Jump to content

Jegerprøve - ved våpenbytte.


umyra

Recommended Posts

En kar jeg kjenner har jaktet i alle år.

Nå ville han bytte bort en kombi mot en hagle og en 22 mm.

Men han måtte skaffe jegerkort. Det får han ikke - han har ikke tatt jegerprøven.

Har denne regelen tilbakevirkende kraft? Når ble den innført og finnes det unntak?

Må gubben ta jegerprøven når han har våpen og våpen kort på kombi.

I dag jakter han i egen skog og trener litt med gutta på bane.

Det kan han fortsette med men skal han jakte litt mer - ja da må jegern på kurs?

Vet noen noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Han er ikke registrert i jeger registeret .

Har bare hatt våpen og småjaktet litt.

.

 

Er han ikke registrert i jeger registeret og har drevet jakt i Norge har han gjort seg skyldig i flere relativt alvorlige lovbrudd.

 

Jeg mener en slik person burde nektes jakt i minimum 5 år samt få inndratt sine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske 1986, hvis ikke registrert/betalt jegeravgift før dette kreves jegerprøven.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Viss det å jakte utan å ha gjennomgått eit kurs skal kallast "alvorleg lovbrot", :

 

Så du mener det bare er en bagatell når vedkommende bryter viltloven og forskriftene :roll:

 

Skal vi kunne utøve vår hobby må man faktisk følge lovverket.

 

Ulovlig jakt som det er å jakte uten å være registrert i jegerregisteret medfører (hvis man blir tatt) vanligvis inndragning av våpen samt tap av mulighetene til å jakte noen år.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener det bare er en bagatell når vedkommende bryter viltloven og forskriftene :roll:

Eg meiner at det ikkje kan kallast eit alvorleg lovbrot. Viss ein skal bruke ordet "alvorleg", så lurer eg på korleis ein t.d. skal karakterisere overfall og likn. Det at myndigheitene bruker drakoniske straffesatsar er på ingen måte eit "bevis" på at noko er alvorleg. Viss dei skal straffe vanlege folk så finst det ikkje grenser for kva økonomiske straffenivå dei legg seg på, medan for vanekriminelle så er det er ikkje grenser for kor mykje som er formildande. Men dette begynner å bli litt vel off topic og eg stoppar her. Slike diskusjonar kjem aldri nokon veg. Trådstartar veit at karen det gjeld må ha jegerprøven. For alt eg veit så har han jakta så lenge at det einaste det dreier seg om at han ikkje har betalt jegeravgifta?

Link to comment
Share on other sites

Så du mener det bare er en bagatell når vedkommende bryter viltloven og forskriftene :roll:

Eg meiner at det ikkje kan kallast eit alvorleg lovbrot. For alt eg veit så har han jakta så lenge at det einaste det dreier seg om at han ikkje har betalt jegeravgifta?

 

Når vi driver jakt og har våpen er noe av det viktigste for vårt virke at vi følger og kjenner lover/forskrifter.

 

Her er det en person som da åpenbart "driter" i regelverket, ikke registrert i jegerregisteret og kan da selvsagt heller ikke ha rapportert inn fellt vilt. I mine øyne en fullstendig ødeleggende holdning å bagatellisere slikt for oss som vil drive lovlig jakt.

 

Men jeg forstår det Fagerstad at du synes det er en bagatell å jakte ulovlig, ikke rapportere inn fellt vilt og du bryr deg kanskje heller ikke om man omgår kvoter ol :evil:

Link to comment
Share on other sites

Og for å komme på sporet igjen:

Hvis fyren kan dokumentere at han har jaktet før jegerprøven ble innført, kan han be om å bli innført i Jegerregisteret uten å avlegge prøve.

En slik dokumentasjon kan f.eks. være kopi av et jaktkort eller en bekreftelse fra grunneiere han har kjøpt jakt av.

Link to comment
Share on other sites

Og for å komme på sporet igjen:

Hvis fyren kan dokumentere at han har jaktet før jegerprøven ble innført, kan han be om å bli innført i Jegerregisteret uten å avlegge prøve.

En slik dokumentasjon kan f.eks. være kopi av et jaktkort eller en bekreftelse fra grunneiere han har kjøpt jakt av.

 

Tøv og vås![/u] Hvorfor skrive når du ikke har greie på det du skriver?

