Jump to content

45/70 Leveraction VIL HA!


PangPang

Recommended Posts

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hum... nå er det vel 1895 og ikke 94 som kommer i .45-70 hos marlin (Og 1886 hos winchester)

 

Hehe, joda, jeg gikk for 1894 siden jeg vil ha råd til å skyte litt ;) Var mest havesyken og ikke behovsyken som var ute å gikk, så jeg skal ikke skyte elg med den uansett.

 

Men fikk diesett med på kjøpet, så blir vel muligens til at jeg må sette meg inn i hjemmelading uansett...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som er utrustet med en Guide Gun som ønsker å dele litt erfaringer rundt ladninger?

 

Om ikke man vil røpe alle hemmeligheter, så hadde jeg satt pris på om noen kunne gitt meg tipsi retning av krutt- og kuletyper som ser ut til å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som er utrustet med en Guide Gun som ønsker å dele litt erfaringer rundt ladninger?

 

Om ikke man vil røpe alle hemmeligheter, så hadde jeg satt pris på om noen kunne gitt meg tipsi retning av krutt- og kuletyper som ser ut til å fungere.

 

N-135 er 1. valg av krutt. Jaktkule: Woodleigh 405 FN punktum. Treningskule Sierra 300 grains. 300 grains sidan den gjev mindre rekyl. Sjekk ut dei kulene som er råd å få kjøpt i bulk om du skal skyta mykje utan at det kostar skjorta.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken høyde har du på framsiktet, er børsa skutt inn med 405 grains kuler ? Jeg har et XS ghostring baksikte og tenker å sette på et Williams fire sight front sikte, hvordan virker holdbarheten til dette siktet mtp busk og kratt ?

 

Eg har eit Williams 375M #56443, men eg har eit "winged" baksikte som er gjer at baksiktet kjem 2 mm høgare enn montering utan "wing". Baksiktet, ghost ringen, er justert heilt ned i basen slik at om du ikkje har "wing" så kan du justera baksiktet opp tilsvarande. 405 grains kuler @1730 fps går då midt i på 100 m. Etter 3-4 sesongar i vestlandske brakalier og plantefelt så ser siktet ut til å stå for ein støyt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser at i tidligere innlegg er Hornady LeverEvolution ammo i 45/70 nevnt som et jaktalternativ. Har selv vært tilstede når denne ble testet på hjort. Kun vår herres direkte inngripen gjorde at det ikke endte med katastrofe!! Dyret datt relativt fort heldigvis, men "obduksjonen" like etter avdekket det mest skrøpelige resultatet vi noensinne hadde sett. Holdet+dyrets størrelse+kulevekt gjorde at vi kommer til å sky denne ammoen forever, til tross for at dette dreier seg om en enkelt situasjon...

Mitt helt personlige råd basert på en enkelt hendelse; STYR UNNA!

(Og ja,-jeg har lest den testen som ble gjort i det bladet.....som konkluderte med noe helt annet)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd demper på 45/70? Jeg har en .450M, jeg GJERNE kunne tenkt meg demper på :D . Løpet er portet, må disse i så fall tettes, eller pipa kappes bak portingene?

 

Jeg har demper på en 45-70 GG. Her var løpet portet. kappet og gjenget.

Fungerer meget bra :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...