Jump to content

Flå dyret med ein gong?


Linduvarri

Recommended Posts

Hei,

 

ser at jaktpressa ofte skriv om at ein bør la viltet kjøla sakte ned fyrste døgnet, og så flå det. Spesielt må ein unngå "kuldeforkorting" vert det sagt.

 

Eg har snakka med ein del røynde (elg)jegrar, som er usamde i dette. Og meiner at dyra bør flåast same dag, i ale høve om det er store dyr som elg. Kuldeforkortning er ikkje noko problem, så lenge kjøtet ikkje frys ved minusgrader.

 

Eit jaktlag fekk til naud godkjent ein fjorårokse av mattilsynet (som sikkert er strenge i eit og alt), då den hadde fått ei gråaktig hinne/farge etter å ha lege med skinnet på i 7-8 timar.

 

Kva meiner dei innvidde på kammeret om dette- er det tryggast og best å flå dyret same dag som det er skote, og helst innan kort tid?

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mest i "gaupeterreng", og der må vi slakte og partere dyra i utmarka, og bære ned slaktedelene. Hvis det er greie skudd, flår vi nesten helt ned, før vi åpner dyret og tar ut innvollene. Er det mistanke om skade på vom/tarmer, åpner vi dyret først. Men det er i alle tilfeller flådd og partert 2-3 timer etter påskyting. Dette gjelder også under "snøjakt". Men ingen av disse dyrene har vært under ca. 60 kg slaktevekt, det er mulig rådyr, rein og hjortekalver bør ha "frakken" på sist på sesongen.

 

Jeg har skutt en god del elg på ettersøk, for det meste alene (og ofte om natta). Da har jeg bare tatt ut innvollene, og flådd og partert dyret dagen etter. Å flå et dyr uten innvoller, som er til dels er i rigor, er en temmelig slitsom affære.

Link to comment
Share on other sites

Spissbukken jeg skjøt onsdagskvelden lot jeg henge med skinnet på. Til dagen etter. Først og fremst da temp. var på minussiden. Flådde etter middag dagen etter. Det gikk helt greit.

 

Det jeg ikke liker helt, er at dyret ikke fikk tørkehinne skikkelig. Men det tror jeg er mer pga. vær/mangel på vind enn at skinnet var på 14-16 t. Bukken som datt fredagskvelden ble flådd med en gang. Den hadde heller ikke fått skikkelig tørkehinne i dag.

Link to comment
Share on other sites

Elg pleier vi å flå i bygda hvis vi får dem ned hel, hvis ikke flås dem på stedet og bæres.

Bare unntaksvis blir de liggende over ute til neste morgen.

 

Rådyr derimot henger jeg med skinnet på hvis det er ned mot null.

Bare pass på at alt er tatt ut bak og framme.

Sidene på rådyra har lett for å tørke ut når de henger ferdig flådd (lampeskjermer), dette skjer ikke om de får henge med pels.

Har fått helt greie slakt med "frakken på".

 

Ang. Tørkehinne, det er nesten avgjørende at dyret flås varmt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hverken meninger eller mye erfaringer om dette, men...

I Tyskland har jeg lagt merke til (og stusset over) at de nesten uten unntak vommer ut og henger alt av hårvilt inn i kjølerom eller kjøleskap med pelsen på, så henger det der noen dager før de finner ut at de skal flå, partere og pakke kjøttet.

Finnes sikkert en rasjonell forklaring på det, men svaret jeg fikk på spørsmålet var for det meste "sånn er det bare"..

 

Husker dessuten jeg fikk referert fra jakt i Canada der de grovparterte det utvommede dyret med pelsen på, teorien der var at pelsen beskyttet kjøttet under transporten ut av terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke flår samme dag, lar man da evt. blodslåtte boger være "uåpnet"?

Ja, dette med å åpne bøger har ingen hensikt hvis en ikke fjærner alt blodet med det samme.

Blodet ligger mellom hinnene og ikke i selve musklene.

Blodslått kjøtt blir det bare helt nært kulehullet.

Jeg lar være å skjære/rense med mindre det er andre urenheter enn blod i skrotten.

Det er lettere å fjerne dette når en parterer etter henging, blodet henger fast i hinnene som er greie å flå bort.

Det beste er å skjære minst mulig i kjøttet før henging.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke flår samme dag, lar man da evt. blodslåtte boger være "uåpnet"?

Ja, dette med å åpne bøger har ingen hensikt hvis en ikke fjærner alt blodet med det samme.

Blodet ligger mellom hinnene og ikke i selve musklene.

 

Jeg åpner alttid opp bogene ved bogskudd.

