

Mildot, veit du prisen på de?
Dette er identiske montasjer som de som er merket Zeiss, og det er bilde av lengre opp i tråden.

 

 

Dette siktet var toppmodellen til Zeiss, før de lanserte Victory. Det er bare noen få detaljer som ble forbedret fra Z-serien. Siktene ble kortere lettere, og dorulleffekten ble betydelig redusert. Men er dette siktet i god stand, er det i praksis like godt som en Victory i skumring. Jeg hadde beholdt det, men sendt det på service først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt montasjene. De montasjene til Picatinny-rail som er merket Zeiss, er laget av Recknagel.

ZSRMWHD.JPG

 

Hvordan skal jeg finne ut om montasjen blir høy nok for kikkerten som har 56mm lys åpning?

 

Det står her at disse passer weaver baser, passer de da også på picatiny rail?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte bare å oppdatere status på zeissen;)

 

Den har nå kommet tilbake fra service hos zeiss, leverte de inn hos xxl i Åsane. Fikk den tilbake sendt til min adresse, totalt kostet det meg 185kr;)

 

Kjøpte zeiss montasje fra USA, kostet totalt 806kr inkl frakt moms;)

 

Så her er den endelig kommet på tikkaen;))

53f204b2-a200-9ddb.jpg53f204b2-a211-3ac5.jpg53f204b2-a21e-eb87.jpg

 

Må si jeg er fornøyd, gleder meg til å teste den i skumringen;))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...