Jump to content

Fjerne mantel?


hoppalong

Recommended Posts

Hvor ofte bør man bruke karbonfjerner/kruttslamrens, og hvor ofte bør man bruke mantelfjerner? Pusser til vanlig med vanlig våpenolje.
Nå går jeg stort sett rett på mantelfjerner. Når mantelen er vekk er jo krutt restene også det. Så litt tynn olje, og våpnet kan lagres eller ut på jakt.
Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Nokon som brukar denne/desse metodane her: https://skytterlinken.no/pub/media/Pusseveiledning 2019.pdf

Desse bør vel ha peiling, andbefalar jo sjølvsagt produkta dei sel sjølv, men det gjere jo dei fleste.

Løpet mitt hadde betre presisjon når det var nytt, skote ca 250-300 skot no. Så tenkte og ta ei storreingjering og få meg nokre bra rutiner. Problemet er at det er så mange metoder og midlar at èin stakkar blir forvirra.

 

Ser at boretech har tre fludium, desse her: https://skytterlinken.no/eliminator-bore-cleanerhttps://skytterlinken.no/copper-removerhttps://skytterlinken.no/carbon-remover

 

Tar desse midlane og metoden eg linka til fyrst i innlegget, alt av gamal skit, krut, karbon, koppar og mantel? Eller er mantel berre fastbrent eit eller anna?

Link to comment
Share on other sites

Mantel er kobberavleiringer fra kula, karbon er rester etter kruttforbrenningen. Slik jeg leser pusseveiledningen er Eliminator bore cleaner et "universal" løsemiddel for begge deler, mens den anbefaler Copper Remover som trinn 1 og Carbon Remover som trinn 2 dersom løpet er veldig skittent. Noen løp er glattere enn andre, og får derfor mindre avleiringer. Ditt løp synes å ha behov for en storrengjøring i to trinn, så da må du nok skaffe deg begge disse remediene.

 

Det er mange ulike meninger om metoder og midler for rengjøring av løp. Min metode er å dra gjennom løpet (jeg bruker pussepropper tilpasset kaliber) etter hver runde på skytebanen. Så sauser jeg inn med Våpenolje Super 1 og lar det stå til neste økt. Når jeg da tørrpusser før skyting er det alltid litt dritt som har løst seg opp og følger med. Etter treningsøktene er avsluttet ila. sommeren bruker jeg JB-pasta og bronsebørste for en hovedrengjøring før jakta.

 

(JB-pasta, et mildt slipemiddel som fjerner både kruttslam, kobber og ev. moly, produseres av Brownells. Men det er dessverre ikke lenger å få tak i grunnet noen EU-krav til dokumentasjon av innhold som ikke er oppfylt).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker karbonfjerner på bronsebørste nesten hver gang jeg har skutt. Kobbermantelfjerner brukes litt sjeldnere, ca. etter 300-500 skudd.

 

Min erfaring er at karbonrester brenner seg godt fast i løpet nærmest kammeret og det er tilnærmet umulig å få fjernet alt når det har fått satt seg. Kobbermantel ser ut til å være vanskeligst å fjerne i munningsenden av løpet.

 

Merk at BoreTech sine produkter virker å være vannbasert. Du bør derfor avslutte pussejobben med olje for å unngå rust. Super1 eller tilsvarende er fint til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mye for å holde løpet rent. De siste årene har jeg brukt Bore Tech eliminator og det er det beste og mest skånsomme jeg har prøvd.

Jeg væter en pusselapp og dytter gjennom løpet en gang eller to. Så lar jeg det stå en time eller to og gjentar dette til lappene er rene. Dersom jeg har tid lar jeg gjerne løpet stå noen dager før jeg pusser videre, da løsner ofte mye karbonavsetninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd det mest opp gjennom åra. Etter tips her inne fra bl.a. @Sunnmøring gikk jeg for Bore Tech Eliminator, og det kan varmt anbefales. Gjør som Per-S, lar det bli i løpet i timer eller natta over. Pleier å dytte 3 våte lapper gjennom løpet, deretter 10 drag frem og tilbake med nylonbørste med Eliminator, ny våt lapp eller to. Evt. flere runder som dette. Kanskje la det stå natta over.

En gang iblandt tar jeg en runde med JB.pasta også. Snurrer ei fille rundt en børste, gnir inn med pasta og småjukker gjennom løpet. Mest rett foran kammeret.

Eliminator er tilnærmet luktfritt, så det går fint an å bruke innendørs. Konevennlig osv. Har også sølt noen dråper på gulvet, men det er bare å tørke opp. Har ikke satt flekker eller noe. Bør bruke nylonbørste, men om jeg ikke har noe annet så blir det kobberbørste. Skyller i varmt vann umiddelbart etter bruk, så går det og greit. 

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Er det trygt og la eleminatoren stå i løpet over natta?

Bak på flaska står det : Before storing firearm, dampen a patch with Eliminator and push trough bore as it contains a short term rust preventative. Veldig trygt å la det stå over natta.

 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (7 minutter siden):

Bak på flaska står det : Before storing firearm, dampen a patch with Eliminator and push trough bore as it contains a short term rust preventative. Veldig trygt å la det stå over natta.

Det samme står på mantelfjerneren til BoreTech også, men den virker mer som en katalysator for rust.

