Jump to content

Fjerne mantel?


hoppalong

Recommended Posts

Har ein sauer 202 i kal. 6,5x55, den er 3 år gammel og skutt ca 250 skudd heilmantel norma daimond line, 50 skudd norma jaktmatch og 50 norma oryx.. har pussa etter kvar tur på skytebana (bronsebørste og olje) og innimellom i jakta. Har og dratt igjennom bore snake før og etter fuktig jaktdag.. Når eg ser inn i løpet, ser eg at riflene er bronsebrune (ikkje rustbrun).

 

Er dette mantel? I såfall, kordann fjerner eg den?? 2qxu6te.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du uflaks viser bildet rust, men føler meg nesten helt trygg på at dette er mantel/kobber :wink:

 

Løpspuss er vel et emne der det finnes like mange meninger som det finnes øl merker i Tyskland 8)

 

Likevel finnes det vel noen hovedprinsipper som de fleste vel kanskje skulle kunne enes om.

 

For det første, en BoreSnake fungerer i et knipetak, men kan ikke erstatte en udelt pussestang med bronsebørste som hovedverktøy for løpspuss. Bruk derfor pussestang, bronsebørste og en god våpenolje(eks. Super1) for å fjerne mest mulig karbon, eller kruttrester om du vil, fra løpet før du fokuserer på mantelrester/kobber. Vanligvis vil det være mest karbon i løpet nærmest kammeret. Puss derfor ekstra godt med brosebørsten de første 15-20 cm etter kammeret.

 

For det andre, olje og bronsebørste er ikke det beste medisinen mot gjenstridig kobber i rifleløp.

Når karbonrestene er borte eller nesten borte, bør du prøve en solvent som er spesielt laget for å fjerne mantelrester/kobber.

Også her finnes det oseaner av alternativer, men siden jeg er litt bedagelig anlagt, så foretrekker jeg skumvarianten Milfoam Forrest. Som regel er det mest mantel/kobber i løpet mot løpsmunningen.

Dette skummet blir etter litt virketid blått dersom det er mantel/kobber i løpet. Jeg skummer løpet etter å ha plombert kammeret med litt tørkepapir, legger riflen nesten horisontalt(med munningen som det laveste punktet) og lar skummet virke over natten.

Produsenten anbefaler en virketid på 15-30 minutter, bare så det er nevnt.

 

Etter en slik pusserutine burde løpet både være rent for karbon og mantel/kobber.

Husk å sette inn løpet med en tynn oljefilm før det settes i våpenskapet. Denne fjernes helst med litt rødsprit, både kammer og løp, rett før du skal på skytebanen neste gang.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Rust?? ueehh! no blei eg litt engstelig... husk at dette bildet er tatt rett etter løpspuss med bronsebørste og olje, etter ein dag på skytebana.. skal vel ikkje sjå brun rustfarge då vel??! skal prøva med mantel fjerne i morgon, men treng litt info om praktiske detaljer.. Skal eg pusse med børste samtidig med mantelfjerner? bruke pussepropper? er de det samme ka type mantelfjerner eg bruker??

 

Treng vel egentlig heile mantel-fjerning-oprasjonen forklart i detalj...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et dumt spørsmål, men mantelfjerner, er det det samme som nitrosolvent?

Nei

 

Mine favoritter Robla Solo og Forrest Bore Foam, den første brukes i rufsete løp og ved gjenstridige avleiringer. Den andre sprayes inn på skytebanen, en liten fille i munningen og en i kammeret, vel hjemme etter 1 til 1,5t tar jeg ut fillene og skyver en pusse propp fra kammeret og ut, da er det som oftest ikke mye igjen av mantel og slam.

Link to comment
Share on other sites

Mantelfjerning:

Du trenger et stoff som fjerner mantel, altså løser kobber og sink. Mantelfjerner! Skuring med børste i tillegg hjelper ikke nok til å være formålstjenlig.

