Jump to content

Er vi klare for buejakt på storvilt i Norge?


STUBBERUD

Recommended Posts

Øyvind J: Når du sier det slik, regner jeg med at du er villig til å oppsøke informasjon? På hvilken måte er buer for dårlige? Er det at du ikke kan skyte på 200m hold? Eller at du ikke kan skyte 5 skudd på 3sekunder?, nei det er sant, halvautomater på jakt har magasinbegrensing...

 

En jaktbue har altså meget god repeterbar presisjon og mer enn tilstrekkelig gjennomtrengning. Hva mangler da?

I forhold til at jeg kan ta bestefars mauser som ikke har sett banens dagslys siden oppskytinga i fjor, blåse støvet av den, knirke meg gjennom de obligatoriske 30 skudda før oppskytingens time .. Innen jeg har klart å sette 5 skudd innen 30cm på 100m har jeg kanskje klart å pådra meg noen "øvingsskudd" til? -og så er den bolde jeger klar for elgskogen..

 

Dette er ikke ment som et spark til riflejegere, det er mitt foretrukne verktøy også, men overstående er faktisk både lovlig og ikke helt uvanlig.

 

Da blir det i min lille verden feil å hevde at jaktbuer er for lite effektive, all den tid vi ikke har større krav til riflejeger enn det. Om du tar deg bryet med å sjekke buejegerforbundet og deres forslag, tror jeg du vil oppdage at de har et godt fundert grunnlag for forslaget sitt, og at useriøs buejakt vil dø av kjedsomhet..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

stuegris, med det nicket forstår jeg at buejakt er utelukket for deg. Det høres ut som en helt riktig avgjørelse. Men hvorfor ikke støtte gode jegerkolleger som er villige til å bruke såpass mye tid og innsats at de blir gode nok?

Buejakt er såpass krevende at det vil bli et relativt lite antall av fyrte jaktpiler i året. Det vil trolig ikke føre til merkbar økning i uttak av vilt. Effekt og presisjon er dokumentert til det kjedsommelige. Ansvarlig buejakt er forsvarlig.

 

Hva er egentlig problemet? Helt saklig sett?

Link to comment
Share on other sites

Problemet Trombone, er at du snakker som om du har det store flertallet med deg, men slik er det ikke. Det er ikke sikkert du har flertallet med deg blandt jegerstanden heller. Husk den sidrompa elgjegeren som aldri har satt sin fot i en PC har like mye uttalerett og stemmerett som du. Man får i denne tråden inntrykk av at det kun er noen få gretne gamle gubber som ikke vil åpne for buejakt i Norge. Faktum er at dette var oppe til en lang og grundig behandling for kun kort tid siden. Som kjent ble det nei den gang, mye pga høringsuttalelsene som kom inn. Det at skogeierforbundet, som den eneste organisasjon som kunne tjene på dette økonomisk, leverte en negativ innstilling tror jeg ble lagt merke til. Muligens blir utfallet annerledes siden de nå har snudd.

 

Jeg tviler ikke på buens effektivitet, og er ikke så redd for skadeskytinger. Men jeg mener man krysser en grense fra tradisjonell forvaltning til lek med dyr. Signaleffekten av å gå fra en høstningsbasert forvaltning til kommersialisert lek med dyr tror jeg er uheldig. Kanskje ikke buejakt er det verste, men den dagen pistolskyttere vil gå på jakt med glocken sin, stopper det opp for min del ihvertfall.

 

Skal vi begynne å gjerde inne områder i Norge, og rigge til "treestands" foran den eneste rundballen eller vannbøtta i innhegningen også? Det gir penger i kassa...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke på buens effektivitet, og er ikke så redd for skadeskytinger. Men jeg mener man krysser en grense fra tradisjonell forvaltning til lek med dyr.

Så du mener seriøst at alle jegre jakter for å gjøre en nødvendig jobb, at man altså IKKE jakter fordi det er gøy? Har oppfattet at det er dette som er det politisk korrekte å si men jeg innrømmer glatt at jeg aldri hadde jaktet om det ikke var gøy! Forvaltningsmessig så skyter jeg litt mink og måker men dette er også fordi at det er gøy å jakte. Tror egentlig de aller færreste, om noen i det hele tatt, jakter bare fordi det må gjøres! Isåfall kan de bare gi jakten til meg så kan jeg overta.. :wink:

 

Men tradisjonell forvaltning sier du. Med bue kan man ta ut problemdyr helt oppe i bebyggelse lydløst og med mindre risiko. En pil flyr ikke like langt som en kule om man bommer og får en rikosjett feks. Bue er mye brukt i storbyer til å ta ut dyr i parkene, dette gjøres i usa og finland som jeg vet om. Helt sikkert i en haug andre land også. Jeg vil påstå at man ikke går fra tradisjonell forvaltning til lek men heller fra gammeldags til moderne!

 

Det ble også nevnt at det antagelig ikke vil bli tatt ut mer dyr om buejakt blir lovlig. Jeg vil tro det vil bli tatt ut en del mindre dyr faktisk, for mange av de som går på buejakt i utlandet nå jakter med kruttvåpen i norge. Men om jakt med bue blir lov her så blir det nok mindre tid med rifla/hagla vil jeg tro og man feller vesentlig færre dyr med bue.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi begynne å gjerde inne områder i Norge, og rigge til "treestands" foran den eneste rundballen eller vannbøtta i innhegningen også? Det gir penger i kassa... :shock::?:lol::lol:

 

Og igjen kommer hatet og uvitenskapen din overfor afrika og buejakt opp i lyset! sier bare get a real life !hvis du har så lite å tilføre denne diskusjonen som dette !!du kommer med inlegg som likner mer på anti jakt enn pro jakt og at du omtaler alle fra kammeret som driver med afrika og bue jakt på denne måten vitner om din manglende respekt overfor dine kammervenner som driver med dette!hvis du tror at all buejakt foregår fra blind eller treestand ja så tar du meget feil for det er masse av folk som driver stalking på vilt med bue ! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke på buens effektivitet, og er ikke så redd for skadeskytinger. Men jeg mener man krysser en grense fra tradisjonell forvaltning til lek med dyr. Signaleffekten av å gå fra en høstningsbasert forvaltning til kommersialisert lek med dyr tror jeg er uheldig. Kanskje ikke buejakt er det verste, men den dagen pistolskyttere vil gå på jakt med glocken sin, stopper det opp for min del ihvertfall.

