Jump to content

45/70 Leveraction VIL HA!


PangPang

Recommended Posts

Merk deg at jeg ikke har noen leveraction, men er i samme båt som deg, altså er jeg sykt klar for en Marlin 1895!

Men jeg har heller ikke tid/penger til å begynne med lading akkurat nå, men det kommer ikke til å hindre meg fra å kjøpe en! Du kan få noen til å lade for deg, eller kjøpe ferdigammo, Hornady LeverEvolution skal visst være kjempebra! Ikke la deg stoppe av at du ikke lader :wink:

 

Folk har jo skutt tusenvis av dyr med dem i årevis, og jeg er helt sikker på at ikke alle de jegerene/skytterne ladet selv!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har en marlin 1895, fikk omsider tak i...

Og kan sterkt anbefale den til andre, får den best til av de våpen jeg har.

treffer det meste, med noenlunde presisjon(stående skyting på 30m).

Ellers så er siktelinja på min marlin, lengere en f.eks den nyeste rifla mi, en cz 550Lux.

Og jeg som mente at marlinen hadde kort siktelinje...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en marlin 1895, fikk omsider tak i...

Og kan sterkt anbefale den til andre, får den best til av de våpen jeg har.

treffer det meste, med noenlunde presisjon(stående skyting på 30m).

.

 

 

Er vel begrenset hvor mye presisjon du får testet stående på 30 meter?

Link to comment
Share on other sites

ikkje mulig å klage på en marlin 1895 når det gjelder presisjon. thats it.

jeg har ikkje testet min på lange hold med optikk fordi jeg ikkje ser det behovet med verken kaliber el rifle ;) ( !!! )

 

en normal 1895G klarer med optikk ganske lett (hvis en skall tru di felste som har prövd) innen 10cm på 100m. Dette må vel enda vaere godt nok for en byrsa i kaliberet 45-70 ?? 8)

 

hvis en skyter med ghost rings eller åpne sikter så er det ikkje stor mening å jage superpresisjon i det hele tatt,,, byrsa skyter langt bedre en du klarer :P

 

idiotartige våpen er det !

Link to comment
Share on other sites

Med hjemmeladet ammo,265 gr hornady kule og 46 grain n-120 går min Marlin 1895 cal444 lett 2,5 cm på 100m.Dette er selvfølgelig med anlegg.Dette våpenet gikk aldri bedre enn +-10cm med fabrikkammo,så til dere som har en 1895 og vil ha bedre presisjon:lad sjøl og du får fram det virkelige potensialet til disse våpnene.Et billig ladesett tjener du fort inn igjen med dagens priser på kjøpeammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører mye om hjemmelading her nå...

Jeg er helt blank på dette feltet, og lurer på hvor mye jobb det er.

Som noen sier så er det enkelt og billig med et enkelt ladesett.

Men hva trenger man? Og hvor mye jobb er det? Og hvor mye må man kunne om lading for å lade seg noen patroner i året?

Link to comment
Share on other sites

Hadde ein Marlin i .44 mag. Greitt våpen som traff rådyra eg sikta på med nogenlunde bra presisjon. Hadde ikkje påmontert siktemidlar, brukte kun åpne sikte på denne.

 

Einaste ulempen var kalibervalget, då 44. mag har ein relativt krum kulebane. Ladde ikkje sjölv til denne börsa.

 

Gjekk over til kombi, då dette var meir hensiktsmessig til rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags jakt bruker folk her inne sin 1895 til?

Bare spør for ren nysgjerrighet :P

 

 

Bruker min til bamsebrems, altså selvforsvar mot isbjørn. :wink:

 

Har noen HORNADY 45-70 325GR LEVER-REVOLUTION som jeg skal teste i nærmeste framtid.Kan sjekke samlinga også, hvis interesse?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk gjerne samlinga... Spennende det

 

Var i en våpenforretning i dag og så på rifler. De førte ingen lever action rifler, men hadde mange fine bolt rifler.

Selvfølgelig ville ikke han anbefale leveraction.... Dårlig presisjon, lite kurant kaliber osv...

Hvorfor er det så ange som er negative til leveraction?? Blir jo så usikker jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis en nå skulle finne på å kjøpe seg et slikt våpen:

 

1. Finnes det jakt og treningsammunisjon å få kjøpt og til hvilken pris?

2. Er det gravskjending å montere et kikkertsikte på det?

3. Hvilke kikkertsikter anbefales?

4. Går det an å montere et avtagbart feste slik at man kan bruke ghost-ring ved feks ettersøk i "tetta"?

5. Håndterbar rekyl?

6. Mulig postvåpen eller et rent hundeførervåpen?

 

Nytter ikke å få vite lite, når man lurer på så mye :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis en nå skulle finne på å kjøpe seg et slikt våpen:

 

1. Finnes det jakt og treningsammunisjon å få kjøpt og til hvilken pris?

2. Er det gravskjending å montere et kikkertsikte på det?

3. Hvilke kikkertsikter anbefales?

4. Går det an å montere et avtagbart feste slik at man kan bruke ghost-ring ved feks ettersøk i "tetta"?

5. Håndterbar rekyl?

6. Mulig postvåpen eller et rent hundeførervåpen?

 

Nytter ikke å få vite lite, når man lurer på så mye :D

 

1. jaktammu finnes.. ammu for trening blir fort dyrt..

