Jump to content

Duejakt 2008. 2009


tarzan

Recommended Posts

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her omkring (hedemarken) ser det elendig ut synes jeg. Sen tresking, mange har ikke begynt engang, og dårlig vær har gjort at jeg knapt har sett ei due i lufta i det siste. Hvor er de!? Har to jorder jeg kan jakte på, men den ene har ikke begynt å ta kornet enda (Stange), og den andre (Nes) har bare så vidt begynt. De har ikke sett due i det hele tatt omtrent. Snakket også med en kompis fra Løten. Har omtrent ikke sett noen han heller.

 

Så her utgår duejakta i år... :(

 

Skogsfugljakta begynner jo hvert øyeblikk nå, så da får en konsentrere seg om den i stedet (men det er jo enda tristere i år en noengang det også virker det som - se tråd om skogsfugljakta).

Link to comment
Share on other sites

Fikk meg et par duer på fredag, men da jeg satt på post kom det en liten flokk kanadagås å landet på elva like bak meg. Bytta til hagl nr 4, pang pang, og vips måtte jeg kle av meg for en liten svømmetur med ei gås i hver hand.

Bonus på duejakta :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat inn døra nå, 18 ble det på ei hyggelig ettermiddagsøkt :D

Bra trafikk de første par timene og mange som kom for å hilse på plast-brødrene sine :wink:

 

Var en 5-6 som la igjen fjær og dro videre.... Samt at bare en 4-5 av dagens fangst var død i smellen.. Brukte Rio 34gr stål nr 6 (XXL). Bra dekning på papp, men de "tar" liksom ikke nok føler jeg. Andre med tilsvarende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Var en 5-6 som la igjen fjær og dro videre.... Samt at bare en 4-5 av dagens fangst var død i smellen.. Brukte Rio 34gr stål nr 6 (XXL). Bra dekning på papp, men de "tar" liksom ikke nok føler jeg. Andre med tilsvarende erfaringer?

 

Har samme erfaringa. Virker ikke som det er nok trøkk i dem - fjøra fyker, og mange er ikke døde i smellen. Må ofte utpå jordet for å avlive dem "manuelt".

 

Ellers er det voldsomt med rovfugl i området jeg jakter. Musvåk og hauk er tydelig obs på de samme jordene som meg. Vi er flere som har hatt angrep på lokkeduene, så når jeg ved ankomst ser rovfuglene sirkle, er det bare å finne seg et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det voldsomt med rovfugl i området jeg jakter. Musvåk og hauk er tydelig obs på de samme jordene som meg. Vi er flere som har hatt angrep på lokkeduene, så når jeg ved ankomst ser rovfuglene sirkle, er det bare å finne seg et annet sted.

Vi hadde en våk som var innom 1 gang, og en hønsehauk som kom 4 ganger, hvorav den slo på ei skutt due den ene gangen.

Vi lot de bare holde på vi. De sirkulerte tydelivis i et mye større område, og virket som de fikk duer på vingene andre steder som igjen gagnet oss. Så jeg kommer ikke til å bytte plass på grunn av en skarve rovfugl eller to :wink:

Link to comment
Share on other sites

Årets duejakt er over for min del. Kornet ble kuttet veldig sent så det var meget lite fugl i området når vi endelig fikk jakta. En dag dujakt ga ikke mer enn 4 fugl og noen bomskudd. Stemninga og været var vi heldig med, så alt i alt en vellykket jakt. Blir middag av 2 fugl på meg.

 

P9120004.jpg

Her sitter kompisen klar til jakt. Første gang med på duejakt, så dette er spennende :)

 

P9120005.jpg

2 fugl er nok til middag. I år ble det bomskudd for første gang med den nye hagla.

 

P9140008.jpg

Duebryst, rødvinsaus, rosenkål, nypoteter, kantarell og tyttebær smakte godt.

