Jump to content

Duejakt 2008. 2009


tarzan

Recommended Posts

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

12 duer på Emilio og jeg i dag tidlig :D:D:P Det var skikkelig moro med flokker opptil 8-9 stykker som slapp seg ned på lokkeduene, man blir litt forvirra fort med så mye duer rundt øra :lol:

Hotteste tiden der vi jakter er vel rundt 06.15, ALLE duene vi så rundt denne tiden gikk ned for landing! Skytinga kommer seg også sakte men sikkert etter noen runder på skeeten :)

Det var mange duer som satt seg ned i "flokken", de som satt seg midt i brukte omtrent 3 sek før de lukta lunta, mens de som satt litt utenfor flokken gjerne ga seg til å beite, de var jo da utenfor skuddhold som dere kanskje skjønner :wink:

 

Nesten det morsomte med hele duejakta etter min mening, er å se ei feit flott Ringdue knekke vingene bakover og "stupe" inn for landing :o Like spennende hver gang hehe!

 

Skitt jakt til dere andre, Fin film og bilder litt baki her :)

Link to comment
Share on other sites

Ble 17 duer i dag tidlig, ny rekord :D

Bilder kommer.

Takker for øvrig for tipset om å vente til rett før duene setter seg med å skyte, funka jævla bra :wink:

Beste var nesten å bevege seg sakte og skyte sittende så ikke dua ser deg, da var det nesten bare å "sikte" seg inn på dua som om den satt på bakken og fyre av, funka som F :P

Link to comment
Share on other sites

kommet hjem fra endt duejakt med bård308 nå. vi posterte oss ut i skogkanten ved en nytrøsket kornåker, la ut lokkeduene og ventet i spenning. Jadda, pang sa det :D men det ble med det ene smellet :!::( vi satt i flere timer, før vi ikke orka lenger. så vi dro hjem igjen med den ene dua til Bård308 og et fint syn av en 4 spirs bukk og ei geit og gikk på støkkjakt. Der ble det derimot mer action. Vi støkket opp en flokk på ca. 15 duer og jeg fikk skutt ei :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du setter deg ikke ut på en tilfeldig nytreska åker vettu. Når jeg er med på jakt drar vi rundt og spaner i området lenge før vi setter oss ned. Det er veldig viktig å bruke tid på rekogoseringen. Ikke vits å sette seg på det første og tilsynelatende beste stedet.

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig :) Før jakta var jeg ute og rekognoserte, fant et tydelig trekk. Trekket går fortsatt på samme linja, og serverer ferske uvitende duer rett inn i lokkeduene. Det er også viktig å sitte på et høyt punkt under trekket, da duene ofte passerer lavere over dette punktet, noe som gjør at det er større sjangs for at de kommer ned på lokkeduene.

Sist men ikke minst, hvis alle duene ignorerer lokkeduene og fortsetter på trekket sitt, har du enten for få, for dårlige eller feil mønster på lokkeduene.

Link to comment
Share on other sites

selvsagt har vi vært og sett hvor duene trekker..men noen dager klaffer det bare ikke...en annen ting er at bestanden er ikke lik de i lenger sør. var en her som skaut 8 duer på en ettermidag...det er knall suksess her i disse strøk.

 

Edit: ble foresten ei due til i duskregnet i ettermidag, den slo ned på lokkeduene, var litt morro :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mine første turer etter due nå i helga. Har sett en del i lufta og ei tok en runde lavt over lokkeduene uten å lande. I kveld ble jeg forsinka pga av en kano som forsvant ned elva og var ikke på plass før nærmere 18. alt for seint for da hadde duene allerede landa på jordet. Ingen kom tilbake til meg, men det smalt noen ganger ikke langt unna, så en annen jeger kan være glad for at jeg flytta på dem!

Link to comment
Share on other sites

Du setter deg ikke ut på en tilfeldig nytreska åker vettu. Når jeg er med på jakt drar vi rundt og spaner i området lenge før vi setter oss ned. Det er veldig viktig å bruke tid på rekogoseringen. Ikke vits å sette seg på det første og tilsynelatende beste stedet.

 

Hvem har sagt noe som helst om at vi satte oss til på jordet ved en tilfeldighet :?::!: Vi har sett trekket over der lenge :!:

Link to comment
Share on other sites

Du setter deg ikke ut på en tilfeldig nytreska åker vettu. Når jeg er med på jakt drar vi rundt og spaner i området lenge før vi setter oss ned. Det er veldig viktig å bruke tid på rekogoseringen. Ikke vits å sette seg på det første og tilsynelatende beste stedet.

