Jump to content

Duejakt 2008. 2009


tarzan

Recommended Posts

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En kompis å jeg var ute på hvete jorde i dag. Fikk med oss 7 duer hjem. 4stk fant vi ikke igjen, å bommet på en goddel ja.(må ha vært skeve skudd i hagla :roll::lol: ) Været var litt overskyet til morran, å ikke helt det store trekket.. Ble due middag i dag oxo :D Prøve igjen imorra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

godt :) er fra sunnmøre, men bor i oslo, har studert og jobbet her i fem år. er helt ny på ringduejakta, så jeg prøver og feiler litt sammen med en kompis. er faktisk litt usikker på hvor stedet vi skal på er, vi har ordnet det via slektninger til en annen jaktkompis. hvor holder du til? :)

Link to comment
Share on other sites

Det regna som f :twisted: i gjerpensdalen til morran, men goværet slo til, mye vind seinere på dagen, og EN stk myr av en erteåker.

Duemagneten lokket inn fugl , men pga "våtmarka" måtte vi flytte til skogkanten. Bjørketrea dro flere fugl enn oss.

Det datt 20 duer idag, ikke dårlig.. Men imorgen får vi prøve ny taktikk. Hadde vært morro å fått duene over lokkefulene, og ivertfall dobbla felt fugl. :D

 

Noen som har gode råd ang erteåker og fugl som ikke vil ned? Og om våt mark etter en natt med regn, påviker fuglen :?:

Og hva duas favorittmat er i rekkefølge.. Eks Raps-erter osv :?:

Link to comment
Share on other sites

typisk nok så måtte jeg sitte halve dagen på skolebenken i dag, men når klokka var slagen var det bare og sette seg i bilen og komme seg ut. ble tilsammen 6 duer i dag, (1 ble liggende i bekken, da den var sønderskutt og umulig og få tak i) kunne godt skutt 10-14 duer, men duene ville selvførgelig mye heller til jordet (hvor det er hvete) og ikke på det jordet jeg jakta hvor det var bygg. men men, tenker det blir en tur i morgen kveld også :)

 

Etter min erfaring av hva duene foretrekker er gjerne: Erter, Raps, Hvete, rug, bygg og havre.. (i ca den rekkefølgen) men det er fult mulig og skyte duer på et jorde hvor det kun er gress.. går det et trekk over er det altid muligheter, må vel også nevne at det har mye og si på modenheten på kornet, om det er treska eller ikke. ofte forandrer duene trekket litt etter hvor det er treska. (men dette varierer)

Link to comment
Share on other sites

Jakter på em "brun" åker med erter og hvete sådd for ikke lenge siden, da vi hørte at dette skulle være effektivt, og lettere å treffe riktig med dagene duene kommer.

Har erfart at duene kommer en uke før på moden erteåker.

Men noen sier at havreåker skal være bra :?:

Duejakt trudde jeg var enkelt, men etter 6 år med jakt blir jeg aldri klok på disse faulane.

Mye tips å lese her og på nettet, men det varierer veldig, som annen jakt :D

Link to comment
Share on other sites

blei 2 duer i dag :D sjommi av meg skaut begge 2 i eit skudd :roll: artig opplevelse og ikkje teign til liv etter på.. såg vel rundt ein 20 duer totalt i dag og det regner eg som ein god jakt dag her som eg holder til.. er ik så veldig mykje duer her men bestanden ser ut til og ha tatt seg veeldig opp i forhold til fjorårets jakt :D:D

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at jeg tror duene foretrekker erteåker før hvete er at som regel ligger det erter på bakken, ofte før tresking så sprekker belgene opp og det detter ut erte, veldig lett for duene å finne mat og se de. Og etter tresking så tror jeg duene foretrekker erter fordi man søler som regel mere når man tresker erter enn hvete. Og de er vel lettere å finne også, med mindre halm på jordet enn i en hveteåker

Link to comment
Share on other sites

Bom, bom og atter bom... Ble 6 duer i dag, men hadde jo hatt 30-40 om vi traff alt vi fyra på :(

 

Er det noen som har noen skytetips? Vi venter alltid til duene er på 15-20m før vi skyter, og jeg vet det ikke er noe feil med patronene... Har et sted med VELDIG bra trekk hvor duene trekker til og fra en erteåker. Merkelig nok går svært mange ned for landing på lokkeduene. Vi har dem i legda på en byggåker. Ca 34 stk, spredt helt random i små flokker, oppå kornet og små V former. Hodet mot vinden er bullshit for å si det sånn..

 

Fant hvertfall ut at på rent sideskudd bør man faktisk holde så mye som 2(!)m foran dua, da detter de rett i bakken. Motskudd derimot er ikke så enkelt mener jeg. Hva er deres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Fluktskyting med hagle,og kanskje særlig etter ringdue og skogsfugl, er noe av det vanskeligste som finnes - og det er kun trening som hjelper. Det finnes ingen fasit på hvor langt foranholdet skal være - det må innlæres ved skyting, skyting og atter skyting. På rent sideskudd mot ringdue på 25 meter i god fart er foranholdet nokså "voksent". Husk uansett god fart i hagla, dvs ha god bevegelse i kroppen. Mange stanser svingen idet skuddet går - da havner du "milevis" bak.

 

Ser noen spør etter tips ang duer om ikke vil ned. Tja, som duejegere tror jeg vi må akseptere at duene enkelte dager ikke vil ned, uansett hva vi gjør. Det gjør det jo ekstra moro de gangene vi lykkes!

 

På Hedemarken er det masse duer nå. Bruker ikke hagle i år av helsemessige årsaker, men tok ca 20 igår med salongen. Moro det og!