 

 

I min pussekoffert har jeg Sweets 7.62, TM Solution, og Forrest SKum. Følg bruksanvisningen, men legg gjerne til en del på tida. Er det et ruskete gammelt løp som graver til seg mantel, er Sweets på sin plass. Ellers også, men husk at den må ut igjen, helt , I gode løp er det sjelden de mantler noe særlig og igrunnen tror jeg mest på rust, på bildet ditt - men det trenger ikke være så farlig om det er en litt brun hinne - gravrust er noe annet.

Sauerløp er normalt gode, men etter 350 skudd er det nok endel mantel der også...

 

 

Puss ut mest mulig karbon og sot og slikt med børste og olje, her anbefaler jeg plastbørster da de kan snus inni løpet, det går mye fortere enn å ta av hver gang du passerer munningen. 20-30 turer fram og tilbake, så en oljet propp, 20-30 turer med børsten osv.. til en ren børste ikke blir skitten og den oljede proppen kommer ut hvit.

 

saus inn løpet innvendig med mantelfjerner, 2-4 blaute propper

vent, gjør noe annet nyttig

kjør igjennom 1 blaut propp, denne blir blå, fra litt, til mørkeblå

vent, gjør noe anne nyttig

kjør igjennom propper til de er hvite

(optional, test - en blaut propp - vent - fortsett som over, for å se om det var noe igjen)

puss tørt rundt kammer og munning

sett inn med olje

ikke spar på oljen

 

Mantel kan skures ut med JB men det er jobb og for spesielt interesserte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok. Da får jeg prøve å få tak i noe slik! Har vel noe lignende hos Jaktpartner eller Børselars (nærmest for meg). Takker! Har vel ikke fått vekk noe mantel i Sakoen siden jeg skjøt med den første gang for fem år siden, og jeg tviler veldig på at forrige eier (fruens morfar) hadde noe slik, og børsa er fra 1980... Men den ser jo ganske fin ut inni enda da. Er ikke skutt mer enn maks tusen skudd til sammen, så det er kanskje ikke så ille lell. Den går jo bra.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke skylle med varmt vann for å få vekk ammoniakk. Dette kan fjernes med rødsprit, isopropanol, bremserens etc etc, og så arbeider man inn en olje helt til slutt før man setter vekk våpnet. Er ikke nødvendig å gjøre ting verre enn det er.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha prøvd forskjellige mantelfjernere (div skum, kg 12, Cr10) ble jeg overrasket over effekten i Fulmens Greenbore (oppskriften finner du med et søk).

 

Min pusserutine begynner på skytebanen med en fille med CLP olje i lunket løp etter skyting.

Når ungene er i seng setter jeg rifla på tofoten med noe under kolben, slik at munningen heller framover.

En avis legges under munningen og boreguiden settes i. Grennboren har jeg på en gammel Idun ketsjupflaske.

Denne ristes litt, og en dæsj (bruker 2-3 spiseskjeer) spøytes inn i boreguiden. En liten fille settes i pussestokken (hel selvfølgelig) og stoffet fordeles i løpet. Vent 1 min, og en blåsvart guffe kan presses ut med tørr fille. Jeg har forresten ikke sett behovet for å bruke børste etter at jeg begynte med Greenbore.

 

Hadde løpet mitt hatt en normal finish innvendig hadde jeg nå hatt et løp fritt for mantel og karbon, men det har jeg ikke, så dette gjentas et par-tre ganger. Etterpå renses løpet med sprit og WD-40. Veldig enkelt.

Det som overrasket meg mest med Greenboreen er evnen til å fjerne karbon og kruttslam. Anbefales!

(Men bruk boreguide!)

Link to comment
Share on other sites

Her er fremgangsmåten til gutta hos Border barrels når de foretar en break in av nye piper, Målet her er blant annet å skyte skudd nr. 2 fra en helt ren pipe.

 

Da kan det være av interesse å vite hvordan de oppnår en ren pipe etter deres formening, tillater meg å legge ved deres prosedyre.