2. nej,, mange alternativer,, picatinny er coolt synes mange og veldig bra teknisk..

3. mange bruker ala 2-7x33 eller lignende.. JEG sjølv bruker åpne sikter 8) (kanske monterer aimpoint seinar)

4. helt sikkert,, andre vet bedre ;)

5.oja,, spør ammu/lading men absolut mye drittprating om akkurat rekylen.. ikkje så farlig synes jeg :P

6. spørs posten,, konsekvent lange hold så hade jeg valgt annen rifle.. perfekt for hundfører! ikke noe "åpent fjell-våpen"..

Link to comment
Share on other sites

MGu

Jeg tror det står en m1895 i 45-70 hos villmarksbutikken i Jessheim storsenter.

Når det gjelder lading så er ikke det verken dyrt* eller vanskelig, men kan være tidkrevnede 45-70 er et enkelt kaliber å lade til med rettveggede hylser og grei tilgang på komponenter.

Om du befinner deg i nærheten av romerike, kan sikkert noen patroner i .45-70 trylles frem, mot at man får prøve 8)

 

 

*nu vel... når du har blitt bitt av basillen og sitter på fem ladepresser ie et rom for seg selv og kjøper 10.000 kuler i slengen fordi de var noen øre billigere....

 

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte denna til bjørnejakt i USA, og har vært med på mange fall siden det. Hadde opprinnelig en liten kikkert på den, droppa den for et lite punkt sikte, og nå ligger det bare i lomma. Bruker ghost siktene, og er fornøyd med det.

45/70 kaliberet har fungert aldeles upåklagelig. Har andre børser i skapet og, men denna har vært den som har blitt lufta mest de siste åra.

Bytta bøylen til en med bedre plass til fingrene, og monterte en skinne med ghost ring. Aldri vært noe tull med den!

2dqljz4.jpg

Lever rifle anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Har varslet moderatorene om utidig billedbruk i denne tråden :mrgreen: Slikt fører bare til impulskjøp og skrantende husholdningsbudsjett utover våren :!:

Får slenge meg på og legge ved denne jeg da ;)normal_07082008097.jpg

En arti sak.. Presisjonen er vel ikke akkurat noe å juble over, men den gjør jobben helt greit.

Etter bildet er tatt har fått en Alm IMS titan demper. Trodde det skulle bli problem m.t.p magasin røret, men en liten dremmel operasjon på framsiktet var alt som skulle til for å kunne gjenge den opp. (kappet siktet rett bak fremre sikte skrue i pipa) Løp og kjøp;)

Link to comment
Share on other sites

er 308win det samme som 308mx :?::?

lurer litt på denne rifla http://www.wingevapen.no/index.php?id=3421

 

308 mx er en forkortelse for 308 marlin express, og det er ikke det samme som 308 win..

Du kan lese litt om kaliberet her:

 

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/ ... efault.asp

http://en.wikipedia.org/wiki/.308_Marlin_Express

http://www.hornady.com/story.php?s=481

Link to comment
Share on other sites

Godt nyttår folkens..

Ja kan jo komme med aldri så lite bilde av min marlin 1895 med 56cm løp.Lurte fælt på muligheten for magasin-forlengelse, noen som vet?

 

Iallefall så digger jeg dette våpnet, beste våpen jeg har prøvd på stående skyting, og raske skudd.

:D

 

Litt porr... Klikk for større bilde.....

marlin1895kd6.jpg

Link to comment
Share on other sites

En finner fort behov... og ikke minst argumenter..

 

Har holdt på flere timer oppi garasjen idag, fant en kjempeplank av eik, så nå blir det fart på mauser'n.

Hva bruker dere av krutt til 45/70, selv bruker jeg, hvis husken stemmer VV N335, 47,2grain bak ei 405grains FN winchester blyspiss. Har ikke sjekka med kronograf enda, blir sikkert til uka.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er stemningen for rett skjefte versus pistolgrep blandt Marlin fansene? Har fått inntrykk av at det er ganske delt?

Jeg personlig syns pistolgrepet ser mye bedre ut en det rette skjeftet. Kommer vel ikke av annet en gammel vane tror jeg.. Hvis Guide Gun hadde blitt levert med pistolgrep hadde jeg kjøpt den tror jeg, men det har den jo ikke, så spørrs om ikke jeg handler standardmodellen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...