Jump to content

Punkterte tennhetter i Norma Jaktmatch .223 R


Orion

Recommended Posts

Kjøpte for en tid siden en pakke Norma Jaktmatch i .223 Remington.

I mai var jeg på skytebanen for øvelsesskyting og videre oppskyting til jegerprøven.

Skulle da teste Norma-patronene.

Første magasinet fungerte fint, men så på neste serie (5 skudd) følte jeg på første skuddet at trykk av patronen

blåste bakover mot mitt ansikt. Jeg ble noe betenkt av denne opplevelsen, så jeg tok ut tompatronen og la den til

siden før jeg avfyrte de resterende 4 som virket normalt.

Etter endt serie studerte jeg tomhylsen som virket som trykket blåste bakover og sammenlignet den med de andre.

Det viste seg da at tennhetten var punktert…! Det var et dypt anslag av tennstiften i hetten og hull i den.

På alle de andre tennhettene var anslagsmerket normalt. Etter at jeg kom hjem målte jeg diameter på trykkringen på patronene med micrometer.

Det viste ingen unormale trykk i forhold til de andre tompatronene som hadde virket normalt.

I etterkant har jeg vært på skytebanen flere gang, og opplevet akkurat det samme. Siste gang det skjedde var en uke siden og trykket

bakover var såpass kraftig at "plast-dekselet" bakerst på bolten ble blåst av og ødelagt.

Hva kan så være årsaken til dette, at tennhetten ble punktert?

Har tatt noen foto av patronene. Der vises den punkterte tennhetten i patronen til venstre.

 

Vil tro at dette ikke er helt bra for riflen min, en Tikka T3 Lite S, 2 år gammel. Trykket vil jo blåse gjennom bolt og mekanisme

og skitne dette til.

 

IMG_1357A.jpg

Link to comment
Share on other sites

Opplevd just det samme med samme ammunisjon i 223.. Jeg skyter med Howa 1500.

 

Jeg husker ikke at jeg merka dette med trykket noe nevneverdig, men registrerte at tennhetta var "punktert". Dvs. hull tvers igjennom.

 

Hadde tennåla vært for lang hadde vel dette skjedd på de fleste? Hos meg skjedde det hos kun et par.

 

Er forøvrig særdeles missfornøyd med denne ammunisjonen og skal skyte opp resten jeg har, kun for å bruke tomhylsene.. Testa den i går på 100-metern og kulene var spredt på hele skiva, skjøt så med hjemmeladet ammunisjon og skjøt serie med innertiere, så helt klart ammunisjonen som svikta i mitt våpen. Kan hende den går bedre i andre sitt våpen, men i mitt var det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hadde tennåla vært for lang hadde vel dette skjedd på de fleste? Hos meg skjedde det hos kun et par.

 

Ikke nødvendigvis. Hvis tennstiften er alt for lang vil det skje ofte, er den litt for lang vil det skje av og til. Det avhenger av lengden og materialet til hetta, litt variasjon må en regne med.

Link to comment
Share on other sites

Tro om Norma har slakket kvalitetskontrollen sin? På "min" bane dukket det opp 2 patroner (Norma Jaktmatch, en 308Win og en 6,5x55) i sommer med feil isatt tennhette; på 308-patronen var hetta trykkt inn sideveis-på 6,5x55-patroenen sto hetta bak-fram.

 

Og på forhånd-Nei, det var ikke hjemmeladd ammo.

Link to comment
Share on other sites

Opplevd just det samme med samme ammunisjon i 223.. Jeg skyter med Howa 1500.

 

Jeg husker ikke at jeg merka dette med trykket noe nevneverdig, men registrerte at tennhetta var "punktert". Dvs. hull tvers igjennom.

 

Hadde tennåla vært for lang hadde vel dette skjedd på de fleste? Hos meg skjedde det hos kun et par.

 

Er forøvrig særdeles missfornøyd med denne ammunisjonen og skal skyte opp resten jeg har, kun for å bruke tomhylsene.. Testa den i går på 100-metern og kulene var spredt på hele skiva, skjøt så med hjemmeladet ammunisjon og skjøt serie med innertiere, så helt klart ammunisjonen som svikta i mitt våpen. Kan hende den går bedre i andre sitt våpen, men i mitt var det :roll:

Jeg skyter også med howa 1500,men med kuler på 55 grain får jeg helle ikke noen presisjon,men går jeg ned til 50 grain kuler,går howa`n hull i hull med hjemmeladd norma fmj og hornady v-max.har skutt 5 skudd samlinger på 300 meter`n på 3*4 cm,det er bra for ei standard billig våpen.

Link to comment
Share on other sites

Er nok som Fulmen sier her da, tennåla litt for lang, og muligens i kombinasjon med litt dårlig kvalitet/tykkelse på tennhettene..