 

Jeg bruker denne fremgangsmåten hver gang jeg pusser mine rifleløp.

 

There is much discussion about 'shooting in' a barrel. Everybody seems to have their own way of doing it, so this is a brief monograph about how we do it.

But first, a few words on why 'shooting in' a barrel is necessary. No matter how well lapped or how finely finished the internal surface of the barrel is, the first few bullets down the barrel seem to leave a significant fraction of themselves behind as heavy metal fouling. A subsequent bullet shot up a barrel with heavy metal fouling will tend to press that fouling into the barrel causing dints and roughness in a bore that the barrel maker has gone to a lot of trouble to make smooth and even. So it is important to get all that metal fouling out before shooting another bullet up the barrel.

 

When we shoot in a barrel, we fire one shot and then use a phosphor bronze brush and Shooters Choice to clean the barrel of powder fouling and loose dirt. Having dried out the barrel with a few patches, we squirt some Forrest bore foam up the barrel and leave it sitting for 24 hours to get out all the metal fouling. There is no way to quickly clean metal fouling out of a barrel and we find Forrest bore foam seems to do the job best as the foam clings to the whole interior surface of the barrel.

 

After 24 hours the Forrest bore foam has turned dark blue, but all traces of the metal fouling is gone. Now we fire another shot and repeat the process.

 

We do this about five times. Finally, we fire five shots and then give the barrel a final 24 hour soak in Forrest bore foam. The bore of the barrel will now have been 'conditioned' and metal fouling should be minimal from now on. Yes, we take a week to shoot in a barrel! But there is no quick way to remove heavy metal fouling. Anyone that says there is doesn't have a bore scope!

 

Using moly coated bullets seems to minimise the metal fouling during this shooting in process and makes it all a lot easier.

 

For general cleaning after shooting, we use a phosphor bronze brush dipped in Shooters Choice. This is pulled down the barrel from the muzzle a few times to loosen off the powder fouling. The barrel is then cleaned out using dry patches. It is important that the phosphor bronze brush is clean and in good condition. It should be kept in container so that does not pick up any sand and dirt. If the brush collapses on one side, as some makes tend to do, then throw it away and use a new one. A phosphor bronze brush will do no harm to your barrel provided it is free of dirt and in good condition. It is also important to clean out the chamber and the area in front of the locking lugs, just behind the back of the barrel.

 

I should just say at this point that we are getting no favours or promotional payments for mentioning Forrest bore foam or Shooters Choice. I mention these products because that is what we use - for now. Someday, we may find something that we like better for one reason or another and then we will use that instead.

Link to comment
Share on other sites

ok.... i dag var eg innom xxl åsane og spurte etter mantelfjerning, men ingen kunne gi meg noe godt svar så eg stakk inn til ein våpen butikk i bergen. Der fikk eg eit stoff som heiter slipp 2000 kopper cutter. Dette skulle sausest inn i løpet for så og pusse grundigt med bronsebørste, og så fjernest med pusse lapp/propp.. gjenta... har nå pusset i to timer! puhhh:/ ser at det har blitt mindre mantel i løpet, men ikkje reint... kor lenge må eg holde på?? må da vere ein lettare metode..

 

og fikk beskjed om at bronsebørste kunne uten problem førest inn i løpet- ut munningen - og dras tilbake! skader ikkje dette koningen i løpet?? nei var svaret eg fikk...

Link to comment
Share on other sites

Interessant test 39 ulike typer mantelfjernere og solvent: http://www.laniganperformance.com/kg12testresults.html

 

Test av kjente produkter som Forrest Bore Foam, KG 12, Butches Bore Shine, Hoppes, Barnes CR 10, Robla Solo Mil, Shooters Choice, Sweets osv. Denne testen viser at det er svært stor forskjell på de forskjellige produktene, noen fjerner ikke mantel i det hele tatt og ett merke er en suveren vinner. Vinneren inneholder ikke ammoniakk.