 

For å bli innført i jegeregisteret((uten jegerprøve) kreves at du var gammel nok og har betalt "jegeravgift" for jaktåret 1985 eller tidligere. Obligatorisk jegerprøve for førstegangsjegere ble innført i Norge fra 1. april 1986.

Link to comment
Share on other sites

Han registrerte våpen høsten 1986 - og har skutt - jaktet på egen eiendom + skytetrening etter det?

Virker jo litt rart at en erfaren jeger må ta en prøve - men mye tyder på at gubben må på kurs

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er meg du spør, er det altså slik at jeg som guttunge hadde jaktet med fattern før kravet ble innført. Jeg var såpass ung at det ikke var nødvendig å betale vilttrygd, som det het. Men fattern kjøpte jaktkort i mitt navn.

Da den "nye" ordningen ble innført, kunne jeg altså dokumentere at jeg hadde jaktet lovlig.

 

Det smutthullet er kanskje stengt, og hvis ikke, gjelder den uansett bare for en snever aldersgruppe som var i rette alderen da ordningen ble innført.

Jeg hadde flaks. Men nå skal det sies at jeg likevel har avlagt prøven, selv om det bare var for å teste gamlingenes kunnskaper mot yngre jegere som hadde tatt prøven. Jeg bommet på to spørsmål, jeg hukser ikke den ene bommerten, men den andre bommerten gikk på enkelt- og dobbeltbekkasin.

 

Det høres ut som at den "gubben" som du snakker om har tuslet rundt alene og jaktet på egen eiendom fra 1986. Da har han i så fall ikke jaktet lovlig. At han har holdt på slik i mange år, kvalifiserer selvsagt ikke til noen godkjenning. Tvert i mot. Hvis han skal jakte mer, bør han nok ta prøven.

Link to comment
Share on other sites

...

Nå ville han bytte bort en kombi mot en hagle og en 22 mm.

Men han måtte skaffe jegerkort. Det får han ikke ...

 

 

Kverulant modus på:

Hvor store dyr har han tenkt å jakte på med 22 millimeter :?:

 

 

 

Edit: så i etterkant at andre hadde tenkt i samme bane, men lar svaret mitt stå.

Link to comment
Share on other sites

Sette gubben på skolebenken du, da er alle formaliteter i orden. Han får da betalt jegeravgift og vært en god lovlydig norsk statsborger. At han har tuslet rundt i egen skog de siste 25 årene og stellt med viltet gjør han ikke til kriminell, men trolig uvitende.

 

Det fine i dette forumet er at ingen noen gang gjør noe som ikke er i tråd med norsk lov. Grunnet dette kan man koste på seg litt harks oppførsel i gråsoneterreng.

 

Lurer egentlig på om ikke jeg lå i ca 60 i 50 sona i morges :roll:

Link to comment
Share on other sites

Går ut i fra at gubben har papirer på kombi i orden!

 

Kan man ikke anskaffe hagle og 22 mm. for å benytte på annet enn jakt. Leirduer og blink f.eks!

 

Skal han fortette å jakte må han betale jegeravgift og må da på kurs!

Link to comment
Share on other sites

Enig! Vi trenger ikke dømme noen. Men vi kan godt oppfordre til å rette opp en feil og gjøre det riktig. Det er jo trist om gammel`n blir tatt for jakt uten jegeravgift også, selv om det er i egen skog.

Men jeg gidder ikke dømme noen. Derfor slengte jeg på et :wink: etter min korte kommentar.

 

Hadde han ikke søkt om nytt våpen hadde han tusla i egen skog den dag i dag.
...ulovlig. :wink:
Link to comment
Share on other sites

En kar jeg kjenner har jaktet i alle år.

Nå ville han bytte bort en kombi mot en hagle og en 22 mm.

Men han måtte skaffe jegerkort. Det får han ikke - han har ikke tatt jegerprøven.

Har denne regelen tilbakevirkende kraft? Når ble den innført og finnes det unntak?

Må gubben ta jegerprøven når han har våpen og våpen kort på kombi.

I dag jakter han i egen skog og trener litt med gutta på bane.

Det kan han fortsette med men skal han jakte litt mer - ja da må jegern på kurs?

Vet noen noe om dette?