Det hender faktisk at jeg skjærer de av også, hvis det er stor skuddskade. Jeg lar de henge og mørne på egen krok.

Dette har i min forstand mye for seg. Ikke reint lite blod som renner på golvet når bogene åpnes. Jeg skraper i tillegg vekk det som er koalugert med kniven.

Var på foredrag med slakter/kjøttskjærer før jakten i år.

Han sa at mangen jegere har sin egen virklighet om hva som er riktig i henhold til bevaring av kjøttkvalitet.

Dyret skal flåes og henges til nedkjøling så raskt som mulig . Stor reinslighet er nødvendig. Bøtta med vann er fy.fy.

Hvis Kniver/hender skal vaskes må det være under springen eller i en rein elv med såpe.

Slik reduserer en akselerasjonsprossesen av bakterier som vil komme etter hvert som dyret mørner.

Hvis denne prosedyren er fulgt kan dyret henge mye lenger en 40 døgngrader.

Link to comment
Share on other sites

Frakken på under mørning er ingen problem. I hele EU mørnes alle dyr som skal omsettes gjennom vilthandlere med frakken på etter egelverket. Vi lar frakken være på elger, både store og små en dag eller 2 hvis temperaturen er under 10 grader. Aldri vært noe problem det. Null problem å få stempel av mattilsynet heller. Derimot liker de ikke blod under boger, men det tror jeg kommer av redsel for å få det med i det ferdige produktet, og at de ikke kan se atdet faktisk er fjernet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar alltid rådyra henge med skinnet på. Kan henge leeeeenge over de berømmelige 40 døgngrader. Siden overflaten er helt uten forurensning blir det helt topp kvalitet. Elgen flår vi med en gang, men det har vel mest med fasilitetene der vi henger slakta. Blir litt trøblete å heise ned skrotter for å flå dem seinere.

Ang husdyrslakting har det naturligvis med kapasitet og økonomi å gjøre. Når du slakter 5000 sau på en dag er det greit å gjøre seg ferdig med en gang vil jeg tro. Skrotter på slakteri henger jo heller ikke i nærheten av den tida vi gjør med viltet. Rakt inn og raskt ut = penger til overs. Dere forbrukere vil jo ikke betale oss noe for kjøttet så da blir det på den måten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skrotter på slakteri henger jo heller ikke i nærheten av den tida vi gjør med viltet.

 

Kansje de ikke henger like lenge. Men de blir levert ut i butikk som ferskvare.

Der kan de ligge for salg på kjøl, lenger en du aner.

Dette er hele meningen med å kjøle slaktene ned fort. Det tåler mye lenger mørningstid siden bakterieakselerasjonen er redusert til et minum.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke forskjell på viltkjøtt og eks storfe når det gjelder hvordan disse bør behandles for god kvalitet.

Hvorfor de velger å la pelsen være på vilt, og ikke på husdyrslakt i eu. skulle hvert greit å fått forklaringen på.

En grunn kan jo være at storfe og husdyr ellers er mye mer møkket i pelsen enn vilt.

Jeg ville ihvertfall ikke hengt storfe rett fra fjøset med "frakken" på.

Storfe er også mye kraftigere bygd enn f-eks. elg, mere feit også, så da går nedkjølingen langsommere.

Det er vel helst mindre dyr som er mer utsatt for temperatursvingninger som kan henge med skinn. (tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Mange henger skrottene på låver, garasjer og uthus, og er det litt minus grader, så blir det fort kuldeforkortning dersom ein ikkje lar skinnet være på første døgnet. Har nettopp komt tilbake frå naboen her, me har tatt skinnet av bukken i kveld, den var skutt på Lørdagen, og det var kjempefint slakt, ikkje antydning til dårlig lukt rundt innslaget, kula fann me i skinnet på andre sida av bogen, så det ser heilt kongebra ut.. Litt meir krøkkete å få skinnet av dyret, når det er kaldt, men det er det jaggu værdt kontra å få 70 kg med kjøttdeig..

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge et skinn står imot eventuelle kuldegrader på slaktet vet jeg ikke.

Men jeg tviler på at det dreier seg om mer en 10-12 timer på en hjort før slaktet er nedkjølt i minusgrader.

På elg er det sikker en god del lenger, på grunn av mye tykkere skinn og mer kjøtt som er oppvarmet.

Av den grunn bør vell ikke slaktet henge i minusgrader selv med skinn på.

