Jump to content

den perfekte elgrifla?


ersa

Recommended Posts

Sitat: er det noen av dere som har det dere mener er den perfekte elgrifla og det perfekte elgkaliberet?

La meg heng meg opp i ordet PERFEKT.

Perfection consists not in doing extraordinary things, but in doing ordinary things extraordinarily well.

- - - - - -

Det betyr dessverre at det ikke finnes en rifle / kaliber valg som direkte medfører at vi lett når målet om perfeksjon, det å utføre elgjakt ekstremt godt.

Sorry! :lol:

[Kortet ned dette sitatet - det er gjengitt noen innlegg over. Jegermeistern.

 

Artig skrevet, men jeg er helt sikker på at laget med Blaser hadde gjort det myyye bedre uten de andre forhold tatt i betraktning :mrgreen:

 

God helg alle sammen

 

mvh

Sauerhansen

kunne ikke blitt mer enig med deg! det er vel til syvende og sist ikke rifla som gjør jobben, men den som sitter bak! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

er det noen av dere som har det dere mener er den perfekte elgrifla og det perfekte elgkaliberet?

 

Ja Mauser G33/40 i 8x57 med Leupold 1,5-5X20 og Blaser R93 i 8x57 med Zeiss 2,5-10x50 :shock:

 

Ja begge er perfekte til elgjakt så derfor har jeg begge. :D

 

Når det gjelder valg av våpen generelt så ligger det følelser bak valget, noen sier

 

- så lenge det sier pang når de trekker av og elgen dør, spiller resten ingen rolle.

- For "noen" er det resten som er viktig, riktig merke på rifle, kikkert, jaktdress, etc.

- og noen av oss bruker litt lengre tid til og finne riktig rigg.

 

Men interessen for jakt, den deler vi både på skytebanen og under jakta så skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Det finnes dog kun èn patron som er konstruert og designet spesifikt til Nordisk elgjakt!

Dette er .358 Norma Magnum konstruert av Nordmannen Nils Kvale,og produsert av norma i 1959 - .

Med denne patronen i en idiotsikker konstruksjon M-98 eller ZG-47 så må det vel begynne å nærme seg det "perfekte" 8)

http://en.wikipedia.org/wiki/.358_Norma_Magnum

 

Har selv benyttet dette kaliberet i 15 år med uovertruffen funksjon og effekt for min del.

Men når det skal sies har jeg også en 6,5 og man greien nok altids å pine livet av en elg med den og :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Grovt vil jeg ikke påstå at det er, ut i fra betegnelsen er det 0.358 tommer noe som tilsvarer 9,09mm. altså mindre grov enn en 9,3x62... :?

Dyrt?? Kan vel sies at all fabrikkammo er dyr i dag!

Jeg lader min treningsammo selv med 16,2 grams hornadykuler til ca 8 kr pr ferdigpatron, jaktammo bruker jeg woodligh og ender da opp på 13 kr pr paton.

Sammenlignet med en norma laddet fabrikk patron i 308 win til 25-30 kr kaller ikke jeg dette dyrt iallefall.

Skal du kjøpe patronene fabrikkladet må du nok betale 50 lappen pr patron som for andre magnumpatroner, ja.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Light 30-06

Norma Oryx 13 gram

1,5 - 6x42 Khales Helica C

 

Det er den perfekte elgbørsa for meg. Ingen jåleri, og god optikk for pengene. De skuddene som brukes til oppskyting og jakt er ubetydelig prismessig i forhold til alt annet med jakta. Så lenge du steller med Tikkaen med olje og puss har du ei glimrende rifle. Eneste jeg ville endret på er å få laga ei kinnstøtte.

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle skreddersydd for Elg enligt meg.- Gode kalibre starter ved .30-06 og opp.- Kal: .35Wheelen, 9.3*62 eller en .358 Noma Mag med forbehold om at man behersker rekylen.(alle ladet med tunge kuler).- Rifle Win.Mod 70, Ruger77 el annen med god pålitelig sikring- Sikte: Leupold 2-7*33 el Smith&Bender1,5-6*42. - Vet man at skudd aldrig blir aktuelle på hold over 150m, så har man gode alternativ i 9,3*57, 358Win el .350 Rem Mag. Selv om 30 kalibre er ok også, så er større inngangshål ikke å forakte på Elgen.

