Jump to content

Lyst på skytestøtte til rifle.


Xesray

Recommended Posts

Er redd jeg har fått nok, mer en nok av forskjellige plastikk produkter.

 

Jeg har selv en av caldwel sine av denne typen, og det som kan sies. Er at ett par sandsekker og en murstein, er mange ganger bedre verktøy til dette bruket enn disse plastikk benkene.

 

De er rett og slett ubruklige, selv til salonggevær. Da de vrir seg under press, kjøp noe av stål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du skriver innskytningsbenk. Er tanken å skyte inn rifla i benk for så å bruke til "vanlig" skyting?

I så fall kan du regne med forkjell i treffpunkt siden benken ikke flytter seg like mye som det du ville gjort da du skyter for fri hånd.

Link to comment
Share on other sites

Finn deg en gammel bukse eller genser. Klipp av beina/ermene. Fyll i med finsand, ris el. Strips igjen. Du trenger to stk. En foran og en bak. Den foran må du legge noe under for å bygge opp. Visst du har et stødig bord, bruker du det som benk. Dette er nok til at du fint kan holde siktepunktet dønn i ro på 100 m.

 

Legger ved et bilde der jeg bruker overnevnte tips som anlegg under revejakt. Da åtet ligger en del lavere enn glugga har jeg ikke bygd opp noe foran.

 

DSCn02177.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har denne her, jeg: http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=568&idkategori=130&startrow=

Er fornøyd med den. Bruker også sandsekk, foran og bak, og noen ganger tofot kombinert med sandsekk bak. Skyter stort sett med anlegg på sekken, med skytestøtte på. Og jeg har ALDRI merket noe treffpunktforandring på samlingene mine når jeg skifter mellom tofot-sandsekk-ryggsekken (gunslinger2). Blir det treffpunktforandring så er det meg det står på, ikke rifla og ikke underlaget!

Link to comment
Share on other sites

Bevegelig treffpunkt

I så fall kan du regne med forkjell i treffpunkt siden benken ikke flytter seg like mye som det du ville gjort da du skyter for fri hånd

Hmm, hva mener egentlig folk om dette? Ila mer enn 30 år med skyting har jeg aldri sett det. Innskutt er innskutt. La gå at jeg har slengere over på knestående, og slengere under og til sidene på stående - innskutt er innskutt?

 

 

Om innskytingsbenker

Disse plastvidundrene, eller noen rørkonstruksjoner med støtte foran og bak og div. giller, liker jeg ikke og vil ikke anbefale. Da er det langt bedre med improviserte løsninger ofte. En pose makaroni eller ris i hver ende, Vet|us - har noen slike - 500g ris med ducttape rundt, bygd opp til passende høyde med 2"x4" klosser, eller en ryggsekklomme med klær i fungerer IMO bedre enn disse "innskytingsbenkene"

 

Skyter vanligvis inn slik, akkurat som Ole Netland beskriver over

06072010073.jpg

 

Det går ofte slik, 3 bra skudd på plassen sin, og så slengere opp til v. - de skyldes nok mest ujevnt press kolbe/skulder. Trening med fokus på dette har forbedret skytingen min betydelig - takk til mine coacher Stille 6.5x55 og Høggern. Det er uansett bra nok til det meste av innskytingsformål.

06072010077.jpg

 

Her Vet|us i aksjon

26062010049.jpg

 

Mange skyter slik faktisk

IMG_4971.jpg

 

Den billigste frontresten fra Sinclair er lett nok til å sende, og koster ikke stort mer enn noen av de jalla-innskytingsbenkene. Er den for lett (den er det..) kan en skru på noe bly på bakfoten

IMG_4969.jpg

 

Og det ER lettere med .223 og minimal rekyl, ihvertfall for meg som ikke er tøff nok til å tåle 6.5 rekylen :roll:

IMG_4802.jpg

 

Slik er det lettere å laste tofoten framover uten at den begynner å skli

08082009006.jpg

 

En av de "innskytingsbenkene" som selges - den er stødig nok, men utrolig lite fleksibel

IMG_3751.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Laget en gang en frontrest av en saksejekk, skar ut en "kors" formet plate av 20mm stål. gjenget opp til 3 15mm bolter som jeg slipte spisse ned mot underlaget, og sveiste jekken fast på plata, den er tung og stødig, på toppen bøyde jeg til et 3mm flattjern og sveiste det fast, laget det slik at det passer til en front bag jeg kjøpte fra Sinclair, fylte i sand selv, så frakta på bag, forran og bak ble levelig.

