Jump to content

45/70 Leveraction VIL HA!


PangPang

Recommended Posts

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Ser det er mange her som lader, jeg skal prøve å lade noen 45-70 325 grs Hornady med plast tupp.

Er det noen som har ladedata til dette? Har ladet en patron med 55grs N-135 krutt, men det ble veldig dårlig plass

til kula. Vet ikke om jeg tørr og prøve den.

Link to comment
Share on other sites

Sabla møkka tråd.

 

Jeg har sett denne tråden på siste innlegg en stund. Og tenkt at denne var det ikke noe vits og sjekke for bøyle rifle ikke var noe for meg.

Men nå sitter jeg her med kjærlighetssorg, for hverken kona eller konto`en er enige i mine urasjonelle følelser. Jeg vil ha en "marlin guide gun" :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange her som lader, jeg skal prøve å lade noen 45-70 325 grs Hornady med plast tupp.

Er det noen som har ladedata til dette? Har ladet en patron med 55grs N-135 krutt, men det ble veldig dårlig plass

til kula. Vet ikke om jeg tørr og prøve den.

Får du ladet hylser med full lengde med FTX kuler uten mateproblematikk fra rørmagasinet..?

 

Går du ned på hylselengde så må du en god del ned i ladevekt bare sånn det er sagt og viss

du tar noen mål så er det sikkert noen her inne med QL som kan gi deg en veiledende beregning.

Bruk et krutt du "kjenner" ladedata til med 325 grs kuler, oppgi ny hylse, kule og totallengde, spør fint og start lavt.

 

 

BTW: Alle burde ha en lever-action/cowboy børse i skapet hjemme!! 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Etter å ha fundert lenge og vel på hva jeg skal fylle den siste ledige plassen i "garderoben" med har jeg i dag bestemt meg. Jeg har forkastet diverse ideer basert på fornuft og latt hjertet få bestemme, så derfor har jeg bestilt meg en Marlin Guide Gun i .45-70 govt :D !

 

Da er det bare å vente til søknaden kommer i retur fra politiet. Venting er noe jeg er svært dårlig på, så jeg får slå ihjel ventetiden med å bestille XS ghost ring sikter og div småplukk.

 

Hva jeg skal bruke den til? Antagelig til nærstrid med elg og hjort, men samtidig er det godt å vite at jeg kommer til å ha riktig verktøy den dagen tunet blir oversvømmet av bison og grizzly.

Link to comment
Share on other sites

Antagelig til nærstrid med elg og hjort, men samtidig er det godt å vite at jeg kommer til å ha riktig verktøy den dagen tunet blir oversvømmet av bison og grizzly.

 

Og hvem sier at alt må være fornuftig? :wink:

 

Gratulerer da med (snart) ny rifle :D Satser på at det kommer bilder etterhvert da?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser teksten :wink: - kan du lese at det er et scout-sikte.

 

Jeg hadde et Docter-sight, stor Zeiss og en liten Leupold montert på min i fjor - med QRW-montasjer.

 

Men jeg hadde av og til noen forunderlige treffpunktforandringer, og mistet tiltroen til disse - så jeg fikk en børsemaker til å tilpasse QR baser (Gunmaker`s) istedet.

Jeg måtte da kutte Docter`en, men til gjengjeld freste han inn en ghostring i QR-basene.

Og opptil 50 m - går det greit med åpne sikter (og det var jo på denne avstanden jeg brukte Docter`en også).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ikke det kikkertsikte plassert LITT langt fram? :roll:

Leupold Scout Scope, dvs eit kikkertsikte med 2,5 x forstørrelse og lang augneavstand. Prinsippet er å sikte med begge augene opne. Det fungerar glimrande på dei korte halda denne børsa er best egna for: I haust skaut eg kolle og kalv på ca 15 meters hald med 2 kjappe skot. Hadde full oversikt heile tida.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en ny Marlin du har fått - er det vel ikke micro-groove løp, og da vil blykuler gå bra :)

 

I mine to .44`er var det MG-løp, og fikk ikke presisjon som jeg var fornøyd med når jeg brukte bly.

Det samme er det med min .357 med MG-løp :? .

 

Min 45-70 har ikke MG-løp, og den kan jeg skyte bly og mantel om hverandre - med like god presisjon :) .

 

(Mine Winchester`e har aldri mukket hverken på bly eller mantel :))

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med å støpe kuler til disse riflene?

Jepp, mi rifle i 45-70 har MicroGrove rifling og set 3 skotsgrupper under 50 mm @100 m med dei beste ladningane. RCBS 300 FN GC #82051 kan vera eit utgangspunkt.