Skal vi begynne å gjerde inne områder i Norge, og rigge til "treestands" foran den eneste rundballen eller vannbøtta i innhegningen også? Det gir penger i kassa...

(Fisxa sitatet, så det blir klart hvem du diskuterer med. Jegermeistern.)

 

Svar fra meg på dette:

Sette deg litt inn i ting før du rauter ut en masse søppel.

Her er det ingen som skal leke med noe som helst. Dette er en lite prosent jegere som ønsjer noe større utfordringer enn å skyte bukken i potetåkeren med rifle på 200 meter. Dette er jegere som trener mye med sitt våpen, kamuflerer seg riktig, leser terreng og vind, leser dyrets oppførsel (da vi kommer svært nær) og som ALDRI skyter feil kjønn (som en del riflejegere faktisk gjør grunnet stress og lange hold).

Dette er den lille prosenten med jegere som er villig til å strekke seg helt på grensen av hva som er praktisk mulig innen jakt på hjortevilt.

 

Jakt rådyr kun med hagle og maks skyteavstand på 20 meter i en sesong så får du en forsmak på hva som venter.

 

Når det gjelde håndvåpenjakt er du enda lengre ute på sjøen. Det er ingen som vil gå på jakt med Glocken sin i Norge. Calibros skyter samlinger på 200 meter med en pistol i 260 som de fleste rifleskyttere vil misunne ham. Håndvåpen for håndvåpenjakt er ikke synonymt med Glock eller noe annet std automatvåpen. Dette er håndvåpen for formålet. Hvem jakter med en original M98 uten at den er moddet

 

Jeg blir så møkka lei argumenter i en diskusjon som er basert på uviten, eller "jeg har hørt om en som har hørt om en som kjenner en"

DELTA i de diskusjoenr der du kan bidra med noe, og LES i de diskusjoner der du ikke kan noe.

Link to comment
Share on other sites

Tikka 3t: jeg tror ikke jeg har noe flertall med meg. Jeg skyter heller ikke selv bue. Derimot er jeg både jeger, pistolskytter og innehaver av to glock, men det er virkelig det siste våpen jeg ville jakte på noe som helst levende med. At andre ønsker å jakte med adskillig mer egnede håndvåpen er en helt annen sak. Men denne debatten handler om bue, det er buejegerforbundet som har spyttet i nevene og gjort en god langvarig innsats.

 

Mitt poeng er at selv om jeg selv ikke kommer til å jakte med hverken bue eller håndvåpen, så er jeg villig til å støtte en regelendring så lenge det er begrunnet i et seriøst arbeid, og det stilles fornuftige krav til utøverene.

Vi jegere er en minoritet i samfunnet. Det er vi våpeneiere også. Og absolutt de som er bueskyttere. Hva så? Hva kan vi på noen måte tjene på å motarbeide hverandre ut fra en ryggmargsrefleks? Jo, Ingenting. Tape derimot.. Gi det litt tid så kan vi tape nesten alt!

 

Jeg tror og håper at tiden har kommet for buejakt også i Norge. Når jeg kobler ut sympatier og antipatier, og kun vurderer ut fra min jegerkunnskap, så kan jeg ikke få øye på noen god grunn til at moderne jaktbuer med skikkelig opplæring skal være ulovlig til jakt. Men det er meg. Jeg har ikke monopol på Sannheten. Jeg hører gjerne motargumenter. Når de går på føleri, eller "tenk hva andre tror om oss" får jeg ikke til å ta det alvorlig. Beklager. Denne debatten har vært full av redsel for kåbboier, selv om bue er et indianervåpen :lol: , og tanker om at ved en regelendring vil skogen fylles av uintresserte duster som skadeskyter nærmest av prinsipp. Det står ikke til troende.

Link to comment
Share on other sites

Peders: Ja, jeg skjønner det er irriterende at noen har et annet syn enn deg. Men spørsmålet fra Stubberud var om vi er klare for buejakt i Norge. Om spørsmålet var forbeholdt tilhengerene, burde det ha stått i åpningsinnlegget...

 

Ellers skjønner jeg at enkelte liker å opphøye bueskyttere til noe nærmest guddommelig. De kan snike seg innpå kronhjorter og knipse dem på pungen uten å bli oppdaget. Langholdsskyttere som ønsker å skyte dyr på 1000 meter i Norge prøver å oppnå samme gudestatus.

Det er ikke måte på hvor mye bedre langholdsskytterene er til å skyte, enn feks norgeseliten i DFS.

Jeg er ikke overbevist om at dette er tilfellet i alle sammenhenger, selv om det sikkert er mange dyktige folk i alle leire.

 

Det er stadig press fra små interessegrupper om å få starte opp med aktivitetene sine i Norge. Noen vil skyte reinsdyr på 1000 meter, noen vil jakte med pistol ( det er sannsynligvis også noen som har våte drømmer om å jakte med glock, husk alle skal med, er du ikke med oss, er du mot oss 8) )

Buejakt fører seg inn i denne rekken, og er vel den aktiviteten jeg personlig har minst problemer med blandt de jeg nevnte.

 

PS: "motarbeidelsen" min begrenser seg til å skrive noen linjer på et smalt nettforum, så jeg tror ikke jeg har den helt store påvirkningen. Jeg er bare ikke helt med på denne "enten er du mot oss eller med oss" tankegangen.

 

Ellers har Glenn G mange gode poeng, som jeg egentlig må si meg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Burde jo tillate helmantel til elgjakt også da, for riktig plassert dreper den også momentant :wink:

Dette er faktisk ikke annet enn en idiotsammenligning som overhodet ikke har noe med hvorvidt en bue er egnet til jakt eller ikke.