Link to comment
Share on other sites

Var en 5-6 som la igjen fjær og dro videre.... Samt at bare en 4-5 av dagens fangst var død i smellen.. Brukte Rio 34gr stål nr 6 (XXL). Bra dekning på papp, men de "tar" liksom ikke nok føler jeg. Andre med tilsvarende erfaringer?

 

Har samme erfaringa. Virker ikke som det er nok trøkk i dem - fjøra fyker, og mange er ikke døde i smellen. Må ofte utpå jordet for å avlive dem "manuelt".

 

Ellers er det voldsomt med rovfugl i området jeg jakter. Musvåk og hauk er tydelig obs på de samme jordene som meg. Vi er flere som har hatt angrep på lokkeduene, så når jeg ved ankomst ser rovfuglene sirkle, er det bare å finne seg et annet sted.

 

 

Er det rio dere snakker om a ? Tror ikke xxl selger dem. Tror det er 34gramern Saga Heavy ? Jeg kjøpte den på xxl til 3,99 stykket i nr 4 og det duger IKKE ! Duene legger igjen fjær som bare av det og drar videre. For noe dritt.

Link to comment
Share on other sites

Var en 5-6 som la igjen fjær og dro videre.... Samt at bare en 4-5 av dagens fangst var død i smellen.. Brukte Rio 34gr stål nr 6 (XXL). Bra dekning på papp, men de "tar" liksom ikke nok føler jeg. Andre med tilsvarende erfaringer?

 

Har samme erfaringa. Virker ikke som det er nok trøkk i dem - fjøra fyker, og mange er ikke døde i smellen. Må ofte utpå jordet for å avlive dem "manuelt".

 

Ellers er det voldsomt med rovfugl i området jeg jakter. Musvåk og hauk er tydelig obs på de samme jordene som meg. Vi er flere som har hatt angrep på lokkeduene, så når jeg ved ankomst ser rovfuglene sirkle, er det bare å finne seg et annet sted.

 

 

Er det rio dere snakker om a ? Tror ikke xxl selger dem. Tror det er 34gramern Saga Heavy ? Jeg kjøpte den på xxl til 3,99 stykket i nr 4 og det duger IKKE ! Duene legger igjen fjær som bare av det og drar videre. For noe dritt.

My bad my bad! Selvfølgelig Saga Heavy. Jeg har kjørt/kjører på med hagl nr 6 i disse. Dekning på papp er faktisk jævli bra. Testa litt igjen senest i går. Prøvde da også Kent SuperSpeed (eller noe sånt, eska ligger i bilen) 28gr nr 4. Grisedårlig dekning på 35m selv med mod choke, så disse blir evt kun brukt i nødsfall og da på ikke mer enn 15-20 meter.

Link to comment
Share on other sites

Godt. For jeg har også den erfaringen at heavyen ikke fungerer på duene untatt når de kommer med brystkassa til på 15m. Tragisk mange duer jeg har "tapt" med den ammoen. Kast den langt bort ! Du prøvde i nr 6 ? Jeg valgte den i 4. Bør helst gå opp noen nr på stål, men det hjalp ikke mye likevel. Hva er alternativet ? Bismuth til 15kr stykket.. blah..

Link to comment
Share on other sites

Godt. For jeg har også den erfaringen at heavyen ikke fungerer på duene untatt når de kommer med brystkassa til på 15m. Tragisk mange duer jeg har "tapt" med den ammoen. Kast den langt bort ! Du prøvde i nr 6 ? Jeg valgte den i 4. Bør helst gå opp noen nr på stål, men det hjalp ikke mye likevel. Hva er alternativet ? Bismuth til 15kr stykket.. blah..

Vel, riktig så rævva vil jeg ikke påstå den er. Sånn egentlig. De som fløy videre var typisk skrå bakskudd på 30-35 meter. Resten gikk ned, selv om jeg stort sett måtte klemme livet av de for hånd. Var avstanden over 18 meter så var det "dårlig drep"..

