Jump to content

Hund drept av to hunder...


Stian84

Recommended Posts

Har en bekjent som fikk hunden sin drept av to husky i går. Han var ute å gikk tur med hunden i bånd da han møtte en annen med to huskyer i bånd, disse var ganske så tent på å få tatt den lille stakkaren som gikk alene med mat far... Personen som hadde huskyene klarte ikke å holde igjen disse å reiv bikja til blods som døde like etterpå hos vetrinæren. Hvilken rettigheter har eieren som fikk hunden sin drept?

Link to comment
Share on other sites

Er det noe i loven å vise til? Skal vel være rå for å holde igjen to voksene huskyer, men på en annen side så skal eieren ha kontroll på hundene sine... usikker på akkurat rase på den drepte hunden men er på strl med en JRT, hadde ikke stort å stille opp med....

Link to comment
Share on other sites

Personen som hadde huskyene klarte ikke å holde igjen disse å reiv bikja til blods

Du mener vel at bikkjene reiv den til blods? :mrgreen: unskyld klarte ikke dy meg :roll:

 

Jeg hadde en kamerat for et par år siden som havnet i samme situasjon, han fikk erstatning for det. Dem spurte også om han ville ha de avlivet, men han ville ikke :-| siden han visste åssen det føltes å miste en hund... så jeg tror han kompisen din skal få erstatning for det altså

Link to comment
Share on other sites

Erstatning er en ting, men han burde også kreve disse hundene avlivet. Hva skjer neste gang de møter på en annen hund? Kanksje det går bra, kanskje ikke. Hvis ikke, så er man nesten litt ansvarlig selv fordi man ikke krevde at problemet ble løst når man hadde muligheten...

Link to comment
Share on other sites

jøss, fjas her også! skulle ikke alltid tro at detta er et forum for jegere og skyttere..

 

tragisk sak!

 

§ 3 i lov om hundehold sier følgende:

 

"§ 3. Generelt aktsomhetskrav

 

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

 

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet."

 

 

§ 4 andre ledd i lov om hundehold sier følgende:

 

"Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll."

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om eg hadde fått de avlivet, eg hadde også anmeldt eieren.

Er ikkje lenge siden kjerringen kom heme å sa til meg at en hund hadde bitt av øre til en lite staff valp. Disse hunden var også i bånd. Vist man ikkje klare å ha kontroll på hunden(hunder) så skal man heller ikkje ha hund. Som regel e det ikkje hunden sin feil med eieren av hunden.

Link to comment
Share on other sites

Noen av mine polarhunder rev en dachs kraftig for noen år siden. Det hele var et uhell, men jeg kastet den lille hunden og eieren i bilen og dro til nærmeste veterinær. Hunden ble reddet, og jeg betalte selvsagt regning for vet. pluss medisiner og oppfølging. Alt gikk bra, men jeg følte meg ikke god der og da. Vondt når sånt skjer, på begge sider av bordet.

Link to comment
Share on other sites

§ 4 andre ledd i lov om hundehold sier følgende:

 

"Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll."

Det er derfor jeg er skeptisk til de som sender barn, gjerne naboungene, ut for å gå tur med hunden sin. Gang på gang har det kommet stormende hunder borttil med et barn på slep, når jeg har vært ute og gått tur med bikkja. Senest i dag. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hele saken her er tragisk, men jeg synes mange her er for raske til å rope på avlivning. Hva skjedde egentlig? Kan noe spesielt ha trigget huskiene? Har hundene vært aggressive før? Ikke vet jeg, men jeg synes jeg vet for lite om saken til å rope "avliv" sånn uten videre.

Link to comment
Share on other sites

Opplever i mange sammenhenger at anmeldelse, få politiet til å snakke med naboen osv. - er "det enkleste".

 

Hvor er det blitt av kommunikasjonen i vårt samfunn?

 

Kan direkte kommunikasjon med den andre part (partene) - være en bedre løsning?

Link to comment
Share on other sites

Eieren har ikkje kontroll på hunden, det kan skje igjen med da er det kanskje en liten unge. Så eg hadde valgt avliving uten å tenke meg om 2 ganger. Har man hund så har man også ansvar. Selfølgelig så kan det skje en ulykke, men her var de i bånd å eieren klare ikkje å ha kontroll på de, så da hadde eg valg det rette.

