Jump to content

Policy på kammeret rundt diskusjon av langholdskaliber


Barbarossa

Recommended Posts

Hva er egentlig god fisk å diskutere her på kammeret rundt de mange nye kaliberene som enten allerede er her eller er

under utvikling? Det skrives mye om 6.5-55 og videre til 338LM - men der ser det ut til å stoppe for de fleste. Mange

interessante nye kaliber er tilgjengelige og lovlige i Norge - men vil de forbli det om vi begynner å skrive om dem? Som de

fleste veit er alle langholds-novisers (også min på et tidspunkt!) drøm - 50BMG forbudt i privat eie - mye på grunn av sine

"explosive payload" egenskaper tror jeg, men nå er jo 50'en falmet helt ballistisk til sammenligning med nye og mindre kaliber.

De som jevnlig leser amerikanske fora vet at alt fra .338 tar den på langhold under optimale forhold i de rette hylser med nok

kruttmengde. Har selv to 3K rifler med godkjente søknader i bestilling nå hos en amerikansk leverandør i en forsåvidt helt normal

kulediameter.. Ingenting av komponentene kan kjøpes i butikk, alt er nytt og har en nærmest forskningsmessig tilnærmelse.

 

Skal en holde slike ting for seg selv?

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Om det skal være en policy eller ikke, får styret avgjøre.

 

Men folk her bør tenke seg om ett par ganger før de trykker på "ok" på innleggene sine.

 

Standard er jo: "hei se på meg. jeg har nettopp kjøpt en kjempe-kul, super tactical rifle i .438 Über-tactical som kan treffe en flue på 4.5km etc" og så blir sure når POD forbyr det... "dumme POD.... alt er deres skyld..."

Link to comment
Share on other sites

Standard er jo: "hei se på meg. jeg har nettopp kjøpt en kjempe-kul, super tactical rifle i .438 Über-tactical som kan treffe en flue på 4.5km etc" og så blir sure når POD forbyr det... "dumme POD.... alt er deres skyld..."

 

Det er sikkert nok av flåsete kommentarer her på forumet, ja - men er det noen som med sikkerhet har noen

holdepunkter for å si at det har ført til konsekvenser nasjonalt i form av restriksjoner fra P#D på kaliber eller

våpentype pga skriverier her? Virker rart i så fall.. Tror de får retningslinjene sine fra andre hold enn her..

 

Det er jo omtrent som å registrere en Bugatti Veyron på Norske skilter.. Alle vet at den funker fint til formålet -

- men at den i tillegg har masse mer inne om situasjonen skulle kreve det..

 

Vi kommer i alle fall til å ha masse relevant og interessant info fra både lading og skyting med desse riflene - så det

ville vært synd om vi skulle beholde kunnskapen i de innerste sirkler i stedet for å dele med alle interesserte..

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

men er det noen som med sikkerhet har noen holdepunkter for å si at det har ført til konsekvenser nasjonalt i form av restriksjoner fra P#D på kaliber eller våpentype pga skriverier her

 

Ja det kan jeg med sikkerhet si at det har, her og på Sluttstykket.

 

Jeg har ikke fått med meg noen restriksjoner på den typen innlegg du nevner, personlig tror jeg skadepotensialet er større enn nytten en slik tråd har, men understreker at det er personlig, moderatorhatt av!

 

Vil minne om denne delen av reglene:

 

- Jo mer kontroversielt tema en ønsker å skrive om, jo viktigere er det å bruke hodet i forhold til hvordan framstillingen er. Dette er viktig for å ivareta våre aktiviteters omdømme.
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skrytetråder ol. ala "jeg har sånn og sånn kaliber" så er jo ikke dette noe stor hemmelighet, sett med PODs øyne. Er jo de som sitter på tallene.

 

Men derimot å snakke om at "med dette kaliberet kan jeg skyte elg på 1200 meter, lett" kan man kanskje styre unna? Det har vel vist seg mer enn en gang at diskusjoner rundt langholdsjakt bare medfører en masse rabalder. Rabalder som KUN skader helheten.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skrytetråder ol. ala "jeg har sånn og sånn kaliber" så er jo ikke dette noe stor hemmelighet, sett med PODs øyne. Er jo de som sitter på tallene.