Link to comment
Share on other sites

Nei men uansett er det betre at det ikkje blir nedkjølt for fort, det er du vel einig i ? Og så lenge skinnet er på, så bidrar det nettopp til at denne prosessen går saktere, og det kan faktisk være avgjerande på om du får kuldeforkortning eller ikkje dersom det er kaldt nok. Så lenge det er snakk om ein kortere tidsperiode, og at det er så kaldt så er ikkje det bakterielle problemer, så lenge den som slakta, har hatt kontroll på sine ting..

 

Eg har måtta forlagt eit heilt dyr i skogen skogen overnatta den første dagen i jakta, uten at det heller var problematisk, då var det ca 10-12 plussgrader om kvelden den blei skutt. Den fekk ca 14-15 timer ute, med frakken på..

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke flår samme dag, lar man da evt. blodslåtte boger være "uåpnet"?

 

Nå har ikke jeg så mye greie på blodslåtte bøger men hvorfor er det så viktig å åpne disse og blottlegge masse fint kjøtt. Jeg har aldri åpnet en bog med unntak hvis der er vom-/spiserørsgørr inni. Hvis der bare er blod så forstår jeg ikke hvorfor de skal åpnes, viltblod surner "aldri" (tilnærmet)

 

Nei det er nok mest gamle hedenske ritualer dette med å la bøgene henge å flagre.

Link to comment
Share on other sites

å har ikke jeg så mye greie på blodslåtte bøger men hvorfor er det så viktig å åpne disse og blottlegge masse fint kjøtt. Jeg har aldri åpnet en bog med unntak hvis der er vom-/spiserørsgørr inni. Hvis der bare er blod så forstår jeg ikke hvorfor de skal åpnes, viltblod surner "aldri" (tilnærmet)Nei det er nok mest gamle hedenske ritualer dette med å la bøgene henge å flagre.

 

Vi åpner i de tilfellene det er mistanke om blodslåtte bøger. At viltblod aldri surner kjøper jeg ikke helt umiddelbart, det er i grunnen sjelden vi drar gørr fra vomma inn i bogen, og jeg mener da jeg har kjent en forsiktig eim av surnet kjøtt av og til hvis kula har fått litt for hard medfart og vi har vært litt for forsiktige med kniven. Men det er en stund siden nå så jeg skal ikke bli for påståelig.

 

Slaktene våre henger luftig og godt, og at en bog blir åpnet har lite å si for bruksområde til kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke mye en trenger å skjære i kjøttet for å åpne en bog.

Det meste er delt naturlig med hinner, og henger mest sammen i bogfjølen og over denne.

Det er ikke stort med kjøtt der.

At viltblod surner hvis det får ligge og surne en ukes tid i hulrommene mellom hinnene er jeg temmelig sikker på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke mye en trenger å skjære i kjøttet for å åpne en bog.

Det meste er delt naturlig med hinner, og henger mest sammen i bogknoken og over denne.

Det er ikke stort med kjøtt der.

At viltblod surner hvis det får ligge og surne en ukes tid i hulrommene mellom hinnene er jeg temmelig sikker på.

 

 

Er dette noe du vet eller bare antagelser?

 

Kjøttet som kula har mørbanket langs dennes bane igjennom dyret, surner relativt rast, rent blod, nei.

Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke mye en trenger å skjære i kjøttet for å åpne en bog.

Det meste er delt naturlig med hinner, og henger mest sammen i bogknoken og over denne.

Det er ikke stort med kjøtt der.

At viltblod surner hvis det får ligge og surne en ukes tid i hulrommene mellom hinnene er jeg temmelig sikker på.

 

 

Er dette noe du vet eller bare antagelser?

 

Kjøttet som kula har mørbanket langs dennes bane igjennom dyret, surner relativt rast, rent blod, nei.

 

Alt blod som får ligge i lommene i slike mengder at det ikke tørker opp, har mulighet for å bli surt under mørning når det samler seg i hulrommet mellom bogen og ribba.

Jeg har helt sikkert kjent sur lukt av blod som har rent ut på golvet når vi skjært ned dyret, når vi ikke har løsnet bogen på forhold.

Dette blodet er jo også i kontakt med mørbanket kjøtt som surner raskt. Det ville hvert rart om det ikke smitter over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser hva du skriver men jeg har nå syslet med dette i snart 40år så det var merkelig at jeg ikke har lignende erfaringer. Jeg har også hørt eller lest uttalelser fra veterinær om at viltblod ikke surner slik som blod fra tamdyr, skal prøve å finne mer utav det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Flådde å skar ned en spissbukk i går, da hadde den hengt i åtte døgn. Mørningsmåleren viste 122%.

Var ett veldig fint slakt(nakkeskudd) det som er fint er att det ikke blir harde overflater og dermed

minimalt å skjære vekk. Bukken kunne sikkert hengt lenger men dagen var avsatt til skjæring.

