Jump to content

Browning x-bolt 6,5x55


kvammenj

Recommended Posts

Jeg kjøpte x-bolt nå i høst, vel å merke i 308, hos Jaktpartner Gjøvik. er veldig fornøyd så langt, har bare skutt 30 skudd med den men den er god å holde i (DuraTouch stokk),er lett, 2,7 kg, løst magasin og du kan tømme våpenet når det er sikret.

Den ble testa i Jeger nr 2 2010 og fikk 45 av 50 poeng. Den ble også kåret til rifle of the year i USA og Sverige i 2009.

I denne prisklassen tror jeg x-bolten er et bra kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Hm, jeg googla X- bolt rifler, men jeg kan ikke si jeg ble så mye klokere av den grunn :oops:

 

Så da lyder mitt spm. som så: hva er X- bolt ?

Hvis det har med sluttstykket å gjøre som jeg trur det har, så har jeg enda et spm.: hva er da forskjellen på f.eks mauser sluttstykke, og X- bolt ?

Link to comment
Share on other sites

Hm, jeg googla X- bolt rifler, men jeg kan ikke si jeg ble så mye klokere av den grunn :oops:

 

Så da lyder mitt spm. som så: hva er X- bolt ?

Hvis det har med sluttstykket å gjøre som jeg trur det har, så har jeg enda et spm.: hva er da forskjellen på f.eks mauser sluttstykke, og X- bolt ?

 

 

X-Bolt = A-Bolt, men "penere" utførelse.

 

Mitt inntrykk er kjapp veksling med kort hevarmbevegelse som er bedre enn det meste annet i denne prisklassen, samt utførelse og inntrykk ellers som absolutt er tilfredsstillende. Har ikke selv fått skutt med de ennå, men det kommer. Det finnes vel også noen tester rundt om. Reis og se på den selv. Kan vel ikke si noe annet!

Link to comment
Share on other sites

Kva av dei kalibera x-bolt leverast i som er ganske flat kulebane på og som ikkje er så veldig dyre i drift :?::?:

 

 

Hva mener du med flat kulebane da? Ut til de vanlige 200 er jo alle vanlige kalibre flate nok i massevis. Skal du lengre ut er det vel 300 i diverse størrelser som gjelder, med 300RUM som "kongen" :D

 

Hvis ikke .30-06 er flat nok så vet ikke jeg...

Link to comment
Share on other sites

En kammerat av meg kjøpte seg x-bolt i cal 270 wsm noe som vistnok er et flatskytende

kaliber, fornøyd han ihvertfall. Ellers tror jeg ikke a-bolt er noe dårlig valg heller vis

du vil ha 6,5, er vel uansett 6,5 som blir billigst å kjøpe ammo til vil jeg tro.

 

 

Ammo i .30-06 er stort sett billligere enn 6,5x55, og utvalg av ammo er også mye bedre. Det spiller kanskje ingen stor rolle når man likevel ikke bruker rifla til "alt mulig". Men jeg foretrekker likevel denne framfor 6,5 og .308 hvis meg må velge en dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sparker litt liv i denne, da dette er mitt drømmevåpen for tiden :D A-Bolt frister lite.

 

Jeg sendte en Mail til Nordskog for ca ett år siden, med forespørsel "Har dere noe info om når Browning X-Bolt 6,5x55 kommer til Norge / blir mulig å anskaffe?", men til ingen nytte... Ingen respons i det hele tatt... Slappt. Menmen.

Link to comment
Share on other sites

Jøss x-bolt i 6.5x55 det er bra.

 

Jeg har selv en x-bolt stainless stalker i 223 remington og kjøpte nettopp en til i 338 winmag, det er den beste riflen jeg noensinne har eid. vekt, balanse, avtrekk, presisjon er helt upåklagelig. Om du vurderer x-bolt er det ingen tabbe å kjøpe den. Dersom du ringer til ALM i hverdager på Telefon 51 40 18 18 så får du svar da de jobber tett med dem på Nordskog, de er i samme bygget med felles dører gjennom. Da får du hvertfall svaret om kaliberet og om og når det kommer. Jeg handler mest fra Alm selv og kjører 100km for å handle istedenfor rett rundt hjørnet, så mye liker jeg servicen deres, knallbra at de har egen skytebane for alle kaliber i butikken med PC skjerm visning på blinken.

 

Lykke til med å få x-bolten i 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker - men noe snodig og uventet har skjedd... :) Jeg har ventet og siklet på 6.5 i et år nå og ikke fått "viljen" min med at kaliberet har blitt en realitet. Jeg har bestemt meg for å droppe 6.5 i favør av .308 - mest pga at kapping av løp egner seg mye bedre på .308 og at jeg vil ha et kaliber som også har lite rekyl, så da blir det X-Bolt Hunter .308 OG .223 :winke1: perfekt!!

Link to comment
Share on other sites

Veldig fin rifle x-bolten, var på Våpen Andresen her i Tromsø, og han som viste den til meg dro frem en Tikka T3 til sammenligning. Han anbefalte x-bolten på det varmeste, og skjønte godt hvorfor.

Helga etter var jeg på g-sport i Bodø, der hadde de x-bolden stående i mellom en Sako 85 og en Tikka T3. Er ikke i tvil om at jeg ville valgt x-bolten. For ei lita og lekker rifle. De jeg så på var i 308 og med syntstokk og svart løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...