Jump to content

Går for forskriftsendring i blysaken


Nymfejeger

Recommended Posts

Om forbundet går inn for dispansjoner fremfor lovendring er likegyldig for meg. Men jeg anser ikke denne kampen for vunnet, før blypatronene kommer for vanlig salg i butikkene, uten noen form for restriksjoner på kjøp. Og til den prisen vi betalte for dem på 90 tallet (+ naturlige årlige prisstigninger selvfølgelig). Dette med forbud mot kjøp av blypatroner er det viktigste som må endres:

 

Jeg skrudde inn riflede choker i ei av haglene mine, og kjøpte meg en slug-støpetang fra Lee. Dermed kan jeg tømme "ulovlige" leirdueblypatroner for haggel (som jeg hiver i smeltegryta) og dytte en slug inn i hagglekoppen. Dermed har jeg en fullt lovlig slugpatron for jakt og morroskyting (Fattigmansdobbeltrifla gir mye god underholdning). Heldigvis har jeg et solid lager av billige blypatroner kjøpt før forbudet (kanskje fler enn jeg har lov til å oppbevare?). Og jeg kan kjøpe billige leirduepatroner i Sverige, ta med meg hjem, og lage lovlige slugs for 2-3kr stykket. Men dette er jo heller ikke lov. Dette blir for dumt!!!! Forbudet mot salg av blypatroner i norske våpenbutikker anser jeg som et overgrep mot meg, og utøvelsen av min hobby. Hvis Forbundet klarer å endre dette, kan jeg love et livslangt medlemskap fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Får håpe NJFF greier dette nå da, så det blir slutt på at folk driver og smeller av ei sky med stål på avstander den bare gjør skade.

Eks utrolig hvor mye gås jeg tar med rifla som har stålhaggel i seg.

Så det er enormt med skadeskyting bare :(

Tror aldri vi får skyte gås meg bly igjen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Bare en følelse jeg har. Tror kanskje at en eventuellt dispangs fra blyforbudet ikke vil gjelde dyr som er naturlig å finne i våtmarksområder. Bare fordi det blir arbeidssomt å finne klare grenser mellom våtmark og innmark i enkelte tilfeller.

Håper jeg tar feil, og at vi kan få igjen jakt med blyhagl på innmark, skog og fjell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg finner det litt merkelig at ikke jegere har gått hardere ut tidligere mot blyforbudet.

Mange sitter å klager og syter over det, men ingen gjør noe med det.

 

Får håpe NJFF virkelig klarer å overbevise, og kan bevise forskjellen mellom bly og stål for disse miljøgalningene som sitter på en kontor i Oslo og lager regler..

Link to comment
Share on other sites

Sin12kal:..Vi har jo en organisasjon som ska tale vår sak. Slik jeg ser det så har de gått klart MOT majoriteten av jegernes syn i denne saken.- Ledere som har utalt at "dette er en TAPT sak. En annen som kallte blyspørsmålet "en fille-sak" (altså ikke noe å bry seg om). Nei klart det når de ikke jakter småvilt/fugl selv. Se på Sverige, de klarte å "lande" fornuftigt i denne saken. Får bare håpe at fornuften seirer til slutt, også her i annerledes-landet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan jo informere folket at det har skjedd mye i saken. Forbundet har jobbet hardt og det ser ikke umulig ut. :wink:

Jeg ønsker ikke å si mer da det kanskje kan få utilsiktede effekter. La forbundet fullføre jobben.

Regner med at NJFF informerer offentlig når de finner det hensiktsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Ja blir spennendes å se resultatet, håper bare forbundet går inn med full tyngde og tar med seg forskerene som sitter med data på blytesting både fra inn og utland. er jo selvfølgelig redd for at det er ett spill for galleriet for å blidgjøre medlemsmassen men tiden vil vise og håper frykten er ubegrunnet.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo informere folket at det har skjedd mye i saken. Forbundet har jobbet hardt og det ser ikke umulig ut. :wink:

.

 

Merkelig måte å informere på når du ikke sier noe :D

 

Jeg er overbevist på at man ALDRI får miljøverndepartementet (MD) til å snu i denne saken. Blyhaglforbudet er kommet for å bli og bra er det.

 

Samtidig bør vi jegere også erkjenne at flere av alternativene til bly faktisk er bedre egnet til jakt enn bly,med unntak kanskje på pris.

Link to comment
Share on other sites

Det fine med demokrati er jo bla. at det gir folk anledning til å ha gærne meninger. Kan ikke kammerfolket holde denne tråden ren og informativ om sakens gang ( for den som er i tvil, les trådens navn). Personer med forestillinger om at alt er bedre enn bly kan helt sikkert finne en annen tråd og argumentere i.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg der det er det tre punkt som berettiger blyhaggelforbudet;

 

a) Jeg mener den faglige vurderingen til SFT er rikitig, vedrørende bly (fra blyhagl) er en potensiell økotoksikologisk fare.

 

b) Jeg mener vi har alternativ til blyhagl som er bedre rent faktisk til jakt og som har mindre potensiell økotoksikologisk fare.

 

c) Som jeger mener jeg det er riktig å fronte alternativ med minst mulig potensiell økotoksikologisk fare.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg der det er det tre punkt som berettiger blyhaggelforbudet;

 

a) Jeg mener den faglige vurderingen til SFT er rikitig, vedrørende bly (fra blyhagl) er en potensiell økotoksikologisk fare.

I våtmarksområder: Ja!

Det er til nå ingen som har klart å påvise noen negativ effekt av blyhagl fra jakt i skog og fjell.

 

b) Jeg mener vi har alternativ til blyhagl som er bedre rent faktisk til jakt og som har mindre potensiell økotoksikologisk fare.
Ja, kanskje et par. Det eneste jeg kan komme på i farta, som ikke har ulemper mht. hardhet er Fiocci Tundra 12,5g. den har jeg derimot ikke sett til salgs. Kun 9,5g og den er ikke bedre enn vismut. Mange er det ihvertfall ikke. Dessuten er de svindyre i forhold til blypatroner.

 

c) Som jeger mener jeg det er riktig å fronte alternativ med minst mulig potensiell økotoksikologisk fare.
Som jeger mener jeg det er riktig å tilstrebe mest mulig human avliving av viltet, sålenge det ikke medfører en reell økotoksikologisk fare. Så får andre redde verden med politisk miljøvern, fra problemer uten forankring i virkeligheten.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...