 

 

Hei. Vil anbefale at du går inn på denne web adressa og leser litt. http://www.brreg.no/registrene/jeger/oss.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg var såpass ung at det ikke var nødvendig å betale vilttrygd, som det het. Men fattern kjøpte jaktkort i mitt navn.

Da den "nye" ordningen ble innført, kunne jeg altså dokumentere at jeg hadde jaktet lovlig.

 

Det smutthullet er kanskje stengt, og hvis ikke, gjelder den uansett bare for en snever aldersgruppe som var i rette aldere.

 

Det såkalte smutthulet du skriver om har ALDRI vært der, dette kan du selv lese av §1 forskriften som kom i 1985: 1985-12-20 nr 2246: Forskrift om jegerprøve.

 

http://www.lovdata.no/dnf/md-19851220-2246.html

 

Fastsatt ved kgl.res. av 20. desember 1985 med hjemmel i lov 29. mai 1981 nr 38 om viltet § 39. Fremmet av Miljøverndepartementet. Endret 7 mars 1995 nr. 242.

 

§ 1. Alle førstegangsjegere skal ha bestått jegerprøve i samsvar med denne forskrift. Som førstegangsjeger regnes den som vil utøve jakt uten å kunne godtgjøre å ha betalt jegeravgift for en tidligere sesong. Personer som fyller 16 år etter 31. mars 1986 må i alle tilfelle avlegge jegerprøve.

Link to comment
Share on other sites

Kjære Grevling1.

Han kunne jo dokumentere at "han" hadde betalt jaktkort.

Jeg er også en av de som ikke har tatt jegerprøven fordi jeg kunne dokumentere at avgiften var betalt.

Min kone og bror, derimot, måtte ta jegerprøven til tross for at de hadde jaktet sammen med meg, men uten å ha løst jegeravgifta.

Så før du nå går videre i hundre her nå, og blir like hissig som den du har nicket fra, sett deg inn i regler og krav som gjalt for tiden tilbake til før jegeravgiften tråtte i kraft. Før 1986 så kunne man kjøpe jaktkort, eller spørre grunneieren om å få jakte. På 60tallet kan jeg ikke huske at vi spurte om å få jakte heller, da tok vi bare med oss børsa og gikk på jakt. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Det såkalte smutthulet du skriver om har ALDRI vært der, dette kan du selv lese av §1 forskriften som kom i 1985: 1985-12-20 nr 2246: Forskrift om jegerprøve.

 

"Smutthullet" var der, du viser til det sjølv!

Sjølv er eg ein av dei som slapp jegerprøven som tidlegare kjøpar av jaktkort. For det var det me kalla det når staten fekk sine pengar. Andre jaktkort var me ikkje plaga med, me gjekk der me ville på småviltjakt.

Og av prinsipp så betalte me aldri statsavgifta før dagen før eller aller helst den dagen jakta starta! Noko som me fekk kjeft for av jaktledaren for hjortejaktlaget, papira var ikkje i orden på jaktmøtet som vart avholdt ei veke før jakta.

 

 

Om kompisen til trådstarter ikkje har betalt jegeravgifta til staten nokon gang, så har han jakta ulovleg i alle år. Det er det som vert kalla for tjuvjakt! Og det sjølv om han har tusla rundt i eigen skog og jakta småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også en av de som ikke har tatt jegerprøven fordi jeg kunne dokumentere at avgiften var betalt.

Min kone og bror, derimot, måtte ta jegerprøven til tross for at de hadde jaktet sammen med meg, men uten å ha løst jegeravgifta.

.

 

Hvis du mot formodning evner å lese så les linken i mitt forrige innlegg som nettopp konkretiserer og dokumenterer hvilke regler som var gjeldende etter forskriften om jegerprøve fra 1985.

 

Kunne man dokumentere betalt jegeravgift/vilttrygdavgift for jaktåret 1985 eller tidligere så slapp man jegerprøve, og forutsatt at man var minst 16 år 31. mars 1986.

Link to comment
Share on other sites

 

Kunne man dokumentere betalt jegeravgift/vilttrygdavgift for jaktåret 1985 eller tidligere så slapp man jegerprøve, og forutsatt at man var minst 16 år 31. mars 1986.

 

Og dette er ikke et "smutthull"? :shock::shock:

 

hvis ikke formoder jeg at du, som både har evne til både å skrive og lese, kan opplyse oss, som du formoder ikke kan lese, om hvordan denne muligheten til å slippe unna jegerprøven, skal defineres.