 

 

tja.... ikke helt enig.

POD kan søke opp kaliber men de vet ikke helt hva folk har sånn direkte.

 

og: "jeg har sånn og sånn kaliber". "åå hva slags kaliber er det? hvordan er ballistikken?" "det er ett xxx som skyter ei y grain kule på t fps. skutt med den på blink på 1500m"

Kan fort bli en tråd som POD og andre leser og blir skeptisk til...

POD har vel gjort det klart at det ikke liker tendensen med landholdsskyting disse lange holda. Da med tanke på de vel har skutt ned søknader på kaliber som 460 Steyr og 416 barrett.

 

Så som Goatboy nevnte tror jeg også skadepotensialet er mye høyere enn fordelene.

Det finnes jo massevis av forum/tråder/info på utenlandske sider som diskuterer dette.

Link to comment
Share on other sites

Det siste du sier her er jo et veldig godt poeng, de aller fleste av oss kan jo engelsk.. Så er jo bare å ta seg en tur på Snipers hide f.eks, så får man masse inputs :) Og her kan man jo snakke med de som FAKTISK har de gromme kaliberne..

 

Jeg må si jeg ikke var klar over at POD virkelig har noe imot at man skyter blink på 1500m f.eks. Hvor går grensa? Dette er jo sport.... Skal man stoppe Torkildsen når han virkelig blir god (selv om han aldri blir bedre)? ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror det bunner ut i at de er skeptisk til langholdsjakt..

 

Men faktum faen er uansett at å skyte på blink/stål på 2000 meter omså, skader ingen....!

 

Uansett, det er bedre å være føre var når det gjelder dette temaet. Så kanskje man heller skal vurdere en lukket del av kammeret? Bare en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått med meg noen restriksjoner på den typen innlegg du nevner, personlig tror jeg skadepotensialet er større enn nytten en slik tråd har, men understreker at det er personlig, moderatorhatt av!

 

Ok, da kan vi for min del like gjerne stenge denne tråden. Vil heller brenne inne med info enn å potensielt forhindre andre å ha det like gøy som oss..

Folk som er interessert i dette har vel en tendens til å finne hverandre uansett... :P

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt det er "trygt" å snakke om kommer vel kanskje noe an på hva slags grunnlag våpenet er ervervet på, om vedkommende driver med organisert langholdsskyting ser jeg ikke noe problem med det, om noen har kjøpt seg en 10kg tung langholdsbørse i superkaliber på jaktvåpengarderoben kan jeg godt skjønne at myndighetene blir skeptiske.

Link to comment
Share on other sites

Det er så rart at man her inne på forumet er så vanvittig redd for hva allmenheten synes som det vi driver med, det være seg jakt eller skyting. Og blir POD nevnt, så går det skjelvinger gjennom forsamlingen og alle begynner å hviske. Si meg, er det ulovlig å eie disse kaliberene? Er det ulovlig å skyte på lange hold. NEI.

Tror dere ikke at Pod og politiet generelt er klar over hva vi bruker våpnene våre til? Hvis ikke er dere veldig naive.

Jeg har et åpent forhold til politiet hjemme ang min langholdskyting, og de synes det jeg driver med er helt ok og de finner det interessant, på en positiv måte. Politiet skal nå når jeg kommer hjem, være med på synfaring i et område jeg vil bruke til langhold. At jeg oxo har en 338LM, har de ikke sagt et vondt ord om. Jeg her mer enn en gang vært tilstede på skyteøvelsene til politiet, og lånt vekk mine våpen til dem, så de får prøve noe annet enn det de selv bruker i tjeneste, og smilene deres har gått fra øre til øre. Mulig at politiet andre steder i landet er mye strengere, men det får så være.