 

En jaktbue i dag er faktisk noe helt annet enn de bjørkekvistene med hyssing man lagde selv som gutt for 20 år siden.

Akkurat som luftgevær, moderne pcp-våpen er omtrent like kraftige som salongrifler - igjen, noe helt annet enn den gamoen man kjøpte på den lokale sporten og plinket bokser på hytta med.

 

At enkelte har fulgt så dårlig med i timen at de ikke innser at dette ikke er leketøy men derimot kraftige jaktvåpen er av og til overraskende.

Buejegere er hverken supersmygere eller supermennesker, men jegere med veldig godt egnede våpen.

 

Enkelte burde trekke hodet ut fra skinkene og faktisk se på informasjon og dokumentasjon som er tilgjengelig istedet for å riste på hodet over at andre har interesser som går på tvers av sine egne.

 

Støkkjegere liker ikke jegere med hund.

Pistolskyttere ler av DFS med sine klovnedresser.

Hagleskyttere liker ikke pistolskyttere.

Etc etc etc..................................

Link to comment
Share on other sites

Under rette forhold har jeg ingen tvil om at en bue vil være et effektivt jaktvåpen. Mitt problem med buejakt går på dette som også er nevnt tidligere; at vi ikke har en tradisjon for buejakt i Norge. Den manglende tradisjonen utgjør to problem:

 

:arrow: En må bygge en ny rutine/tradisjon for forsvarlig jaktutførelse. Nye kan importeres fra utlandet, men må tilpasses norske forhold over tid. Før en praksis er etablert er jeg stygt redd for at for mange vil prøve for mye rart, og buejakt få et negativt stempel.

:arrow: For ikkejegere er det vanskelig nok å sette seg inn i dagens jakt som har lang tradisjon. Buejakt vil være enda mer "førnøyelsesjakt" for menigmann. (Disse lekmennene vet ikke hvor mye jakt omfatter og ser på all jakt som ut i skogen og plaffe et dyr.)

 

Kombinasjonen av disse to argumentene tror jeg gir mer motstand for jakt generelt, da buejakt mest sansynlig oppfattes som mer uforsvarlig av hvermannsen en kruttvåpen jakt, mens det at det jaktes med bue vil brukes som argument mot hele jegerstanden.

Link to comment
Share on other sites

Den der holder ikke rett å slett.. Meningmannen som du sikter til er nok lettere å overbevise om buejakt enn jegre som er imot det. Rett og slett fordi "vanlige" folk ikke har så bestemte meninger om saken i utgangspunktet! Har snakket med veldig mange både jegre og andre om buejakt og de fleste er negative men lar seg lett overbevise når de får høre litt mer om hva det går i. Noen positive innlegg i avisene er sikkert alt som skal til der. Tror kanskje mye av skepsisen blant jegre og skyttere bunner i at man faktisk kan jakte uten skytevåpen og det kan oppfattes som en trussel mot erverv og bruk av slike. Misunnelse er nok ikke helt ute heller er jeg redd.

 

Når det gjelder "fornøyelsesjakt" (hvilke andre typer finnes det egentlig??) så vil jeg lime inn dette som er hentet fra forbundet, det er jo tydeligvis ikke alle som gidder å gå inn å lese selv før de protesterer :roll:

"PÅSTAND: God jaktetikk og respekt for viltet taler mot buejakt.

 

SVAR: Buejegeren viser respekt for viltet gjennom å jakte på naturens egne vilkår, uten å utnytte menneskets tekniske overlegenhet. Viltet har gode sjanser til å unnslippe, jegeren befinner seg dessuten godt innenfor viltes normale syn- og hørslesavstander, og er dermed svært eksponert for å bli avslørt. Buejegeren viser dessuten respekt for viltet ved å bruke et 100% dødelig våpen, som dessuten minimerer risikoen for lidelser ved et eventuelt skadeskudd. Tenker man etikk så taler det for buejakt og ikke mot!"

 

Og en til dere som vil ha buejegre til å jakte med kruttvåpen istedet for disse "tåpelige" buene:

 

"PÅSTAND: Hvis man er så opptatt av å komme nær viltet før man feller det så går dette helt fint både med hagle og rifle.

 

SVAR: Helt riktig, men det har ingenting med buejakt å gjøre. Essensen med buejakt er ikke bare å komme nær viltet, men våpenets egenart gjør det til et absolutt krav man må mestre og derav må man lære en rekke teknikker for å lure viltet sanser. En god buejeger kommer svært ofte nær vilt, selv om det som regel ikke blir felling er han desto rikere på opplevelser. Man kan dra en parallell til sportsfiske: Hvorfor bruke fiskestang når man får mer fisk med garn? Buejakt er å jakte i absolutt stillhet uten å forstyrre roen i skogen."

Link to comment
Share on other sites

Så bra att Glenn_G har så god kontakt med alle menigmenn at vi andre ikke trenger å bekymre odd for hva de tenker :roll:

Og for ordens skyld: jeg er ikke mot buejakt, men konsekvensene jeg mistenker at den gir for all jakt. OG: hvis du leser hva jeg skriver står det:

Buejakt vil være enda mer "førnøyelsesjakt" for menigmann.

Som tilsier at menigmann (og jeg) ser på all jakt som førnøyelsesjakt.

 

Dessuten lages ikke tradisjoner og etablerte praksiser på papir...

Link to comment
Share on other sites

Så bra att Glenn_G har så god kontakt med alle menigmenn at vi andre ikke trenger å bekymre oss for hva de tenker :roll:

Og for ordens skyld: jeg er ikke mot buejakt, men konsekvensene jeg mistenker at den gir for all jakt. OG: hvis du leser hva jeg skriver står det:

Buejakt vil være enda mer "førnøyelsesjakt" for menigmann.

Som tilsier at menigmann (og jeg) ser på all jakt som førnøyelsesjakt.

 

Dessuten lages ikke tradisjoner og etablerte praksiser på papir...