Link to comment
Share on other sites

Innlegget av Morten Vinje det refereres til er fjernet av Kjetil-A da det ikke hadde noe med denne tråden å gjøre.

 

Haha, det er utrolig vanskelig å ikke skrive et innlegg om hvordan husky ikke finnes naturlig i Norge, og at rasen går til hundene pga innavl og det nytter ikke å importere inn noen russsiske huskyer for å friske opp stammen osv. osv. :mrgreen:

 

Man er sine egne nærmest...

 

Eieren har selvsagt krav på erstatning, og kan nok få hundene avlivet om han vil. Om han bør få hundene avlivet kan ikke jeg uttale meg om da jeg ikke kjenner saken og generelt ikke kan noe om hund 8)

Link to comment
Share on other sites

Ikke ofte eg sier dette , men disse hundene har ikke noe her å gjøre lenger !

 

 

Erstatning til eieren av den døde uskyldige hunden , og de to huskyene bør havne under torva !

 

Dessverre ble de offer for en eier som tok på seg mer enn han kunne klare !

 

Mener det samme her , som jeg mener om hunder som har tatt livet av sau . De er merket for livet !

 

Faren for gjentakelse er alt for stor !

Link to comment
Share on other sites

En bekjent - avlivet setteren sin (på stedet) - pga. av at den beit en 13-åring.

 

Kompisen til denne gutten - kunne fortelle (etter avlivingen) at hunden hadde blitt slått gjentatte ganger med en kjepp - samt at den ble steinet.

 

Bare sånn til ettertanke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener eieren av den døde hunden burde anmelde forholdet, få en erstatning, samt at de to bikkjene bør avlives. Eieren av de to bikkjene som angrep, bør miste retten til å ha hund/dyr i framtiden. Eller få en kilobegrensing, slik at han/hun makter å ha kontroll.

 

Det er desverre slik at dumme eiere kan koste deres hunder livet.

 

Hadde min hund blitt angrepet, hadde jeg krevd at den andre hunden ble avlivet umiddelbart. Punktum finale.

Link to comment
Share on other sites

var den hunden som døde en hanne? var de 2 huskyene hanner?

er da ikke uvanlig at de ryker sammen om de får kjangsen,i hvertfall ikke om de ikke kjenner hverandre fra før.

og er målet da en liten hund,så har vel den heller liten kjangs.er mye derfor vi har hatt stort sett bare tisper hjemme.

 

men at de får "blod på tann" trur jeg ikke noe på.

 

men at eieren bør ikke få ha hunder i fremtiden eller lignende er bare tull.

ulykker skjer,desverre.en ting er å lufte bikkja di i band når den er rolig og snill,men om omstendighetene er rett,kan det fort forandre seg.bandet kan bli rykt ut av handa på en svær bamse av en kar om det skjer på feil tidspunkt

Link to comment
Share on other sites

Hunder som uten forvarsel angriper en liten uskyldig stakkar og dreper den,har ikke livets rett!De er syke i hodet :evil: Har selv blitt angripet og bitt noen ganger,og hundene mine også,av løse agrissive beist!Måtte bevæpne meg med kjepp tilslutt når jeg gikk tur..hadde ikke nølt med å slå dem ihjel om dem angrep igjen!Krev erstatning,og forlang avliving!Mange barn har blitt angrepet av Huskyer også gjennom åra..

Link to comment
Share on other sites

var den hunden som døde en hanne? var de 2 huskyene hanner?

er da ikke uvanlig at de ryker sammen om de får kjangsen,i hvertfall ikke om de ikke kjenner hverandre fra før.

og er målet da en liten hund,så har vel den heller liten kjangs.er mye derfor vi har hatt stort sett bare tisper hjemme.

 

men at de får "blod på tann" trur jeg ikke noe på.

