Jump to content

Lemen (år) ubenyttet matressurs?


LarsE

Recommended Posts

Mye mere lemen enn rovdyrene kan nyttiggjøre seg vandrer rundt i marka i disse dager.

 

Hva om det egentlig er en delikatesse som går der? Reven spiser jo heller lemen en rype og rype som er så godt!

 

Bikkjene elsker lemen, men de spiser jo alt bare det lukter ille.

 

Mange har meninger om lemen, noen hevder til og med at de er giftige!!!! Refererer til "harepest" og "lemen pest"

 

Lemen spiser jo bare plantemateriale, så det burde jo være en smak som kunne minne om kanin eller hare?

 

Marsvin er f.eks en delikatesse i Sør Amerika, da må jo lemen kunne være det også

 

La oss få igang en diskusjon og forslag til tilberedning av lemen.

 

-Flåing

-Mørning (40 døgngrader)

-Tilberedning

-Saus

-Vin (©lemen Reserva Vinho Verde 2009)?

-Dessert

 

Dette blir gøy!

 

Larsern

Link to comment
Share on other sites

det er ikke rare kjøtt biten på en lemmen så du skal nok ta endel får du har middag :D

trur ikke det er noe serlig god smak på den mener og ha hørt at røskatten bar eter levra og hjerte fordi resten smakte for jævlig.

 

hvis det er etanes kan jo lemen gryte vere noe :lol:

Link to comment
Share on other sites

@MorganKane, en sånn frakk hadde selvfølgelig vært både stilig og moteriktig. Men det kan vel bli litt mye jobb, og det er dessverre ikke akkurat høyaktuelt for årstiden vi nå går inn i?

 

En lemenskinn-tanga til strandbruk, derimot! :D

Link to comment
Share on other sites

første som slo meg,var å koke de i saus.

20 lemen som er flådd osv,kanskje brune de i panna fort,

så la de koke i en god brunsaus,el rødvinssaus?

 

det blir jo så klart fignermat al'a kyllingvinger.

men stekte grønnsaker og kanskje råstekte poteter og ei god pils som tilbehør..fristet faktisk rimelig mye :D

Link to comment
Share on other sites

kom over denne: http://nysgjerrigper.no/Artikler/den-ga ... innataggen

 

Lemenets skrikende atferd kan være et effektivt forsvar. Lemen kan skremme bort både erkefienden fjellreven og rovfugler. Et sint lemen med klaprende tenner er ikke det første en gir seg i kast med, dersom det finnes annen mat i nærheten. Dessuten er de ikke så gode å ete, lemen har nemlig en kjertel som gjør at de lukter sterkt og smaker vondt. Kanskje er det derfor de har et så iøynefallende oransje og svart mønster på pelsen? Det kan være en advarsel: «Pass deg! Jeg er farlig!».

 

fristet ikke akkurat som noe på middagsbordet..

Link to comment
Share on other sites

Ja det var denne kjertelen, den har jeg sett omtalt andre plasser også, men hvor sitter den?

Den gjør helt sikkert ikke hele dyret til en stink bombe. Tror heller den setter lukt til pelsen slik at predatorer kjenner smaken med det samme de prøver å ta tassen.

 

med andre ord, vi må finne ut hvordan vi skal ta vare på skrotten uten at kjertelen setter smak på kjøttet.

 

Her må det seriøs forskning til, ikke bare synsing. :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

det at lemen er giftig trur jeg nok er bare sprøyt og vås.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Lemen" target="_blank

 

rovfugler og rev hadde ikke klart seg med å grave ut den bittelille hjernen om de skulle leve på lemen diett.

 

har akkurat sittet å googlet dette en 15-20 min uten å få opp så mye som at lemen er giftig.

 

koker nok heller ned til at det har signalfarger som er naturen sin måte å si fra at ting er farlig/giftig osv,

men det er mer en nok av de som hermer etter slikt.

ser ingen grunn til at de skal være giftige heller,om de er det,hvorfor er ikke andre gnagere det?

Link to comment
Share on other sites

Bytt ut kanin med lemen i denne oppskriften så blir det nok godt (regner med det går 20-30 lemen på ei kanin). Det var i hvert fall helt nydelig med hare:

 

Rabbit (wild or domesticated) braised in fruity, hoppy beer is popular all over Belgium, but when it's combined with prunes, smoky bacon, and the unique red Rodenbach beer of Flanders, the gustatory experience is astounding. Available in many of our markets, Trappist beer can be used as an acceptable substitute, as well as any full-bodied English ale. While it's still not easy in this country to find fresh rabbits, the frozen, which are dressed and usually cut into pieces, are a very good product so long as each weighs at least 2½ pounds and is meaty. Do test the rabbit after about 1½ hours of simmering to make sure it's still well-textured and not overcooked and dry.

