Jump to content

Tips til billig, men ok håndkikkert


Sauer3006

Recommended Posts

Må ha meg en ny håndkikkert. Tenkte i prisklasse opp til 2000 kroner. Trenger ikke den aller beste kikkerten, men en kikkert med helt ok kvalitet. Tenkte på 10x40 eller 8x, noe rundt der. Hva kan dere anbefale, skal på villmarksmessa så må vel være noe bra tilbud der kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Bruker Redfield sin i 10x42 (Rebel?) Den har fungert utmerket til mitt bruk. Den holder koken lenger utover kvelden enn Zeiss Classicen min, så da trenger jeg ikke noe mer påkostet. Foreløpig :P

 

Har lurt litt på denne selv. høres jo grei ut denne.

 

Takker for alle svar så langt, får prøve å se litt på de dere har nevnt.

Link to comment
Share on other sites

En Nikon Monarch eller en Opticron. Da får du gode kikkerter i mellom prisklassen. Har sjøl en Nikon Monarch 8,5 x 56, som brukes til hjortejakten i krevende lysforhold. Skal du bruke din event tilkommende kikkert i dårlige lysforhold, er det lurt å velge en 8x. Det er litt forskjell i skumringen på en 8x og en 10x.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får man en brukbar håndkikkert til en tusenlapp eller er man nødt til å ha kikkert til 5000+?

 

kommer hovedsaklig å bli brukt for å kunne kikke litt lengre frem i terrenget uten å gå så langt + å kikke om det er en bærplukker eller et rådyr som er i krattet (kan være skummelt å bruke riflekikkerten)

 

skal ikke ha en "gigantisk stjernekikkert" som man kan se fra oslo til bergen med.. hehe

 

kom gjerne med forslag på gode håndkikkerter til rundt tusenlappen :)

Link to comment
Share on other sites

I det prisleiet ville jeg helt klart ha vurdert en brukt kikkert også. Sjansene er ikke dårlige for at du kjenner noen som har en kikkert liggende de ikke bruker mer. Min erfaring er i alle fall at de minste billigkikkertene, typisk 8 eller 10 x20, er alt for dårlige til at du gidder å bruke dem. Kommer du deg opp på x30 blir de straks mer praktiske å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Får man en brukbar håndkikkert til en tusenlapp eller er man nødt til å ha kikkert til 5000+?

Det spørs hva man definerer som "brukbar". Jeg har denne, den vil jeg karakterisere som brukbar. Den er faktisk ikke så ille i skumring heller. Men hvis du ser nesten rett mot sola, blir den fylt med "melk" - så det blir nok en forskjell, hvis man bruker 10 lapper mer!

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha billig kikkert vil eg anbefale deg å kjøpe ein porroprisme kikkert. Desse er billegare å produsere og ved låg pris vil dei generellt ha bedre optikk enn ein takkantprisme kikkert.

For å sei det enkelt: Skal ein takkant kikkert ha tilsvarande optiske egenskaper som ein porro kikkert til 1000kr så må du betale ein god del meir. Takkant kikkertar er meir komplisert og dermed dyrare å lage , spesiellt om du vil ha god optikk.

 

Ta ein kikk hos www.opticsplanet.com der står det ein del brukarerfaringar med mange modellar. Søk i prisleiet under 100- 150 dollar.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er de gamle Zeiss Jena/Hensoldt-kikkertene i forhold til nye kikkerter i prisklassen 1000-2000kr? Tenker på slikt som denne:

 

http://egun.de/market/item.php?id=3315880

 

Eller denne:

 

http://egun.de/market/item.php?id=3319891

 

Eller denne:

 

http://egun.de/market/item.php?id=3243635

 

På noen av disse står det jo "kein internationaler versand", men mener bare å vise hva jeg mener..

 

Er dette veldig god value for money, eller har det skjedd en rivende utvikling i optikkfaget, slik at dagens rimelige kikkerter er vel så gode..?

Link to comment
Share on other sites

Bruksområde?

 

Skal du gå mye med kikkerten eller skal den stå på hytta eller ligge i båten?

 

Til jakt og liknende hadde jeg gått for 8x heller enn 10x, jeg mener 10x blir litt for shaky (selv om dette er individuelt) og at den økte FOV er mer fordelaktig enn ren forstørrelse.

 

kjøpte nettopp en ny Nikon Monarch i 10*42 fra ebay, ble 2040 kroner levert på døra med moms å alt. Her til lands tror jeg det er vanskelig å få den under 3000. Synes den virker helt grei i forhold til pris, klar og fin å se i, veldi lett å justere.

Støttes, mye kikkert for pengene. Har aldri hatt noe problemer med seriøse selgere på ebay.

 

Selv er jeg en fan av Hawke/promaster/zen ray kikkertene. Promasteren (8x42 ED) har jeg selv og kan anbefale, veldig veldig skarp. Den fås på ebay til rett over 3000 kr ikludert frakt og mva.

Du finner mye omtale av disse rundt på nettet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Opticron har vel et par modeller i mellom 1000-2000 kr, som kan være greie. Ellers er Nikon Monarch et sterkt alternativ, og den begynner vel på underkant av 2000 kr, for de minste modellene og oppover. Nikon er kongekikkerter iforhold til prisen.

Link to comment
Share on other sites

Samboeren har en "Helios 8x32L" som overrasker veldig; skarp og god optikk, solid bygget (absolutt null "plasticfantastic"-følelse). Rimelig sikker på at det er TenoAstor som er importør, men finner den ikke på sidene deres lengere. Kostet rundt 100lappen (messetilbud).

Vurderer seterkt å adoptere denne...

 

 

EDIT-"Helios Mistral" står det på eksa og nettsida.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan noen anbefale en håndkikkert til tur og jakt til under 2000?

 

Hadde vært greit å vite hvor stor kikkert du orker å bære, og om jakten også skal foregå i dårlig lys.

 

Jeg har en Opticron HR WP 8*26. Sykt god, ca 400g. Pris 1590,- Følger Erik Bye langt ut i skumringstimen, men ingen nattkikkert.

 

Nikon Monarch 8*32 er også mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er normalt optikknazi, og er på jakt etter håndkikkert. Dvs. samler mot til å betale for en Leica/Swaro mens jeg ser etter billigere alternativer.

 

Idag kikka jeg i en Breitler Extreme, Langeren skulle ah 7k for den, men fant den her: http://www.webtorget.no/index.php?main_page=product_info&products_id=806, for 4k.

Den var en høyst positiv overraskelse, og var lysår bedre enn hele hylla med div. Steinere iallefall. Uten en Swaro å sammenligne med så er det vanskelig å si hva som var dårligere på denne - jeg regner med det er noe...

Synsfeltet var ikke allverden, 105m@ 1000m, imot 130-140 for de "hotte" kikkertene. MEn den hadde et flatt og skarpt bilde med meget høy kontrast, og nesten helt uten fortegning og uskarphet i kantene. og uten fargeblanding.

Se i en slik før du kjøper kikkert i denne prisklassen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...