Jump to content

Høyfjellskamuflert reins børse


villminken

Recommended Posts

ja, da er målet jeg satte meg for vinterarbeid på reinsrifla nådd.

jeg så for mneg a'la jerven camo, og det ble det. I tillegg er alt stål coatet med duracoat i hver krok ned til hver minste detalj, onntatt selve sluttstykkekroppen.

Utgangspunktet er ei kimber montana i .260 rem. Sansynelig vis den eneste i verden som ser slik ut sikkert. :roll:

33tjdpx.jpg

 

Håper bare jeg finner den tilbake på fjellet etter evt slakting :lol:

 

r6yd07.jpg

 

Uansett, et artig prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Duracoatingen er vanlig prosedyre etter leverandør, men jeg sandblåser med fin silikat uansett for best resultat.

stokken er gjort av jerven stoff, dette er limt på originalstokken med kontaktlim.

Alfa omega er at det blir pusset ned og at en utfører serdeles høy aktsomhet når man skjærer til stoffet under pålimingen. når først stoff og stokk kommer i kontakt med hverandre er det eneste sjans for å lage fine skjøter, få ut luftbobler og rette ut rynker. Det er et problem rundt kurvene på stokken da det ikke er strekk i det hele tatt i stoffet. Men det går hvis man programerer hodet til å jobbe ett skritt foran hendene. Skalpell er et must til skjæring av stoffet, og bruksanvisningen på kontaktlimet er der for å brukes om ikke kanter og skjøter skal løsne med åra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott arbeid!

 

Jeg syslet litt med det å kamuflere reinsbørsa for et år siden og endte opp med å duracoate børsa etter beste evne. Ikke så bra som din men det endte slik som dette:

 

normal_16012010087.jpg

 

Hvordan er børsa å håndtere? Blir jervenduken glatt? I så fall så har Patchmeyer et sett med antiskli gummi som kan løse problemet for deg. Samme som jeg har brukt på kolben. Koster noen hundrelapper på midway.

Link to comment
Share on other sites

Se den du !

Det var en flott jobb. Du får ikke bedre kamo enn fjellkamon til Jerven- Fjell duger fin fint i skogen også. Det er stein og fjell i skogen, ikke skog på fjellet....

Det var nok litt av en pirke jobb å få det pent hele veien rundt ja, men du har jammen fått det til.

Det er nok bortimot optimal reinsdyr rifle det der. Leupold VXIII 2,5-8x36?

Link to comment
Share on other sites

Flott arbeid, må jeg si.

 

Problemet er selvsagt å finne igjen børsa om du har forlagt den et eller annet sted. Fordelen er at andre ikke finner den, heller :mrgreen:

 

Forøvrig synes jeg det er litt misforstått å være mest mulig kamuflert på reinsjakt. Det er sjelden større behov for å bli sett av andre jegere, enn på reinsjakt. Men da snakker jeg om klærne, ikke om børsa.

Link to comment
Share on other sites

Nordlandsdrevern; Jeg drar ut på jobb en periode nå, skal se om jeg kan få lagt ut mer intime detaljer senere.

 

Truls; Jeg skal innrømme at jeg ikke kamuflerte børsa for behovet sin del, er selv ikke fan av å være minst mulig synlig i fjellet. Dette prosjektet gjorde jeg for å se om de ideer jeg hadde gått å tenkt på fungerte, og for å ha noe jeg kunne kalle "reinsbørse" med rette. Tidsfordriv i mørke vinterkvelder med andre ord. :)

Link to comment
Share on other sites

Flott stykke arbeid :D Tar du på deg oppdrag? har samme børse i 260

 

tja mulig, jeg har endel duracoat oppdrag jeg må bli ferdig med først, og jeg tør ikke å stille fornøydgaranti på dette. :lol: Til neste vinter kanskje?? Tenker du på det, så kan vi jo ta det videre på PM.

Link to comment
Share on other sites

loddfåvne: vet du art nr til antiskli gummi? Kikka på midway og kunne ikke finnr den...

 

Pachmayr Pac-Skin Grip Tape Cheek Cushion Black

Produkt : 914887

Pachmayr Pac-Skin Grip Tape Rifle Grip and Forend Black

Produkt : 112784

Pachmayr Pac-Skin Grip Tape Multi-Use 5" x 20" Strip Black

Produkt : 426000

 

Ikke lett å finne. Husket navnet feil og. Beklager OT.

Link to comment
Share on other sites

Flere detaljer:

Har prøvd ut flere typer lim bl.a Biltemas spraylim, den sitter godt men er veldig vanskelig å få jevnt på underlaget,. anbefaler derfor en boks Casco kontaktlim påført pent med kost.

Benyttet ikke avfetting på stokken kun 400 korning smergel papir.

Det er ikke lagt noen coating over, det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Men viktigheten av å få til skjøtene ker alfa omega for holdbarhet. skjøtene må gjøres mens limet er halvtørt, disse gjøres ved at man overlapper endene på stoffet, deretter skjæres det gjennom begge lagene og snittet løftes for å ta vekk de to delene som ikke skal være der. Når snittene er løftet og endne fjernes tørker limet litt og endene plasseres nøyaktig og presses til underlaget.

ajumpv.jpg

Midt på pistolgrep der 4 skjøter møtes.

j0b0x2.jpg

Under og bak pistolgrep, trasig område.. :shock:

 

Link to comment
Share on other sites

Knall tøff rifle :D

Angrer noe jæ.... for at jeg ikke kjøpte en kimber når de ble solgt til gi bort pris for noen år siden.

Da skulle den fått samme behandlingen

260 må jo være optimalt kaliber til en reinbørse også.

 

 

Ps.. Har et likt sikte som på camo børsa her liggende, tror jeg skal selge det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har sett igjennom tråden. Virkelig flott arbeid må jeg si. Hadde selv en Forester med Bredvollstokk, men den kjøpte jeg. Morro og se at vi har så mange nevenyttige folk her på Kammeret :D .

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lagt noen coating over, det kommer jeg heller ikke til å gjøre.

 

Flott arbeid må jeg si, men ang. coating hva skjer om stoffet begynner å trekke fukt med tid å stunder? Ser for meg at det kan bli tøffe forhold for kontakt limet når det blir store klimatiske forskjeller å stoffet blir fuktig.

Kjedelig om det fine arbeidet ditt løsner i fra stokken....

Link to comment
Share on other sites

Jervenstoffet er jo 100% vanntett, det er ingen luft mellom stoff og lim/skjefte som kan skape kondens. Hvis man sliter bort filmen på yttersiden av stoffet vil fukt bare komme inn til innerfilmen, som igjen ikke er utsatt for slitasje. Derfor skal det ikke være noe problem med fukt mot lim, så fremt skjøtene ikke lekker. Fibrene i stoffet er nylon, og det tåler vann og tørker fort.

 

Slik er det iallefall tenkt, og slik skal jeg prøve det ut denne sesongen. Ser jeg tegn på svakheter vil jeg finne en måte å forbedre dette på. Oppdateringer vil i så fall komme på denne siden. :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Stoffet holder bra, det løsner ikke og den ser fortsatt ut som ny selv om den er brukt på reinsjakt og hard bruk på hjortejakt her hjemme på de våteste dagene. Eneste jeg skulle ha gjort annerledels er at jeg skulle ha varmebehandlet kuttflatene i skjøtene, da disse blir litt "ullne" om man ser riktig godt etter.

Det skal jeg forresten prøve på nå i ettertid :idea:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...