Jump to content

45/70 Leveraction VIL HA!


PangPang

Recommended Posts

Har bare skutt med standardmodellen, for det er det jeg har. Har klådd litt på Guide guns, og funnet ut at jeg foretrekker modellen jeg har. Guide Gun'en blir rett og slett litt for lita etter min smak. Den er nok bygget mer for ettersøk og selvforsvar, og det vil jeg si den er perfekt til. Men til vanlig jaktbruk foretrekker jeg en litt større børse. Og standardmodellen har pistolgrep...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En finner fort behov... og ikke minst argumenter..

 

Har holdt på flere timer oppi garasjen idag, fant en kjempeplank av eik, så nå blir det fart på mauser'n.

Hva bruker dere av krutt til 45/70, selv bruker jeg, hvis husken stemmer VV N335, 47,2grain bak ei 405grains FN winchester blyspiss. Har ikke sjekka med kronograf enda, blir sikkert til uka.

 

 

Kan det være Vihtvuori N135 du mener?

Link to comment
Share on other sites

Här är ett par bilder av två av mina stora lever actions. Den övre bilden visar en Browning Mod 71 i 348 Ackley Improved med en Winchester Mod 1886 Take-Down i 45-70 nedtill.

Den nedre bilden visar Winchestern isärtagen.

I Winchestern skjuter jag en 540gr. WFNGC blykula. Den klarar allt vilt jag kan träffa på härborta.

 

711886TD11.jpg

 

 

 

1886TD1.jpg

 

Mvh,

Muskwa

BC, Canada

Link to comment
Share on other sites

Bel laget et begrenset opplag av disse for et par år siden (muligens av Browning i japan...)

Fins fortsat å få tak i de nye (og de gamle forsåvidt, men de er dyrerer) Har ikke sett noen 1886 winchester replicaer i kongeriket, ei helelr hørt om dem. ("Vil ha tarmen" har en plass til en slik...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en takedown 1886, min er en original fra 1905 og har rett stokk (ikke pistolgrep). 1886 fantes originalt i et utall varianter, da Winchester i sin tid leverte customvåpen fra fabrikk alt etter hva kunden ville ha. Winchester/Browning 71 var en modernisert utgave av '86 i et røyksvakt flaskehals kaliber. Det har i senere tid blitt produsert "Winchester" 1886-replicaer i Japan, med noen modifikasjoner for å være advokatsikre og importerbare til USA. Disse replicaene har skyvesikring oppå tangen a'la hagle, og "rebound" hane i stedet for halvspenn.

 

Hvordan det står til med 1886-produksjon nå som Winchester har gått heden aner jeg ikke :(

 

Jeg har for øvrig tenkt mye på om det kan gå an å få laget ekstra løpssett i andre kalibre for 1886'en, det er goood plass til grove saker i den låskassa og mange muligheter for den som har penger og interesse. Største kaliber den originalt ble levert i var .50-110/.50 Express (Winchester skjelnet mellom .50 Ex og .50-110 selv om kammeret er likt, det er bare forskjellig kulevekt og riflestigning).

 

1886'er laget etter omtrent 1902 er sterke nok til å tåle røyksvakt krutt og kammertrykk opp mot 42000 PSI, så ladninger på .50 Alaskan nivå er akseptable. .348 AI eller villkatter med mer kurante kulediametre er også meget interessante!

Link to comment
Share on other sites

ladet opp noen starline fornikklede hylser, lett å lade! Og ser litt porr ut.

Ut å pange 45/70 imorgen =) =) =)

 

Ligger forresten en stokk på ebay.com til marlin 1895, som ender snart. Stokk uten pistolgrep. Tror den ligger på rundt 40daler. orginalpris på midway er iallefall hinsides all fornuft :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Browning BLR i kaliber 308W. Presijonen var gange godt på rifla men kulebanen var som om man kastet en gråstein. Ellers var rifla meget kresen på ammunisjon. Med Norma sin Nosler og Lapua Mega matet rifla greit med, men når jeg prøvde Norma sin Elite satt hylsa skikkelig godt fast i kammeret etter avfyring. For ikke snakke om militær ammoen. Måtte bruke skikkelig med makt for å få ned ladearmen og få ut tomhylsa når jeg brukte den. Rifla var noe småfiklet for å demontere og få ut sluttstykke på. Rifla har jeg solgt for noen år siden og jeg savner den ikke. Men tøff og hendig var den.