 

men at eieren bør ikke få ha hunder i fremtiden eller lignende er bare tull.

ulykker skjer,desverre.en ting er å lufte bikkja di i band når den er rolig og snill,men om omstendighetene er rett,kan det fort forandre seg.bandet kan bli rykt ut av handa på en svær bamse av en kar om det skjer på feil tidspunkt

 

Det var en hanne, huskyene veit jeg ikke... uansett uhell eller ikke er det hunde eier som ikke har gjort jobben sin med dressur å lydighet... min hund sloss aldri så sant den ikke blir gått på av en annen hund, om det er tispe elle hanne spiller heller ingen rolle... veit ikke helt utfallet av saken enda men skal holde dere oppdatert så fort jeg veit noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver igjen, med blanke ark, siden det å trekke paralleller til andre, men identiske prinsipper, ser ut til å bli både rapportert og moderert :-)

 

Hvorfor skal disse hundene, prinsippielt sett, avlives? Faller ikke dette innenfor normalen av hundeatferd? At eieren av de to hundene bør få en reaksjon fra rettsinstans eller politi er så sin sak, men hvorfor i huleste skal hundene dø fordi de er hunder? Både denne diskusjonen, såvel som ulvedebatten, synes for meg å være fullstendig følelsesbasert med et nærmest totalt fravær av rasjonale.

Link to comment
Share on other sites

Det er en viktig forskjell mener jeg: Hunder er tamme og rimeligvis dressert i større og mindre grad, derfor tillates de av samfunnet. Man forventer at en hund i størst mulig grad er under kontroll for å kunne ha den tilliten å være iblant oss, at instinktene holdes i sjakk. Om hundene bør avlives blir en sak mellom fornærmede, eier av de angripende hundene og evt påtalemakta.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor anmelde når alt kan løses med prat før du blander in politie osv.

 

Det er viktig at eigeren av huskyene snakker med eigeren av den drepte hunden.

Trur nokk den personen som eiger huskyene sitter igjen med dårlig følelse.

Han/hun vil nokk mer en gjerne betale erstatning uten anmeldelse.

Vis den som har mistet hunden vil ha avlivet huskyene, er det sjangs at eigeren av huskyene forstår dette og gjør det uten anmeldelse.

Men dette er vis ikke det har skjedd noe spesielt i denne episoden som utløyste hendelsen.

 

Bare for det skjer noe der du kan anmelde noen, trenger du ikke gjør det.

Det kan ordnes med en prat og enighet slik at begge parter tjener på det med både tid og arbeid.

Vis det oppstår problemer og uenigheter er anmeldelse/konfliktråd neste steg.

Link to comment
Share on other sites

Det er en viktig forskjell mener jeg: Hunder er tamme og rimeligvis dressert i større og mindre grad, derfor tillates de av samfunnet. Man forventer at en hund i størst mulig grad er under kontroll for å kunne ha den tilliten å være iblant oss, at instinktene holdes i sjakk. Om hundene bør avlives blir en sak mellom fornærmede, eier av de angripende hundene og evt påtalemakta.

Da er vi igjen rett i kjernen av poenget mitt: Hunder er hunder, og det velger vi å leve med. Når jeg da skriver "nei til hund!", er det nettopp for å sette dette i lyset. Skal vi ha samfunnets aksept for at vi har hunder, kommer vi ikke unna det faktum at de er nettopp det; hunder. Med naturlig atferd som følge. Når vi da krever avliving som følge av at hunder er hunder, akkurat hvilken effekt skal dette ha? Hva er motivet bak kravet? Hvilken endring avstedkommer det? Forteller vi dermed samfunnet at vi sporenstreks avliver dyr om ikke følger menneskelig atferdsmønster? Til hvilken nytte?

 

Hendelser som denne kommer igjen og igjen så lenge vi har hunder - avliving, med mindre bikkjene virkelig er helt skrudde, hjelper ingen verdens ting når ulykken allerede er et faktum.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange meninger om når hunder blir angrepet av andre hunder. Ofte er det på en slik måte som Stian84 skriver. Det er også slik at det er annenhånds opplysninger. Det som er riktig i et slikt tilfelle er at man kontakter politi og spør om hvordan man skal gå frem. Politiet kan også ta imot en anmeldelse, om det er nødvendig. Det som ofte skjer i slike situasjoner er at hunder blir avlivet. Det man skjelden får høre noe om er hva som skjedde forut for hendelsen at en hund blir angrepet av andre hunder. Ofte er dette også glemt av hundeeierene, fordi fokus rettes mot en aktuell hendelse - altså angrepet. Det er ofte at man også høret at man ikke klarer å holde igjen to "store" hunder - som i dette tilfellet.