Link to comment
Share on other sites

de som kjøper seg nye og dyre børser, gjør det kun ovenfor kamerata sine, de er oppmerksomhets sjuke, og kun ute etter kommetarer. bare tanken av sånne gjør meg kvalm!

 

de er som jenter, de pynter seg ikke for gutta, men for hverandere!

 

General 12, går ikke du i samme fella som Kalstad nå tro?

 

Bruker til vanlig sauer 202 eleganse 3006 med zeiss 2,5-10x50 eller gammal mauser m98 på elgjakt, men i år tenkte jeg for morroskyld å bruke en sauer 202 take down eleganse 375 HH med zeiss 1,1-4x24.Kansje gutta får lyst på meg oppi skauen, i såfall håper jeg de ikke er harhendt med meg, blir litt kvalm og uvell av tanken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg tydeligvis tilhører de med "fattigmannsbørse".

Så må jeg innrømme at MIN perfekte Elgvelter er nettop det. En passe rimelig modifisert M98 i kaliber 30-06.jaktavtrekk, kongsbergløp kortet til 58cm. med en 4x32 kikkert på. Den er den perfekte børsa for MEG,til å bruke på elgjakt .

 

Jeg må si meg enig i deg. Jeg har selv ei gammel M98 i 308win, og har et par jakt kamerater som har sine mindre pene mausere i 30-06 på laget. Elgene detter som bare det.

Men jeg var noe mere skuffet over min Tikka T3 300 WM. Elgen datt, men her skal jeg også nevne at den er noe "ny" for meg og at jeg må trene noe mere før jeg dømmer den for hardt.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg over at ingen hittil i denne tråden har anbefalt noen form av "Fattigmannsbørse".

"Fattigmannsbørser"? Det ombygde børser med utgangspunkt i militære M98-ere. Slike ombygninger har vært med å holde liv i børsemakere i årtier. Det finnes mye bedre saker der ute, tør jeg mene.

Okei, kjenner du provoserer meg til de grader med det utsangnet der i reine martin schanke stil!

jeg har en ombygd mauser i kal 30-06, toppet med en 3-9x40 kikkert. okei mulig jeg har ei fattigmannsbørse, men jeg trives utrolig godt med den børsa!

har fått den som jeg vil ha den, og trives med det, vil ikke tro en børse til 100.000kr gjør noe bedre jobb en denne mot elgen? blir bare toskete og mene det fins mye bedre saker der ute av den grunn.

ser ikke poeng i å kjøpe meg ei ny dyr børse med noe av det beste som fins av en kikkert på, da mausern fra nittenhundrede og sprengkaldt gjør samma nytta. skyter ikke noe større elg, skyter ikke mere elg, men jeg har en teori på dette..

de som kjøper seg nye og dyre børser, gjør det kun ovenfor kamerata sine, de er oppmerksomhets sjuke, og kun ute etter kommetarer. bare tanken av sånne gjør meg kvalm!

de er som jenter, de pynter seg ikke for gutta, men for hverandere!

her er bilde av "fattimannsbørsa"(som ikke er brukanes for dom som ikke kjøper børse etter lommeboka men pga status!)

72454147569474056714796.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

(Fjernet noen unødvendige linjeskift. Jegermeistern.)

 

jøss :!::!: pass på hjerte gutt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
de som kjøper seg nye og dyre børser, gjør det kun ovenfor kamerata sine, de er oppmerksomhets sjuke, og kun ute etter kommetarer. bare tanken av sånne gjør meg kvalm!

de er som jenter, de pynter seg ikke for gutta, men for hverandere!

Klovn

(Fjernet unødvendige linjeskift fra siatet. Jegermeistern.)

 

Enig ++

Link to comment
Share on other sites

For meg er den perfekte elgrifla en rostfri Sako 75 .308 win. med 3-9x50 Meopta, kort løp og lyddemper. Den er robust, presis, driftsikker, nok kraft, stille og har bra kvalitet. Alle elger som jeg har skutt med mine Sako i .308 win og 6,5x55 har gått rimmelig kjappt i bakken. Det er nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har en Varberger 757, med 45 cm LW pipe kamret i 35 Whelen, kevlarstokk, S&L demper og en Kahles 1,5-6x42 på toppen.