 

Jeg ser fram til en belærende beskrivelse av dette som almenheten vil beskrive som et smutthull.

Link to comment
Share on other sites

De som kunne jakte lovlig før jegerprøven ble innført kunne selvfølgelig fortsette med det; på samme måte som de som fikk sertifikat for bil, motorsykkel, beltemotrosykkel, buss med inntil 15 passasjerer og lastebil inntil 7,5tonn ved å kjøre en gammel, engelsk bil rundt parkeringsplassen en formiddag i 1953 slipper å kjøre opp på nytt hver gang reglene ble endret; eller at alle som hadde fagbrev før 1994 måtte ta nytt fagbrev når Reform-94 ble gjennomført

Nye lover og forskrifter fratar en ikke de som allerede har rettigheter disse, naturlig nok.

Link to comment
Share on other sites

Om kompisen til trådstarter ikkje har betalt jegeravgifta til staten nokon gang, så har han jakta ulovleg i alle år. Det er det som vert kalla for tjuvjakt!

Her må dere ikke blande begreper!

 

"Tjuvjakt" er når man "stjeler" grunneiers enerett til jakt, dvs. jakter uten tillatelse, vanligvis tillatelse i form av jaktkort. Siden den omtalte personen har jaktet i egen skog, har han ikke bedrevet tjuvjakt.

 

"Ulovlig jakt" er et mer omfattende begrep, det gjelder all jakt uten nødvendige avgifter, tillatelser, jakt uten korrekt våpen eller ammunisjon, felling av feil eller fredet vilt etc.

 

Da jeg startet på elgjakt på 1960-tallet, måtte vi ha betalt "vilttrygdavgift" for generell jakt, og en egen "geværavgift" for å gå på elgjakt. Det måtte jo også betales "fisketrygdavgift" for å fiske laks og ørret i sjø eller ferskvann. Og som grunneiere fikk vi strenge formaninger om at vi ikke måtte tillate noen å jakte eller fiske, ikke en gang gratis, uten å forvisse oss om at de hadde betalt de nødtrøftige avgiftene! Dersom man ikke er registrert i "Jegerregisteret", eller kan vise kvittering for betalt avgift, gjør man klokt i å melde seg på et jegerprøvekurs stille og rolig, uten å nevne hva man måtte ha bedrevet på si'!

 

Det er ikke noe "smutthull" at registrerte jegere ikke trengte å ta jegerprøven! Man (dvs. DN i samarbeid med NJFF) greide å stable et opplegg for nye jegere på beina - et krav om at alle etablerte jegere skulle avlegge prøve, ville ført til et fullstendig ukontrollert kaos!

Link to comment
Share on other sites

Men hvem sitter på slik dokumentasjon ...

Om han ikkje kan dokumentere at han har betalt jegeravgift ein eller annan gong så er det ingen annan som kan hjelpe han. Har han betalt så kan han forsøke å etterlyse jegeravgiftskortet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte den nevnte avgiften til Staten siste året før reglene ble endret. Og har ikke jaktet siden. Men seinest i fjor høst sjekket jeg at jeg står i jegerregisteret. Og det gjør jeg. Så den dokumentasjonen finnes. Med eller uten 22 mm rifle...

Link to comment
Share on other sites

Et kurs koster fort ett par tusen. Ikke sikkert det passer i budsjettet til en minstepensjonist, hvis formue er eiendom som han betale skatt av, men sannynligvis ikke har mye inntekt av.

 

Dessuten kan man stryke, og ny prøve betyr sikkert ny eksamensavgift etc. Tror ikke jakt blir bedre av at en eldre jeger må legge opp fordi han ikke klarer å lære seg forskjell på Boltit og Storspove.

 

Må innrømme at jeg virkelig håper Grevling1 får kr 1.600,- i bot for å ha blitt målt til 56km/t i 50-sona :lol: Så håper jeg Grevling2 står der for å forklare ham hvorfor det må være sånn med capslock på.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Veldig lite hjelp i å mimre over kor fint og fritt alt var i gamle dagar. Eller diskutere kor nødvendig eller unødvendig jegerprøven måtte vere.