 

Dette har ofte sammenheng med at den som går med hundene ikke er oppmerksom på det som skjer. Ofte så går folk enten å snakker i mobilen eller skriver tekstmeldinger når de går med hundene, og er ikke "tilstede" på turen. Feilen ligger ofte med det siste at folk ikke er oppmerksomme. Går man en tur med en eller flere hunder, bør man absolutt være tilstede - er man leder så skal man også beskytte hunden. Og er det en liten hund, så plukker man den ikke opp, man tar en annen retning hvis man ser at andre hunder man møter blir ivrige og at den som går med de har liten eller ingen kontroll. Det gjelder også større hunder selvsagt. Man oppsøker ikke en konflikt.

 

Huskyer - hvis det er sibirian husky - er ikke store hunder, de har ei normalvekt for hanner på ca 22 - 25 kg - skjelden mer enn 30 kg og tisper rundt 17 - 18 kg og skjeldent mer enn 25 kg. Jeg vil betegne de som middels store hunder, men krefter deretter. Men ofte så må man med SH være en tydelig leder, og / men de er skjeldent aggressive ovenfor andre hunder.

 

Alaskan malamute er store hunder, hanner er ofte 38 - 44 kg skjeldent over 50 kg og tisper 32 - 35 kg skjeldent over 40 kg. De er som andre polare hunder, er utpregede flokkdyr og kan være dominante ovenfor andre hunder. De er som type lojale og et godt familiedyr som er skånsom ovenfor unger, men de trenger å bli brukt. Dette er en stor hund, og med krefter deretter.

 

Til slutt så vil jeg si at jeg synest at enkelte "tenner" noe voldsomt og skriver ytringer som det ikke engang spørres om, og det er nå litt rart. Slik jeg kan se det, så har ikke Stian84 fått svar på det han spør etter. Men jeg skal prøve.....

 

Det finnes ikke klare retningslinjer for slike situasjoner, men det finnes praksis rundt dette. Men ofte så kan denne praksisen variere fra plass til plass - region til region. Det beste er å spørre politi om råd i slike saker. Opptrer den "angripende" part arrogant og steil, så ville jeg anmeldt saken, eller i hvert fall fått politi til å megle. Ofte så resulterer det i at den angrepne part får erstatning for hunden.

Deretter ville jeg rettet et sivilt søksmål mot den angipende part for å få erstatning for hunden. Og her er det viktig å få frem at hvis hunden som ble drept er merritert eller er en god jakthund, så er verdien større enn en ren familiehund. Vi må huske at hunder går under "forbruksvarer" og er en vare, men at den er "videreforedlet" og dermed har økt verdi.

 

Håper det gir litt svar på det du spurte etter Stian84, selv om det kom ei lita utredning først....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det blir temmelig drøyt å forlange avlivning av en hund bare basert på de opplysninger som fremkommer her. Selv ville jeg nok ha anmeldt et hundeangrep med dødelig utfall for min hund uansett, og basert konklusjonen om avliving eller ikke på en total vurdering av situasjonen, hundene og eiers oppførsel. I tillegg ville jeg prøve å få info fra politiet om det foreligger tidligere forhold/klager på hundeeier.

 

Dere hundeeiere som forlanger avliving uansett; ville dere avlivet deres egen hund om den hadde angrepet og skadet et annet dyr?

Selvfølgelig er det fullt mulig for også dere å miste kontrollen over deres egen hund. At den på en eller annen måte er uten kobling og ikke vil adlyde, uansett hvor flink dere mener dere er til å passe på og hvor fantastisk lydig dere mener hunden er.

Selvfølgelig finnes det hunder eller katter som er mindre enn deres egen hund og som kan bli alvorlig skadd i et angrep, uansett hvor liten og ufarlig dere oppfatter deres egen hund å være.

Dere vil altså avlive om deres egen kjære hund angriper og skader hund eller katt, helt uventet? Uansett og alltid?