Sikkert ikke den perfekte, men nært nok for meg!

Jeg er sååå misunnelig på deg! Har selv en kongsberg 393 som jeg digger, men med en kevlarstokk eller en fra hi-tec/mcmillan hadde den vært perfekt! Huff, noen skulle laget det altså!

Link to comment
Share on other sites

Heym SR30 Rett-trekker i 30-06 med Swarovski 1,5-6x42! ;) Ikke noe lyddemper, da blir gamlingene på jaktlaget steingale.

Hva er galt med å bruke lyddemper ?

 

De har visst nok "ikke tradisjon for de der oppe," og tenker tjuvjakt med en gang. Kom en ung fyr med demper første dagen i fjor, dagen etter hadde han ei annen rifle uten demper. Sånn er det på flere jaktlag rundtforbi, hvor gamlingene styrer.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner problemet godt, da jeg er i et lag med en del lignende holdninger selv. Heldigvis har brorparten av jegerne hørselsskader, så det er ikke veldig vanskelig å få forståelse for at man vil ha lyddemper, bare man sier at man har hatt en ekkel pipelyd i øret etter skyting og at man har litt nedsatt hørsel allerede.. Det er faktisk sant i mitt tilfelle, men om det er det eller ikke så går det an å si noe sånt. Hvem klarer å argumentere mot det? Ingen så langt, i mitt tilfelle i hvert fall. Du framstår som passe idiot hvis du slenger med leppa når noen sier at de er redde for å skade hørselen sin ytterligere. Hvis de uttrykker at de ikke tror deg, eller at de liksom vet bedre likevel, står de jo faktisk og kaller deg tjuvjeger, og det er det vel ikke vanskelig å argumentere mot...

 

Min erfaring er at de aller aller fleste slår fra seg tanken på tjuvjakt når de hører hvor mye det faktisk smeller tross lyddemperen, og at de dessuten blir facinert når de får prøve et skudd eller to og merker hvor behagelig det er å skyte med demper kontra udempet.

 

Ikke bry deg om dem! Tomme tønner skramler mest vettu! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sååå misunnelig på deg! Har selv en kongsberg 393 som jeg digger, men med en kevlarstokk eller en fra hi-tec/mcmillan hadde den vært perfekt! Huff, noen skulle laget det altså!

Kan du ikke bestille en "flat top" fra f.eks. McMillan og få en norsk børsemaker som har mal for Lakelander/Kongsberg til å frese ut for kasse/pipe da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun jaktet elg en sesong men fikk gleden av å skyte ku og kalv. Den gang hadde jeg ikke egen rifle så jeg lånte den gamle mausern til faren min. Den hadde ett kikkertsikte som jeg ikke husker navnet på, men dugget gjorde den :roll: Tok mine obligatoriske treningsskudd og skytterprøve før jakta. Mausern var i 30-06 Springfield og dyra datt fint begge 2.

 

Skulle jeg noen gang prøve meg igjen på elgjakt ville jeg kanskje brukt samme rifla, men med bedre optikk. Har den oppfatning at alle børser blir gode med bra optikk og trening ! Sikkert flere ting som spiller inn også, men dette er et greit utgangspunkt :wink:

 

Har forøvrig en kompis som i alle år brukt en Remington i kal 308 Win. Han har felt mange elger og hjort med denne børsa og er kjempe fornøyd med dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt noe elg med den; men kjøpte nylig en Sauer 202 i 9,3x62 som etterhvert skal få KKC-skjefte (alt. GRS om det virker bra når jeg får klå på det). Får bli en liten og ett demper også til å ta den værste rekyl/smell. Kjøpte den litt spontant men tenker det kan bli en bra elgrifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sååå misunnelig på deg! Har selv en kongsberg 393 som jeg digger, men med en kevlarstokk eller en fra hi-tec/mcmillan hadde den vært perfekt! Huff, noen skulle laget det altså!