Link to comment
Share on other sites

Interessant test 39 ulike typer mantelfjernere og solvent: http://www.laniganperformance.com/kg12testresults.html

 

Test av kjente produkter som Forrest Bore Foam, KG 12, Butches Bore Shine, Hoppes, Barnes CR 10, Robla Solo Mil, Shooters Choice, Sweets osv. Denne testen viser at det er svært stor forskjell på de forskjellige produktene, noen fjerner ikke mantel i det hele tatt og ett merke er en suveren vinner. Vinneren inneholder ikke ammoniakk.

 

 

Å slippe kuler i diverse solventer yter ikke retferd ovenfor de amoniakkholdige utgavene da disse trenger oksygen for å reagere med kobber. Testen er i mine øyne verdiløs, selv om jeg skal innrømme at KG12 absolutt ikke er noe dårlig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Drar du børsten tilbake inne i løpet, så knekker du trådene i børsten. Du skal (bør) så absolutt dra den helt igjennom. Ellers får du et høyt forbruk av børster.

 

Du har PM

 

I teksten som Hans Kristian Wear har skrevet anbefales det å pusse trinnvis fra kammer til munning. Dette for å bevare traktformen på løpet. Kan ikke skjønne annet enn at det menes at man pusser 20cm og drar til bake osv.. Har jeg tolket det feil, eller er det bare Wear som ikke bekymrer seg for børsteforbruk?

Link to comment
Share on other sites

sweets ja.. korhenne får eg tak i det? kanskje nokon kan tipse om eit supert stoff som fåes i bergen el omegn?

 

eit lite spørsmål til.. er det gunstig å "snu" bronsebørsten inni løpet? (dra den tilbake)

Må først si at jeg skammer meg litt over mine kolleger i Bergen, de har jo Forrest Bore Foam, det stoffe har jo virket fortreffelig på mantel og dritt og skånsomt mot resten siden før XXL åpnet dørene noe sted.

Sweets kan jeg ikke hjelpe deg med, har heller ikke hatt behov, siden Forrest klarer det meste rimelig kjapt og Robla Solo har knekt de mer gjenstridige, den kjøpet jeg en hel kartong av på slutten av 90tallet, litt igjen enda.

Link to comment
Share on other sites

1. Bronsebørsten kan reagere med mantelfjerneren - det ser stadig ut som om der er mer "dritt" i løpet. Benytt utstyr på pussestanga som ikke reagerer med mantelfjerneren. "Oppløsing" av mantel er en kjemisk prosess. Bruk mantelfjerner + pussepropper/ filler.

 

2. Dytt pussestanga fra kammer og ut løp - ikke gnikk dritten frem og tilbake i løpet - dritten skal ut.

 

3. Husk at en del mantelløsere er sterke saker som kan skade våpenet ditt og hjernen din hvis benyttet feil. Vask helt rent med rødsprit etter bruk - tørk - + sett inn med rikelig olje som pusses ut før neste skyting.

 

Selv benytter jeg Bore Foam eller Butch Boreshine som mantelfjerner.

 

(Er pussefanatiker - pussing er gøy)

Link to comment
Share on other sites

Børster er og blir en forbruksvare. Ikke bare fordi de reagerer med en eventuell mantelfjerner, men også fordi de blir forholdsvis raskt slitt og tar da dårligere. Personlig pusser jeg mye og bruker en del børster pr. år.

 

En slitt børste med lapp rundt og JB bright fjerner det aller meste også mantel. Jevnlig bruk med dette er bare fordelaktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde "pussedilla" som fersk jeger. Brukte nitro solvent og masse annet. Etter en time på skytebanen var det en halvtime pussing omtrent.

 

Etter å ha pratet med andre, og fått et mer avslappet forhold til børsepuss, så bruker jeg nå bare våpenolje. Setter en fille på stanga fører den et stykke ned i løpet. Pøser på med crc våpenolje (spray), og pusser mens møkkete olje renner ut. Jeg har ikke brukt mantelfjerner på flere år. Skyter riktignok ikke så mye som tidligere men rundt tohundre skudd i året blir det vel ca. Kan ikke se noe mantelavleiring i pipene mine.