 

Jeg skal ikke uttale meg om Eliminator, for den har jeg aldri prøvd, men mantelfjerneren lar jeg aldri stå over natta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker "spyd" foran pusseøye. Stikker bare lappene på, dytter gjennom, og så faller de av når stanga trekkes tilbake. Innbiller meg at lappene får jevnere kontakt rundt i løpet også. Du kan regulere litt hvor trang lappene går ved å stikke dem på litt ut mot hjørnet i stedet for midt i.

Jeg liker disse godt: https://skytterlinken.no/paul-clean-pusselapper-1000-stk Litt større sprang i hvilken diameter de passer i. Koster marginalt mer enn de "vanlige" 410,- / 1000 stk.

 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

Jeg foretrekker "spyd" foran pusseøye.

Det samme gjør jeg, og samme begrunnelse. Pusselapper klipper jeg til så de går passe trangt i løpet. Det går å bruke filtpropper også om du ikke vil justere lappene til kaliberet du pusser. Har du kun et kaliber er det greit å kjøpe lapper til det, bruker du mange kalibre blir det fort forvirring.

Normalt bruker jeg bare eliminatoren, jeg har karbonfjerner men har ikke brukt den da eliminatoren stort sett fjerner alt. Det finnes et eget pussemiddel for .22, det bruker jeg på .22 matchvåpen.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpte ny Sako Varmint i 204 Ruger skjønte jeg at for å beholde pipa lengst mulig måtte jeg begynne å pusse skikkelig. Etter hvert jaktfeltstevne på 30 skudd fuktet jeg en pussefille med KG1 carbon remover. Lot dette stå noen minutter  og kjørte så på med nylonbørste fuktet i samme stoff. Kjørte så igjennom pussefiller til de kom ut rene. Så på med løpsmopp og KG2  som inneholder litt fint slipemiddel. Kjørte denne helt inn og ut av pipa 10 ganger før jeg sauset mappen inn med KG2 igjen. Gjentok dette 5 ganger. Renset så pipa med pussefiller dyppet i rødsprit til de kom ut helt rene. Så en pussefille dynket i våpenolje for å hindre rust og et par rene pussefiller før skyting. 

Denne pussesekvensen tar ca 20 min.

Byttet denne pipa når den var gått 3500 skudd og da fordi jeg ville ha 223 i stedet pga utvalg i komponenter. Kunne sikkert skutt et par tusen skudd til med den i følge børsemakeren som  så i pipa med borescope . En ting som er sikkert er at pipa blir svært blank inni som igjen bidrar til mindre opphopning av mangel. Om dette er riktig fremgangsmåte vet jeg ikke men jeg har fortsatt med det samme i den nye 223 pipa. Denne er også blitt svært blank innvendig og samler ikke mangel i det hele tatt

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fått boretech no pluss nylonbørste og «spyd» Har aldri brukt børste før men syntest det var litt lite motstand i børsten når eg tok den att og fram i løpet. Kjøpte denne: https://skytterlinken.no/nylonborster-3-pakning til 6,5x55 spørs om eg ikkje skulle hatt eit hakk større børste. 
 

Uansett så kjørte eg på med lappa og børste om èin annen før eg til slutt kjørte på med ein godt innsausa lapp, får stå til i morgon eller så.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (18 minutter siden):

Såg på videoen til skytterlinken, denne her: https://skytterlinken.no/eliminator-bore-cleaner skulle vist ikkje bruka det.

Nei, bronse sammen med et kobberløsende lurium er ikke noen god kombo. Men når du har fjernet kjemikaliene er det ikke noe som røsker like godt nedi riflene som en kobberbørste av riktig dimensjon.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

358 Win skrev (På 26.10.2023 den 21.09):

..................Så på med løpsmopp og KG2  ................

Mener du ikke KG12?

 

Gillen skrev (11 timer siden):

Mantelfjerneren fra KG kan brukes sammen med bronse/kobberbørste.

 

amatør skrev (11 timer siden):

I så fall kan den ikke være spesielt god til å løse opp kobber. 

Går fint å bruke KG12 og kobberbørste , men børsten må skylles etter bruk😉

Link to comment
Share on other sites

No har eg pust på rifla mi med både pusselappar og nylonkost i helga, latt middelet (boretech) stå i over natta og gått på det igjen. Prøvde og skyta litt i dag, ikkje så veldig mange skot då. Tok èin tre skots serie med norma rekrutt, målte ikkje då men var ca 15 mm. Så skaut eg ho inn med heimelada 100 gr sierra varminter. Det gjekk på tre eller fira skot. Ser ut som rifla skyt nokolunde ok. Tenkte og få tak i super1 våpenolje og til og pussa med når eg berre har skote eit eller to skot på jakt.

 

Men det er èin ting med det siktet mitt til sånn finskyting, det har tysk#4, det er litt grovt når målet er èin klistrelapp, forstørrelsen er 10 gonger. Kunne kanskje vore litt meir på 100 meter.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (7 timer siden):

Men det er èin ting med det siktet mitt til sånn finskyting, det har tysk#4, det er litt grovt når målet er èin klistrelapp, forstørrelsen er 10 gonger. Kunne kanskje vore litt meir på 100 meter.

Jeg kjenner problemet. I mange år hadde jeg tysk #4 med medforstørrende retikkel. Da laget jeg en skive med et "kors", av ca 5-7 mm tykke streker som (nesten) ble dekket av trådkorset i kikkertsiktet. Nå har jeg #4 uten medforstørrende retikkel og hårtynt trådkors. Bruker 10-12 x forstørrelse, og da er klistrelappen et greit mål på 100 m. Hvilket kikkertsikte har du?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...