 

Edit: Tyrkkleif

Link to comment
Share on other sites

Og om du leser hva jeg skriver, så står det:

"Meningmannen som du sikter til er nok lettere å overbevise om buejakt enn jegre som er imot det."

Kan ikke se at det er en påstand om at jeg kjenner tankene til alle i landet akkurat, det var iallefall ikke sånn ment :roll:

 

Angående fornøyelsesjakt og det jeg la inn der så var ikke det myntet på deg, det var ment som argument mot de som synes at jakt med bue er fornøyelsesjakt eller uetisk på et vis. Formulerer meg nok litt dårlig, er litt lei av disse evinnelige diskusjonene her inne. Men det er ikke lett å la være å engasjere seg når man faktisk har sterke meninger. Dette vet du sikkert du også alt om selv,Eirik :wink:

 

Ps. jakter ikke med bue selv og kommer neppe til å gjøre det i framtiden heller medmindre helsa kommer seg men NBJF har jo en fornuftig sak så jeg vil gjerne støtte dem. Både som medlem, her inne og ellers når jeg kommer i snakk med folk.

Link to comment
Share on other sites

Ingen! skal få lov og jakte på mitt jakt terreng med pil og bue, og jeg er sikkert som dere skjønner i mot dette. De som bruker dette for dra dit det er lov og la Norge slippe dette.

Jeg trur også dette kan føre til mye mere tjuv jakt da det vil bli lettere og få tilgang til slike våpen og mange grunn eiere er i mot dette og den "yngre garde" tar større sjanser på tjuv jakt enn eldre.

Hvorfor forandre på en jaktlov som fungerer bra?

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur også dette kan føre til mye mere tjuv jakt da det vil bli lettere og få tilgang til slike våpen og mange grunn eiere er i mot dette og den "yngre garde" tar større sjanser på tjuv jakt enn eldre.

Hahaha :mrgreen: Takk for den første posten i denne tråden som faktisk fikk meg til å le :mrgreen:

Buer er allerede i fritt salg her, er ikke mulig å få enda lettere tilgang til de. Og mener du at tjuvjakt med bue først skulle bli et problem hvis man kan jakte lovlig med de :?: Kontra i dag altså?

Igjen, tusen takk, smiler enda :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tjuvjakt er tjuvjakt spiller vel ingen rolle om det er lov å jakte med pil og bue eller ikke.

Er ikke akkurat vanskelig å skaffe seg egnet pil og bue selv om det ikke er lov å jakte med det.

Snakker meg om GGG.

Nå kan det være snakk om tannløs banjospillende gnom i selebukser.

Link to comment
Share on other sites

PÅSTAND: Buen er det perfekte våpen til tyvjakt.

SVAR: Ingen gidder å legge ned den krevende jobben en slik tjuvjakt ville bli. Først må man skaffe en bue som koster det samme som en rifle, så må man søke eksperthjelp for å trimme buen og velge riktige piler. Så må man trene i måneder for å lære seg å beherske våpenet og denne treningen må vedlikeholdes gjennom hele året. Så må man regne med å bruke mellom 10 og 20 ganger mer tid på å nedlegge et vilt med buen enn man måtte gjøre med kruttvåpen. Man må også regne med å snike seg inn på en tiendedel av den avstanden man trenger for å avfyre et sikkert rifleskudd. Man kan heller ikke skyte i mørket eller skyte innenfra en bil. Man må dessuten regne med å bli tatt ettersom pilen som brukes nokså enkelt lar seg spore.

 

kopiert fra norgesbuejeger forbund.

Link to comment
Share on other sites

Ironimodus på: Nei, detta har je ittno tru på. Ska dom liksom løpe rundt i skauen som Hiawata nå da. Kan itte en stakkars elj jeger få sitte på stubbn sin i fre. Je har brukt 50 år på få gammalmævsern til å gå midt i med sjutoogsekst lang, og kan da vell itte ha folk løpanes rundt her med pil og bue :shock: Ille nok med småviltsjegera, dom har jo bikkjene løpene over alt, og gauler gjør dom. Både bikkjene og eierene. På høgfjellet flyr dom rundt om med pistrete fuglebikkjer, og brenne laus med hagler med magasin og veltebøyle. Lyddempere harrom nå au på kanonen sine. Skal en liksom itte høre at det smell nå. Nei, den beste jakta i verda er den je bedriver, og itte pokker om det skal komme folk fra byn og fortelja meg åssn en skal jakte. Ironimodus av.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra spøk til revolver. Jeg ønsker buejegere vellkommen. Synes det virker spennede, og kunne godt tenkt meg å prøve selv. Fikk prøve en jaktbue på elverum for noen år siden, og ble mektig imponert over hvor presise de buene var.

Link to comment
Share on other sites

Er litt trist å se hvor lett noen dømmer en hel gruppe ved å enkelt kalle alle for tjuvjegere og kjeltringpakk som ikke under noen som helst omstendighet har viltet i tankene når dem er på jakt...! Hva med å gi buejegerne en sjangs?? Tror dere virkelig siden vi sitter på toppen av denne steinrøysa av et land at vi vet bedre en alle andre?? Om det virkelig er så mye faenskap med buejegere så ville det vært forbudt i alle land nå!!

Men hey, siden vi snakker om skadeskyting.... Hva med alle disse "flinke" jegere som hiver børsa til skuldra og brenner av et skudd fordi dem "så noe i buskene" ???? Siden vi fremdeles har slike i skogen så burde vel ikke vi få jakte lenger med tordenstokken våres heller???

 

Det jeg vil frem til, og som jeg savner så utrolig mye i et land som har så mange skyttere i alle forskjellige grener er SAMHOLD !!!

Tenk så mye vi kan få til for sport og hobby om det smeller eller ikke...!

Link to comment
Share on other sites

Innlegget til lynet høres ut som førsteklasses banjo musikk.

 

Synger: Ingen med Pil og Bue skal i skogen dyrene true, tralalala!