 

Jeg har skutt mine fineste samlinger med Fiocchi fabrikk-ammo 55gr i mi børse, men lader nå selv, og driver å finner fram til gull-ladingen på 50gr v-max. Men må og ha en helmantlet kule til å bruke på småvilltjakta, så om du har noen tips.... :) Sitter å skal bestille fra hjemmelading.no nå.

 

Tenkte å kjøpe 50gr. da holdene jeg skyter på småvilltjakt ofte er noe over 100 meter.....

Link to comment
Share on other sites

Ser det er noen som har opplevet lignende ting med samme ammo. Da er saken klar for meg, kommer IKKE til å kjøpe mer av den ammoen.

Jeg som trodde at "Norma" sto for kvalitet og sikkerhet....!?

Skal bruke tomhylsene til omlading, og de skuddene som ikke er avfyrt blir demontert for bruk av hylsene.

 

Jeg har skutt mye forskjellig ammo med Tikka'en og har aldri hatt noen antydning til feil som dette før. Så, vet ikke om jeg bryr meg om å korte ned tennstiften....

Kan vel fort bli problemer andre veien med annen ammo da..??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skjedde på første femskuddsserien min i fjor med den ammoen, reklamerte hos forhandler og fikk beskjed en stund etterpå at Norma var klar over dette. Har siden hatt for vane å kikke litt på tomhylser av sorten, og langt på vei de fleste (enten de er avfyrt i en Howa, Rem eller Tikka) kratrer, og i noen våpen mye og konsekvent. Bruker Norma Win-hetter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme med forskjellig ammunisjon i 2 stk T3 klubbvåpen. På T3-ene var det antydning til en grad rundt tennstmpelhullet som stakk "utover" fra støtbunnen og virket som en stansering/hullmaskin på hetta. På Partizan ammo røk hver 5. hette og plastmoffa kom fykende bakover. Problemet ble løst delvis ved å polere vekk graden/kanten ved tennstempelhullet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet for noen uker siden. Samme rifla, T3 lite ss. Men det var med sellier & bellot 55gr. Skudd avfyrt, og kruttfyken rett i trynet, en ubehagelig opplevelse.

Men du bruker vel alu boltmuffe, så for deg er det vel ingen fare for plastbiter i øynene. :wink:

Hvordan har du likt den australske boltmuffa når blåsten står i annsiktet?

 

For andre er det kansje en ide å ta en titt på denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=29129&start=160

Begynn på siste side.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant faktisk en patron som så ut til å ha en hette uten innhold. Det vil si, det var en hette der, men den var liksom tom... Min første tanke var at hetta var satt i feil vei, altså med bunnen opp, og at den så hadde tømt seg på en eller annen måte.. Skal se om jeg får lagt ut bilde. Har aldri vært borti lignende på annen fabrikkammo.

 

Dette var en jaktmatch 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Søskenbarnet mitt fikk kutt i hånden og kruttslam i ansiktet med samme kombinasjon som det ser ut til er vanlig her. Norma Jaktmatch i .223 og Tikka T3. Plasthylsa gikk i filler og kutta opp hånden hans, bra det ikke var øynene som fikk føle plastbitene. Dette var dagen før vi skulle på 5-dagers vinterjakt etter rypa, så det var hell det ikke skjedde langt ute i fjellheimen. Både for jakta og helsa sin del :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fant dette om tennhetter på sidene til Bushmaster. Nå er det jo ikke tennhettepunktering dem snakker om her, men kan jo være at det ene fører til det andre...

 

"A SPECIAL NOTE: Lately we have been noticing that primers have been blowing out of their pockets at a much higher rate than usual. This seems to be a result of a diminished primer crimp applied to most .223 or 5.56 ammo by the manufacturer (probably to ease reloading). These loose primers can wreak havoc inside the receivers, causing all manner of binding, jams, and general mayhem. If you've got a jam that's driving you crazy, one that comes and goes, this might be the cause. A small rifle primer is just the right size to drop down inside the pistol grip screw hole and hide until the vibration of firing shakes it out, jamming the trigger but good. Compressed air will usually get these little suckers out, but sometimes you'll have to pull your hammer and trigger to get at it. It's something to watch for, anyway."

 

Jeg har hyppige tennhettepunkteringer med Miljø ammo (5,56) i min Bushmaster. Men da snakker vi "litt" høyere trykk enn i annen .223. Har f.eks aldri problemer med S&B.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Er det noen som vet hvilke komponenter som brukes i denne ammoen?

 

Skjøt 30 Norma Jaktmatch .223 Rem. igår i en Tikka T3 Lite. 10 tennhetter punkterte. 5 andre hetter fikk krater. De 15 siste så normale ut. Fra enkelte av skuddene kom det mye kruttrøyk, har ikke sett så mye røyk siden M109-dagene :P Samlingene minnet egentlig også om M109 (selv om akkurat det kan være skytterens feil).

 

Jeg kjøpte denne ammoen egentlig for hylsene sin del, men det blir ihvertfall absolutt siste gangen. Jeg trodde Norma var kvalitet, men nå nesten gruer jeg meg for å skyte resten av ammoen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...