 

At jeg kan skryte her inne av at jeg kan drepe en elg eller hjort på 1km, med børsa mi, synes jeg er helt ok. Jeg kan jo oxo skryte av at BMW M5'n min går 300km/t, politiet kommer ikke og henter bilen av den grunn. Å si noe om potensiale er vel en ting, å fortelle om at idag brukte jeg redskapen til å drepe noe å 1 km, er selvfølgelig noe annet.

Så lenge man kan holde seg til en saklig diskusjon/omtale av et emne, så synes ikke jeg det er nødvendig å lage så mye oppstyr rundt dette. Det er når folk sitter her og slenger dritt og overdramatiserer temaet at varsel lampene kanskje kommer på hos de som passer på oss. Så da bør kanskje moralen være at driver du ikke med temaet og ikke har noe fornuftig å si om det, som er til hjelp og inspirasjon, så la være å skrive noe om det. Det er endel folk her inne som har en tendens til å blande seg inn i alle diskusjoner som er, uten å ha noe fornuftig å komme med, vær så snill og la være det i en framtidig LH tråd, så kanskje det kan bli litt kvalitet over en sånn tråd, istedet for at den blir stengt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke selv noe LH erfaring, men synes det er interessant å lese om, og skal derfor skrive litt i denne tråden.

 

Siden du og jeg kan lese om allverdens gamle og nye kalibre og bruken av dem på internasjonale forum på nett, så er det vel ingen som tror at ikke myndighetene får opp de samme trådene hvis de søker på nett for å få mer info om forskjellige kaliber?

Jeg tror derfor ikke at man kan holde et kalibers/våpens bruksområde "hemmelig" for myndighetene bare fordi man ikke skriver om dette på et norsk nettforum.

 

Jeg ser derfor ikke helt poenget med at de som har førstehånds kunnskap ikke kan skrive saklig om temaet LH og hvilket utstyr som er i bruk også her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trener langhold i sokndal, er medlem i jæren skytterklubb. Her skyter vi og koser oss med alt fra .22lr til de mest unevnelige kalibre :lol:

Og det verste av alt er at enkelte som skyter der er politi, det kan faktisk virke som om de koser seg like mye som oss med en flott sport i et koselig miljø! -Begynner nesten å lure på om politiet er helt vanlige mennesker som egentlig ikke vil oss alle vondt.. :wink: Men fra spøk til alvor: vi driver med lovlige aktiviteter og vi gjør det på en ufarlig måte. Mange av oss har vanlige jaktrifler, noen har sauer 200 mens andre igjen har mer spesielle rifler skreddersydd til lange hold, noen av disse riflene er til og med sorte i lakken så de kan vel se noe farlige ut.. Men om noen myndigheter er skeptiske så håper jeg de tar turen innom og ser hvordan vi egentlig har det på trening så tror jeg de slutter å engste seg! Vi skyttere må stå mer samlet og tørre å snakke om hva vi driver med og hva vi ønsker for framtiden. At noen har skaffet seg et flott våpen på lovlig vis og ikke skal kunne legge ut bilder og skryte litt synes jeg blir feil iallefall :trist:

Link to comment
Share on other sites

Det er så rart at man her inne på forumet er så vanvittig redd for hva allmenheten synes som det vi driver med, det være seg jakt eller skyting. Og blir POD nevnt, så går det skjelvinger gjennom forsamlingen og alle begynner å hviske.

-- -- --

Det er endel folk her inne som har en tendens til å blande seg inn i alle diskusjoner som er, uten å ha noe fornuftig å komme med, vær så snill og la være det i en framtidig LH tråd, så kanskje det kan bli litt kvalitet over en sånn tråd, istedet for at den blir stengt.

(Kuttet ned sitatet - det er ikke nødvendig å sitere 19 linjer for å gi en "+ 1"! Jegermeistern)

 

+1!

Link to comment
Share on other sites

Slemmo: til posteringsjakt kan utmerket godt en 10kg børse benyttes. Og tyngre også, om noen absolutt vil.

Jeg har aldri klart å finne noen øvre vektbegrensning i :!: våpenloven, men det er mer enn nok av andre begrensninger.