Link to comment
Share on other sites

:wink:

Jeg har hatt en Browning BLR i kaliber 308W. Presijonen var gange godt på rifla men kulebanen var som om man kastet en gråstein.

 

:D

Klassisk eksempel på betinging... Man har hørt at bøylerepterer har "krum" kulebane (på grunn av bruken av butte kuler i pistolkaliber i utgangspunktet, samt flatspiss i 30-30) og så er man overbevist om at sånn er det.

 

Det er vel fysisk umulig at mekanismen i ei rifle skal påvirke kulebanen (Med untak av lavere hastighet på grunn lekasje eller no slikt) Ei 308 kule vil ha samme kulebane fra et hvilketsomhelst gevær så lenge hastigheten er lik. :P

Link to comment
Share on other sites

Min Winchester M1886 TD startade som en modern reproduktion (byggd av Miroku som också gjorde all Browning lever actions). Den hade s.k. cresent buttplate i stål och 26 tums pipa. Jag hade en välkänd vapensmed, Ralf Martini här i British Columbia, att korta pipan till 22 tum och installera en Pachmyer Decelerator bakkappa. Nu är bössan mera behändig och lättare att skjuta även med hårda laddningar.

 

Bilden nedan visar min "favorit" lever action. Det är en Browning M71 i 50-110WCF (Winchester Center Fire). Det är ett custom bygge med 22 tums pipa, diopter, Pachmyer Decelerator, Mercury recoil reducer i bakstocken, full längd magazine, etc. Jag skjuter en 510gr. WFNGC kula, tillräckligt hårt laddad. Patronen är drygt 120 år gammal från 1887, men det finns nya hylsor och laddholkar att få. Patronhylsan är 2,4 tum lång, eller 0,3 tum längre än en 50 Alaskan. Den längre hylsan passar i en M71 eller M1886 men inte i en Marlin lever som har kortare låda.

 

Undre bilden visar en 7mm Sierra kula, en 50-110 kula (.512 bore), och en 50-110WCF patron.

 

 

P1010751-1.jpg

 

 

P1010584.jpg

 

 

 

Mvh,

Muskwa

Link to comment
Share on other sites

ja jeg også,,, hane i halvspenn eller helt nedspennt er jo ypperlig sikkring. Hvis du har byrsa helt avspennt (hanen) på ryggen og den fyker i kratt eller noe slik att hanen spennes så slår den aldrig igjenn helt slik att farlig situasjon oppstår.. det nermeste en kommer dette med en boltrifle er vel i systemene som merkel, blaser mfl har med oppspenneren oppe på pistolgrepet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her i huset bor det en Sharps replika bøsse i 45/70. Er ordentelig kaliber dette ja.

Interarms har solgt ferdigsydd fra federal for rundt 250 eller no slikt for 20 skudd.

Eieren lader selv, og støper kuler, så ligger vel på rundt 1.50 per skudd. Uten kostnad / slitasje på ladeutstyr da.

Han ligger på rundt 38 grain med N133 bak ei 450 grain kule.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Morsomt å se at det ikke bare er meg som har falt for sjarmen ved lever-action! :)

 

Driver og ser meg litt om etter en i 30-30 nå, men er kresen nok til at jeg *ikke* vil ha pistolskjefte. Har litt problemer med å drive opp noen Marlin modeller som passer disse betingelsene?

 

Vil helst kjøpe nytt, med mindre jeg finner brukt lokalt, så jeg får sett på det skikkelig før jeg kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Det er eit våpen i heile verda, uansett om eg skulle på dinosaurjakt, ekspedisjon til canada, kosetur på hytta eller 3. verdenskrig som eg ikkje vill vert utan. Det er nemlig min Marlin 1895 GG i 45/70. Kan ladest opp eller ned, med forskjellige kuler fra 300 grs til 500 grs og med så mye krutt som du våger :o . Skulle bare hatt ein Aimpoint på den, så er eg fitt for fight :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å kjøpe en ny marlin 336 og så bytte ut skjeftet med et uten pistolgrep. Kan bestilles fra USA på kort tid og koster ikke all verden. IMO så skal 336 ha pistolgrep, mens Winchester 94 skal ha rett skjefte. 30-30 er forresten et utmerket kaliber og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er tillatt på hjort. Feks så har jeg en .444 som jeg vegrer meg mer for å bruke på lengre hold enn 150 meter enn 30-30. Og med de nye leverevolution kulene så forsterkes dette argumentet.