Kom igjen banjo-kari! syng med!

 

Jeg mener ikke at alle bueskyttere plutselig blir tjuvjegere, Jeg mener at Pil og Bue er lettere og få tak i enn gevær så enkelte kan få noen dumme ideer og bare sette igang uten noe som helst av trening/jegerprøven. For hvem som helst kan kjøpe Pil og Bue. Eller skal det være bæretilatelse på Pil og bue i fremtiden? Det hadde vært noe.

 

Hvis det noen gang skulle bli lov her i Norge håper jeg det i såfall kunn blir på småvilt.

 

Jeg gleder meg i allefall til og se dere med Pil og Bue på skytterbanen ved siden av meg på Storvilt prøven. Setter de en samling på 5 skudd inne i det svarte på blinken på 100m skal jeg forandre mine meninger. For da blir jeg imponert.

Link to comment
Share on other sites

Fatt granat, opplev skriking, nei, jeg mener opphev sikring!..

 

På tide å ta denne debatten et bittelite hakk ned kanskje?

Det er fullt tillatt å være imot buejakt. Pr idag er det det som er god latin, da buejakt ikke er lov i norge.

Innimellom ser vi i media at bue brukes til tjuvjakt. I hvert eneste tilfelle seg har lest om hittil er det benyttet en uinspirert bue uten sikter (troligvis ut fra skuddplassering og type pil som sitter i dyret) og billige piler med vanlig banespiss.

Dette er ikke bare ulovlig, det er totalt uegnet til jakt.

Akkurat som dempet salongrifle på tjuvjakt på rådyr eller elg.. Noe stort vanligere skytevåpen i norge enn salong skal vi vel lete etter tror jeg. Tyder dette på svært mye tjuvjakt? Jeg tror ikke det, men kan selvfølgelig ha feil.

For noen (endel?) år tilbake leste jeg om en tjuvjaktliga på en av de innerste øyene i oslofjorden som hadde holdt på i årevis med dempede salongrifler på elg. Dyreplageri i stor stil, med klart økonomisk motiv. De ble tatt og straffet, gudskjelov uten at det fikk konsekvenser for muligheten til å eie våpen hverken med eller uten demper.

Myndighetene har straffet handlingen tjuvjakt, og ikke grepet til "allmenpreventive hensyn" som vi gjerne hører når noe skal forbys. I fjor høst var det en avisoppslag om tjuvjakt med dempede grovkalibrede våpen med riflelys. Heller ikke her har det foreløpig kommet signaler fra myndighetene at jaktloven, våpenloven eller jakttilgangen må begrenses.

 

Så hvorfor en teknisk vanskelig men forsvarlig jaktform skal føre til mer faunakriminalitet klarer jeg ikke å forstå.

Eller hvorfor det skal føre til at myndighetene innskrenker jaktmulighetene.

 

Når det gjelder manglende tradisjon for buejakt kan det rett og slett være en fordel. Det betyr at buejegerforbundet får god anledning til å inngravere god jaktskikk med bue i intresentene før de kommer til i skogen. Det er mange elementer i tradisjonell jakt som ikke er regnet som god folkeskikk i dag, men som allikevel praktiseres av noen få. Den beste måten å få slikt vekk på, er vel opplæring i et miljø, uten påvirkning fra "slik har vi alltid gjort" holdninger.

 

Til Lynvingen: Ingen buejeger vil skyte på 100m på dyr. Like lite som du vil avfyre ditt favorittvåpen mot elg foran hus , tvers over vei på 500m hold.. Skyteprøven for bue må tilpasses buens begrensninger, og reflektere en fornuftig skuddavstand.

Link to comment
Share on other sites

For hvem som helst kan kjøpe Pil og Bue

Hvem som helst kan lage pil og bue, på en ettermiddag, om fit&finish ikke er prioritert - og har kunnet det i 20 000år omtrent.

Det tjuvjaktkortet er bare så endeløst tåpelig :roll: risikere å legge igjen så og si signerte piler i skogen, nei takk.

Det fins helt sikkert folk som jakter med ordentlig bue og pil-utstyr, og med suksess, i Norge i dag. Siden det de gjør, allikevel er ulovlig, så tør jeg å tro at de vil bli MER lovlydige om det blir lov. Da kanskje de begynner å bry seg om:

- jakttider

- eiendomsgrenser

- kvoter

Eller kanskje ikke, uansett så skjønner jeg ikke hvorfor noen skulle velge å BEGYNNE å tjuvjakte med pil og bue den dagen en faktisk SLIPPER å tjuvjakte?

 

Men det er fullt mulig å treffe med fem piler på 100m innenfor sirkelen

Her er de store "gutta" @ 70m, http://www.youtube.com/watch?v=JpywGv9Qg6M&feature=related

Simle-prøven har selv jeg klart flere ggr fra 50m, uten sikter (innendørs rett nok), og jeg er ingen ekspert - at en masse folk som kanskje har holdt i en lekebutikk-bue uttaler seg om presisjon og drepeevne gidder jeg bare ikke å diskutere mot.

Det er alltid lov å være uenig, men skal vi beholde jakt i Norge, så tror jeg vi er tjent med å beholde prinsippet om at de som ikke har peiling, men kun synser på følelsesmessig grunnlag, tillegges minst mulig vekt. Enkelt sagt:

 

De som ikke vet hva de snakker om har ikke stemmerett. De som har kunnskap om temaet har lov å være så uenige de vil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser den. En annen ting er prosjektilet.. Ett skudd har da mye større dødlighet enn ei pil når den treffer?

 

I dag er jeg veldig tverr og egen men hvis De med Pil og Bue får lov da til elg og eks må ta skyterprøve på si 30meter, Vil da også jegere med Rifle få lov til og ta samme prøven? For som dere sier: Ingen buejeger vil skyte på 100m på dyr. Kan da en "rifleskyter" få samme valget som heller ikke vil skyte dyr på så langt hold? For dere sier jo et enkelte skyter samlinger på 100meter med bue også?

