Jump to content

Rådyrjakt UTEN hund...2010


Raudnakke

Recommended Posts

Bladde litt i storviltjaktkammeret for å finne et sted å legge et fint bilde jeg tok sist uke..

 

Da oppdaget jeg at det kun var tråder for bukkejakt og jakt med hund fra før av. Jeg har sjøl stor glede av å jakte rådyr mo søkk aleine..med ei presis rifle og enten poste eller smyge.

 

Årets bukkejakt gav ikke uttelling, men ganske nylig fikk jeg et nytt terreng så da ordinærjakta satte inn skred jeg til verket. Etter en del turer i terrenget for å observere hva slags dyr det gikk der, hadde jeg omsider fått nok oversikt til å lage meg en grov avskytningsplan og kunne begynne aktivt å ta ut de dyra jeg hadde bestemt meg for. Her på onsdag kom jeg over et av dyrene beitende i kanten av en eng, og etter den gamle infanteriøvelsen "Lav åling i åpent lende" kom jeg meg ubemerket inn på et hold der jeg husket kulebanen..

 

Terrenget er stedvis ganske åpent:

 

270920100926dc3bd623d0a2463f94.jpg?32

 

Jeg har derfor rigga ei lita Kimber jeg har i 7mm.-08 med en Zeiss DiavariV 5-15x42 og dette gir for meg den ultimate kombinasjon for den jaktformen. Foret med 160grs Woodleigh var resten av den kvelden en helt planmessig affære:

 

021020100451e901dc88c1b049309b.jpg?89

 

Sånn..nå er det fritt frem for andre som jakter rådyr uten hund å henge seg på med sine bilder og jakthistorier.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var på rådyrjakt førre helg. Saman med ein kamerat som aldri har jakta rådyr før. Sendte han ut på post i grålysninga der eg kom på eit dyr under bukkejakta (det einaste eg såg:-). Etter ein knapp halvtimesmall det, og han meldte glad over jaktradioen at han hadde skote ein liten sekstaggar. Bukken kom på 20-30 meters hald, tok ut og stoppa slik at han fekk eit bra skot på den med si Schultz & Larsen børse i .270 win. Det var det einaste dyret me såg denne helga og, terrenget har liten bestand som står spreidd på denne tida. Den vog omlag 16 kg.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter endel på post, men det blir sjelden lange økta da det å sitte stille i en jaktstige fort blir litt kjedelig. Var tidlig ute forrige morgen, reiste hjem uten å ha sett dyr, når jeg kom hjem stod dyret på jordet. Jeg heiv på demperen, men dyret stakk :( .

Noen som har gode råd for å holde konsentrasjonen opp i et tårn/stige?

I det ene terrenget mitt er det bare lov å bruke rifle fra tårn/stige, så da blir det jo bare posting, men i mitt andre terreng er det fritt fram, men her har jeg bare kalv på kvota, så da venter jeg en måned eller så.

Link to comment
Share on other sites

n520070895_1367902_3543.jpg

 

Bildet er nok fra forrige året. Blir neppe rådyrjakt i år pga vi mangler ennå fem dyr på elgkvota.

ca 150 meter, tofot og 300RUM med 180gr Nosler Partition i stor fart. Definitivt knall og fall med minimal kjøttødeleggelse. Satte skuddet i kant av bogen og tok hjertet. Utgangshull som en femkrone. Den ene lungen + lever lå på utsiden av dyret så det har vært litt "trøkk" inni der. I grunnen glad jeg ikke satte det i bogen... Det blir et hjemmeladeprosjekt å finne bedre løsninger til rådyr gjennom vinteren!

 

Å ja, geita hadde mista sine kje til gaupa i sommer. Hu veide faktisk 19,5 kilo!