For eksempel er jeg litt i stuss over at det ikke er tillatt med håndvåpen med løp over 40 cm. På hvilken måte det ville øke misbrukspotensialet er et mysterium for meg.

Nok om det, det er offtopic i denne tråden.

Jeg driver selv ikke med LH, men trives med å få opplyst meg av enusiaster. Og på eget språk da gitt! Snipershide og andre er greie plasser, men det er ikke til å komme fra at de er kjekt å lese litt norsk innimellom.

Om noen ønsker å bruke sin Sauer STR 200 på jakt er det da ingenting i veien for det?

Og en kantete intuklativ massivkalibersak med flere justeringsmuligheter enn hjelpemiddelsaentralens samlede inventar er da ikke noe verre?

Det er i norge lov å jakte med en original Kongsberg rollingblock i 12,17 kaliber.

Har du en dobbelrifle i kaliber 8 eller 4 kan den også lovlig benyttes, selv om de færreste vil gjøre alvor av det.

Saklige, informative tråder som beskriver hvilke muligheter slike spesialvåpen gir er bra kammerfyll, og jeg vil ihvertfall gjerne lese dem.

Link to comment
Share on other sites

Slemmo: til posteringsjakt kan utmerket godt en 10kg børse benyttes. Og tyngre også, om noen absolutt vil.

Jeg har aldri klart å finne noen øvre vektbegrensning i :!: våpenloven, men det er mer enn nok av andre begrensninger.

 

Jeg tenkte mere på rene langholdsbørser i type cheytac o.l. kalibervarianter, hvis folk kjøper noe sånt med jakt som ervervsgrunnlag så ville jeg også lurt litt på om det var jakt som faktisk var i fokus.

Når det er sagt så synes jeg også at man rent prinsipielt burde få kjøpe stort sett det man har lyst på, men når man har et sett med regler som definerer erverv enten til jakt eller spesifikt definerte skytegrener så synes jeg det er litt på kanten når folk bruker garderoben for å skaffe seg noe som er helt uegnet til jakt. Og da ikke fordi jeg personlig har noe i mot det, men sånne ting kan godt "noen" finne på å bruke som argument for å innskrenke lovgivningen ytterligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tenkt sånn: Kaliber/børse søkt til langhold via BR forbundet og under cal 40 ville jeg lagt ut masse info og tester av. Børser søkt til jakt i cal over 40 og rigget til langhold ville jeg bare delt med den indre krets.

Mulig jeg er paranoid men ingen vits i å utfordre skjebnen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Jeg tenkte mere på rene langholdsbørser i type cheytac o.l. kalibervarianter, hvis folk kjøper noe sånt med jakt som ervervsgrunnlag så ville jeg også lurt litt på om det var jakt som faktisk var i fokus.
Laget sitat av sitatet. Jegermeistern

 

Nei man kan faktisk jakte på korthold med disse åsså!!! Edda bedda :lol:

 

Fy faen hvor mange kvervulanter å besserwisere d e er i norge om å prøve noe nytt!!! Å iverfall noe de ikke behersker selv!!!!

Link to comment
Share on other sites

Er denne rifle godkjent for jakt og langhold i Norge?

 

normal_barret_338.jpg

 

http://barrett.net/firearms/model98b" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Kaliberet er 338 lapua magnum og single action bolt rifle..

 

 

Har søknad inne nå om 338LM til trening og jakt på stort vilt...

Likte denne børsa himmelsk!

 

Er ikke medlem i skytterklubb, men skyter mye og vil prøve meg på lange avstander nå...

 

Håper dere kan bidra med konstruktive svar!

 

 

Mvh

Skjellanger

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er vel åpenbar? Dersom du ikke ser forskjellen mangler du noe (2 øyne)! Utseende på denne børsa er helt forskjellig, for det første. For det andre så ser jeg at Landrø skal være leverandør av dem, men at de ikke ligger på hjemmesiden (kanskje det kan være en grunn til det?).

 

Jeg er helt ny innen langholdskyting, og derfor var jeg så syndig å spørre om den var tillatt i Norge...