Link to comment
Share on other sites

da blei det en duekarusell på meg og:) hvardan plassere den i forhold til lokkeduene? har det noe å si? ut å prøve den snart:D

 

Poenget med en duekarusell er jo å etterligne duer som lander, og man vil som regel at duene skal lande bak og midt i v'en man har lagd/trekanten så da ville vel den naturlige plassen være å sette den der. Bare ikke skyt den da det fort kan bli dyrt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bom, bom og atter bom... Ble 6 duer i dag, men hadde jo hatt 30-40 om vi traff alt vi fyra på :(

 

Er det noen som har noen skytetips? Vi venter alltid til duene er på 15-20m før vi skyter, og jeg vet det ikke er noe feil med patronene... Har et sted med VELDIG bra trekk hvor duene trekker til og fra en erteåker. Merkelig nok går svært mange ned for landing på lokkeduene. Vi har dem i legda på en byggåker. Ca 34 stk, spredt helt random i små flokker, oppå kornet og små V former. Hodet mot vinden er bullshit for å si det sånn..

 

Fant hvertfall ut at på rent sideskudd bør man faktisk holde så mye som 2(!)m foran dua, da detter de rett i bakken. Motskudd derimot er ikke så enkelt mener jeg. Hva er deres erfaringer?

 

Jeg ligger i hvertfall ikke 2m foran dua, er jo bare å ligge litt foran å følge bevegelsen i dua.. hvis ikke bare bommer du !

Link to comment
Share on other sites

12 duer på like mange timer, for en bedre skytter kunne det nok blitt 19, kanskje til og med 20-22 duer.

Passe fornøyd, hadde ikke forventa mere av skytinga :lol:

Men duene derimot. De var seige idag.

 

Ei skadeskyting, prøvde å kvele dem slik pappa gjør. Endte med at jeg prøvde å knekke nakken og halsen liksom bare revna. :shock:

Skylder på alder og mangel på erfaring. :lol:

Link to comment
Share on other sites

duer skytes ikke flygende på 20m, men når de "står stille" i luften like før de slår ned på lokkeduene... relativt enkelt å treffe de fleste duer man skyter på hvis man har tålmodighet nok! begrens fluktskytingen og skytingen på overflygere.. har dere stilt dere riktig så slår overflygere ned i trærne bak dere og så kaster de seg ned på lokkeduene etter litt tid.. veldig viktig å være tålmodig når man jakter due.. duejakt kan være vanskelig hvis man skyter fluktskudd, men samtidlig kanskje de enkleste skudd man får på jakt hvis man venter til de "står stille" i luften som nevnt tidligere. :)

 

lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Vi har jakta mye duer sia 21 aug, og duer har det også blitt. Men det er en spesiell ting som både vi og andre vi har snakka med har opplevd til gangs. Nemlig at duetrekket har vært der stort sett hele tida vi har jakta, men kanskje bare 50% av det som ville vært et bra antall fugl. Men akkurat i det vi har tømt børser og går ut for å plukke lokkeduer, da kommer det 3 og 3 susende på hæglehold, og her en dag kom det også en flokk på nesten 30 rett i mot meg når jeg var ferdig med siste lokke dua.. :( Detta skjer nesten hver gang, tilfeldighet?? :?:

Link to comment
Share on other sites

med halvauto

 

ja dette er en halvautomathagle :wink: kommer til å bygge opp kolben litt da den er for lav, hadde en skikkelig bom der det ikke skulle ha vært lov til å bomme i dag hehe, dua suste bare 15m ifra meg rett sideskudd :roll: det ble 3 hull i lufta, for de som måtte lure så var vi to stk som skjøt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Detta skjer nesten hver gang, tilfeldighet??

 

Hehe...dette var moro. Har jakta due i 19 år, og er det èn ting som skjer hver gang, så er det akkurat det du sier her. Har begynt å si høyt "nå gir jeg meg og går hjem!" bare for å sitte to minutter til...da kommer dem :lol: Det slår aldri feil - hver gang du henter skutt fugl, eller går ut for å rette på lokkeduene...da har du fugl på vei inn :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri vært på duejakt før og lurer på en ting som kanskje dere ivrige duejegere kan svare på :D. Hvor lenge varer egentlig duejakta (tenker da først og fremst på at duene er trekkfugler som reiser ut av landet etterhvert)?. Har det noen hensikt for meg å bli med på f.eks. duejakt i midten eller slutten av september eller har de da fløyet sin vei? Tenkte meg på noe skogsfugljakt i september på østlandet og dersom det fremdeles er "futt" i duene så hadde det vært spennende å prøvd det også på de kantene.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiske videoer/Bilderedigeringer GAB. Tok meg anledningen til å se på rypejakten du også hadde liggende ute... Selv med magre takseringer så er slike bilder/filmer nok til å glede seg enda mer til en fantastisk tur på fjellet i september. Duene skal også jaktes!

Link to comment
Share on other sites

Takker, T-Man! :) For meg er det viktig å ha noe å gjenoppleve på film når sesongen er langt unna. Skulle gjerne hatt med en fast kameramann - ikke minst under duejakt med hagle. Hyggelig at du likte det du så!

Link to comment
Share on other sites

En liten smakebit fra tre fine timer på søndag:

 

http://www.vimeo.com/6247181

 

Argh! Provoserende! Jeg har to jorder å jakte på, jeg har salongrifle med demper og kikkert med god forstørrelse, jeg har hagle, jeg har alt utstyr ellers. Det er bare EN ting jeg ikke har - TID!!! Og når gårdbrukerne jeg kan jakte hos ikke tar kornet før om nærmere to uker enda, så... :twisted: Ser ut som om duejakta ryker i år gitt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...