Jump to content

den perfekte elgrifla?


ersa

Recommended Posts

Tikka T3 lite stainless med kunststokk i 308win. Kappet 4,5 cm med a-tech demper. 1,5-6X42 swaro kikkert.

Skal lete leeeenge før du finner mer praktisk og god børse på elgjakt i norske skoger.

Kaliber med bedre ballistikk? Unødvendig. Skyter aldri på over 150 meter.

Større forstørrelse på kikkerten? Unødvendig. Trenger du mer enn 6-ganger er elgen for langt unna uansett.

Mye billig og bra ammo. Kan ligge med samme ammo på banen som på jakta uten at lommeboka blør.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg over at ingen hittil i denne tråden har anbefalt noen form av "Fattigmannsbørse".

 

"Fattigmannsbørser"?

Det ombygde børser med utgangspunkt i militære M98-ere. Slike ombygninger har vært med å holde liv i børsemakere i årtier.

Det finnes mye bedre saker der ute, tør jeg mene.

 

Tikkaen? Ikke dum den, grei slyttstykkeføring, bra valuta for pengene.

9,3 mm i en eller variant er ikke noe dumt valg. Dytter mer bakover enn en .308, men det skal en elgjeger måtte tåle, også på oppskytingen.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg delvis enig. Kikkert med lav forstørring. 1-6 er perfekt. Når det gjelder kaliber så finnes det like mange meninger som kaliber. MIN mening er så tung kule som overhodet mulig, med så lav fart som praktisk mulig. Da vil rekylen bli levelig for en elgjeger. Dessuten vil du ikke hverken tenke på rekylen, kjenne rekylen, eller høre smellen når du skyter elg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg tydeligvis tilhører de med "fattigmannsbørse".

Så må jeg innrømme at MIN perfekte Elgvelter er nettop det. En passe rimelig modifisert M98 i kaliber 30-06.jaktavtrekk, kongsbergløp kortet til 58cm. med en 4x32 kikkert på. Den er den perfekte børsa for MEG,til å bruke på elgjakt .

Link to comment
Share on other sites

Sitat: er det noen av dere som har det dere mener er den perfekte elgrifla og det perfekte elgkaliberet?

 

La meg heng meg opp i ordet PERFEKT.

 

Perfection consists not in doing extraordinary things, but in doing ordinary things extraordinarily well.

Angelique Arnauld

 

Dersom vi godtar definisjonen på perfeksjon fra sitatet over, så er oppgaven å finne riflen og kaliberet som hjelper oss å utføre elgjakt ekstremt godt.

Hva er det så som karakteriserer ekstremt godt utført elgjakt?

 

Forslag til svar er :

Elgkvoten felt innenfor den avsatte tid, uten uhell og skadeskyting, til jaktlagets tilfredshet.

Parametre som påvirker dette er bl.a.:

- Jaktlagets ferdigheter, individult og som gruppe

- Jaktlagets utstyr, individult og som gruppe

- Jaktlagets hunder

- Været

- Viltbestand

- Osv.

 

Diskusjon:

La oss sette opp 2 identiske jaktlag i super gode identiske terrenger og så like super gode forutsettninger som mulig, men det ene med feks Blaser og det andre med Tikka.

Spørsmålet ved avsluttet jakt blir om et av lagene utførte jakten ekstremt godt, og tydelig bedre enn det andre laget, og om årsaken kan tilbakeføres til valg av rifle.

Inntil noen gjør denne testen tilstrekkelig mange ganger til å danne et solid statistisk grunnlag, kan vi ikke si noe sikkert om betydningen av Blaser/Tikka valget.

 

La oss gi det ene jaktlaget kaliber 6.5x55, og det andre må skyte med 9,3.

Igjen er spørsmålet om det ene laget er nærmere perfeksjon enn det andre laget. Husk perfeksjon = elgkvoten felt innenfor den avsatte tid, uten uhell og skadeskyting, til jaktlagets tilfredshet.

Inntil noen gjør denne testen tilstrekkelig mange ganger til å danne et solid statistisk grunnlag, kan vi heller ikke si noe sikkert om betydningen av 6.5x55 kontra 9,3 .

 

Hva skal en da tro, har valg av rifle/kaliber i dette tanke eksperimentet noen betydning?

