Jump to content

Duejakt 2008. 2009


tarzan

Recommended Posts

Uten ønske om å kuppe tråden.

Men det å ha med seg apportør på småviltjakt er ikke et spørsmål OM det kommer et krav, men mer et spørsmål om NÅR det kommer krav.

 

Dette blir likestilt som ett krav om å halvere jegerbestanden som går på småviltjakt, og ikke minst halshogge rekrutteringen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om ovenstående påstand fra Clakz stemmer har jeg ingen formening om, men jeg ser helt klart at duejakt ofte appellerer til ungdommen. Jakten er gratis og ofte veldig tilgjengelig. Problemet er at duene ofte blir objekter for skytetrening. "Trening før rypejakta" er ensbetydene med duejakt i mitt distrikt, "så tar jeg med guttungen så han får prøve seg litt" betyr upresise kanonader etter levende vilt.

 

Ettersom duene har fått den tvilsomme ære å bli mål for skytetrening og/eller blitt offer enkeltes misforståtte "machomarkeringsbehov", har jeg noen ganger vært inne på tanken at her kunne det vært behov for enkelte rammevilkår. Duene har liten komersiell verdi, og følgelig har ikke lovgiverne giddet å blande seg inn i dette. Bøndene/grunneiere er happy når noen gidder å skyte duene på eiendommen Deres.

 

Med en innføring av krav om at alle påskutte duer skal få litt mer oppmerksomhet enn bare hånlig latter fra jaktkameraten så tror jeg at man vil øke statusen for duejegere og duejakt. Faktisk vil man øke statusen fra skytetrening til jakt.

 

Selvfølgelig finnes det også mange seriøse duejegere. Jeg har mange ganger tenkt at dersom man høyner lista litt for å jakte duer, så tvinger man rekruttene til å skaffe seg kompetanse hos erfarene duejegere. Målet må være å få med seg hjem alle påskutte duer.

Link to comment
Share on other sites

Ett krav om ettersøkshund til småvilt jakt vil bli en dødsdom til rekrutreringen til jakta. Hvis man i tilleg til våpen/klær/ammo og alt annet som må kjøpes skal man skaffe seg en hund til 5-6000kr så blir det for dyrt for de som er 16-20år. Etter de har blitt ca 18 år har de plutselig lån til oppetter ørene og da har man heller ikke råd til alt dette....

 

Og ikke nok med det. En hund skal ikke kjøpes fordi det er noe man MÅ ha men fordi det er noe man har lystpå/har tid til osv...

 

Men tilbake til duejakt...som denne tråden handler om...

 

Jeg gleder meg veldig til jakta starter og skal begyne lerdueskyting til helga...(må trene litt)

Er forkasteligt att noen bruker duejakt som trening til rypejakta....Så det gjør ikke jeg...Men skyter 2-300skudd på lerduer før jakta starter.

 

Duejakta er noe av det beste jeg vet.(mye vilt, spenningen, forberedningen og alt)

 

Mvh: Dreven duejeger.

Link to comment
Share on other sites

Ett krav om ettersøkshund til småvilt jakt vil bli en dødsdom til rekrutreringen til jakta. Hvis man i tilleg til våpen/klær/ammo og alt annet som må kjøpes skal man skaffe seg en hund til 5-6000kr så blir det for dyrt for de som er 16-20år. Etter de har blitt ca 18 år har de plutselig lån til oppetter ørene og da har man heller ikke råd til alt dette....

Jeg tar den lille frihet å forlate duejakta litt 8)

 

Jeg kan forsikre deg Shotgunhunter at dersom man blir alvorlig grepet av jaktbasillen så eksisterer ikke fornuftig tankegang som hva man har tid eller råd til. :mrgreen::D

Link to comment
Share on other sites

4. Bruk et kamuflasjenett, gjerne også klær og hatt med kamuflasjefarger. Nettet er lett å flytte hvis du har plassert deg feil i forhold til duenes trekkruter. Plassere nettet i jordekanten eller ved et tre ute på jordet.

 

Kom til å tenke på...er ghillie suits [kamoflasjedrakter] lov? Ellers kan man jo dekke nettingen med litt granbar for total dekke:P

Link to comment
Share on other sites

Om ovenstående påstand fra Clakz stemmer har jeg ingen formening om, men jeg ser helt klart at duejakt ofte appellerer til ungdommen. Jakten er gratis og ofte veldig tilgjengelig. Problemet er at duene ofte blir objekter for skytetrening. "Trening før rypejakta" er ensbetydene med duejakt i mitt distrikt, "så tar jeg med guttungen så han får prøve seg litt" betyr upresise kanonader etter levende vilt.

.

 

Det du spør etter her er jo en holdningsendring, og ikke en lovendring.

 

Jeg er forøvrig helt enig i at dette er forkastelig måte å "trene" på. Sååå forbasket dyrt er det ikke å ta seg noen runder på sportingbanen..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Duejakta er jo veldig snart her å jeg da som er fersk i gamet (avla jegerprøve i våres), gleder meg mere enn ett lite barn på julaften trur jeg. :D

 

så i påvente av att jeg kan inta rypeterrenget i nore uvdal så tenkte jeg å stagge abstinensene med litt due jakt.

 

Jeg skal på runde i lokalmiljøet her å prate med bønder som kanskje vil la med stå på deres jorde. men hva skal jeg se etter slik at jeg ikke ender på ett jorde som er helt dødt,

 

jeg tar imot alle råd jeg kan med STOOR takk.

 

Bor i vestfold nærmere bestemt sandefjord så hvis noen har tips om lokalmiljøet eller ønsker å ha med en 30åring på due jakt er det bare å si ifra.