 

INGREDIENTS

•1 pound pitted prunes

•¼ pound slab bacon (rind removed), cut into pieces

•5 tablespoons all-purpose flour

•Salt and freshly ground black pepper to taste

•Two frozen and thawed 2½-pound rabbits, disjointed

•4 medium onions, chopped

•2 carrots, scraped and chopped

•2 garlic cloves, minced

•Two 12-ounce bottles dark beer or ale

•2 tablespoons cider vinegar

•¼ teaspoon dried thyme, crumbled

•2 bay leaves

•2 whole cloves

INSTRUCTIONS

1.Place the prunes in a bowl with just enough warm water to cover and let soak for 1 hour.

2.In a large, heavy pot, fry the bacon over moderate heat till most of the fat is rendered and drain on paper towels. On a plate, mix together 3 tablespoons of the flour and the salt and pepper and dredge the rabbit pieces in the mixture, tapping off excess flour. In batches, brown the rabbit on all sides in the bacon fat and transfer the pieces to a plate.

3.Add the onions, carrots, and garlic to the pot and stir till softened, about 5 minutes. Return the rabbit to the pot, sprinkle the remaining 2 tablespoons of flour over the top, and cook about 5 minutes longer, turning the pieces. Gradually add the beer, allowing the sauce to thicken slightly before adding more. Add the vinegar, thyme, bay leaves, and cloves, reduce the heat to low, cover, and simmer for 45 minutes. Add the prunes and bacon, cover, and simmer till the rabbit is very tender, about 30 minutes. Remove the bay leaves and serve the rabbit hot.

Link to comment
Share on other sites

Oppskrift:

 

50 Lemen,

65 is biter,

3 liter melk

1/2 kg sukker

 

Foodprofessor, Voila!! Frisk Lemenade!

 

 

Aller best, tørk Lemen peniser og salt dem, så har du noe ala saltstenger, Kalt: LemmenLem!

 

 

Lemmen er oxo fine og fryse ned, Og kan tas opp når du vil, nyt dem mens Lemmene tiner fra og være fryst, og dermed har du noe så flott som nydelige Lemmen-Tiner.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en sak fra Grønnland i Villmarksliv for noen år siden. Der foredlet de alkekonger ved å stappe et par hundre stykker i en belgflådd sel, sy igjen i begge ender og la det ligge å godgjøre seg i steinrøysa en godt tid.

 

Jeg foreslår å stappe mest mulig nedi en belgflådd rev og legge dem til modning i røysa noen måneder.

Da er det bare å ta dem ut, brekke dem åpne og gomle i seg, bare pass deg for pels og ekle kjertler.

 

Edit: Rettet taxidermiterminologi ( si det 10 ganger fort etter hverandre)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke spist lemmen selv men har da sett reaksjonene til bikkjer som har mesket seg med de små krabatene :D

Sist det var lemmenår på Hardangervidda tror det var i 97, lå jeg og fatter og fisket i ei ukes tid. Vi hadde med oss en strihåret Dachs som lød navnet Frikk ,gjorde det vi kunne for og holde han unna men det lyktes dårlig så fort vi snudde ryggen til satt han og gomlet lemmen :D Det gikk bra i 2 dager helt til vi våknet en morgen etter ei lang natts fiske da hadde nemlig Frikken spydd og driti rundt i hele 2 mannsteltet mens vi sov :lol: Hadde aldri trudd at de var plass til så mye møkk i ei så lita bikkje men det var dritt og halvfordøyde lemmen over alt.Far min er til vanlig en sindig kar men jeg fant det best og skygge banen før han våknet var nok 200 meter fra campen da jeg hørte FAEN I HELVETE så det ljomet i fjellheimen og ut av teltet kom bikkefanten i bue gjenom lufta.Det var et kast som jeg ikke har sett siden det var østtyske sleggekastere med i OL.Vi lå vel ca 25 meter fra vannet men bikka var ikke i nærheten av bakken før han landet langt ut i vannet.Selv fant jeg ut at det var best og være borte et par timer til høvdingen haddet roet seg litt :lol:

Så dere får ha lykke til ned matlagingen men jeg tror jeg står over, etter denne smått traumatiske lemmen opplevelsen som 16 åring :D

 

 

Ps vi snakker her om ei bikkje som hadde stivfrossen abbor som favoritt mat og ikke lot anledningen gå fra seg til og stjele fiskeslo,så når han ikke taklet lemmen så lag jeg også være :D

Link to comment
Share on other sites

Lemen mørnes raskest i hundemage. Tar ca en halvtime, og så kommer de opp møre og nesten uten pels.

Ligner da litt på kjempesnegler, så jeg antar det går å marinere dem i hvitløk og så spise dem som de er.

 

Isteden for rødvin anbefales biola og nyco.

Link to comment
Share on other sites

For utplukking av lemmen fra brønn, er det ett godt indianer triks å forsiktig bruke øse eller bøtte. Ikke piasava kost.

 

En kost vil smøre lemmenet opp langs veggen i brønnen som en bløtkokt potet. I det kosten når toppen av brønnen, vil det man har igjen av lemmenet bli sprutet ut i lufta i en hvit sky av lemmen..

 

Å gjøre dette er aldri noen bra start på høstjakta, spesielt dersom man bare har ett sett rene klær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...