Link to comment
Share on other sites

Kvifor lapp rundt børsta?

 

Fordi børsten er ganske så tight i utgangspunktet, men børsten alene fester ikke noe av JB. En lapp mellom børsten og løpet blir det ordentlig tight, samtidig som JB får gjort jobben sin.

 

En nylonbørste kan i og for seg også brukes, men jeg finner ikke at den kombinasjonen tar like bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde "pussedilla" som fersk jeger. Brukte nitro solvent og masse annet. Etter en time på skytebanen var det en halvtime pussing omtrent.

 

Etter å ha pratet med andre, og fått et mer avslappet forhold til børsepuss, så bruker jeg nå bare våpenolje. Setter en fille på stanga fører den et stykke ned i løpet. Pøser på med crc våpenolje (spray), og pusser mens møkkete olje renner ut. Jeg har ikke brukt mantelfjerner på flere år. Skyter riktignok ikke så mye som tidligere men rundt tohundre skudd i året blir det vel ca. Kan ikke se noe mantelavleiring i pipene mine.

Om du ikke ser noe ytterst i løpet, er ikke det alltid et godt tegn. Å pusse med olje er vel bare noe man gjør for å få god samvittighet?
Link to comment
Share on other sites

Å pusse med olje er vel bare noe man gjør for å få god samvittighet?

 

Olje hindrer vel rustdannelse gjør det ikke?

Dessuten tar vel oljen med seg det som er av smuss og støv og skit når jeg pøser på med olje?

Mantelavleiring går vel kanskje ut over presisjonen etterhvert, men mange jeg har pratet med sier at de fleste løp blir pusset ihjel og ikke skutt ihjel. Vet at mange aktive baneskyttere med opptil 10.000 skudd i året bare iblant bruker mantelfjerner. Vanligvis nøyer de seg med en oljefille.

Link to comment
Share on other sites

Pasta er fint for å "røske" opp en gang imellom. Personlig liker jeg JB, men Gold M. er også grei. Økonomiutgaven er å skaffe bilpolish, Autosol Rubbing gjør også jobben bra. Sørg for å få ut absolutt alt, det kan kreve litt. JB er som regel lettere å få ut enn de hvita pastaene.

 

 

Olje hindrer vel rustdannelse gjør det ikke?

Dessuten tar vel oljen med seg det som er av smuss og støv og skit når jeg pøser på med olje?

Mantelavleiring går vel kanskje ut over presisjonen etterhvert, men mange jeg har pratet med sier at de fleste løp blir pusset ihjel og ikke skutt ihjel. Vet at mange aktive baneskyttere med opptil 10.000 skudd i året bare iblant bruker mantelfjerner. Vanligvis nøyer de seg med en oljefille.

 

Olje hindrer rust, det kan fjerne litt kruttslam, og det er igrunn det. Å pusse ihjel et løp handler i all hovedsak om å pusse feil. Dessverre er det mye rar pussing ute blant folk. Å pusse riktig medfører ikke noen reell fare for å pusse istykker et løp. Min personlige erfaring er at presisjon går nedover jo lengre det går mellom hver gang man pusser. Men det handler også om hva man faktisk krever for noe, baneskyttere har en varierende grad av presisjonskrav for sin idrett.

Link to comment
Share on other sites

Har no gjort som eg har blit fortalt og kjøpt forrest bore foam.. dette har eg brukt ca fire ganger i pipa, men har bare latt det stått i etter produsentens annvisning + nokon minutter (er litt redd for å la det stå i heile natta) men det er tydelig at mantelen er nesten vekke.. ein runde til eller to trur eg skal gjera susen:)

 

Men problemet er at eg trur pipa også har ein del koks/karbon.. kjører på men bronsebørste og olje, wear måten.. litt konsentrert om de første 20 cm med børsta (utslitt børste som snus i løpet), og når eg staker proppen gjennom kommer det sort/mørk olje ut+at proppen er svart....dette har eg gjort ca 15 ganger!!