 

Lars Reppesgård

91614725

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville begynt med å innhente tillatelse fra aktuelle grunneiere. Jo flere steder du kan være, desto bedre. Når det er i boks, ville jeg tatt meg en tur, og sett hvor dua trekker hen. Den er vel fan av hvete åker og raps eller erter, trur jeg det har blitt sagt her inne :oops:

 

Men det beste er ihverfall å observere på alle aktuelle områder. Kjøp en god del lokkeduer, og bruk også skutte duer som lokkeduer(bare samme dag de er skutt)

 

Kamufler deg så godt som overhode mulig, for dua har et rått syn. Minste bevegelse kan være nok til at hu endrer retning.

 

Gratulerer som ny jeger :D Håper du får en fin sesong 8)

Link to comment
Share on other sites

Du kan begynne å kjøre litt rundt. Du ser alt nå hvor det er bra trekk hen, Har selv ganske bra dueterreng rett på utsiden av døra, men fant også plutselig ett nytt et idag, helt supert terreng, men bonden var ikke hjemme så får se om jeg får spurt til helgen eller noe, der satt det tett i tett med duer på høyspentent, var vel rundt 2-300 stk. under der var det erteåker, så det er et supert duejorde. Men ser hjemme her så sitter di nå i stående åker og kan være vanskelig å se om du ikke skremme dem opp, eller står å følger med på et jorde en liten stund. Og om du ser det er bra med trekk på jordet en dag kan det være helt dødt dagen etterpå, så det gjelder å ha lov til å jakte på mange steder.

 

Ofte er det sånn at de lander på naboterrenget.

Link to comment
Share on other sites

ARL og jeg har tilgang på to sammenhengende jorder i Slagendalen, Tønsberg.

ARL har sikkert ikke noe mot at jeg inviterer deg meg, så vis du vil er vi klare den 21.

Det ene jordet med hvete ble tresket fredagen. Det andre er sukkererter og er per dags dato arbeid med å plukke på.

Moro er det, men akn bli endel venting på trekk osv så du er klar over det. Ifjord varte vel trekket i ca en time på morgenen og det samme om kvelden. Men når det stod på ble løpet godt å varmt.

 

 

Send meg en PM om du er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd hele lokkeduer isteden for de skalltypene? Noen fordeler med de hele?

 

Jeg har erfart at disse er letter og sette opp som Vaktduer enn skallduene.

Når duene er i flokk og spiser er det alltid et par duer som holder øye med trusler.

Det gjør det hele litt mere naturlig.

Og legg skutte fugler med vingene utslått, så har du ende et fenomen.

Ekte duer reflekterer også mere UV-lys som duene kan oppfatte. Dette gjør at de lettere får øye på dem og virker enda mere lokkende.

Link to comment
Share on other sites

Pleier å bruke skutte duer som lokkeduer. Men ble bestilt skalltypen akurat nå, har på følelsen at de er lettere å få med seg.

 

Et annet tips er å prøv å ikke få så mye fjær utover, dette blir duene ofte mistenksomme av, så om man må avlive noen med henda så prøv å gjør det uten at det detter av så mye fjær, litt er ikke til å ungå når man jakter duer, men prøv å få minst mulig utover

Link to comment
Share on other sites

Ble 45 som vi fant denne dagen. Var nok en 10-15 som vi ikke fant. Dette fordi at de ikke ville ned på duene denne dagen. De satt seg bare i buskene over oss så vi tok de der i steden. Men da datt mange ned i kratt osv og var umulig å finne. (Det blir siste gang da jeg håper å ha en hund som apporterer litt til høsten).

 

Tipset er å hente inn duene etterhvert, da er det mye lettere å merke seg hvor de faller og finne de igjen. Å miste så mange duer bør ikke være mulig samme hvor tett det er. Da er det bedre å skyte noen færre og finne alle igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve meg på litt duejakt i år.

Har lest litt om det, men finner ikke så mye om hvordan ammo som brukes.

Hva bruker dere, både str. og type?

Regner med at det kan gå en del skudd, så det kan vel bli litt dyrt å bruke vismuth, eller?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve meg på litt duejakt i år.

Har lest litt om det, men finner ikke så mye om hvordan ammo som brukes.

Hva bruker dere, både str. og type?

Regner med at det kan gå en del skudd, så det kan vel bli litt dyrt å bruke vismuth, eller?

 

 

Ville brukt leirdueammo/rypeammo. Str 6-7. Duene er lettskutte.

Link to comment
Share on other sites

AHHH, gleder meg!!! var ute og rekognoserte på erteåkeren jeg skal jakte på, var vca 60-70 duer der som flaksa rundt da jeg kom!! og åkern er ikke treska engang! :D Synd det er skole da :x kunne jo forlenga ferien hvertfall til duejakta var godt i gang :lol:

Noen som vet hvor man får kjøpt Rio ammo i romeriketraktene??

Link to comment
Share on other sites

Så om en er på plass i fem tiden, kan man rekke en liten økt før jobb?

Hvor lenge kan en sitte effektivt på post i morgentimene?

 

dette kan variere fra sted til sted og fra tid til tid, så det gjelder å observere duene nøye før jakta :wink:

siden jakten er allerede i morgen så må du prøve deg fram, men der jeg jakter er det fint mulig å holde på helt til 12-13 tiden, andre steder jeg har vært har aktiviteten dabbet av allerede i 8-9 tida.

Link to comment
Share on other sites

Hei hei folkens.

 

nå står hagla klar i gangen og er klar for duer. :twisted:

 

men lurer litt på det med henging\mørning av duer.

 

jeg pleier å henge de i beina i 3-4 dager i ett kjølerom.

men når jeg skal slakte de så lykter det er for j... å maten som dua har spist er grønn.

noen sier at det er riktig men er litt usikker.

 

hva pleier dere å gjøre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...