Hvis en får lov å bruke sin erfaring og tenker litt etter så blir svaret Nei. Det er de andre parametrene som i langt større grad avgjør utfallet av jakten. Her var de forutsatt å være like, så valg av rifle/kaliber vil ikke drive resultatet i noen spesiell retning.

 

Det betyr dessverre at det ikke finnes en rifle / kaliber valg som direkte medfører at vi lett når målet om perfeksjon, det å utføre elgjakt ekstremt godt.

Sorry! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg over at ingen hittil i denne tråden har anbefalt noen form av "Fattigmannsbørse".

 

"Fattigmannsbørser"?

Det ombygde børser med utgangspunkt i militære M98-ere. Slike ombygninger har vært med å holde liv i børsemakere i årtier.

Det finnes mye bedre saker der ute, tør jeg mene.

 

 

Okei, kjenner du provoserer meg til de grader med det utsangnet der i reine martin schanke stil!

jeg har en ombygd mauser i kal 30-06, toppet med en 3-9x40 kikkert. okei mulig jeg har ei fattigmannsbørse, men jeg trives utrolig godt med den børsa!

har fått den som jeg vil ha den, og trives med det, vil ikke tro en børse til 100.000kr gjør noe bedre jobb en denne mot elgen? blir bare toskete og mene det fins mye bedre saker der ute av den grunn.

 

ser ikke poeng i å kjøpe meg ei ny dyr børse med noe av det beste som fins av en kikkert på, da mausern fra nittenhundrede og sprengkaldt gjør samma nytta. skyter ikke noe større elg, skyter ikke mere elg, men jeg har en teori på dette..

 

de som kjøper seg nye og dyre børser, gjør det kun ovenfor kamerata sine, de er oppmerksomhets sjuke, og kun ute etter kommetarer. bare tanken av sånne gjør meg kvalm!

 

de er som jenter, de pynter seg ikke for gutta, men for hverandere!

 

 

her er bilde av "fattimannsbørsa"(som ikke er brukanes for dom som ikke kjøper børse etter lommeboka men pga status!)

 

72454147569474056714796.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Link to comment
Share on other sites

Spoersmaalet var den perfekte elgrifla, og det er vel vaar subjektive mening traadstarter er ute etter. For den elgjakta jeg har vaert med paa saa er det viktig med ei god reim. Vi jakter ikke fra bil, og gaar langt. Saa ikke alt for tung, god reim og samlinger som enkelt klarer storviltproeven og et lovlig kaliber er de kriteriene som vil bestemme om det er ei perfekt elgrifle for meg...

 

Og om rifla holder de kriteriene og en har muligheten til aa bli med paa elgjakt saa har en den perfekte elgrifla om du spoer meg! :)

Link to comment
Share on other sites

Blaser R93 Professional med 50cm løp i 9,3x62, uten åpne sikter, med en kompakt demper og en eropeisk 1,5-6x42 eller rødpunkt. Løp, demper og sikte står på årets handleliste :wink:

 

 

Tiltredes! Bortsett fra at jeg foretrekker pipe i 9,3x57. "Alle" alle har jo 9,3x62 nå om dagen :wink:

Link to comment
Share on other sites

de som kjøper seg nye og dyre børser, gjør det kun ovenfor kamerata sine, de er oppmerksomhets sjuke, og kun ute etter kommetarer. bare tanken av sånne gjør meg kvalm!

 

de er som jenter, de pynter seg ikke for gutta, men for hverandere!

 

General 12, går ikke du i samme fella som Kalstad nå tro?

Link to comment
Share on other sites

de som kjøper seg nye og dyre børser, gjør det kun ovenfor kamerata sine, de er oppmerksomhets sjuke, og kun ute etter kommetarer. bare tanken av sånne gjør meg kvalm!

 

de er som jenter, de pynter seg ikke for gutta, men for hverandere!

 

:lol::lol: Den var like frekk som genial general12. Kjøper dessverre dyre våpen selv, så da hadde du nok blitt fyllesyk hvis du hadde tittet i skapet mitt :lol:

 

Hvorfor :?::?: Pene våpen har alltid fasinert meg. Jeg har 4 barn, så noen homofilske hint til jaktkammerater trengs ikke !

Link to comment
Share on other sites

Den perfekte elgrifla mi har siden -86 vært en Remington pumperifle i kal 30-06, kjøpt i Sverige, godt brukt for 480 norske kroner :D Den har vært med på mange timer både på post og med hund, og har gjort jobben sin på ALLE elger som har kommet i dens vei. Ikke all verdens mange elger riktignok, men har vel blitt et par titalls, den største på 290 kg.