 

Morsomt å se at det ikke bare er meg som har falt for sjarmen ved lever-action! :)

 

Driver og ser meg litt om etter en i 30-30 nå, men er kresen nok til at jeg *ikke* vil ha pistolskjefte. Har litt problemer med å drive opp noen Marlin modeller som passer disse betingelsene?

 

Vil helst kjøpe nytt, med mindre jeg finner brukt lokalt, så jeg får sett på det skikkelig før jeg kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å kjøpe en ny marlin 336 og så bytte ut skjeftet med et uten pistolgrep. Kan bestilles fra USA på kort tid og koster ikke all verden. IMO så skal 336 ha pistolgrep, mens Winchester 94 skal ha rett skjefte. 30-30 er forresten et utmerket kaliber og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er tillatt på hjort. Feks så har jeg en .444 som jeg vegrer meg mer for å bruke på lengre hold enn 150 meter enn 30-30. Og med de nye leverevolution kulene så forsterkes dette argumentet.

 

Er vel egentlig enig, og der er helst Winchester 94 jeg vil ha. Men ser ikke ut som de blir produsert lenger, men om jeg finner en sånn en i nærheten til salgs, blir det prioritert over Marlin! Og takk for tips angående skjeftet :)

Link to comment
Share on other sites

Børselars har en winchester 94AE Bigbore i .356 winchester. Den er godkjent til ælj...

Krøkkete kaliber om du ikke lader selv, og jeg vet ikke om hornady har kommet med noe leverevulotion kuler til dette kalibret (.358 dim, litt begrenset i forhold til flatnesede...)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er rekylen på 45/70 ladet for elgjakt i forhold til f.eks 30-06?

 

Vesentlig hardere rekyl i 45/70 med æljladning, enn en 30.06. Pappa bruker 30.06, og etter noen prøveskudd med min Marlin, fant han ut at 30.06 var nok for han. Og da prøvde han bare kosepatroner ladd med 300 grains kuler. :wink: Men bare for å ha sagt det; rekylen er absolutt ikke helt for jævlig. Trenger bare litt tilvenning. Er ikke kaliberet som er så fryktelig kraftig. De korte og lette Marlinene må også ta noe av skylda.

Link to comment
Share on other sites

Fikk låne en Browning i .357 magnum av en på bygda (til å se på, ikke til å skyte). Skikkelig flott våpen!

 

Må vel til Bergen en dag og se hva som ligger på lager av brukt, i de forskjellige butikkene der.

 

Han jeg lånte Browning-en fra sa Winchester var litt 'slarkete'. Bare en manns mening, eller er det noe i det?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er snakk om nyere Browning og Wichester, så er begge deler produsert på samme fabrikk i Japan (Miroku). De er klin like med unntak av merkingen og noen advokatsikre idiotløsninger som finnes på Winchester-utgaver beregnet på det amerikanske markedet men som er utelatt på Browning for det europeiske markedet. Har du valget mellom nyere Miroku-produsert Browning og ditto Winchester, så ville jeg kanskje valgt Browningen for å få original type hane med halvspenn og ingen kryssbolt eller annen sikring. Kvalitetsmessig ellers er det ingen som helst forskjell, det er jo de samme våpnene og alle hoveddeler kommer fra samme produksjonslinje.

 

Eldre våpen, produsert i henholdsvis Belgia og USA, er vel stort sett av høy kvalitet alt sammen. Jeg vet ikke hvordan gamle Browninger er, men min Winchester fra 1905 er i utrolig tight og fin, spesielt når man tar alderen og den brukspregede standen i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

Browning produserte sin B - 92 fra 1978 til slutten av 80'tallet og det er vel den Svarthund sikter til. B - 92 ble produsert som en hyllest til Winchester sin modell 92(1892) som Browning var ingeniør for - som masse annet gromt. B - 92 ble produsert i 357mag og i 44mag. Dette er våpen som regnes som noe av det bedre av Lever action rifler - hvorfor? Nei, det må noen andre svare på. Men det kan jo være at det er fordi de er relativt vanskelig å få tak i, siden de ble produsert i en såpass begrenset periode. Jeg har en B - 92 i 44mag, og det er grombørsa i skapet!

