Jump to content

45/70 Leveraction VIL HA!


PangPang

Recommended Posts

God kveld godt folk!

Dette er den aller første tråden her inne. Så ta vel imot :0)

 

Her kommer litt svada, som egentlig ikke gir så mye mening. Men er greit hvis en skal slå ihjel noen minutter.

 

Sitter å kikker og sikler på http://www.gunbroker.com , og har funnet ut at jeg vil ha meg en 1895 Goverment, i det hærlige kaliberet 45/70. Til jakt på bøen har jeg fra før en mauser som er modifisert her og der :lol: .

Fikk min første bukk med den ifjor, og var strålende fornøyd. Mauseren er god og presis, da med 3skudd på ei krone ved 100m.

 

Men nå vil jeg ha ei børse for kortere hold, uten alskens mikkmakkserier slik som kikkert, lyddemper osv. Derfor faller valget på ei 45/70 rifle. (må jo virkelig si at den har litt sjarm også).

 

Har trålet internett for en slik, men det er dessverre ikke så mange på bruktmarkedet. Kanskje du har en du vil selge til et godt hjem :roll:

 

Har også kikket litt, og prøvd en remington 870 Express<<-? pumpehagle, og er veldig fornøyd.Noen tips om hvem som er best på pris?

 

Med ønske om en fortreffelig kveld til dere alle.

Vi smelles

pang pang

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så snart økonomien tillater det skal jeg også kjøpe meg en leveraction rifle i 45/70 :) Da har jeg tenkt på en Marlin 1895.

 

Både Jaktdepotet og Wingevåpen har mange modeller.

Det er en på finn.no til 7000kr med kikkert, lyddemper og rekylbrems, og noe utstyr.

Referanse nummeret: 12913438.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei

 

Jeg har også falt for Marlin 1895 i en eller annen utgave.

Det jeg lurer på er hvor lett tilgang det er på diverse ammunisjon kjøpt over disk til dette kaliberet(45-70)...?!

 

Får man ammunisjon som passer til litt forskjellig? Elg, Hjort, rådyr osv.....

Eller fins det få valg?

 

Har så lyst på en sånn pen rifle, men det er jo upraktisk hvis man kun kan bruke det med en type ammunisjon...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke utvalget er så veldig variert - det meste er nok laget for å dælje storvilt med og er ladet til nivå som er tilpasset også noe eldre våpen. Ammunisjon er hyllevare, men skal du ha det den kan by på i et moderne våpen, må nok ladepressa frem. Om du har. Hvis ikke, har du en glimrende anledning til å skaffe deg et ;-)

Link to comment
Share on other sites

.308 marlin finner du vel knapt i butikker i USA.... de er desuten lagd for hornadys leverevulution kuler og lite multibruks anvendelige. Kulene i .30 ble ikke så godt vurdert i den store testen i Vapen sist heller...

45-70 er derimot et glimmrende og tilgivende kaliber å lade til. Stor tilgang på komponenter og forholdsvis rimelige på pris.

Link to comment
Share on other sites

En Marlin i 45/70 er ikke ei dum rifle. Har en sjøl. Går jevnt godt innafor en knyttneve på 100 meter med grovt "ghost ring"-sikte. Med kikkert montert er den presis som ei vanlig boltrifle. Men det er et håpløst kaliber hvis man ikke lader sjøl. Egentlig ikke noe fabrikkammo å få kjøpt som er særlig egna til storviltjakt. Lader man sjøl derimot, er situasjonen en annen. Mye brukbare kuler og andre ladekomponenter å få kjøpt. Et lett kaliber å lade også. Finnes egentlig ikke noe godt argument for å ikke kjøpe seg en Marlin 1895... :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv en i .444 Marlin og lade selv er et must viss man skyter mye, bruker du en pakke eller to i året så er det ikke så nøye.

Med disse nye leverevolution kulene så er presisjonsnivået og ikke minst kulebanen betraktelig forbedret og børsa kan trygt brukes ut til en 80 meter på jakt.

444'en er vel godkjent for storvilt (hjort/elg?) om jeg ikke tar helt feil selv om jeg bruker den hovedsaklig til rådyr.

 

444Marlin.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan jo ikke bli så ille det, så lenge man får tak i ok ammo i butikk.

 

Mnja.. Ok og Ok. Eg har skote eit par tusen skot i min 1895 SS, av dei så er 40 stk. kjøpeammo, 20 stk Winchester 300 grains og 20 stk Remington 405 grains....

Det vil mao sei at eg ikkje er heilt oppdatert på kva som finnest i hyllene i dag, men eg trur at om ein ser vekk frå Leverrevelution frå Hornady så er det berre fabrikkammo med 300 grains kule som held kravet til anslagsenergi til storviltjakt. Ei 300 grains kule i .45 kaliber er egentleg for lett (lav SD), 400 grains er betre medisin. I tillegg er kulene i fabrikkammoen av enklaste slag, dvs tynnvegga mantel. Ladar ein sjølv så er kuleutvalet i kaliberet bra og ein kan få så mykje omphh som anledningen krev. (Favorittplinkaren min er ikkje ei salongrifle, men 45-70 med 300 grains blykuler og redusert ladning med N-110 :D )

 

Så kjøp deg ei rifle i 45-70 OG start med lading :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:shock::shock: Ja, det blir vel ikke mer skyting enn et par pakker i året vil jeg tru...

 

Her i gården - har alle andre rifler blitt hyllevarmere etter 45-70`en kom i hus.

 

Monterte på Ghost-sikter i QR-montasjer, og bruker en liten Leupold til dagjakten.

En Zeiss 7x50 m/lys - er skumringskikkerten.

 

Med 405 gr. kule - er det "rett på" ut til 150 m.

Link to comment
Share on other sites

QR "børsemakerbase" (meget høy - den er er beregnet for tilpasning til div. våpen) som ble frest ned til lavere høyde.

 

Ghostringen ble montert i bakre QR-base slik at den er justerbar sideveis også, men ble litt høy, men pytt, pytt :) (måtte forørvrig forhøye forsiktet litt for å få riktig treffpunkt)

 

Ifjor hadde jeg en "weaver-skinne" i stål, hvor tre spor ble dimensjonert 100%.

To av sporene var for kikkert med QRW-ringer, mens det tredje var for et Docter-sight, og fabrikkbase.

Men jeg hadde noen uforklarlige treffpunktforandringer noen ganger - og gikk derfor over til QR.

Og dette har fungert 100%.

 

Men Docter`en blir ikke brukt nå - da jeg ikke har base som passer.

Og tror forøvrig at "en modifisert greie" til QR-basen - ikke ville fungert godt nok.

 

Ut til 60/70 m - er Ghost-ringen grei nok - og hvis terrenget stort sett gir skuddavstander fra 40 m og utover - er det kikkerten som blir brukt allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo litt på BLR også...

Jeg anbefaler deg å slutte med det...

mening>

Mekanismen har en utveksling som gjør at den "henger" i tilfeller der du ikke engang vil kjenne antydning av det sammen med eksempelvis en boltmekanisme. Det resulterer fort i at du ikke får vekslet mekanismen og får sendt av gårde oppfølgingsskuddet. De jeg har vært borti har alle hatt dette til felles, og har kun fungert tilfredsstillende med enkelte typer fabrikkammunisjon - og ikke nødvendigvis med den rimeligste eller den som går best.

 

Browning BLR er muligens det siste våpenet jeg ville valgt til noe som helst - gå heller for Marlin-en eller en tilsvarende, så slipper du frustrasjonene du høyst sannsynlig vil få med BLR-en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...