Har vi muligheten så henger vi med pels på, men hvor og hvordan dyret er skutt avgjør om det skal flåes med en gang.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Hare lar jeg henge med pelsen på for å unngå uttørking, men alt av hjortevilt flår jeg så raskt som mulig. Viltet henger i kjelleren, så der er fryseforkortning ikke noe problem. Men det var interresant å lese hvor mange som lar det henge med pels på. Jeg synes ofte det kan bli litt mye tørt avskjær, spesielt på små rådyr. Kanskje jeg skal prøve å la det henge med pels neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke å flå med en gang viss det er kaldt i været. Når det gjelder åpning av boger er min erfaring at det blir lettere å fjerne koagulert blod samtidig med at slaktet skal skjeres ned. Dette avhenger selvølgelig av at det ikke er skutt i vomm/spiserør. Ett annet poeng er jo at det er en fordel å skylle slaktet invendig med blod viss mann er uheldig å ha vommsøl. Blod er mye renere enn vann. Jeg har ikke merket at blod har surnet i hinnene bak bogen. Har etterhvert ganske lang erfaring med slakting av hjort. Det med å henge slaktet ett døgn eller to når det er kaldt i været begynte jeg med for 4-5 år siden og har gode erfariger med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bare det er jeg er nybegynner og litt nysgjerrig rundt det med ta ut mageinnholdet, og tar jegerprøve for tiden.

Finner ikke stoff om hvor jeg gjør av mageinnholdet etter elg f.eks,

Jeg regner med at den må tas med og destureres, men må en gjøre det? Det kan jo være langt unna vegen.

Graver en det ned?

Link to comment
Share on other sites

Bare det er jeg er nybegynner og litt nysgjerrig rundt det med ta ut mageinnholdet, og tar jegerprøve for tiden.

Finner ikke stoff om hvor jeg gjør av mageinnholdet etter elg f.eks,

Jeg regner med at den må tas med og destureres, men må en gjøre det? Det kan jo være langt unna vegen.

Graver en det ned?

 

Skyter du på innmark eller i nerheita av veg/sti er det lurt å flytte vom/mageinnhold litt vekk slik at det ikkje ligger synlig for sarte sjeler.

Ellers så er det ingen grunn til å dekke det til, til meir ope det ligger jo lettere er det for at fugler og dyr finner det og spiser det opp. Som regel er det vekke på 3-4 dager.

Link to comment
Share on other sites

På kontinentet er det nærmest regelen med tilgang til kjølefasiliteter. Skinnet kan derfor beholdes på samtidig som en rask nok nedkjøling sikres for å unngå surning. Mindre hjortevilt bør vel derfor kunne henges med frakken på ved tilsvarende temperaturer eller lavere. Kuldeforkorting (temperaturen i kjøttet går under 10 grader i løpet av de første 12 timer, eller var det 12 grader i løpet ev de første 10 timer- tvilsom husk!-korriger om jeg tar feil) er vel ikke ønsket om man da ikke skal bruke viltet til kjøttdeig. Kjøtt som skal males kan med fordel mørnes minst mulig da det binder bedre.

 

Praksisen med å åpne boger og fjerne blod og skuddskadet kjøtt henger vel en del sammen med at svært mange betaler etter vekt og da er det jo ikke om å gjøre å betale for skrap.

Link to comment
Share on other sites

Kuldeforkortning får du da ærlig talt ikke før kjøttet har minus/pluss 0 grader?!

Åpner du bogene som er blodig og fjerner blodet så har du mindre sjanse til å få surt kjøtt. Ganske enkelt pga at blod surner mye fortere enn kjøtt!

Hvis blodet surner så er kjøttet rundt det surnede blodet ødelagt. Men dette gjelder selvsagt slakt som får henge lenge nok, å litt til :D

Jeg tror nok "husken" din er veldig dårlig vavlo

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke husken var så gæern likevel. Følgende er sakset fra info fra en produsent av mørningstimere og tilsvarende info kan finnes flere steder på nettet. Kuldeforkorting må ikke forveksles med frysing av kjøtt.

 

"Man bør unnvike å kjøle ned kroppen altfor raskt etter skuddet ettersom kjøttet ellers kan rammes av noe som kalles kuldeforkortelse. Kjøtt som er rammet av kuldeforkortelse blir hardt og seigt og er ikke mulig å mørne. De første 12 timene bør kjøttets temperatur derfor ikke underskride 10ºC. Om det er kaldt ved skuddtillfellet kan det derfor være best å vente med å vomme ut, spesielt mindre dyr, og også vente med flåing for å holde kjøttemperaturen tilstrekkelig høy."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...