Jump to content

Rådyrjakt UTEN hund...2010


Raudnakke

Recommended Posts

Hei

 

Var for første gang å forsøkte rådyrjakt. (uten hund, aldri prøvd med heller)

 

Vi lyktes og fikk ett dyr.

 

Men når denne skulle vommes, oppdaget jeg hvor smått det var bak i bekkenet.

Fant ut at det var vansklig å tømme ut her. På elgen er det jo så romslig at en får brukt hele hånda til å renske ut.

Men her var dette umulig.

 

Hvordan gjør Dere erfarne dette? Sager Dere opp bekkenet, for så å knekke opp og fjerne blære og evt. siste del av tarm?

 

Ett til spørsmål.

Hadde tenkt å bruke pelsen til sitteunderlag. Men det var bare å glemme.

Vinterpelsen var tykk og fin, flott farge og røyta som fan!! Totalt ubrukelig.

 

Noen som vet hva dette skyldes?

Link to comment
Share on other sites

Jahh....men i området mellom "utløpet" og sålangt man når til med kniv for å kappe tarmen, kan det jo bli perler igjen.

 

Hvertfall det jeg opplevde....

 

Elgen fungerer jo det der helt greit. Kniven en kjapp runde rundt "utløpet". Og så hånda inn i bekkenet for å klipe over tarmen, og dra ut alt sammen.

Link to comment
Share on other sites

fikk et rådyrkort av sjefen min for ikke så lenge siden, som jeg må prøve og bruke før sesongslutt. jeg har bare hagle, men har fin posteringsmuligheter ved et gullerotstykke, der det er mye spor og også blitt sett en del rådyr. noen som vet hva slags ammunisjon jeg burde bruke? jeg burde vel også ha motvind? har kamuflasje.

Link to comment
Share on other sites

But-plugg. Genial, i all sin enkelhet.

 

Og NÅ var det mange som googlet but-plugg.....og fikk opp noe helt annet hehehe???

 

 

Du tenker på en sånn plugg med mothaker, for å trekke ut tarmen, for så å kappe?

 

Har en sånn beregnet på elg.....men det "verktøyet" har liksom aldri blitt med på jakt :-P

Og på rådyret blir den kanskje i største laget?

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis var ute en tur i dag. Vi startet på hver sin ende av et skogholt.Først gikk jeg litt inn i terrenget,så begynte han å gå, men gikk seg på et ferskt blodspor som han fulgte etter. Jeg ble sittende nede i en pull hvor det var ca 20 mellom kantene på skogen. Vi fant ut at jeg bare kunne sitte der mens han fulgte sporet og se hva som skjedde. Etter få minnutter kom det en geit og kje gjennom trærne mot meg. 10m hold og begge datt. Rett bak de to kom enda en geit gående. Gikk rett på meg og datt på en meters hold. Kjempe fornøyd med drevet. Det siste dyret var det med blodspor. Hadde kuttet seg nede i foten på noe. Alltid greid å få tak i de med blod i sporet.

Da slipper jeg å ut på måneskinns jakt i kveld. Får vaske til jul istedet. GOD JUL ALLE MANN.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...