Jump to content

Jegerprøve - ved våpenbytte.


umyra

Recommended Posts

Med andre ord: Du påstår at jeg snakker usant?

 

.

 

JA! Du snakker usant og vås i denne sak.

 

Sannhetet følger av dette http://www.lovdata.no/dnf/md-19851220-2246.html

som også etter telefon til til Jegeregisteret stemmer med virkeligheten.

 

Det jeg egentlig ville skrive nå, kan jeg ikke skrive fordi jeg åpenbart har bedre oppdragelse en deg. Jeg kaller ikke folk løgnere i et offentlig forum, slik du tillater deg å gjøre. Dermed har jeg ikke mer å si. Annet enn å oppfordre deg til å ringe Jegerregisteret og stille korrekt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Som førstegangsjeger regnes den som vil utøve jakt uten å kunne godtgjøre å ha betalt jegeravgift for en tidligere sesong. Personer som fyller 16 år etter 31. mars 1986 må i alle tilfelle avlegge jegerprøve.

 

 

 

Dette er jo overgangsregelen når jegerprøven ble innført. Mange som har blitt innført i Jegerregisteret på den måten. Morsomt at du understreker den delen av paragrafen som du hardnakket påstår at ikke finnes. :roll:

 

Det er IKKE det som diskuteres!

 

Dette er en selvsagt ting som følger av forskriften!

 

Truls hevder at det finnes et smutthull som omgår forskriften og det er dette jeg hevder er løgn.

 

Har man betalt viltrygdavgift/jegeravgift før krav om jegerprøve og var gammel nok (16år) så følger det DIREKTE av forskriften at dette er slik det skal være. Udiskutabelt!

 

MEN igjen det Truls og jeg debaterer er det Truls kaller et smutthull ut over det som følger av forskriften

Link to comment
Share on other sites

Aha. Nå skjønner jeg hva som skjer i hodet ditt, Grevlingen1. La meg hjelpe deg med å rydde opp i det:

Du er nødt til å lese ordene i den konteksten de står i. Hvis du ikke gjør det, vil du havne i mye trøbbel.

Skjønner?

Link to comment
Share on other sites

Da har nok Truls og alle andre missforstått deg.

Om du kaller det smutthull eller noe annet er likgyldig.

:wink:

 

Leser du Truls innlegg(side 1) i denne tråden som jeg vil sitere deler av under så snakker han om et smutthull som IKKE er i forskriften og det er dette jeg hevder er løgn.

 

det altså slik at jeg som guttunge hadde jaktet med fattern før kravet ble innført. Jeg var såpass ung at det ikke var nødvendig å betale vilttrygd, som det het. Men fattern kjøpte jaktkort i mitt navn.

 

 

Så det som diskuteres med Truls er konkret det at han hevder over i sitatet, ikke fyllt 16 år ved innføringen av jegerprøve 1. april 1986 for deretter å bli innført i jegeregisteret uten prøve eller aldri betalt viltrygdavgift før kravet om jegerprøve kom.

 

Dette er ifølge forskriften ikke mulig og har ALDRI vært en mulighet.

 

Jeg er selv en jeger som stod ved lovlig alder stod innført i jegeregisteret uten prøve, men dette er IKKE det som diskuteres.

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord: Du påstår at jeg snakker usant?

 

.

 

JA! Du snakker usant og vås i denne sak.

 

Sannhetet følger av dette http://www.lovdata.no/dnf/md-19851220-2246.html

som også etter telefon til til Jegeregisteret stemmer med virkeligheten.

Bare en tanke: Det kan finnes andre sannheter enn det som står i lovdata også. Selv om det har gått prestisje i dette spørsmålet for din del.

Eller for å si det på en annen måte: Alt som er sant trenger ikke stå i lovdata. Alt som ikke står i lovdata trenger ikke være løgn.

 

Jeg vet ikke hva som gikk an eller ikke før i tiden, men reagerer på måten du snakker til voksne folk på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke denne tråden kan leve uten personangrep og påfølgende forsvaring, så vil den bli stengt for ytterlige kommentarer/synspunkter. Jeg vil minne om regelmentet rundt personsjikane og uthenging. Hvis noen føler seg skadeskutt i denne tråden, får dere ta videre diskusjon på PM og ikke i åpent forum. Denne modereringen skal anses som en sluttstrek for videre sure oppgulp, advarsler vil bli utdelt ved overtramp

Link to comment
Share on other sites

Ja her var der mange fariserere og yppersteprester som dømmer folk nord og ned. Håper de gjør alt helt 100% riktig selv til enhver tid. Håpet deres er vel at de klarer å spille en jeger eller to utover sidelinjen for å få jakt selv eller noe slik, ikke vet jeg.

 

Nok om det, jeg ser der er kun et par som reagerer på kaliberet i det ene våpenet, det vitner jo om lite kunnskap om elementære ting. Jeg skulle tro at en 22mm burde holde til alt vilt i kongeriket. Nå kjenner ikke jeg til noe 22mm kaliber men kjenner 20mm som skyter granater etter fly og andre store ting.

 

Litt om saken til slutt: Jeg er redd gubben må ta jegerprøve for å jakte lovlig i fremtiden, det vil være lite troverdig å komme 25år etterpå å påstå at man har jaktet før 1986. Ihvertfall uten dokumentasjon i form av et gammelt Jegeravgiftskort. De som betalte Jegeravgift dengang men som slurvet med personnummeret kom ikke inn i registeret. Jeg tror ikke han har problemer med å ta prøven med sin lange fartstid og han vil sikkert ha god nytte av det han lærer.

Link to comment
Share on other sites

Tja å kjøre 6 km over fartsgrensen i 50 sone har jeg heller ikke sansen for, dog er det en forseelse som vil gi et forenklet forelegg...

 

Nå dreier tråden seg om en person som grovt bryter viltloven med forskrifter og dette er å regne som en forbrytelse (juridisk sett).

 

En normal reaksjon her er en relativt stor bot samt inndragning av våpen.

 

Når du viser til at man kanskje ikke har råd til å følge loven faller dette etter min mening på dine åpenbart dårlige og manglende holdninger til et regelverk jegere skal følge.

 

Men det er med interesse hvor mange jegere og skyttere her på forumet som faktisk bagateliserer egne og andre jegere/skytteres lovbrudd :D

 

 

Jeg har i flere tråder der du har skrevet innlegg av denne art tatt meg selv i å undres hva du jobber med/som, er du politi, muligens politijurist? Du er utrolig aggresiv og hiver rundt deg med den ene lovdatalinken etter den andre og vil virke som at du, og kun du, har peiling på hva som er rett og galt.

Har du mot formodning ikke dette som virke er du kanskje en som har et inderlig ønske om å være nettopp dette og derfor opptrer som en lovrytter på nettforum.

 

Et lite forslag, jekk ned 50 hakk så du går på halv speed av hva du har gjort i de fleste innlegg jeg har sett fra deg og ikke kall andre forumister det ene og det andre fordi du mener du alene har den hele og fulle sannhet hva gjelder lover og regler, det er garantert flere andre her inne som har langt bedre greie på lover enn hva du har men som av åpenbare grunner, (for de fleste) ikke går ut for full basun som deg, men faktisk evner å holde en saklig tone og dermed kommer med oppklarende og forklarende svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...