 

Men forrige året var jeg kar om å skyte noen patroner som IKKE hadde rustfri tennhette, og etter litt for lang tid uten riktig puss, var løpet ødelagt :(:( så nå er den vel mest sammsynlig blitt spiker..... RIP....

 

Så nå får vi se om arvtagern, en Browning Bar i kaliber 30-06 følger meg i like trofast. Kikkerten er den samme Swarovski 4x32 som har sittet på pumpa de siste åra :wink:

Link to comment
Share on other sites

hvis du tenker på at mitt svar ersa,siden jeg bruker weawer 4x32 ,så fungerer denne kikkerten godt til det jeg bruker den til.Nemlig posteringsjakt etter elg..

edit. så at øyvind J over her brukte fast 4x32 også nå :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du tar i våpenet og lukker øynene , sikter med våpenet med øynene fortsatt igjen mot et punkt, og så åpner øynene. Er siktet da på punktet så er mye gjordt. Da passer børsa. Har du i tillegg et sikte som du kan skyte komfortabelt med på 10 eller 100 meter så er du nesten imål. Har våpenet et kaliber fra 270 og oppover og du som jeger takler kaliberet ja da har DU "den perfekte elgrifla".

Det spiller ingen rolle hva slags merke rifla har, men du må ha den gode følelsen.

Link to comment
Share on other sites

"Den perfekte elgrifla" til en type elgjakt, kan være langt fra perfekt til andre typer jakt. "Det perfekte" avhenger bl.a. av terreng, jaktform, tid på året etc.

 

Men dersom man både er driver, hundemann og post samme dag, og får poster fra de trangeste til "snauflater", og terrenget kan kreve kvalifisert klatring, er det en del krav jeg vil stille til et elgvåpen.

 

1: Lett vekt. Komplett våpen bør ikke veie særlig over 4 kg. Det kan godt være lettere, avhengig av kaliber.

2: Kaliber og ammunisjon som er tilstrekkelig til å felle elg på post - og da er elgen stort sett skytbar når den kommer mot deg. Man må altså ha redskap som kan skyte mot "bogspetsen".

3: Siktekikkerten må ha stor nok forstørrelse til å kunne avgjøre kjønn/alder på dyra, men trenger ikke ha masse glass - drivjakt foregår om dagen. Og den må ha godt synsfelt, dvs. også liten forstørrelse. Og selvfølgelig være mekanisk robust.

4: Våpnet må være robust, tåle ruskevær, og tåle at man tar seg fram i "gaupeterreng".

5: Ha tilstrekkelig presisjon til å felle dyr på "druuge hold", hvis det skulle bli aktuelt.

 

Ut fra dette er mitt idealvåpen "fattigmannsbørsa", en M98 i 9,3x62, med mykplastskjefte, og en Leupold 2-7x32, innskutt på 200 m. Våpnet veier knapt 3,7 kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper ikke nyere fine våpen for å imponere noen iallefall!Tull å påstå slik!Man kjøper det man liker,og føler seg vel med!For min del hater jeg gamle Mausere!Slarkete,stygge med raklete ladegrep,ofte påmonterte en gammel billig 4x32 i Weaver alu montasjer æsj..men en får like mye ælj med dem,det er jeg enig i..foresten synes jeg 338Win Mag med en 225gr Accubond er det optimale på alle avstander :wink:

Link to comment
Share on other sites

Perfekt...? Tja.. jeg sitter bare på post i æljjakta, så da er jeg strålende fornøyd med den jeg har. En Winchester M70 Safari Express i kal .375 H&H mag. Toppet med en Leupold 1,5-5X i Leupold QR montasjer. I sekken ligger det en S&B 3-12X42, innskutt, om forholdene skulle kreve det. Ladd med 270 grn Swift A-frame til 845 m/s. Overkill...ja kanskje.. men børsa går knallgodt, og den er gøy å bruke. God 'respons' i dyra gir trygghet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg over at ingen hittil i denne tråden har anbefalt noen form av "Fattigmannsbørse".

Ser at min terminologi angående ombygde mililtære M98-ere faller noen litt tungt for brystet.

Har da for pokker slikt på våpenkortet selv....