 

Har og brukt ei flunkende ny bronsebørste som eg har dratt heilt gjennom, med samme resultatet = mørk olje og svart propp..

 

Er det mulig at friksjon fra bronsebørsta mot reint metall missfarger olja?? (kanskje eg jobber for mykje med børsta) eller skal det vere heilt rein olje som kommer ut?? kan pipa ta skade av dette?? kva annbefaler kammer folket??

Link to comment
Share on other sites

visst du tenker på border barrels metoden forklarer de at forrest bore foam lar de virke i 24 timer for å fjerne mantel.. visst du leser spørsmålene mine er det ikkje spørsmål om mantel lenger, men svart olje og propp etter pussing! altså fjerning av karbon e.l. i pipa..

 

og nei eg liker IKKJE å gnikke og pusse, derfor startet eg denne tråden!

Link to comment
Share on other sites

Fjerning av karbon, bruk pasta (JB e.l.). Det river vekk det meste om du bruker den ordentlig.

 

Dersom du bruker en olje/solvent som inneholder aceton (som f.eks. Ed's Red) vil du i praksis få svarte lapper til evig tid da disse nesten uansett vil finne noe dritt å ta vekk, og dersom dette er godt inngrodd vil det ta tid.

 

Min fremgangsmåte hadde vært følgende:

- "Noen runder" med Autosol Rubbing kun brukt på tighte lapper

- "Noen runder" med JB bright, gjerne på en lapp snurret rundt en børste som er enten for liten eller utslitt

- Dynk løpet i en passende olje/solvent.

- "Noen runder" med en tight børste uten at du tørrpusser ref punktet over, gjerne smurt inn med olje den også. Personlig liker jeg Butch Boreshine til dette og foregående punkt

- Så er det tid for mantelfjerner, dette har blitt beskrevet tidligere, men bruken av Autosol og JB som beskrevet her har antagelig fjernet det meste.

 

Jeg garanterer ingenting, og du får gjøre dette på eget ansvar - men dette hadde vært min måte. Personlig slipper jeg aldri løp så langt at de krever slike omfattende rengjøringsprosesser. Pusse tilstrekkelig ofte gjør at man kan pusse litt ofte istedet for MYE sjelden. Jevnlig bruk av pasta er også et greit bidrag for dette i mine øyne.

 

 

My 2 cents ...

Link to comment
Share on other sites

Fikk noe karbon fjerner av en maskinist. Dette var veldig giftige greier som trenkte båte pustemaske og hansker samt luktet særdeles stramt. (350rm har vel den flaska nå) En omgang gjennom løpet på 375`n og mantel, karbonrester samt molycoat rester tøt ut. Dette løpet ble reint.

 

Dette er nok ikke noe man får kjøpt i butikken, brukes til å rense eksosporter i båter, men kjenner man en maskinist er det vel bare å spørre om å få noen liter.

Link to comment
Share on other sites

Pussing ble mye greiere etter at jeg beynte å sprye dugelig med en eller annen universalolje (akkurat nå er det biltema X4; men WD40, CRC5-56 osv funker også) i pipa mens den enda er varm etter skyting.

 

 

"UNITOR Carbon Remover" er giftig som fy; prøv å få lurt av karen "UNITOR Carbon Remover LT". Skal ta med meg en skvett hjem og prøve!

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at det skal vere så mykje karbon i dette løpet.. det har jo kun gått 350 skudd og har blitt pussa etter kvar tur på skytebana (kanskje ikkje godt nok)... kordann ser eg at det er karbon i løpet? (forutenom å pusse).. kan vere eg overdriver litt og at løpet er ganske så reint.. men det er vanselig for meg å sjå forskjellen.. (nybegynner i pussefaget)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...