Jump to content

Mystiske spor


hjortefot.com

Recommended Posts

Sånt er utrolig irriterende, fant dem ut hvem som stod bak,og hva var motivet for å gjøre dette da?

Sånne idioter skulle hatt seg en lærepenge. :evil:

 

Sånt er ikkje uventa. Det herskar full bjørnepanikk i Sogn og Fjordane no. Pga ein stakkars hannbjørn som kryssa feil fylkesgrense.

- Folk er redde for å gå utenom asfalten.

- Det blir ikkje betre av at rovvilt-ansvarlege på fylket ber folk vere forsiktige når dei ferdast i utmark.

- Førstesideoppslag i avisa pga ein kar som såg bjørnen i fjor!

- Fått flydd inn ein spesialtrena Basset Griffon som skal spore opp bamsen.

- Massevis av hjortejegerar som no har tenkt seg på bjørnejakt. Leiaren i fellingslaget har fått 200 telefonar frå folk som vil vere med dei siste 2 dagane.

- NOAH på lokalradioen, vert verbalt angripen av reportaren frå statskanalen som har misforstått dette med journalistisk integritet.

 

Ikkje rart om nokre gutestrikar syns det e arti å teikne bjørnespor i sanden...

 

Skjønnar godt om dokke som bur i meir bjørnerike områder av landet ler dokke skakk av denne parodien.

Sjølv er eg nesten litt flau :oops:

Link to comment
Share on other sites

Gutestrekar og gutestrekar vel, det var ein kar i 50 åra som stod bak dette. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.5897958

 

Trådstartar har ikkje vore innepå denne tråden på ein stund, eg spurte kor desse spora vart funnen henne ,men har enno ikkje fått svar. Kanskje det kan vera samme "dyret" som har laga spora som TS la inn?

 

Vestlandsjeger, årsaken til "hysteriet" her i fylket er at folk ikkje er van med bjørn. Bjørn i Sogn og Fjordane , og resten av vestlandet for den saks skuld er veldig spesiellt. Derfor blir det slik oppstuss. Her i fylket har ein truleg ikkje hatt fast stamme av bjørn sidan 30 og kanskje litt innpå 40 talet.

 

No er det sjølvsagt like ille for sauebønder i for eksempel Trøndelag og miste sau pga av bjørn,mendet vekker ikkje slik oppsikt som her. Forutan i 2006 så må ein heilt tilbake til 40 og 50 talet før ein kan sei at bjørnen gjorde mykje skade på sau. Siste skotne bjørnen var i Leirdalen i Luster i 1956, eg veit ikkje om den var streifdyr. Og i 1949 kom det ein bjørn i snøskred i utafor Erdal i Lærdal. Denne hadde holdt til i fjella der i fleire år og drap fleire sauer mellom anna under krigen.Pga våpenforbudet då så vart den ikkje jakta på.Før den tid så må ein heilt tilbake til 1931 då den siste bjørnen vart skoten i Lærdal.Med unntak av den i 1956 veit eg ikkje om andre som er blitt skoten etter den tid. Kanskje andre veit meir om dette.

 

Så sjølv om Sogn og Fjordane frå gammalt av var "bjørneland" så er folk i dag ikkje van med sånt. Dessuten har jo myndigheitene bestemt at pga av det store sauehaldet her i fylkest så skal det ikkje vera fast tilhold av bjørn ,eller dei andre store rovdyra her. Ser ein vekk frå det som er politisk bestemt så er nok S og Fj. eit naturleg område for bjørn å leve i , reint geografisk. Så at bjørn trekker hit er egentlig ikkje så rart og vi vil nok kome til å oppleve meir av dette i framtida trur eg.

 

Kan forresten opplyse at det no er jakt på denne omtalte bjørnen og at jegerane har fått tak i avføring. For håpentlig kan ein få tatt DNA slik at ein kan sjå kvar denne bjørnen kjem frå, og eventuellt om den er registrert andre stader tidlegare. Dette kan gi interessant informasjon om korleis dei vandrar.

 

Beklager at det var litt meir enn berre sporsnakk,men eg håpar nokon synes det er interessant med litt bakgrunnstoff.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg reagerer på er at når et jaktlag driver leting og søk etter dyr, så skal noen provosere med å legge ut falske spor etter dyret, det går bort tid og er irriterende for jegerne.

kansje har de kasta bort mange timer på dette, bare for at en idiot skal være "morsom".

Jeg bruker selv å bli oppringt av folk som ser spor, å jeg oppfordrer også til det, "ring om du lurer på hva det er for spor" sier jeg, men hadde jeg blit utsatt for sånne ting som dette, da hadde jeg ikke kommet flere ganger nei.