Jeg vil og heller ha god dekning enn svære hagl på vilt som due. JEG føler ihvertfall at fellingen i seg selv går mye lettere da. Så inntil jeg finner noe bedre så kommer jeg til å fortsette å bruke de.

Det jeg derimot ikke kommer til å bruke i annet enn nødsfall er den tifligere nevnte Kent TinShot Super Speed 28gr nr 4. Kunne nesten plassere en bøffel mellom haglene på 35m avstand..

Link to comment
Share on other sites

Nå har bonden endelig fått treksa her også :D Fikk tatt en tur på lørdag og tirsdag, det resulterte i 11 duer tilsammen :)

 

30uaae9.jpg

 

Har brukt mest bismuth på duene i år, men prøvde også litt stål. Skøyt en due på ca 15 meter avstand med stål, noen fjær datt av og dua fløy videre. Etter endt jakt gikk jeg for sikkerhets skyld et ettersøk der jeg så dua fløy, og jammen lå ikke dua på bakken, stein dau. Det virka som jeg hadde skutt litt for høyt, for jeg fant bare noen få hagl i ryggen på`n. Dette var med gyttorps stål nr. 5.

Link to comment
Share on other sites

Dere som sliter litt med ammo; bruk leirdueammo!! Vet det høres ut som vranglære, men de funker overaskende bra på duer.

Nr 7 24g trapload både fra saga og gyttorp har funka suverent! Jeg har vært borti de Saga heavy skuddene, de er SØPPEL! saga sin leirdueammo er 10x bedre! Har tatt duer opp mot 35 m (andreskuddet seff, skyter ikke på det holdet som førsteskudd på en due). Men generelt har holdet vært ca 20-25m. Har nesten ikke opplevd at det spruter fjør og dua flyr avgårde.

Duejakta er nok slutt for min del nå, frysern er full :twisted::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke det. Duene har flokket seg noe sjukt. Hadde 300 stykker over meg i går og 500 satt og spiste på det jordet hvor det var sådd hvete i morges. Der får vi dessverre ikke lov til å jakte av bonden merkelig nok, da 500 etende duer gjør mer skade enn et par jegere som setter ut noen lokkeduer.

Link to comment
Share on other sites

I dag tok Stian T og jeg fri fra skolen for å jakte duer :wink:

 

Kom fram til hveteåkeren halv åtte. Flere duer fløy over huet på oss mens vi rigget opp utstyret. De første timene var det bra med aktivitet, og vi fikk skutt 4-5 duer + litt luft :oops::roll: . Etter hvert dabbet det litt av, men en og annen due kom innom i ny og ned, og det hele endte med at vi fikk 7 duer og en nøttesrike :)

 

35avw5z.jpg

Link to comment
Share on other sites

er det noe særlig å jakte på duene når bonden har sådd?

 

Det er ti ganger bedre et vi legger ut noen lokkeduer utpå jordet når bonden har sådd og før det har spiret noe, kontra at 500 duer sitter uttpå der og beiter. Likevel er det noen bønder som ikke helt går med på den "settingen" der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg bruker bare leirdueskudd på duejakt og jeg er veldig fornøyd med de...

noen duer har kommet forbi disse patronene også, men det skyldes sikkert dårlig treff også. de fleste faller i hvertfall :D

jeg har også fått lov til å jakte rådyr gratis på dueterrenget, og har skutt et med hagle med patronstørelse 1 :D det ble knall og fall 8)

Link to comment
Share on other sites

De fleste duene har dratt nå, er noen slengere. Hadde to sinnsyke dager forrige helg, nysådde jorder og en rekke eiketrær fulle av nøtter. Skal prøve å legge ut noen bilder når jeg har god tid.

Link to comment
Share on other sites

duejakta varer fram til 23 des, men de fleste duene har flokket seg og dratt sørover, men man kan ennå få skutt noen duer, viss du fks skulle ha jaktet duer her nå så har det lureste vært å postet på trekkrutene, men her har de fleste duene dratt så her har vi kuttet ut duejakt for i år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...