 

Hvem har sagt noe som helst om at vi satte oss til på jordet ved en tilfeldighet :?::!: Vi har sett trekket over der lenge :!:

 

Jeg antok det ettersom du skrev lenger opp her at dere satt dere ut på et nytreska jorde. Anyways, da kan det vel kalles uflaks, ettersom dere har sett et godt trekk over området. Likevel er ikke et trekk godt nok, duene må også vise interesse for åkern og komme ned og beite. Gjorde dem det og, var det vel en raps/erte åker i nærheten som ble treska ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jakt_fred: Jeg klarer å "korre" på duene rimelig bra, men problemet er at det funker bare på våren og forsommern, men da funker det VELDIG bra :) Nå viser duene 0 interesse for den slags.

 

El-Joniz: Det er ikke et MUST at man jakter på den åkern duene trekker fra/til. Vi har hatt bra suksess med å sitte på en byggåker ved siden av erteåkern med mye trær i mellom. Trikset er nok lokkeduer tror jeg. De lander som bare det

 

Kjell-olav: Hva er din mening om duemagneten? Funker det så bra som noen sier? Vurderer å lage meg eller kjøpe en :D

 

Har kjøpt filmen "duejakt", skal se den nå :P

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring etter et par turer etter duene er at de alt har begynt å flokke seg en del, og er vanskelige å få ned på lokkeduene, har hatt planer om å få prøvd meg duekarusell, men har ikke fått tid til å lage meg en enda. Så til helgen skal jeg prøve å ta de i buskene istedet. For å sitte å få en skuddsjanse eller 2 iløpet av 3-4 timer syns jeg er for dårlig på duejakt.

Link to comment
Share on other sites

Kjell-olav: Hva er din mening om duemagneten? Funker det så bra som noen sier? Vurderer å lage meg eller kjøpe en :D

 

Vi har bare prøvd den noen få ganger men er ikke helt enge om hvor bra den virker. Ofte så er det duer på vei inn som plutselig skjærer av, helt tydelig skremt. Andre ganger kommer de inn på skuddhold og har faktisk satt seg på bakken rett i nærheten av karusellen.

 

Kan komme med en oppdatering i løpet av noen dager :wink:

Link to comment
Share on other sites

kom hjem fra duejakt med bård308 nå. fikk sett 2 duer i regnværet samt. en hauk som kom og angrep lokkeduene :lol:

 

Hehe det opplevde jeg og en kompis forrige helg faktisk. Tidlig på morgenen slo den seg ned på en lokkedue så det hørtes godt.. En liten time etterpå skøyt jeg en due, jeg rakk ikke knekke hagla før den kom og tok den, rart den ikke ble skremt av skuddet men det gjorde den altså ikke. Fra due traff bakken etter skuddet tok det maks 5 sekunder før den var og tok den med seg. Viste ikke om jeg skulle le eller grine, så ente med en god latter.

Tenker på det i ettertid vil det være en due jeg husker lenge, hadde den bare død og blitt liggende som vanlig hadde jeg glemt akkurat den dua om noen mnd, hadde nok husket at vi skøyt duer men ikke akkurat den dua, så var jo egentlig morro.

 

Fikk forresten 13 duer og en kanadagås.

 

Men hva mener dere om ettermiddagstrekk vs morgentrekk??

Min erfaring er at kveldstrekket er så mye bedre enn morgentrekket. Kan være så godt som tomt på morgentrekket, men alikevel få 20 duer på kveldstrekket på samme jordet.

Hva er deres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de engelske proffene jakter på morrastrekket. "Don't interrupt their breakfast", sier de.

 

Min erfaring er den samme. Har du funnet et jorde med mye duer vil du alltid få flere duer med hjem hvis du venter med å jakte til morrastrekket er over. I de fleste tilfeller vil det si at man kan vente til rundt kl 12-13 før man drar ut, men hvis man har trua på at man kan nå 100 duer så bruker jeg å starte rundt 11, for å få med noen ekstra duer som kan være de som trengs for å nå 100.

 

En annen fordel med å kutte ut morrastrekket er at man ikke vekker bonden med skyting kl 0600 på morran, greit å holde bønda blide og fornøyde, det er vi avhengige av skal vi få fortsette å jakte på jordene deres.

Link to comment
Share on other sites

6 duer igår, ingenting gikk som det skulle.

Hadde to patroner som ikke smalt på to forskjellige sittende duer. Ellers ville de nesten ikke ned og de ville ned ombestemte seg fort. ble 22 skudd avfyrt på 14 forskjellige duer. :oops: kveldstrekket eksisterte ikke i hele tatt. Kjipe duer.

Har gitt opp duene for i år. 18 totalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...