 

Bruker skruen på jekken til å justere høyden, noe særlig stødigere blir det neppe, er lettere og justere synes jeg, en de frontrestene som koster en hel haug med penger

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hva mener egentlig folk om dette? Ila mer enn 30 år med skyting har jeg aldri sett det. Innskutt er innskutt. La gå at jeg har slengere over på knestående, og slengere under og til sidene på stående - innskutt er innskutt?

 

Beklager at jeg beveger meg "litt" OT nå, men som M67 sier over her er nok dette noe mange lurer på. Mine erfaringer er at innskutt er innskutt. Jeg får ingen treffpunktendring dersom jeg endrer underlag/anlegg - forutsatt at jeg gjør det jeg skal gjøre mht rekylopptak og avtrekk.

 

Alle erfarne jegere/skyttere jeg kjenner er av samme oppfatning, men man snubler jo ofte over dette temaet med treffpunktsendring ved forskjellige typer skytestøtte/underlag.

 

Er småviltjeger og rypa og skogsfuglen blir jo en liten blink når holdet bikker 100 meter. Skyter inn med benk, tofot, ryggsekk med shooting rest og sandsekk. Under jakta bruker jeg utelukkende ryggsekken med shooting rest som anlegg. Har aldri merket noe til treffpunktsforandring, i alle fall ikke grunnet underlaget.

 

Skulle gjerne hørt andres erfaringer om dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Noken som har prøvd denne her?  

  eg la merke til kva han karen her brukte. Eg like å prøva å finna ladinga men trur eg har meir å henta på sjølve skytinga i benken, da er jo rifla som ska testast og ikkje meg pluss utstyret som brukast. Synest denne såg grei ut, den er ikkje billig men kanskje verdt pengane. Trur ikkje sandsekker/ris er lika bra, sakna vel sidestøtte som ein får med denne men viss noken har ein lika god ide så er det berre å komma med den.  Eller kva trur de?

Link to comment
Share on other sites

Ja er da eg og spekulere i om eg kan få da til sjølv, men blir vel neppe lika bra som da ein får kjøpt men kanskje brukande. Ris er jo temmelig billig på rema iverfall, men må vel passa på at den ikkje blir våt, eventuelt ha den i originalemballasje i plast litt sånne store plastsekker og prøva å laga ei grop i sekken som ein legge løpet i.

Link to comment
Share on other sites

Må helst brukes når det er opplett ja :winke1: Var innom Europris og de hadde små sekker med ris som antakelig også kan brukes. Det er selvsagt ikke så fancy -- men det tjener hensikten. Lagde meg til en saksejekk en gang i tiden og der brukte jeg en sokk med sand i på toppen slik at børsen lå stødig. Så var det bare å sveive opp eller ned alt ettersom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Viss eg får da til skal eg legga ut bilder men lagde mi sån: ei brei fjøl som boten, liggande altså deretter to ståande fjøler som vegger blir omtrent som ein stor T som står på hovudet. Eit buksebein strippsa i begge enda og fylt med ris, ligg i boten deretter to sokkar oppå buksebeinet som sidestøtter dette er front rest. Støtta bak på geværet der eg har venstreneven er eit buksebein med ris. Prøvd da no i kveld, fungere aldeles utmerka, riflå ligg heilt i ro.  Besta eg har prøvd, merka at avtrekk var lettare å ta når rifla var heilt rolig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...