Link to comment
Share on other sites

enig med Morten Vinje,har jobbet i hundekennel i mange år,og har sett mye rart.

de fleste hunder hadde ikke noe problemer med at det var en annen hund på andre siden av nettingen,

men noen(99% hannhunder) flippet mentalt og skulle ta hverandre gjennom nettingen,

flyttet de så klart fort.

 

men poenget mitt er at en kan ikke forutse hvordan de reagerer på andre hunder,uansett hvor snill bonzo er ellers,

kommer den rette bikkja,så er det mulig at han blir lyn galen og skal ta den,og det trenger ikke å være mye forvarsel heller,

"pang" så er de i gang.

 

men jeg syns ikke hundene skal få måtte bøte med livet fordi.

 

er jo så klart untak av alle regler..

Link to comment
Share on other sites

Det er flere aspekter ved dette å ha hund enn som så, men da må man nesten ha hund for å forstå det. De er menneskets beste venn uten at det er en frase. De brukes som redningshunder, terapihunder, brukshunder, jakthunder og rett og slett som kjæledegger. Mange ensomme mennesker får en livskvalitet ved å ha hund. Så til dette med avliving:

Hva er motivet bak kravet? Hvilken endring avstedkommer det? Forteller vi dermed samfunnet at vi sporenstreks avliver dyr om ikke følger menneskelig atferdsmønster? Til hvilken nytte?

Jeg roper ikke automatisk "avliv-avliv" for min del, men en reaksjon i en eller annen form bør det være. Jeg tror det ansporer folk til å ha ytterligere kontroll med hundene sine, kontra om samfunnet hadde reagert bare med et skuldertrekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg roper ikke automatisk "avliv-avliv" for min del, men en reaksjon i en eller annen form bør det være. Jeg tror det ansporer folk til å ha ytterligere kontroll med hundene sine, kontra om samfunnet hadde reagert bare med et skuldertrekk.
Så du mener at motivet for en avliving skal være straff for eieren? :roll:
Link to comment
Share on other sites

Jeg roper ikke automatisk "avliv-avliv" for min del, men en reaksjon i en eller annen form bør det være. Jeg tror det ansporer folk til å ha ytterligere kontroll med hundene sine, kontra om samfunnet hadde reagert bare med et skuldertrekk.
Så du mener at motivet for en avliving skal være straff for eieren? :roll:

Vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener her, kan du utdype litt...?

Link to comment
Share on other sites

100% enig med Morten Vinje her.

Hundespråket er ikke noe vi kan spesielt mye om så hva som utløste denne hendelsen kan bero på mange ting.

 

Huskyer og andre polarhunder har sterke instinkter, kombiner dette med størrelse og styrken kan de gjøre stor skade på andre hunder, en liten hund blir ganske kjapt så hardt skadet at den ikke er til å redde.

Men dette er da slik hunder er, de sloss av og til, dessverre med tragisk utfall noen ganger, disse hundene trenger langt fra være skrudd i hodet, dette er ting som vil skje så lenge vi har hunder.

At eier skal få en smekk og betale erstatning er en selvfølge og det bør også sees på hundeholdet, er eier istand til å ha to hunder av denne størrelsen eller burde vedkommende hatt en mindre hund.

Avliving før saken er skikkelig belyst, hundeholdet sjekket og hundenes adferd sjekket er nok en gang å forløpe sakens slutning, som en over her skriver, hvor mange hunder er ikke blitt avlivet umiddelbart så har det i etterkant kommet frem hva som faktisk har skjedd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Irriterer meg over at folk flere ganger skriver om den minste hunden at den er jo liten, søt og uskyldig.

For meg er det disse små utyskene som er et problem. Det for at det er som regel folk som har liten og ingen peiling på hund som har dem. Har blidt bitt flere ganger av både terriere, chiuaua, jack russel terriere og andre små "hunder".

Ble bitt når jeg syklet av en chiuaua som var i band, jeg falt og forstuet en hånd og skrapet meg opp, samt sykkelen måtte fikses.

Og når jeg går tur med Vorsteh'n min så er det alltid disse små bikkjelørvene som absolutt skal innpå å prøve å ta livet av han og eierne flirer og sier at den bare vil leke. Har måttet lappet bikkja av at den har blidt bitt av en terrier.