 

I den sammenheng, kan jeg tillate meg å spørre: Hvor er "det lille glimt i øyet" blittt av i dette forumet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitat: er det noen av dere som har det dere mener er den perfekte elgrifla og det perfekte elgkaliberet?

 

La meg heng meg opp i ordet PERFEKT.

 

Perfection consists not in doing extraordinary things, but in doing ordinary things extraordinarily well.

Angelique Arnauld

 

Dersom vi godtar definisjonen på perfeksjon fra sitatet over, så er oppgaven å finne riflen og kaliberet som hjelper oss å utføre elgjakt ekstremt godt.

Hva er det så som karakteriserer ekstremt godt utført elgjakt?

 

Forslag til svar er :

Elgkvoten felt innenfor den avsatte tid, uten uhell og skadeskyting, til jaktlagets tilfredshet.

Parametre som påvirker dette er bl.a.:

- Jaktlagets ferdigheter, individult og som gruppe

- Jaktlagets utstyr, individult og som gruppe

- Jaktlagets hunder

- Været

- Viltbestand

- Osv.

 

Diskusjon:

La oss sette opp 2 identiske jaktlag i super gode identiske terrenger og så like super gode forutsettninger som mulig, men det ene med feks Blaser og det andre med Tikka.

Spørsmålet ved avsluttet jakt blir om et av lagene utførte jakten ekstremt godt, og tydelig bedre enn det andre laget, og om årsaken kan tilbakeføres til valg av rifle.

Inntil noen gjør denne testen tilstrekkelig mange ganger til å danne et solid statistisk grunnlag, kan vi ikke si noe sikkert om betydningen av Blaser/Tikka valget.

 

La oss gi det ene jaktlaget kaliber 6.5x55, og det andre må skyte med 9,3.

Igjen er spørsmålet om det ene laget er nærmere perfeksjon enn det andre laget. Husk perfeksjon = elgkvoten felt innenfor den avsatte tid, uten uhell og skadeskyting, til jaktlagets tilfredshet.

Inntil noen gjør denne testen tilstrekkelig mange ganger til å danne et solid statistisk grunnlag, kan vi heller ikke si noe sikkert om betydningen av 6.5x55 kontra 9,3 .

 

Hva skal en da tro, har valg av rifle/kaliber i dette tanke eksperimentet noen betydning?

Hvis en får lov å bruke sin erfaring og tenker litt etter så blir svaret Nei. Det er de andre parametrene som i langt større grad avgjør utfallet av jakten. Her var de forutsatt å være like, så valg av rifle/kaliber vil ikke drive resultatet i noen spesiell retning.

 

Det betyr dessverre at det ikke finnes en rifle / kaliber valg som direkte medfører at vi lett når målet om perfeksjon, det å utføre elgjakt ekstremt godt.

Sorry! :lol:

 

Artig skrevet, men jeg er helt sikker på at laget med Blaser hadde gjort det myyye bedre uten de andre forhold tatt i betraktning :mrgreen:

 

God helg alle sammen

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Du verden, jeg har alltid trodd at rifla var et verktøy.

:roll::mrgreen:

Joda, pene våpen er fine å se på, men det viktigste er at det fungerer og kan stoles på 100%.

Om drømmevåpenet er i kaliber 6,5 eller 500 NE, eller er high tec alternativt M98, får bli hver mann sin smak. Det perfekte våpen finnes ikke, og det rare er at smaken og behovet forandrer seg i de forskjellige fasene av livet. Motene innen jakt forandrer seg også og påvirker hva en har i skapet. Kos dere med jakta folkens. Det er det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

I dag bruker jeg en Browning A-bolt i kaliber 30-06 som er toppet med en Zeiss 1.5-6x42. Men det jeg absolutt kunne ha tenkt meg er å fått bygget meg en FN Mauser i kaliber 9,3x62 som også er toppet med et sikte i størrelse 1.5-6x42. Gjerne en Swarovski Habicht PV. Liker denne størrelsen godt da jeg ikke bruker å drøye holdene for langt når jeg skyter på elg. Dessuten synes jeg balansen på rifla blir bra med denne forstørrelsen. Rifla kunne jeg gjerne tenkt meg å fått bygget av Rafdal Våpen. Det hadde nok blitt en bra elgdødare, men dessverre hadde det nok blitt en kostbar affære.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...