 

Og ja jeg er litt barnslig her, jeg vet det! Men noen må være litt kverulanter også. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lese på forbundets sider selv? Men for all del, jeg kan lime inn det viktigste i akkurat denne sammenhengen:

 

PÅSTAND: Det er dyremishandling å jakte med pil og bue.

 

SVAR: En pil som passerer gjennom brystet på et dyr avstedkommer et umiddelbart blodtrykksfall eller en rask utblødning. Dyret mister bevisstheten etter få sekunder og faller om. Statistikk viser at en tredjedel av bueskutt vilt løper mindre enn 25 meter etter at de er påskutt. En jaktpil gir ingen eller liten smertereaksjon hos det på skutte dyret. Det er vanlig at met beitende dyr bare ser opp et lite øyeblikk eter at det er truffet av en jaktpil, for så å falle om død noen sekunder senere. Situasjonen kan sammenlignes med når vi selv ikke merker at vi har skåret oss på noen skarpt før vi ser at blodet renner!

PÅSTAND: Risikoen for skadeskyting er større med bue enn med rifle

 

SVAR: Snarere tvert om. Dansk statistikk viser at skadeskytingsprosenten for buejakt er 5% for storvilt og 2% for småvilt. Ingen annen jaktform kan vise til tilsvarende lav skadeskytingsprosent. Ved dødelig skadeskyting med bue dør viltet like raskt eller raskere enn når det skadeskytes med rifle. Ved treff som ikke er dødelig vil et treff med jaktpil leges raskere og mer fullstendig, enn når det brukes en ekspanderende kule, ettersom pilspissen gir rene snittflater uten beinsplinter eller vevskader.

[/b

 

Link til forbundet:

http://www.nbjf.net/index.php

 

Link til påstander og fakta:

http://www.nbjf.net/index.php?id=paastand

 

Hadde vært kjekt om folk gadd å sjekke litt før de var så bastante.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ett skudd har da mye større dødlighet enn ei pil når den treffer?

Nei.

 

Det blir helt feil å sammenligne skyteprøve med rifle og bue selv om begge er like dødelige. Det er allmen kjent at hagle er god medisin på rådyr så lenge det skytes på forsvarlig haglehold. Enig?

Mener du da at haglejegere også burde stå ved siden av deg og ta oppskyting på 100m?

 

Evner du å skille snørr & barter eller kverulerer du bare i mangel på noe bedre å ta deg til?

Link to comment
Share on other sites

Ett skudd har da mye større dødlighet enn ei pil når den treffer

Etter å ha sett høla fra begge typer prosjektiler, så kan jeg IKKE begripe at kuler skal være noe mer dødelige. Hølet er iallefall mye større, og rene kutt blør mer. Så kommer mangel på fmhunters "schoc"-effekt i fratrekk da.

Mitt inntrykk er at særlig inngangshølet er mye større og blør mye mer etter piler. Inn ut er jo like med piler, mens med kuler kan jo utgangshølet være så ymse.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ett skudd har da mye større dødlighet enn ei pil når den treffer?

Nei.

 

Det blir helt feil å sammenligne skyteprøve med rifle og bue selv om begge er like dødelige. Det er allmen kjent at hagle er god medisin på rådyr så lenge det skytes på forsvarlig haglehold. Enig?

Mener du da at haglejegere også burde stå ved siden av deg og ta oppskyting på 100m?

 

Evner du å skille snørr & barter eller kverulerer du bare i mangel på noe bedre å ta deg til?

 

Som jeg sa i stad er jeg litt tverr og kverulerer litt her.

Så ikke ta det ille opp folkens.

Hvis det blir tillat med Pil og Bue i Norge ønsker jeg dere bueskyttere all lykke.

Men jeg stiller ikke opp på samme elg-lag med en Bueskytter desverre.

Småvilt jakt er en annen ting.

Som Topic spør om: Ikke klar for Storvilt.

Mitt siste ord i saken. Ha en fin kveld Jegere:)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å skrive her, men har fulgt med i tråden. Jeg er svakt imot buejakt, og skal begrunne hvorfor.

 

Det ble referert til bueforbundet sine sider, og alt man måtte igjennom for å jakte med pil og bue. Hvem skal foretra kontroll av alt dette (f.eks bue, innstillinger og ferdighetsprøve) før man får jakte? Dette må jo gjøres i forkant av hver jaktsesong ( i likhet med storviltprøven ).

 

Buejegerne liker å framtre (virker det på meg som) som ufeilbare jegere som aldri gjør en feil. Det virker utenkelig at en buejeger er uheldig, eller at man rett og slett gjør ett dårlig skudd. De kommer så nære viltet at de aldri tar feil av hverken kjønn eller alder, og de er på alle måter ærlige og ufeilbarlige.

Vel, jeg tror ikke virkeligheten blir slik. Om buejakt blir lov, så tror jeg andelen av utøvere vil øke såpass at dagens buejegere (eller de som kjemper for buejakt i Norge) ikke lenger har oversikt over alle utøverne. Jeg tror at det kommer til å bli råtne egg blandt buejegere også, akkurat som det er med rifle. Jeg tror det vil bli slurvet med både trening og innstillinger, og uforberedte jegere vil gå til skogs. Jeg tror avstandsbedømmelse vil bli gjort feil, og jeg tror at bedømmelse av vind vil bli gjort feil. På den avstand vi snakker om her, opp til 30 meter, så vil slike feil gi betydelig større skade med bue enn med rifle. Skal man se på det samme med rifle, vil avstanden være betydelig lengre. Men all den tid det ikke er krav for rifle-jegere om å skyte på minimumm 100 meter, man har lov å vente til viltet er på 30 meter, så må vi forholde oss til samme avstand. Og da er skadepotensialet til bue høyere enn for rifle.

Ifølge dette resonnement utsetter man viltet for større potensiell fare ved å jakte med bue enn med rifle på 30 meter. Videre resonnement for min del, er at vi utstetter viltet for større potensiell fare enn nødvendig, for vår egen fornøyelses skyld. Og det mener jeg er feil.