 

 

PS! Bikkja er en ENGELSK SETTER. Også kalt "fuglebikkje". Den benyttes ikke til å støkke rådyr...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er fra indre deler av sørlige Nordland, her har vi store mengder snø og gaupe, en dårlig kombinasjon for å få opp rådyrstammen. Men noen rådyr slenger det da forbi, å to siste år har jeg hatt hyppige opservasjoner av dyr. høsten 09 var jeg så heldig å faktisk skyte double på smaldyr, de ble skutt tidlig morgen i måneskinn sent i Desember. Har jaktet en del rådyr på Ytterøya Levanger, men aldri skutt double, men her oppe i kalde nord lyktest det :D

Å for ca 14 dager siden felte jeg et kje på postering i en åkerkant, 12 kg var kjeet. så det vi taper på kvantitet tar vi igjenn på kvallitet :lol:

Link to comment
Share on other sites

ble en bukkekilling på meg og min bror på 9 år om mandagen...litt over 100m hold...9åringen som omtrent ikke kunne sitte i ro uten å spørre å grave til og med mens jeg lå å sikta...et under at vi fikk skutt...geita anet hva som foregikk så hun tok med seg killingene, jeg brølte til og den bakerste kilingen stoppet opp, traff litt langt bak så det måtte til med et oppfølgningskudd...men så KILTE patronen seg, mens dyret var på vei mot skogen, klarte endelig å slå sluttstykket fram å kamra patronen, la litt foran bogen å trekte av - midt i bogen, knall å fall - død i smellen :) også mitt første rådyr

 

har bilde...kommer iløpet av neste uke tenker jeg

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur på snikjakt med min far etter å ha vært i et annet område med hund tidligere.

Planleggingsdag på skolen, wuhu! 1993.gif

 

Kom på geit og bukk på ca 30 meter.

Begge dyrene er i bevegelse sakte gange og merket oss ikke men de stopper begge opp bak masse vegetisjon. Står og glor mot trærene i kanskje 5 minutter og vi begynner å diskutere om de kanskje kom vekk alikevel. Da går børsa selvfølgelig ned fra skulderen. :roll:

Og vips, så ser jeg bukken luntre igjen.

Dyret går forbi i en åpning på kanskje halvmeter diagonalt, men jeg tørr ikke å slippe skuddet. En mere erfaren jeger kunne sikkert greid det lett, men har så lite hjortevilt på samvittigheten at jeg ikke turte. Men det er vel litt av spenningen med jakt også tenker jeg.

 

En ting sier jeg bare, den bukkenjævelen skal jeg ta, sjeldent man ser en bogen på en rådyrbukk som går rolig på 30 meter i retikkelet uten å ta den. Så nå er jeg irritert. Den kommer til å hjemsøke meg i natt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Syns du gjorde rettt jeg Dridungen..

Kjører på følgende læresetning sjøl: "Er du i tvil, så er det ikke tvil.."

En gammel sannhet er at en aldri angrer på et skudd en ikke slapp, og har en først vært med på å lete etter et vilt en har skadeskutt så skjønner en at de ordene er gull.. og nye sjanser får en alltids :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter stort sett alltid alene - enten postering eller smyg. Måneskinnsjakt er også fint.

 

Så også i kveld. Det har falt litt snø de siste dagene samt at det er fullmåne i morgen, så forholdene er tilnærmelsesvis perfekte for postering etter både hjort og rådyr.

Jeg har en liten bø der dyrene som regel kommer veldig nærme. 15-20 meter er ikke uvanlige hold her. Utfordringen er å være så stille at de ikke stikker av for man er ganske utsatt.

 

Rett etter klokka 23 kommer det innpå 5 rådyr - de har tydeligvis en plan om å bare forsere bøen og ikke stoppe opp. Jeg må i grunn bestemme meg ganske fort om jeg vil slippe avgårde skudd eller ei.

Sistemann i følget henger litt etter; dyret halter på framfoten og jeg bestemmer meg for å skyte. Dyret går rett i bakken og de andre løper forvirra rundt noen minutter og bjeffer og styrer på for de forsvinner.

Det er en liten råbukk - skuddet sitter fint midt i bogen og ut litt høyere på andre siden. Jeg bruker Fusion 30-06 180 grains og det er et digert utgangshull :shock: Skuddavstand er knappe 20 m.

 

Første dyret denne sesongen - det har vært totalt tørke på mitt jaktområde hittil.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk - det gjorde godt å endelig få blod på kniven :wink:

 

Jeg fant ingen åpenbare skader så det kan jo være alt mulig. Dyret halta i alle fall og dermed ble en lett avgjørelse for meg å ta om å skyte. Ikke sikkert den ville ha klart seg så godt dersom årets vinter kommer til å ligne fjorårets.