 

Dette er et FORUM og dersom du ikke takler at folk stiller spørsmål ,bør du seriøst ta en vurdering på om du skal bruke tiden din her inne!

 

Og dersom du ikke klarer å svare på en konstruktiv måte, kan du like gjerne la være å svare!! For deg er det kanskje et dumt spørsmål, men dersom jeg hadde vist svaret, hadde jeg ikke spurt...

 

Og skrive: Sitat: "slutt å lag problemer ut av ingenting" (sitat slutt), kan du spare deg for på slike forum... Jeg antar at hele hensikten med forumet er å GI FRA SEG / TA IMOT KUNNSKAP!!!

Link to comment
Share on other sites

Er denne rifle godkjent for jakt og langhold i Norge?

http://barrett.net/firearms/model98b" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Kutta ned sitatet. Jegermeistern.

 

Har du pengene så er det nok mulig.. veiledende pris i statene er $4600 (25 konglelapper). Og så har du jo ryktene om at "militære" rifler snart kan bli fy-fy..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også egentlig legge til at det teknisk sett er minimalt med forskjell på M98B og R700. Begge er boltrifler, sistnevnte finnes med løse magasiner og de fungerer på samme prinsipp.

 

Tar du Barretten ut av stokken, parkeriserer den, setter på en laminatstokk og en billig Nikon så er den ikke så voldsom skummel lenger. :roll:

 

Ja, M98B har en noget frekkere stokk, Picatinny langt hele kassa og forskjeftet og frittstående pistolgrep, men disse er alle noe som lett kan fås på R700 via en tur på Midway og Durano..

 

 

I fremtiden kan du også bare lese forskriften om du lurer på hva som er lovlig eller ulovlig. For boltrifler er det generellt tillatt med alt som oppfyller kravene til løps- og totallengde, så sant kaliber ikke er .50BMG/12,7x99 (eller er det .50BMG og større?).

 

Du kan jo søke på en russisk KSVK i 12,7x108 og se hvordan det går? :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Har du pengene så er det nok mulig.. veiledende pris i statene er $4600 (25 konglelapper). Og så har du jo ryktene om at "militære" rifler snart kan bli fy-fy..

 

Ja, men de kan da vel ikke ta inn allerede ervervede våpen... da må det gjelde ved nye kjøp... Hvis ikke er det nok mange der ute som kommer til å tape MANGE MANGE tusen fordi, de ikke får solgt og ikke får beholde... De kan jo ikke være tilfelle??

Link to comment
Share on other sites

Er bare enkelte som "ikke" vil se og skjønne dette :wink:
Ja, det er visstnok ganske vanskelig å være rasjonell nå om dagen.

 

Rasjonell? Var det virkelig så feil av meg å spørre? hadde det vært bedre å spurt politiet? hvor skal jeg få svar hvis selv ikke personer som har samme interesser kan svare meg på det?

 

Og Norges lover og da våpenloven er foreløbig UMULIG å forstå seg på 100%.

Link to comment
Share on other sites

Har du pengene så er det nok mulig.. veiledende pris i statene er $4600 (25 konglelapper). Og så har du jo ryktene om at "militære" rifler snart kan bli fy-fy..
Ja, men de kan da vel ikke ta inn allerede ervervede våpen... da må det gjelde ved nye kjøp... Hvis ikke er det nok mange der ute som kommer til å tape MANGE MANGE tusen fordi, de ikke får solgt og ikke får beholde... De kan jo ikke være tilfelle??

 

Å jo da, du. I 2008 begynte våpenamnesti for enhåndsvåpen med kaliber større enn .455 (11,45mm). Satt du med en S&W i .500 så måtte du se deg nødt til å levere den inn. Onkel bryr seg ikke om at du taper penger på det. Om du kjøper en slik og det virkelig blir bannlyst så kan du vel plombere den og selge den dyrt til noen som har sett den i Battlefield og synes den er råtøff? :roll:

 

 

Nei, ta det ikke personlig. Mener ikke å skjelle deg ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På litt sikt må jeg ha meg en slik en uansett... Kaliberet er i 338lm som er et mye brukt kaliber... Og jeg liker godt stokken på den også... men venter kanskje til ny våpenlov foreligger... Kjedelig å miste 40-50000 kan man si... Og da var plutselig ikke spørsmålet så dumt lengre heller... :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt om noen eksisterende eiere av 12.7x99 rifler som har måtte levere inn riflen sin igjen, men de har vel fått omsetningsforbud på den i fremtiden via lovverket.