Kan du ikke bestille en "flat top" fra f.eks. McMillan og få en norsk børsemaker som har mal for Lakelander/Kongsberg til å frese ut for kasse/pipe da?

 

Har tenkt tanken, for det er jo en eller annen her på forumet som har gjort akkurat det, men mener det ble sagt at den aktuelle børsemakeren hadde uttalt at det var siste gangen han gjorde akkurat det. Husker ikke om det var Ragnar Hansen eller Rafdal eller hvem det var, men forsto at det var litt mye styr... og mye styr betyr mye pængs, noe jeg ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel si at jeg ikke har den perfekte elgrifla, hvertfall ikke for meg. Rifla jeg har og bruker er en Tikka T3 Lite 6,5x55 med en 2,5-10x56 kikkert. Nå skal det sies at jeg kun har jaktet elg i et år. Tikka'n velta en elg, men jeg føler meg ikke komfortabel med 6,5x55 på jakt. Hadde jeg hatt et grovere kaliber kunne det blitt et par elger til. Men jeg turte rett og slett ikke å løsne skudd med Tikka'n da elgene ikke sto helt perfekt. Vel, når jeg gjenfortalte møtene med elg til gamlinga på laget så kunne jeg ikke fått noen bedre sjanse, i følge dem.

 

Det jeg har lyst på nå er ei lett rifle i 9,3x62 med demper. Jeg er såpass liten og spe så må nok ha en demper skal jeg kunne klare et skudd nummer 2 :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Rifla jeg har og bruker er en Tikka T3 Lite 6,5x55. Tikka'n velta en elg, men jeg føler meg ikke komfortabel med 6,5x55 på jakt. Hadde jeg hatt et grovere kaliber kunne det blitt et par elger til. Men jeg turte rett og slett ikke å løsne skudd med Tikka'n da elgene ikke sto helt perfekt.

Det med at dyra skal stå stille, med bredsida til, er en ønskedrøm, som dessverre sjelden går i oppfyllelse. Unntaket er muligens på "bøjakt", når man har god tid, og mange dyr å velge i.

 

Hvis du leser side 1 i tråden, vil du se at jeg satte en del krav til ei god elgrifle, blant annet:

 

"2: Kaliber og ammunisjon som er tilstrekkelig til å felle elg på post - og da er elgen stort sett skytbar når den kommer mot deg. Man må altså ha redskap som kan skyte mot "bogspetsen".

 

Hvis et dyr er jaget, har du det "tvers" bare et kort øyeblikk - og da befinner dyret seg gjerne i retningen mot andre poster, så der kan du ikke skyte. I praksis må derfor mange (første-) skudd avgis skrått forfra, dvs. mot "bogspetsen", den skuddplasseringen svenskene fraråder. Bl.a. pga. at 6,5x55 er det vanligste kalibret i den svenske elgjakta.

 

Nå får jeg nok noen skyllebøtter fra 6,5-tilhengere, og fortellinger om de perfekte skudda, satt tvers gjennom dyret, like bak bogen. I slike situasjoner kan jeg helt sikkert felle voksen elg med 22-250'en og Nosler-kule, kanskje også med en 22 LR! Uten at jeg vil anbefale dette, akkurat!

 

9,3x62, normal pipelengde, og en god demper, så trenger du ikke være redd rekylen. Den digre 56-kikkerten kan du med fordel legge vekk om dagen, en god 32-36-40 mm har mer enn nok glass!

Link to comment
Share on other sites

enig i det :)

 

viktig å være trygg på at børsja er i cal. nok til å få en elg i bakken.

 

det er noen som ikke er trygg på rekylen i børsja og da. når man er redd for å skyte så sier det seg selv at det blir dårligere skudd.. men man er ganske pysete hvis man er redd for litt trykk i skuldern da :)

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å føle seg trygg på børsa man bruker 6,5 eller ikke.

Føler man seg tryggere med en 9,3 så er vel det veien å gå....

 

Man skyter ikke nødvendigvis bedre med en 6,5 (selv om rekylen er lav), hvis man ikke stoler på at børsa gjør jobben.

 

 

 

så sant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...