Men jeg har aldri hadt noen problemer med huskyer, tvert imot. Synes dette er enkle hunder å ha med å gjøre! Ikke er de så store å stygge som folk skal ha det til. Er jo samme størrelse som en fuglehund og er vell mer fuglehund i en gjennomsnittlig husky enn det er polare gener.

Jeg har aldri begjært disse små bikkjene avlivet, selv om de har skadet både meg, samboer og hunden min. Ikke fikk jeg noe igjenn for røntgen, bandasjering, medisin, salver og sykkeldeler!

Link to comment
Share on other sites

disse små bikkjelørvene som absolutt skal innpå å prøve å ta livet av han og eierne flirer og sier at den bare vil leke.

Dette kjenner jeg igjen, ja. Og når mine hunder svarer på tiltale får pipa en annen lyd. Da er mine hunder farlige og bør avlives..

Link to comment
Share on other sites

Kjente engang en kar med en stygg AmStaff som stadig angrep og reiv opp hunder,den gikk løs foran eieren hver gang de gikk på tur,mange hunder måtte inn å syes,men dette fikk fortsette..En syk hund etter min mening,mener folket at denne hunden skal leve da?Den er jo livsfarlig om den kom seg løs og stakk av hjemmefra!Hjelper lite å skylde på eieren om hunden er født agressiv og gal ihue..

Link to comment
Share on other sites

Hundespråket er ikke noe vi kan spesielt mye om så hva som utløste denne hendelsen kan bero på mange ting.

 

Huskyer og andre polarhunder har sterke instinkter.......

 

 

Hundespråk....

Så du kan ikke hundespråket, og dermed så setter du det på "trykk" slik at det er noe som gjelder alle.... humm ;) Jeg vil tro at de fleste som har en hund har en viss forståelse - i hvert fall de som har en hund de jobber med.... Og da vil jeg si at de kan "hundespråket" selv om de nå ikke sitter å gjør eller uler sammen med hunden.... Det å lese en hund er ikke noe problem bare du vet hva du skal se etter, og når du vet hva du skal se etter så oppnår du "harmoni" i f.eks. treningen. Når det gjelder det som er tatt opp i denne tråden, så vil jeg si at å "lese" hundene som det er snakk om ikke burde være et problem. Det er forskjell på en ivrig og oppjaget hund enn en som bare går å lukter i gresset.

 

Instinkter.....er det også hundespråk....?

Når det gjelder instnkter, så har min Golden Retriver (hadde i hvert fall - er gammel nå) sterke instinkter. Polare hunder har ikke sterkere instinkter enn noen annen hund. Jeg har sett en Kern terrier som setter en Malamute på plass og omvendt. Jeg hadde en kompis på besøk her som har en Strihåret Dachs, og den var så ivrig på polarhundene mine at det ikke var måte på. Men da sto han 3 meter fra hundgården og gjødde. Når jeg da åpnet døra og det kom ut 3 tisper og 1 hanne så gjemte han seg under en benk - til å begynne med - og etter 3 minutter så lekte han med de etter at de hadde fått luktet på han og han på de. På Golden Retriveren min var jaktinstinktet så sterkt at trening gikk som en lek. Han er veldig dominant og trasker i hundgården sammen med meg blandt huskyer, grønskyer og andre polare hunder ofte. Og da beveger han seg inn i en flokk hvor han bare er på besøk. Men jeg har aldri sett at han går inn med halen høyt og det man kan kalle en dominant holdning. Hvis du står å kikker på dette, så ser du fort at det utveksles signaler og at han ikke går inn før han er velkommen. En gang at ene tispa hadde løpetid, så skulle han opp å lukte helt nært, og da var han ikke godtatt med en gang - men det var ikke hannen som ikke godtok det - det var tispa selv. Men han slapp nå til å fikk "smake" på lukta. Grønlandshannen brydde seg ikke, som tispa gikk sammen med.

