Jump to content

Tips til "lydløs" salongrifle


langskalle

Recommended Posts

Hei.

jeg er 17 år, og vurderer å kjøpe meg finkalibret rifle. Jeg har en 308 W og ei 12 hagle....

jeg syns at 308 er litt for stor på duene som sitter i tretoppene, så da tenkte jeg på 22 lr.

 

Jeg er ute etter ei salongrifle som er så stille som mulig, og veldig presis på lange hold. Ei rifle som kan gi gode samlinger på hold opp mot 100 meter. Tenkte å kjøpe salongrifle, lyddemper og kikkert.

 

Hvilken rifle burde jeg velge?

 

Hvilken lyddemper demper mest, utifra deres erfaringer?

 

Duejakt og andejakt er vell hovedformålet mitt med denne typen våpen.

 

Vet det ligger en del tråder ute her om salongrifler osv, meeeen etter 4 timer med lesing på forumet klarer jeg ennda ikke å bestemme meg! har også tittet på 17 hmr! men tror dette blir dyrt i lengden! xD

Jeg vil høre ders erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

Tøft :twisted:

Hvor får man kjøpt slike løp? 17hmr og 22 magnum?

Du får de vel der som du kjøpte rifla, om alle løpene er komt ut vet eg ikkje, men kjekk tråden 'noen som har klådd på cz 455', står en del der da viewtopic.php?f=80&t=32215&start=40

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med rifler som Sako Quad, Anschutz 64 MPR osv?

Personlig synes jeg CZ'en er litt som salongriflenes Volvo 240. Ikke noe vondt om den, den går og går, men greit kjedelig er den nå. Synes jeg da!

 

Hmm! CZ'en er jo faktisk billigere enn sako'en da. Men hva er forrdelen med en sako ovenfor en CZ? bedre pressisjon?

Link to comment
Share on other sites

Ei STILLE salongrifle får du hos Alm.. de selger heldempede rifler der løpet er en eneste stor demper, de lager ikke lyd(så å si) ville hatt ei sånn selv nå, men det er uenigheter mellom Alm og POD hvorvidt de skal få selge våpnene.. håper de vinner saken.. men ingenting er avgjort. riflene er 22 lr og kommer med presisjonsgaranti!! kansje lurt å ha litt is i magen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal man gjøre det med søknaden når man kjøper ei rifle med flere kalibre? ;s søke om 2 forrskjellige rifler, eller bare opplyse om at den kan ha flere kalibre?

 

Praksis er vel at man søker om én rifle i gitt kaliber og evt ekstra løp. Disse løpene skal ikke regnes som en del av jaktvåpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Men man må i tilfelle opne diameter for patronbunn på sluttstykke og da vil jo ikke dette funke hvis man går tilbake til 22 LR.

CZ455 har kun ett sluttstykke, og dette er laget for både 22lr og 22wmr/17hmr (om dette er fjusk eller ei, får de som forstår seg på det ta seg av, men dette fungerer visst strålende både på den og på Sako quad).

 

CZ455 har en innsats i magasinbrønnen, som man tar ut for å kunne sette i det større magasinet man bruker når en skal skyte med 22wmr/17hmr løpene.

 

Sako eller CZ = Smak og behag. Man kommer nok ikke unna at Sakoen er dyrere, og jeg foretrekker så langt CZ sine Varmint modeller. Der stokkene virker litt mere "voksen", og balansen også føles noe mere "voksen".

 

 

Man søker på vanlig vis på rifle i det kaliberet en ønsker som hovedkaliber (normalt 22lr når det er systemvåpen i denne kaliber gruppen), og skriver en søknad på våpendel, pipe, kaliber (t.d.) 17hmr, bruksområde: jakt og øvelse (våpendel søknaden skrives selvfølgelig på egen søknad, og man må ha med seg våpenkortet for dette løpet når det er i bruk, i tillegg til våpenkortet til rifla/låsekassen).

Dette er den "vanlige" måten å søke på.

 

P.s. Presisjon på 100m med sub ladninger, krever absolutt vindstille for førsteskuddpresisjon innen for minute av due.

17hmr (dempet så en slipper hørselsværn og naboklager), vill smelle en del. så det er ett skudd og en due som gjelder, men presisjonen på 100m er normalt absolutt godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Men man må i tilfelle opne diameter for patronbunn på sluttstykke og da vil

P.s. Presisjon på 100m med sub ladninger, krever absolutt vindstille for førsteskuddpresisjon innen for minute av due.

17hmr (dempet så en slipper hørselsværn og naboklager), vill smelle en del. så det er ett skudd og en due som gjelder, men presisjonen på 100m er normalt absolutt godkjent.

 

Virker dom du har en del erfaring! :) Øderlegger 17 hmr MYE mer enn en 22lr? er dua spiselig etter en smell fra 17 hmr? jeg så en video der de skjøy ei kråke med 17 hmr, og da var det ingenting igjenn! Regner med at de brukte ekspanderende kule da. :P noe som sikkert ikke er det lureste når man først skal knærte duer med 17 hmr?