Det er for så vidt moro å skyta heilt eigenprodusert ammo, men om ein ikkje har utstyr frå før så trur eg at økonomisk sett så kjem ein rimelegare frå det med å prøva ein del kuler som ein kan få kjøpt i bulk og så kjøpa 1000 i slengen av den som går best. Tilgangen på bly er og minkande no når hjulvekter av bly er på veg ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Eg har funne ut at ei bøylerifle i 45/70 er akkurat det eg trenger, men kunne godt tenkt meg å prøve ei før eg går å handler.

Er det kanskje nokon i bergensområdet som kunne vore behjelpeleg med ein test ?

 

Hadde satt stor pris på dette.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei marlin bøyle rifle i 45/70 tilsalgs. Rifla er meget pen og selges med nytt leopold hurtigfeste og en litt eldre type tysk kikkert med fast 2 3/4 forstørring. Endel hjemmeladet ammo følger med, både jakt og trenings ammo. Interresert? Ta kontakt på pm :D

Link to comment
Share on other sites

I går fikk jeg melding om at riflen var ankommet butikken. Jeg følte derfor at jeg måtte stikke innom å ta den i nærmere øyensyn i dag.

 

Forelskelsen er total!

 

Men samtidig føles det litt som om jeg skulle ha falt for en kvinnelig kroppsbygger: linjene er rene, overflaten er av det litt røffe slaget og det finnes en markant utstråling av kraft. Pen, men samtidig skremmende. Kommer man til å bli lykkelig eller vil man ende opp med juling, frykt for mishandling og et forhold som ikke fører noe sted og blir noe man ikke kommer til å mestre? Og kommer de andre gutta til å le av meg mens de i sitt stille indre er full av misunnelse og lengsel?

 

Dessverre kommer jeg ikke til å få vite svar på noen av disse spørsmålene, eller fullbyrde forholdet før samlivet med muskelbunten har blitt godkjent og formalisert av Tante Blå.

 

Jeg venter i spening :D !

Link to comment
Share on other sites

Med så mykje kompetanse om Marlin rifler så er det kanskje nokon som kan fortelje med når dei begynte med Ballard rifling i 1895 riflene ? 45/70 om det betyr noko.

 

I følge Brian Pearce sin artikel i spesialutgaven av RIFLES "Lever Guns" (i salg ut uke 44 iflg klistrelappen på fremsiden) skal de riflene som er produsert fra slutten av 90- tallet og fremover være utrustet med Ballard rifling. Dette gjelder 1895,1894 og 336 modeller i "cowboy" kaliber. Det skal også finnes tidligere produserte utgaver som har denne typen rifling og disse løpene skal være betegnet med "BO".

 

Gratis Malle.

 

Da er du klar til vårånna i potitt åkeren :wink:

 

Skal jeg la være å utale meg??? :lol: :lol: :lol:

 

Vårånna er sikret og bare mobb meg. Vent til jeg har ladet noen flattskytende .45/70 med en ultralett V- MAX på 300 grs ladet til utrolige 600 m/s. Da tenker jeg at den .260'en din kommer til å henge med ørene :wink: .

 

Etter å ha deltatt i diverse rovdyrdebatter i fjor har jeg innsett at jeg neppe kommer til å komme meg levende til og fra postkassen uten en skikkelig grizzlyvelter. Så nå spiller det snart ingen rolle om tunet fylles opp av sinna bjønn, bison eller at min antatt bedre halvdel skriker "indianerane kjem!". Jeg kommer nemlig til å ha rett verktøy til jobben :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

Med den nye jaktvåpengarderoben og ikkje behovsvurdering på første 6 våpen er det ganske fristande å fylla inn noko moro i behovfeltet. Men er jo litt kjedelig å få avslag pga. tullefakter da.

 

Men eg tenkjer "Pga. overhengande grizzlyfare" "Mykje troll oppi lia" "Såg ein tiger forrige veka" eller lignande hadde vore gøy å ha på offisielle dokument ;)

Link to comment
Share on other sites

Den tassen der datt for en hjemmerulla 300grs Partition, den har de desverre sluttet og lage, men har nok til en sesong til. Vurderer å gå over til 400grs+ blykule.

Har også brukt Hornady FP 350grs med godt resultat.

Ladningene er rundt rødstreken for en moderne 45/70

 

Siktet er et XS ghost ring, med hel skinne, hadde en PDP rødpunkt på den en liten stund, men brukte den aldri på jakt. Samlingene ut til 100m var jo like gode med jernsiktene, så jeg plukka den av

Link to comment
Share on other sites

Med den nye jaktvåpengarderoben og ikkje behovsvurdering på første 6 våpen er det ganske fristande å fylla inn noko moro i behovfeltet. Men er jo litt kjedelig å få avslag pga. tullefakter da.