Tror nok denne karen som har laget disse spora er imot bjørnejakt, tyder jo på at han vil ha jegera bort fra bjørnen. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det ligne jo ikke litt på bjørnespor. Å at en ekspert lar seg lure av en så dårli spor kopi. Jaja, verden vil bedras.

 

Var vel langt flere enn den såkalte "eksperten" som lot seg lure, og det kom jo en del forslag fra Kammer(atene) også... så de faktiske avtrykkene kan ikke ha vært så dårlige, selv om den smidde bjørnefoten så litt tvilsom ut ;)

 

Mye rart folk kan finne på: http://www.ba.no/nyheter/krim/article3585353.ece :)

Link to comment
Share on other sites

No er det sjølvsagt like ille for sauebønder i for eksempel Trøndelag og miste sau pga av bjørn,mendet vekker ikkje slik oppsikt som her.

Så sjølv om Sogn og Fjordane frå gammalt av var "bjørneland" så er folk i dag ikkje van med sånt.

Dessuten har jo myndigheitene bestemt at pga av det store sauehaldet her i fylkest så skal det ikkje vera fast tilhold av bjørn ,eller dei andre store rovdyra her.

 

(Dette er ikke et angrep på deg Vest. bare for å ha det klinkende klart med en gang)

Men her i Hedmark feks så har det jo vist seg at alle sauene som blir drept av store rovdyr blir vant med det. Noen skal visst til og med like det litt sies det.

Det er altså ikke noe problem i områdene som er definert som kjerneområder av feks Bjørn eller Ulv siden sauene her har en helt annen oppfatning av å bli rivd i filler.

Dette har jo også myndighetene bestemt.

Det var en hel del sau og andre dyr i områdene rundt her men etter hvert som rovdyrtapene er blitt uforholdsmessig høye og det blir innført både svindyre pålegg og beiterestriksjoner så har mange måtte kaste inn håndkledet.

Så når det kommer store rovdyr til Sogn og Fjordane også så skal du ikke bekymre deg i det hele tatt .. antallet sau kommer til å droppe som en stein i fjorden.

Da får vi i stedet mye mer produktive og lønnsomme rovdyr som bidrar til både bosetting og sysselsetting.

For ikke å snakke om mat som det skrikes så høyt om nå i verdens matvarekrise.

Nei se å få skutt ut så mye som mulig før det blir for sent for dere også.

Link to comment
Share on other sites

son eg trur du skjønte kva eg meinte. Bjørn her vekker stor oppsikt, ingen tvil om det. Eg trur neppe bjørneobservasjonar i Hedmark oeller Trøndelag får slik oppmerksomheit som her.Derfor opplever vi det "oppstyret" som er her no. Det blir prata om bjørn i så og sei kvar einaste fylkesradiosending. NRK si nettside har mykje og det samme med lokalavisene. Og diskusjonane florer på nettet,mest usaklig,men det var vel ikkje så uventa. Og når vi får sånt som dette i tillegg http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.5905105 pga nokre falske spor. Ja da skjønnar du vel kvifor eg skreiv som eg gjorde?

 

Og dette pga av 1 bjørn som drep sau. Skulle det for eksempel bli forholdsvis like mykje oppstuss i Lierne i forhold til antal bjørn så lurer eg jammen på korleis det hadde blitt?

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke har svart før nå. Men det har vært litt oppstandelse i bygda etter at man fant ut at sporene var konstruerte. Sporene lurte meg ei stund også, og dette er den mest spetakulære spøken som har vært i bygda på over 30 år.

 

 

Jeg var på kveldstur med hunden da jeg så en haug med folk som stod samla på snuplassen vår, jeg tenkte ikke mer over det før han ene av dem ropte til meg at vi ikke kunne gå opp skogsveien, fordi det hadde gått en bamse der.

wow, bjørn i eget jaktfelt. Bjørnen tok sauer noen km herfra så det var jo ikke usannsynlig, følelsen av å ha et stort rovdyr på gjennomreise i bygda virka surrealistisk. Men jeg beit på.

"bigfoot-sporene" som var avbildet i trådstarten, fotografert på fjellet for noen år siden tenkte jeg ikke på.

 

Dagen etter var spetakkelet i gang, etter 12 timer med gransking av sporet viste det seg at det var konstuert med protese og var et par uker gamle.

Men det er visst bjørn i kommunen, sauer har blitt drept i provinsen ved navn Viksdalen, så slike sarte sjeler i kommunen får nok holde seg til å gå på turstier eller vei i framtida :D

 

Det var jo litt stas de 12 timene vi hadde bjørn her... det har jo blitt reine folkevandringa til stedet.