 

OG kan man bruke samme demper over på 17 hmr, 22 lr og 22 wrm

Link to comment
Share on other sites

Kan bruke samme demper på alle ja. Jeg har en Sako Quad med tre løp til, bruker samme sluttstykke, bytter løp og magasin. Min børse går best med gamepoint, kan fint skyte matfugl med den kula. V-max kule i 17hmr lager filler av kråkefugl...

22lr er en fantastisk patron, fin å trene mye med, og kan dempes helt stille fordi man kan kjøpe patroner med subsonic utgangshastighet. 17hmr kan aldri bli helt stille. Med utgangshastighet rundt 800m/s bryer kula lydmuren åkke som. Og, 17hmr pipa må stelles mye mer enn 22lr pipa. Presisjonen begynner å gå fløyten etter noen serier, boresnake er et must. Fordelen med 17hmr er at den har mye flatere kulebane, går som en stråle ut til 100 meter mens 22lr innskutt på 50 meter går under dua på 100. Mye mindre ømfindtlig for vind også. altså:

* 22lr til plinking, morroskyting, trening, stille skyting/jakt.

* 17hmr til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, låner tråden litt og håper det er greit, fortsatt samme tema.

Har selv gått til anskaffelse av en Sako Quad med 22lr og 22wmr løp, men hvilke demper anbefales til denne, med best effekt? Har en gammel stygg tung en i stål men skal bytte denne snarest.

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren: Har du tatt på Sako Quad Varmint? Den stokken er langt mer "voksen" enn stokken på CZ452 Varmint ;)

Nei, har ikke hatt den gleden. Er ellers selv av den mening, at den ultimate stokken (uansett sako eller CZ) er KKC. Har den på en Storviltrifle, og skulle ønske jeg hadde penger til å ha den på salongene også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Virker dom du har en del erfaring! :) Øderlegger 17 hmr MYE mer enn en 22lr? er dua spiselig etter en smell fra 17 hmr? jeg så en video der de skjøy ei kråke med 17 hmr, og da var det ingenting igjenn! Regner med at de brukte ekspanderende kule da. :P noe som sikkert ikke er det lureste når man først skal knærte duer med 17 hmr?

 

OG kan man bruke samme demper over på 17 hmr, 22 lr og 22 wrm

Begynner med siste spørsmål: Ja, har man en demper som er laget for det, er det absolutt ikke noe problem med samme demper til 22lr og 22wmr/17hmr. Selv har jeg en A-Tec cmm6 rimfire både på 22lr og på 17hmr, eneste forskjellen er at jeg har 8 moduler på den som står på 17hmr rifla (de modulene utgjør ingen forskjell med sub 22lr amo, men er et must på high velocity 22lr amo og 22wmr/17hmr).

 

 

Jeg skyter utelukkende med V-Max kuler i 17hmr (eventuelt gamepoint da disse har samme treffpunkt i min rifle, noe den noe tregere TNT amoen ikke har), da jeg ikke normalt ikke spiser det jeg skyter med 17hmr. Vrengte kråker har jeg aldri opplevd, men at bryststykkene nok kan være noe i stykkerskutt ved treff der, skal jeg ikke nekte for. Men nå har jeg hatt en tendens til å ta kråkene fra siden, og da bare detter de stilt og roligt. Med 22-250 og treff rett i brystbeinet derimot, kan man nok trygt regne med at det regner ferdig kjøttfarse rundt skuddstedet. :twisted:

 

Husk at jeg i utgangspunktet ikke er "mat" jeger på småvilt, noe som nok kan forklare min nyvunnede forkjærlighet for 22-250r. Mitt fokus ligger på å være stille når det er ønskelig (22lr sub med demper), og relavtivt stille med nesten null fare for rikosjetter når jeg bruker 17hmren.

Link to comment
Share on other sites

OG kan man bruke samme demper over på 17 hmr, 22 lr og 22 wrm

Begynner med siste spørsmål: Ja, har man en demper som er laget for det, er det absolutt ikke noe problem med samme demper til 22lr og 22wmr/17hmr. Selv har jeg en A-Tec cmm6 rimfire både på 22lr og på 17hmr, eneste forskjellen er at jeg har 8 moduler på den som står på 17hmr rifla (de modulene utgjør ingen forskjell med sub 22lr amo, men er et must på high velocity 22lr amo og 22wmr/17hmr).

 

Bilde? Blir ikkje våpene ditt veldig langt med 8 moduler?

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt. Har ei BRNO mod 2 med en A Tec CMM4 på. Den er så og si lyd løs med amo som går under 340 m i sek. Amo som går raskere bråker nesten like mye som før. Kan jeg feks montere flere moduler enn de 4 som den nå består av, på denne demperen, vil den da kunne dempe anna amo litt bedre?. Hvor får en kjøpt flere A tec moduler?.

Link to comment
Share on other sites

Om man lar være å kappe løpet når man skal ha på demper. Blir presisjonen bedre på 100 meter da? vet rifla blir lang og fæl da, men er jo verdt det om den har bedre presisjon enn med kappet løp! :)

 

Nå har jeg tenkt litt rundt en heldemped cz 452. Jeg kan egentlig tenke meg at den er no dritt å rense osv? ettersom hele greia er en stor lyddemper. Tror jeg kjøper heldempet ettersom jeg egentligikek har bruk for 17 hmr. Jeg skyter like gjerne gåsa osv med 308.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...