Samtidig så vil de utøvere som er "råtne egg" klare å gjøre større skade med bue enn med rifle, da det er mindre slingrinsmonn på bedømmelser.

 

Når det gjelder tjuvjakt, så er jo bue effektivt. Og ja, det finnes i handel idag. Men en person med bue som blir sett på en skogsbilvei eller ved en jordekant idag, han er definitivt ute i forbudt ærend. Dersom buejakt blir lov, så kan det godt hende han har lov til å sitte der med buen sin. Man kan altså ikke automatisk si at han tjuvjakter. Det er en stor forskjell.

Jeg tror ikke tjuvjakt med bue blir noe stort problem. Men ja, jeg tror at enkelte kan komme til å kjøpe seg en bue på XXL, og skyte rådyr som beiter på epler i hagen til naboen mens vedkommende sover. Uten å gå via prøver eller innstillinger som er fastlagt. For er man først villig til å gjøre seg til kjeltring ved å tjuvjakte, så tror ikke jeg de personene gidder å trene i en klubb, sørge for innstillinger og ta noen prøve. Dette gjelder selvsagt også rifle, men forskjellen er at bue er betydelig mer lydløs.

 

Men det punkt jeg er mest skeptisk til, er oppfølgings skudd. Som jeg påpekte ovenfor, så tror jeg altså ikke at buejegere aldri kommer til å skadeskyte. Jeg tror skadeskyting med bue vil bli en realitet. Og jeg har vanskelig for å se at en buejeger kan gi oppfølgings-skudd like raskt og effektivt som en riflejeger. I en del tilfeller kan ikke riflejegeren det heller. Men svært ofte er det mulig med ett skudd til svært raskt. Og svært ofte stopper dyret etter å ha gått 40-50 meter, hvor en riflejeger kan avgi ett dødelig oppfølgings skudd. Mens buejegeren kanskje må sitte og se på pila som henger i vomma eller for lavt i bogen.

 

Dette er mine tanker rundt emnet, og årsaken til mitt syn. Jeg er ikke bastant imot buejakt. Men foreløpig synes jeg det blir for å søke utfordringer. Noe jeg mener det er bedre man gjør på blinker enn på levende dyr.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Buejegerne liker å framtre (virker det på meg som) som ufeilbare jegere som aldri gjør en feil. Det virker utenkelig at en buejeger er uheldig, eller at man rett og slett gjør ett dårlig skudd. De kommer så nære viltet at de aldri tar feil av hverken kjønn eller alder, mvh Dagl
(Fixet sitatet. Jegermeistern.)

:shock:

Mitt intrykk av buejegeren her på berget er at det er erfarne jegere vil påstå endel over snittet når det gjelder erfaring og innterese for jakt og friluftsliv.

Link to comment
Share on other sites

Buejegerne liker å framtre (virker det på meg som) som ufeilbare jegere som aldri gjør en feil. Det virker utenkelig at en buejeger er uheldig, eller at man rett og slett gjør ett dårlig skudd. De kommer så nære viltet at de aldri tar feil av hverken kjønn eller alder, mvh Dagl

Mitt intrykk av buejegeren her på berget er at det er erfarne jegere vil påstå endel over snittet når det gjelder erfaring og innterese for jakt og friluftsliv.

"tools", du svarer i beste "Goddag mann! - Økseskaft"-stil! Dagl sier jo da at dagens jegere er svært dyktige!

 

Hans argument var at hvis buejakt ble tillatt, ville mange flere enn de "dedikerte" starte opp med det, og det kunne bli problemer med den "indre justisen" og kontrollen med denne gruppen. Da kunne skadeskytinger, og tilhørende negative presseoppslag, øke. Jeg mener han har et vesentlig poeng der.

Link to comment
Share on other sites

Den oppgitte presisjonskytings-førmåga som enkelte buejakt-tilhengere (generelt) har påberopt seg stemmer såpass dårlig med mine (riktignok noe begrensede) erfaring med andre bueskyttere at jeg har tatt opp spørsmålet med folk som har erfaringsgrunnlag, og som vet mye mer om dette enn meg.

 

Jeg har ringt til to aktuelle besittere av god kunnskap om bueskyting, og bedt dem lese litt i trådene om buejakt her.

Tilbakemeldingene var entydige i retning av at forventet bueskytings-presisjon for jegere som ikke er topp konkurranseskyttere ligger "noe" tilbake at ønske i forhold til det som forfektes her.

F.eks. fremstillingen om at det er realtivt vanlig for en bueskytter, med jaktbue, å kunne sette "tre av tre piler i et eple" på 25 meters avstand.

En av de som ble kontaktet uttalte noe i retning av at "hvis det var slike talenter i større antall innen jegerstanden her i landet, ville forbundet entusiastisk legge inn rekrutteringsfølere dit, for å kunne se økt muligheten for norsk deltagelse i OL i denne grenen igjen."

Det var vel satt litt på spissen, men det forventede presisjonsnivå for en gjennomsnittsjeger ville være av en helt annet kategori, ble det ment.

Det ble også bemerket at (og dette kommer fra konkurranse bueskytterhold) at subjektiv presisjon med en kvalitetsarmbrøst nok ville være vanskelig å kopiere med bue.

 

"3 av 3 piler i et eple på 25 meter"? Hvor stort er et middels eple? Ikke vannmelon, men eple, altså. 7,5 cm i diameter? På 100 meter vil det tilsi 30 cm. Ikke rent få jegere har vansker med å klare det liggende med rifle og gode sikter. Stående, slik bueskyting vel er, ville nok mange gjennomsnittsjegere ha vansker med å klare 3 av 3 skudd innenfor 30 cm på 100 m, med rifle.

Vil en gjennomsnittlig buejeger ha så mye bedre sjelsevner i retning presisjonsskyting enn en gjengs riflejeger? Det har jeg vanskelig for å tro.