Link to comment
Share on other sites

Meiner du at dei spora du la ut bilde av er laga av folk? No er det ikkje så godt å avgjere slike spor berre på bakgrunn av foto,men om du tok dei i 2006 så er det jo ikkje umogeleg at det kan vera bjørn. Det var jo ein innom Sunnfjord og Sogn den gongen. I tillegg vart det jo sett det bjørn i fjor , så han er nok innom fjordfylket av og til.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Men enten har du små hender, ellers så er du en luring......

Mye en kan gjøre med et bilde :mrgreen:

 

De hendene der, er ikke mine, men, på størrelse med mine never. Dvs - godt voksne mannfolknever. :wink:

 

Tipper også på gaupe, men med tanke på området bildet er tatt fra,(uten at jeg sier mer om det) utelukker jeg ikke jerv. Syntes kanskje det var litt for mye tegn etter klør, til at det var gaupe.

Link to comment
Share on other sites

Det sporet Bukkebrøl la ut bilde av vil jeg påstå er en jerv. Jeg får i allefall ikke noen "gaupefeeling"... I løssnø blir gaupespora mer ovale og jevnt symmetrisk ovale, selv om selve avtrykket er asymmetrisk. Sporet på bildet er bredt, det ser "kantete" ut, og det ser ut som om klørne har skrapa snøen i framkant. Det vil en ikke se på gaupespor. Tåavtrykkene er i tillegg mer på linje enn en vil se på et gaupespor, som det Ranger har lagt ut bilde av

Link to comment
Share on other sites

Litt vrient med bare ett spor uten å se flere sammensatt, men jerv har 5 tær og gaupe 4.

Jeg mener dette er gaupespor for jervsporet skal bli lenger i såpass dyp snø.

Det er ikke uvanlig å se merker etter klørne på gaupa heller, men de er tynnere og spissere enn på jerven.

 

Legger ut noen spor som er tatt i år.

 

Her er gaupespor i kramsnø

 

image17-1.jpg

 

Her har gaupa gått i dyp snø, og denne var stor og mett.

 

gaupeidypsn.jpg

 

her er jervspor

 

Jervogrev.jpg

 

Og her er også jervspor på is, det er også spor av rev sammen med jervspora.

 

Jervogrev2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I dag fikk jeg spørsmål om jeg kunne gjenkjenne noen veldig mystiske spor, det dreier seg mest sansynlig om et glupskt og farlig rovdyr.

Lurer på om noen har lyst å hjelpe til, da jeg har lyst å være helt sikker før jeg uttaler meg skråsikkert!

Det kan virke som dette dyret har liten redsel for folk... :mrgreen:

 

Her er to relativt gode fotavtrykk av skapningen!

 

DSC00489.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Saken er oppklart

Tipper det ja. ...og du hjortefot er kanskje i 50-årene? :lol:

Hmmm, la oss sammenfatte hendelsesforløp:

- Tråden opprettet den 31.Mai med bilder av sporene. (Trådstarter koser seg med innkomne forslag på art... Styrer enkelte vidfarelser vekk fra bever, selv om det finnes flere bevere enn bjørn i landsdelen.)

- Trådstarter kommer fra Sande, et steinkast eller tjue fra Lunde.

- Sporene oppdages først fire dager senere av turgåere, blir fotografert og oversendt lokal ekspertise.

- 14 dager gamle spor.

- Saken oppklart dagen derpå (som også trolig var sinnsstemningen til bjørnefot på dette tidspunkt).

- Bilder og orginaltekst fjernet av trådstarter dagen etter dette.

- Trådstarter fraværende fra videre diskusjon etter hans "hendelsesforløpforklaring".

 

Tipper Hjortefot er en artig skøyer som uten ondt til sinns gjennomførte en skikkelig spøk til rette hysteriske tid.

Vestlendinger er jo allergiske mot store rovdyr, og har vært forskånet fra sorten pga vedtak av "våre beste menn".

Vedkommende som lagde sporene (Hjortefot eller ikke) skal i alle fall ha stjerne i margen og klem fra frøken for å ha avslørt spøken så raskt da sirkuset toppet seg.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Når det gjelder siste bildemysterium tipper jeg på fleskfeitus trampus, eller den nære slektningen felinium baconeater :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hvordan er sporrekka til mårhunden i trav/galopp? Så noen spor oppi marka som jeg ikke ble helt klok på, er vel mest trolig monsterkatta til naboen, men jeg vet ikke riktig. Synes de var store til å være katt, for små til å være rev, selve sporrekka minte mest om hare (to paralelle med to rett bakover) men var fortsatt alt for små.

 

Snøen var så løs at det var vanskelig å se noen tydelige poteavtrykk, men jeg så i allefall at det var poter og ikke klauv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...