 

Opp gjennom tiden har jeg hatt en del tjenestehunder og polarhunder, og har til dags dato ikke sett at disse har angrepet fremmede hunder, katter eller andre husdyr. Rundt hundgården er det ei inngjerdet utmark, og her går det sauer og lam, og de har aldri tatt noen av dem, selv om lam har kommet helt til hundgården og stukket hodet inn i hundgården og blitt luktet på. En gang hadde et lam kommet helt til en grønsky og lagt seg sammen med den - inne i hundgården. Mora og lammet hadde kommet fra hverandre, og jeg fikk store øyne når jeg så det. Dette var tidlig morgen og ei kjølig natt i mai, og jeg gikk i hundgården for å se hva de hadde tatt - men der var det ikke ei skramme å se. Tok lammet med ut, og da kom mora til det springende når det bræka - og gjenforeningen var som det skulle være - rett på juret... sååååå....konklusjonen tror jeg må være at det heller er eieren som gir feile signaler til hunden enn omvendt.....

Link to comment
Share on other sites

Kjente engang en kar med en stygg AmStaff som stadig angrep og reiv opp hunder,den gikk løs foran eieren hver gang de gikk på tur,mange hunder måtte inn å syes,men dette fikk fortsette..En syk hund etter min mening,mener folket at denne hunden skal leve da?Den er jo livsfarlig om den kom seg løs og stakk av hjemmefra!Hjelper lite å skylde på eieren om hunden er født agressiv og gal ihue..

 

Når en hund er løs har den ikke noen "kobling" direkte til eieren - og er det da en hund i band som angriper den, så vil sikkert en en Terrier i samme situasjon ha forsvart seg. "Det finnes sikkert mange syke terriere også - sikkert like mange som en Am staff." Men om de er født aggresive og gale, har jeg liten tro på....

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder høy haleføring og dominante signaler, så er det raser som alltid går med halen i været, uansett sinnstilstand. Et eksempel på det er min egen rase/hund. Jeg har ikke opplevd at det virker provoserende på andre hunder, det er nok mer kroppsspråk som skal til også.

Bildet som eksempel er forresten fra da han var bare 9 uker gammel, ikke særlig farlig hund! :mrgreen:

 

27012_1246350843689_1376942356_30583397_7072611_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo fint.. Men hva har det egentlig med saken her å gjøre?

I dette tilfellet var det nettopp den minste som var uskyldig.

 

Jeg har aldri begjært disse små bikkjene avlivet, selv om de har skadet både meg, samboer og hunden min. Ikke fikk jeg noe igjenn for røntgen, bandasjering, medisin, salver og sykkeldeler!

Så da bør ikke fornærmede i denne saken få noe støtte/erstatning? For at du ikke fikk det?

 

Irriterer meg over at folk flere ganger skriver om den minste hunden at den er jo liten, søt og uskyldig.

For meg er det disse små utyskene som er et problem. Det for at det er som regel folk som har liten og ingen peiling på hund som har dem. Har blidt bitt flere ganger av både terriere, chiuaua, jack russel terriere og andre små "hunder".

Ble bitt når jeg syklet av en chiuaua som var i band, jeg falt og forstuet en hånd og skrapet meg opp, samt sykkelen måtte fikses.

Og når jeg går tur med Vorsteh'n min så er det alltid disse små bikkjelørvene som absolutt skal innpå å prøve å ta livet av han og eierne flirer og sier at den bare vil leke. Har måttet lappet bikkja av at den har blidt bitt av en terrier.

Men jeg har aldri hadt noen problemer med huskyer, tvert imot. Synes dette er enkle hunder å ha med å gjøre! Ikke er de så store å stygge som folk skal ha det til. Er jo samme størrelse som en fuglehund og er vell mer fuglehund i en gjennomsnittlig husky enn det er polare gener.

Link to comment
Share on other sites

Kompisen har to bikkjer, en Saint Bernard og en Chihuaua eller åssen det skrives :? Og hver gang den lille rotta går bort til SB`en og bjeffer, så legger den seg ned og Underkaster seg. Poenget mitt er at det er ikke bare de store hundene som altid er tøffest ;) Men dette har vel noe med rangen å gjøre, altså hvem som er ledere i familien (Flokken) tenker jeg. Sett for mye på Hundeviskeren Cesar Milan ..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dyrlege regningen kom på 6000,-, dem forsøkte å berge livet på den... dette blei betalt av eieren av dem to huskyene. Dem det er snakk om her er naboer å huskyene blir ikke forlanget avlivet. Noe mer enn det får jeg vel ikke vite å har vel ingen ting med det å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...