 

Skal dette gjerast lovleg, må vedkommande ta jegerprøva. Enkelt og greit. Om han klarar å ordne det på anna måte so er sikkert ikkje det noko krise for samfunnet, men det bør i so fall ikkje diskuterast på åpent nett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et kurs koster fort ett par tusen. Ikke sikkert det passer i budsjettet til en minstepensjonist,

Tror ikke jakt blir bedre av at en eldre jeger må legge opp fordi han ikke klarer å lære seg forskjell på Boltit og Storspove.

Må innrømme at jeg virkelig håper Grevling1 får kr 1.600,- i bot for å ha blitt målt til 56km/t i 50-sona

Øivind

 

Tja å kjøre 6 km over fartsgrensen i 50 sone har jeg heller ikke sansen for, dog er det en forseelse som vil gi et forenklet forelegg...

 

Nå dreier tråden seg om en person som grovt bryter viltloven med forskrifter og dette er å regne som en forbrytelse (juridisk sett).

 

En normal reaksjon her er en relativt stor bot samt inndragning av våpen.

 

Når du viser til at man kanskje ikke har råd til å følge loven faller dette etter min mening på dine åpenbart dårlige og manglende holdninger til et regelverk jegere skal følge.

 

Men det er med interesse hvor mange jegere og skyttere her på forumet som faktisk bagateliserer egne og andre jegere/skytteres lovbrudd :D

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1.

La det ligge nå. Særlig når du tar feil.

 

Når du hevder noen tar feil Truls så får du også konkretisere hva du mener er feil :D

 

Og nei, jeg tar ikke feil i denne sak, men kom med en konkretisering du lille venn så skal jeg svare deg :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo konkretisert det. Jeg har jo fortalt hvordan det var mulig å bli registrert uten jegerprøve.

Så kommer du med en påstand om at det aldri har vært mulig, og attpåtil prøver du deg med et barnslig argumentasjonsknep som "lille venn". Det er da du begynner å drite deg ut.

 

Er det mulig å bli mer konkret enn dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo konkretisert det. Jeg har jo fortalt hvordan det var mulig å bli registrert uten jegerprøve.

. Det er da du begynner å drite deg ut.

 

Nei Truls du har ikke konkretisert noe som helst du kommer utelukkende med vås og udokumenterte utsagn.

 

Jeg viser til konkrete FAKTA, med konkret dokumentasjon fra lovdata:

 

dette kan du selv lese av §1 forskriften som kom i 1985: 1985-12-20 nr 2246: Forskrift om jegerprøve.

 

http://www.lovdata.no/dnf/md-19851220-2246.html

 

Fastsatt ved kgl.res. av 20. desember 1985 med hjemmel i lov 29. mai 1981 nr 38 om viltet § 39. Fremmet av Miljøverndepartementet. Endret 7 mars 1995 nr. 242.

 

§ 1. Alle førstegangsjegere skal ha bestått jegerprøve i samsvar med denne forskrift. Som førstegangsjeger regnes den som vil utøve jakt uten å kunne godtgjøre å ha betalt jegeravgift for en tidligere sesong. Personer som fyller 16 år etter 31. mars 1986 må i alle tilfelle avlegge jegerprøve.

 

 

Så Truls, du farer med vås og ikke begrunnede rykte, her er lovdata konkret og enkel å forholde seg til og ikke noe av det du hevder stemmer med de faktiske forhold rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord: Du påstår at jeg snakker usant?

 

Før du driter deg ut enda mer, foreslår jeg at du ringer Brønnøysund og spør dem om det jeg og flere har inne sier, kan stemme.

Og etter at du har hatt den samtalen, foreslår jeg at du legger inn enda et innlegg er, hvor du ber om unskyldning for at du omtaler andre folk for løgnere.

 

Inntil det skjer, anser jeg deg som bortkastet tid.

Link to comment
Share on other sites

Som førstegangsjeger regnes den som vil utøve jakt uten å kunne godtgjøre å ha betalt jegeravgift for en tidligere sesong. Personer som fyller 16 år etter 31. mars 1986 må i alle tilfelle avlegge jegerprøve.

 

 

 

Dette er jo overgangsregelen når jegerprøven ble innført. Mange som har blitt innført i Jegerregisteret på den måten. Morsomt at du understreker den delen av paragrafen som du hardnakket påstår at ikke finnes. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...