Link to comment
Share on other sites

Til info så er den i bogstadveien en Top Eject og ikke en Angle Eject, dersom noen skulle bry seg om dette... Det står flere M94 rundt omkring, og i flere forskjellige kaliber. Er bare å ringe rundt litt. Ei sjappe i Elverum har en stående, den butikken nede i Asker, Guns and Ammo i Sogn... og mange flere.

 

så også en winchester 1894 hos intersport, bogstaveien i oslo på fredag. Tipper det var en 30-30.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er snakk om nyere Browning og Wichester, så er begge deler produsert på samme fabrikk i Japan (Miroku). De er klin like med unntak av merkingen og noen advokatsikre idiotløsninger som finnes på Winchester-utgaver beregnet på det amerikanske markedet men som er utelatt på Browning for det europeiske markedet

 

Helt enig at det er idioti med denne "klemmesikringen" for bøylen, ødeleggende for avtrekk og presisjon pga at man må "knipe" så hardt, men det er en meget enkel sak å "ta bort" ;)

Ingenting negativt å si om Whinchester'n, nå har jeg vel og merke en selv så det blir nok ikke den mest objektive meningen, men den blir aldri solgt! 8)

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke den automatiske sikringen som aktiveres av bøylen jeg siktet til, denne er jo en del av den originale konstruksjonen på noen 1800-talls Winchester-modeller og er en meget viktig duppeditt fordi den er det eneste som hindrer avfyring "out of battery" på disse modellene. Kan hende at noen nyere våpen har i overkant stiv fjær på den, men den skal altså være der.

 

Det jeg siktet til var kryssbolt-sikringer som ikke er en del av den originale konstruksjonen, men er trøsket på plass i nyere tid for å tilfredsstille advokater. Og enda verre, de nyeste japan-produserte utgavene av bl.a. 1886 har en hagle-aktig skyvesikring oppå tangen, i kombinasjon med "rebounding hammer" i stedet for vanlig halvspenn. Det som gjør denne skyvesikringen ekstra teit er at den ikke hindrer hanefall, men den hindrer hanen i å nå helt fram. Trekker man av med sikringen på får man altså klikk, og må både spenne hanen og avsikre før man kan skyte :roll:

 

Utgavene med skyvesikring har såpass modifisert øvre tange at man ikke kan bruke original type tangesikte om man skulle ønske det, man er da henvist til noen krøkkete utseende sikter som gir plass for sikringsfløyen. Ellers identiske versjoner solgt under Browning-navnet har original type avtrekkssystem, med halvspenn og uten sikring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da vil jeg bare takke Winge våpen for god service :D

De skaffet meg en Marlin 1895GS i 45/70 på "no time" :wink:

 

Har bare prøvd den noen få skudd ennå, men skal nok bli maaaaange fler :mrgreen:

Så da sitter jeg her med rykninger i fingrer og tær å venter på at montasje og sikte skal dumpe ned i postkassa :P

Link to comment
Share on other sites

Koslig å se at andre enn meg er glad i dette kaliberet.

Ikke at jeg bruker denne til jakt :

S.771.jpg

"Reklame" Dette er min pedersoli sharps som hittil er midt eneste våpen, den er kjøpt inn for bruk i sidematch long range i SWS sammenheng og har fått gjennomgå både på kammersmellen og i ukene etterpå.

er relativt fersk skytter men treffer fint på 100 og 200 meter etter ett "par" innskyttings skudd :oops:

 

Men, som jeg fant ut av på kammersmellen, skal man lade sjøl, gjelder det å finne noen som har en bra oppskrift på en ferdig lada patron.

Har en patron som fungerer greit i min pedersoli, men vet ikke om den er god å bruke i en bøylerifle som marlin sin:

Kule: 457-450-F (Lee støpeblokk)

Krutt: 38 Grain Vn-133

Hylse: remington

Primer:federal LR

 

Denne ladningen kopierer du på eget ansvar!

Som sagt fungerer bra i min rifle, men vet at noen bøylerifler er testet til ett lavere trykk!!

 

Henry

 

Ps. hvis andre her har en sharps og noen go ladninger, tar jeg imot ladedata med stor takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...