Link to comment
Share on other sites

Kalstad, hvemhar du egentlig spurt? I min begrensede Compoundbue-tid skjøt jeg nokså mye, men var uansett milevidt, langt og bredt unna noe som kan kalles konkurransedyktig i konkurransesammenheng. Det ble ikke skutt mye på 25m, men å bomme på et eplestort mål på 18m var likevel å regne som en fullstendig skandale - 10eren er da vitterlig på størrelse med en 50øring (og den treffer kun Morten Bøe hver gang..), men eple - det er stort det. 30cm på 100m med rifle er jo jo også nokså romslig.

 

Hvem skal foretra kontroll av alt dette (f.eks bue, innstillinger og ferdighetsprøve) før man får jakte? Dette må jo gjøres i forkant av hver jaktsesong ( i likhet med storviltprøven ).

NBJF og NBF vel, + evt. NJFF? akkurat som DFS og NJFF gjør dette for riflejegere idag? Hvor vanskelig skal en gjøre seg?

 

På den avstand vi snakker om her, opp til 30 meter, så vil slike feil gi betydelig større skade med bue enn med rifle

Igjen, dette er neppe et problem, avstandsbedømmelse er vesentlig lettere på 30m enn på 200, så at en buejeger skal bedømme 50m til å være 30 anser jeg som svært lite sannsynlig, iallefall mindre sannsynlig enn at en riflejeger tar 300 for å være 200. Resultatet er ca. det samme så hvor skille?

Dessuten trener alle buejegere på viltfigurer i naturlig størrelse til stadighet(ikke fordi de er så himla moralske, men fordi det er gøy og enkelt å få til, i motsetning til med rifle) og det gjør avstandsbedømmelse eller "instinktiv korreksjon" mye enklere.

 

m buejakt blir lov, så tror jeg andelen av utøvere vil øke såpass at dagens buejegere (eller de som kjemper for buejakt i Norge) ikke lenger har oversikt over alle utøverne. Jeg tror at det kommer til å bli råtne egg blandt buejegere også, akkurat som det er med rifle. Jeg tror det vil bli slurvet med både trening og innstillinger, og uforberedte jegere vil gå til skogs. Jeg tror avstandsbedømmelse vil bli gjort feil, og jeg tror at bedømmelse av vind vil bli gjort feil

Vindavdrift har 0 og ingen betydning på de holdene vi snakker om, iallefall i normale vindforhold. Hvor mye har du skutt med pil og bue i vind?

Resten har du nok helt sikkert rett i. OG la oss for all del gjennomføre dette prinsippet! La oss se... fins det råtne egg og uforberedte riflejegere? Hupps, vi må visst forby riflejakt :wink: Oida, synd for deg, da er det kun tjuvjegere igjen :roll: Og de velger jo våpen fritt..

 

XL, og skyte rådyr som beiter på epler i hagen til naboen mens vedkommende sover

OK, si at jeg totalt mangler moral, og er en notorisk tjuvjeger ellerst, hunder skyter jeg selvsagt når jeg ser de :twisted: :

"Hvor mange ganger tror du jeg har hatt lyst til å sende ei pil igjennom det rådyret? Eller siktet på det? Enten det står på min tomt eller naboens? Problemet er imidlertid at det blør tomt på stedet, og etterlater en "telltale" blodpøl, endatil kan de vel løpe noen meter, og lagge seg på trappa, eller neste nabos trapp for å blø ut, eller tilogmed løpe 100-200m og bli vanskelig å finne i nabolaget - alt med min lett identifiserbare pil enten i dyret, eller bak, et sted hvor noen finner den senere... Nei takk - den dagen det rådyret detter så blir det for ei dempet .22LR, og da ligger det pal, og uten allverdens blodsøl :roll: "

Tro meg, hadde tjuvjakt med bue vært praktisk gjennomførbart så hadde vi sett mer av det.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig meg M67 her.

 

Bue er et dårlig egnet våpen for tyvjakt, en 22 LR er nok mye mer effektivt. Jeg har ikke tro på at tyvjakten vil øke. Ei heller skadeskytingen, ihvertfall ikke nevneverdig. Om alle som jaktet rådyr med hagle byttet denne ut i en bue ville nok heller skadeskyingen gå ned pga færre avfyrte skudd.

En skadeskyting med bue forårsaker likevel dramatiske skader omdømmemessig i forhold til rifle. Det virker liksom så unødvendig. Akkurat som å skyte av et frambein fordi man på død og liv skal passere "den magiske 1000 meter grensa"

 

Jeg er likevel fremdeles "skeptisk" om enn bare småskeptisk. Kjenner meg faktisk litt igjen i denne beskrivelsen: :lol:

Nei, detta har je ittno tru på. Ska dom liksom løpe rundt i skauen som Hiawata nå da. Kan itte en stakkars elj jeger få sitte på stubbn sin i fre. Je har brukt 50 år på få gammalmævsern til å gå midt i med sjutoogsekst lang, og kan da vell itte ha folk løpanes rundt her med pil og bue Ille nok med småviltsjegera, dom har jo bikkjene løpene over alt, og gauler gjør dom. Både bikkjene og eierene. På høgfjellet flyr dom rundt om med pistrete fuglebikkjer, og brenne laus med hagler med magasin og veltebøyle. Lyddempere harrom nå au på kanonen sine. Skal en liksom itte høre at det smell nå. Nei, den beste jakta i verda er den je bedriver, og itte pokker om det skal komme folk fra byn og fortelja meg åssn en skal jakte. Ironimodus av.

Link to comment
Share on other sites

Bue er et dårlig egnet våpen for tyvjakt, en 22 LR er nok mye mer effektivt. Jeg har ikke tro på at tyvjakten vil øke.

Hvilket "arsenal" en tjuvjeger måtte utstyre seg med, er midt sagt uinteressant, og har ingenting med hvorvidt buejakt bør tillates, eller forsatt være forbudt. I andre sammenhenger vil vi ha oss frabedt at kriminelle skal legge premissene for vår bruk av våpen (sjøl om PD mener det) - det må også gjelde når vi diskuterer buejakt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...