Link to comment
Share on other sites

jakta uten hund før,det var stort sett og kjøre bil rundt og se på jorder synes jeg.og snike inpå er jo gøy men dyra har lett for og gå inn i skogen når det lysner. og komme på dyra i skogen uten og støkke dem er ikke lett. for meg er rådyrjakt og høre hund lose, en god los er toppen av jakt. og skyte et dyr som beiter ser jeg ikke det store med,men slik er det nå bare. jakt skal og ha litt av det sosiale som bål og kaffe.dette er mer og mer viktig :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom på post kl 21 i kveld utstyrt med varmepledd slik at jeg ikke skulle fryse ihjel i natt :P Men hvor lenge var Adam i Paradis?

En halvtime etter at jeg hadde satt meg til rette så kom råbukken tuslende utpå og det var det siste den gjorde. Avstand 40 m og han gikk rett ned.

 

DSC014162.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat var på snikjakt i går.. Nå som det har blitt så kaldt er det vanskelig å snike uten å brøke så altfor mye, men vi hadde en bekk å gå ved siden av så mesteparten av bråket ble døvd av den. Etter at vi hadde krysset bekken over en bru får jeg øye på tre litt gul-lyse skapninger som drar av gårde, alle stopper opp, men geitekillingen stopper best for meg, dermed ble jeg et rådyr rikere. Vi prøvde å få de to andre til å stoppe opp med litt plystring og brøling etter at skuddet mitt gikk av, men de ville ikke stoppe gitt.. Knallfin dag med spennende snikjakt.

 

Har et bilde på maskinen men vet ikke helt hvordan jeg legger det til! :( hehe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i formiddag. Fikk da se et fint syn!

 

Det lå 9 rådyr og solte seg inne på jordet!!! :D

De bare lå og kika på meg, på cirka 60-70 meters hold, men jeg jakter jo bare med hagle!! :? så når jeg skulle gå imot dem stakk de......

 

Det er vel ikke akurat vanlig at rådyra ligger å drøvtygger på jordet. Jeg tipper det er noen rovdyr i området. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i formiddag. Fikk da se et fint syn!

 

Det lå 9 rådyr og solte seg inne på jordet!!! :D

De bare lå og kika på meg, på cirka 60-70 meters hold, men jeg jakter jo bare med hagle!! :? så når jeg skulle gå imot dem stakk de......

 

Det er vel ikke akurat vanlig at rådyra ligger å drøvtygger på jordet. Jeg tipper det er noen rovdyr i området. :roll:

 

 

Kan hende det ikke er vanlig ja :roll: Tenkte ikke noe over det ettersom det var midt i solhellinga sånn i 10 tiden på formiddagen.

Link to comment
Share on other sites

Smygjakt på rådyr er ikke å forakte. :D Fikk en tvillingkalv i midten av oktober, midt på dagen. Skyter i utgangspunktet bare en av kalvene under slike kontrollerte forhold. Verner godt om geitene. På vei hjem fra måneskinnsjakt fikk jeg se et enslig rådyr komme stressende. Lav gange, så åling i bra tempo for å komme i posisjon. Like før ungdyret nådde skogkanten tok det seg et par munnfuller med gress, da fikk jeg sjansen min. En liten fjorbukk datt under fullmånen. En ganske intens og fin opplevelse. :)

Link to comment
Share on other sites

Deilig! Så blei det rådyr på meg i år :D

 