 

Men eg tenkjer "Pga. overhengande grizzlyfare" "Mykje troll oppi lia" "Såg ein tiger forrige veka" eller lignande hadde vore gøy å ha på offisielle dokument ;)

 

 

Man har da skrevet isbjørnbeskyttelse som grunn! :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Siktet er et XS ghost ring, med hel skinne, hadde en PDP rødpunkt på den en liten stund, men brukte den aldri på jakt. Samlingene ut til 100m var jo like gode med jernsiktene, så jeg plukka den av

Hmmm.... jeg vil ha kolben, fortreet og lever din... jeg har sånn med psitolgrep og det liker jeg ikke så mye....

Link to comment
Share on other sites

jeg vil ha kolben, fortreet og lever

 

With a nice bottle of chianti.... :wink:

 

Fikk papirene fra lenskvinnen i dag, så da gjenstår det bare å vente på lønn.

 

Er det noen som vil anbefale noen greie ladninger for en som egentlig ikke trives med rekyl og som snart har en liten og lett børse i 45/70?

Link to comment
Share on other sites

Du har vel kanskje valgt feil om du ikke liker rekyl:p

 

Veeeel... det blir vel muligheter for å heve toleransegrensen :wink: . Nei, jeg tror ikke jeg har valgt feil, men tanken var å tilvenne seg gradvis. Jeg har skutt med magnumpatroner i hagle og kraftige håndvåpen uten å bry meg nevneverdig. Ved en anledning hadde jeg den tvilsomme ære å avfyre noen 45/70 i en Contender pistol. Det er ikke det at jeg gruer meg for skytingen, men snarere det at jeg, i likhet med de fleste andre, skyter dårligere med børser som er temperamentsfulle. Jeg har derfor tenkt meg en gradvis tilnærming og tilvenning.

 

Erfaringer og eventuelle blåmerker skal dokumenteres og legges ut i egen tråd :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på Rossi Puma?? Dem har en i 454 Casull. Og man skulle ikke tro det, men den leverer kraftige saker dersom du skulle stå i feil ende...... Jeg vil ha en sånn. Litt info om hva man kan forvente av hastigheter og den slags, tatt fra en amerikansk våpenforum:

 

So, how did it shoot?

The first surprise was how well the carbine moderated the recoil of the .454 Casull round that can be rather taxing in a handgun. The recoil from the carbine won't bother any experienced shooter. If I had to make a comparison when shooting Hornady's hot 300-grain ammunition, my sense would be that it's about on par with firing a 150-grain load From a 71/2 pound 7mm Rem. Mag. rifle. I initially tested three factory loadings at 50 yards with the following results for three shot groups:

LOAD VELOCITY GROUPWinchester Super-X 250 gr. JHP 1,583 fps 1 1/2" Winchester Supreme 260 gr. 2,275 fps 1 1/2" Partition Gold Hornady 300 gr. XTP-Mag. 2,030 fps 1"Talk about power packed in a small package!

Focus for a moment on the Hornady loading alone. Both Winchester and Federal offer a 300-grain loading for the .45-70 with a quoted velocity of 1,880 fps. Here we have a pistol cartridge (albeit working at higher pressures) exceeding the velocity of a .45-70 by 8 percent and muzzle energy by 16 percent. By any standard this is remarkable performance from a 20-inch barreled carbine. Wait until Rossi chambers their Model 92 rifle with its 24-inch barrel in .454. Ballistic performance and accuracy will both improve.

 

Og i denne kan du i tillegg bruke 45 Colt ammo. Løp og kjøp....Men gud vet hvor.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har en 1894 fra 90 tallet. Ladet opp noen 405 grain rem kuler her - satte dem til den ytterste krymperilla. Men det ser ut til at dem da blir for lange. Mater ikke - kommer ikke langt nok bak så dem henger fast i "røret" med tuppen.

 

Krymping er etter min mening nødvendig her, så lenger ned kan dem ikke settes. Noen som har en løsning på dette?, trodde disse kulene var laget for disse børsene.

Link to comment
Share on other sites

Har en 1894 fra 90 tallet. Ladet opp noen 405 grain rem kuler her - satte dem til den ytterste krymperilla. Men det ser ut til at dem da blir for lange. Mater ikke - kommer ikke langt nok bak så dem henger fast i "røret" med tuppen.

 

Krymping er etter min mening nødvendig her, så lenger ned kan dem ikke settes. Noen som har en løsning på dette?, trodde disse kulene var laget for disse børsene.

 

Opplevde det samme når jeg ladet til min Winchester i 450 Marlin.

Måtte krympe på "kanten" foran den siste krymperilla (da ble patronlengda rett ihht ladetabellen også)

Var usikker på om dette var nok å krympe på, man den sitter ihvertfall fast i min med maks ladning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...