 

Barrett 98B i .338LM er lovlig å søke på innen Benk/langhold, og praktiske forsøk den siste tiden tilsier at søknad på slikt blir godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Er denne rifle godkjent for jakt og langhold i Norge? - -

Har søknad inne nå om 338LM til trening og jakt på stort vilt...

Likte denne børsa himmelsk!

Er ikke medlem i skytterklubb, men skyter mye og vil prøve meg på lange avstander nå...

Kutta ned sitatet. Jegermeistern.

 

Ved noen politikammere er dette ikke forenlig med hverandre. Dersom du ikke er medlem i forening med programm som støtter bruken av ditt våpen/kaliber er det avslag!

 

Men dersom du søker til jakt og våpenet oppfyller betingelsene for det du oppgir at du skal jakte på, har jegerprøve etc så er det ikke skjellig grunn til avslag. Er den ervervet på jaktgrunnlag er det derimot ikke lov å skyte konkurranser med våpenet.(i prinsippet)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt om noen eksisterende eiere av 12.7x99 rifler som har måtte levere inn riflen sin igjen, men de har vel fått omsetningsforbud på den i fremtiden via lovverket.

 

Barrett 98B i .338LM er lovlig å søke på innen Benk/langhold, og praktiske forsøk den siste tiden tilsier at søknad på slikt blir godkjent.

 

Selvsagt mulig at jeg tar feil og beklager om jeg villeder. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det der er jammen ikke lett. Selvsagt skal man kunne diskutere alle lovlige kalibre og utrustninger. På den annen side, pod følger med... Jeg forsøkte å søke nå, men fant det ikke, men jeg husker at det kom et innspill fra pod for en stund siden der de ville ha forbud mot noe i denne duren: "militært utseende jaktvåpen i kamuflasjefarger, store kikkertsikter, skytestøtter osv" (fritt etter hukommelsen). Det er jo det komplette idioti, elgen gir vel jamt f...n i om rifla den blir skutt med er oransje eller camomønster. Jeg tror det er lurt å trø litt forsiktig. Vil man ha en lovfestet / rundskriv (ser ut til at det fungerer som det samme) maksimumsgrense for jaktskudd? Vel, det er vel bare å poste bilder og fortellinger om jaktskyting på provoserende lange hold det da. Så i forhold til kalibre: Vil du ha en 50BMG klone? Altså en som gir tilsvarende prestada men ikke er forbudt? Vel, sikkert ikke så lurt å skrive her på kammeret og kalle det for en 50BMG klone... her blir det jo opp til hver enkelt hvor man vil trekke grensen. For min del er det ialle fall sikkert at det er ikke alt jeg synes er morsomt som går ut offentlig med. Og dette forumet er offentlig.

Link to comment
Share on other sites

policy fra politikammeret i Agder har vært tydelig i flere år nå - våpen skal være praktisk anvendbare til formålet og svært tunge rifler blir dermed ikke innvilget til jakt. En Barrett 98B veier jo rett rundt 6 kg så den er nok i grenseland, men tipper en søknad på jakt blir avslått pga utseendet - til Bench Rest derimot vil den bli innvilget... min bror har en i posten allerede :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

policy fra politikammeret i Agder har vært tydelig i flere år nå - våpen skal være praktisk anvendbare til formålet og svært tunge rifler blir dermed ikke innvilget til jakt. En Barrett 98B veier jo rett rundt 6 kg så den er nok i grenseland, men tipper en søknad på jakt blir avslått pga utseendet - til Bench Rest derimot vil den bli innvilget... min bror har en i posten allerede :mrgreen:

 

Hvor bestilte han fra? er jo bortimot umulig å få bestilt dem!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...