Posterte i skogen der de ofte passerer ei snauflate på vei tilbake etter nattbeite på jordet. Jeg sitter i høyden med god oversikt - og hjertet hoppa blidt da jeg så det var 4 stk på jordet i dag. Hadde ikke sett dyr der siden bukkejakta, og da var det bare geiter...Jeg følte jeg var i overkant optimistisk da jeg gikk på knekkebørdføret inn mot posten min oppe på ei gruppe: bråka fælt! - Da jeg fikk satt meg, kunne jeg se sektoren av jordet (500 meter unna i luftlinje) hvor jeg først så dem, nå var det ingen dyr der mer :cry: - Jeg ga meg til med å lokke med noen små kontaktlyder, men hadde ikke helt troa. Jeg prioriterte å holde hode nede og ofret utsikten en stund, men jeg lokket. - Intet resultat. Jeg måtte selvsagt strekke hals, og nå så jeg hele 5 stk på jordet. Skjønnheten ved de tykke iskrystallene på vært gress-strå rundt meg og Glomma som en blå vene i alt det hvite lyset, ble brått synlig for meg. Håpet og gleden vendte tilbake ved synet av de grasiøse og beitende skapningene, uten for riflehold - og "heromkirng skuter vi itte på jordet". - De så ut til å beite seg rolig bort fra meg, men jaktfølelsen var der. Så skjer det da, at sjefen blant dem sier "lets call it a day - nå går vi hjem" - og de går rolig men mer bestemt mot snauflata jeg sitter på, snart er de alle inne i min blindsone - jeg ser ingen ting, vet bare at der går det 5 rådyr, rett under meg, som fint kan bringe seg selv i sikkerhet ved snedige veivalg, eller som like gjerne kan gå rett på meg. - Etter 3 minutter kommer et pent dyr dels spankulerende, dels beitende oppover gruppa, rett mot meg. Det er så rolig og det ser ut som om den vil pasere meg intetanende på 2 meters hold, men hvorfor ta sjansen på at den velger andre veier?. - Den småbeiter litt til, og når det er på ca 50 meter får den en 180 grains Fusion og detter som en våt sokk, i smellen. Kjentes supert - ved nærmere øyensyn er dyret en stor bukkekilling - De 4 resterende dyrene står helt rolige og ser på meg mens slekta blir dratt bort på en rimete sti ...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja da ble det endelig en bukk på meg i år og. En riktig sværing var det. Tipper på 17-20 kg. en bra 6 tagger. Flaks at horna satt på enda. Kan nok være mellom sølv og bronse sett utifra hva jeg har fra før. Fanden holder sin hånd over sine, er det ikke det det heter da ? :lol: Takk for at du hjalp meg med bildet Jonathan :D

 

photo1.jpg

 

photo2.jpg

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

IMAG0016.jpg

utbytte etter 10 minutt posteringsjakt :D

blir nok flere turer utover i november. bra med dyr, ser dyr mange gang pr dag :D

dårlig kamera på mobilen så måtte bruke lysene fra bilen for å prøve å få tatt et bedre bilde :) kamera på mobilen min klarer ikke å få klare bilder inne, så i skumringen ble det ikke noe bra bilde!

på bildet ser det ut som det var helt mørt :shock: var godt skytelys!

Link to comment
Share on other sites

Da ble det endelig et dyr på meg også :D !

 

Bilde tatt med telefon i dårlig lys:

 

iz17i9.jpg

 

Jeg hadde akkurat bestemt meg for at jeg var kald nok og ville hjem da geita (som jeg først var sikker på var en bukk) kom inn fra venstre. Jeg fikk sneket børsa i anlegg da hun forsvant bak to grantrær. Skuddet gikk på omlag 80 meter, geita bykset til og forsvant inn i tetta. Totalt rakk hun å tilbakelegge 15 til 20 meter før hun kolapset. Skutt med .270 Win 135 grs Core- Lokt. Jeg hadde tenkt å ta dette dyret med bøylerifle og åpne sikter, men av en eller annen grunn tok jeg med .270' en i kveld.

 

Ellers begynte det å bli lovlig mørkt for utvomming! En skikkelig sølete afære.

Link to comment
Share on other sites

Har et jorde på området som blir brukt veldig mye, helt nedtråkket og mange rådyrsenger. :) Så jeg lurer på når det er smart å postere på rådyr som skal til nattbeite, noen som har noen tips?

 

 

Sett deg ut i god tid før skumringa! Rådyra kan godt komme en stund før det er mørkt nå som det er så kaldt!

Har et gjorde på siden av huset, der kommer de gjerne utpå mellom kl 3 og halv 4....

Link to comment
Share on other sites

Var ute å kikka litt i ny snøen på et området det pleier å være bra med dyr. En forposter og 1 som går og driver litt. Vi hadde ute 11 dyr :shock: Men litt uflaks og amatør tabbe gjorde at vi ikke fikk noe. Det kom geit, kje og en bukk forbi meg i stor fart. plystret lit og de stoppet, jeg satt meg ned og heiv opp rifla, kikkerten ful lav snø :lol: Hadde rett før gått igjennom et plante felt. Ble endel styr for å få ut snøen, i det jeg tar opp på nytt tusler de videre :?. Nå blir det å slippe bikkja der neste gang

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dagens resultat. Var ute etter rev/rådyr. satt å lokket etter rev da disse ble skremt ut, tok en runde før den ene ble liggende hos meg og den andre ble felt av en kompis på naboposten :mrgreen:

 

2i89oyc_th.jpg

 

Rådyr nr 6 i år!! råeste jakthøsten noen gang!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...