Jump to content

løyve til hjort


Tborgstein

Recommended Posts

Klipp,klipp. G.Larson

Man må ha grunneiers tillatelse, evt kjøpt løyve! Oppskyting til storviltprøven må også gjennomføres først. Jegeravgiften for storviltjakt må betales og!

 

Det er generelt høye priser på hjorteløyver/jakt, du kan fort komme opp i 5-7000kr for eit dyr, noen tar ca1000kr dagen for hjortejakt med guide feks!

 

Hvor er det du bor forresten?

Link to comment
Share on other sites

jeg bor rett nord for bergen. har avlagt jegerprøven, å e fuldt klar over at man må ha storviltprøve for å kunne skyte på storvildt, men er bare usikker på om man må betale kommunen no annet enn det man gjør på jegeravgiftskortet?

og om man får kjøpt seg en mark å jagte hjort på kan man på sett og vis skyte så mange man vill?

Link to comment
Share on other sites

HJorte forvaltning er ikke pensum på jeger prøven, så spørsmålene er beretiget de.

Dersom du får lov å jakte, har grunneieren en tildet kvote av dyr. Du som jeger kan da skyte det som står på tildelingen.

Alle fellinger er belagt med en offentlig avgift som skal betales i etter tid.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg også lurt litt på.

Hvor stor eiendom må man ha for å kunne få kvote?

Og hva må grunneier igjennom får å bruke kvoten?

 

Får ta det første. eiendomen skal iht viltloven og hjortejaktforskriften være 1500 mål. Men i dag er det ingen kommuner som bruker dette delingstallet. Noen kommuner er nå nede i 350 mål pr fellingsløyve.

Grunneieren må søke viltnvnda/kommunen om å aktivisere jakt på sin eiendom iht forskrift. Han vil da få tildelt fellingsløyve etter areal. Fristen for den søknaden tror jeg er 1 mai.

Link to comment
Share on other sites

men når jeg var i nord norge i militæret var det noen i troppen min som betalte inn til kommunen for å jakte i den kommunen, må man gjøre sånt i hjem kommunen sin for å jakte på den kommunale eiendommen? og kan man skyte så mange hjort en trenger under jakt tiden?

Link to comment
Share on other sites

Din mulighet:

Er du grunneiger?

Søk viltnemnd, hvis du eier nok til å utløse ett eller flere løyver kan du skyte det antall du får tildelt, du betaler i etterkant for dette. Ettersøksavtale må også være på plass.

 

Er du ikke grunneiger?

Da må du kjøpe løyve fra en grunneiger som har, prisen her kan variere voldsomt og det kan også være kilopris innvolvert.

 

Inatur kan være en plass å begynne.

 

Du får ikke skyte flere dyr enn den kvoten du blir tildelt/har kjøpt.

 

Kjenner du grunneigere?

Da kan det være mulig å få være med på eksisterende jaktlag.

 

Å komme seg på hjortejakt er alt annet enn enkelt hvis en ikke er grunneier eller vil betale forholdsvis store summer, da er kjennskap og vennskap greit å ha.

 

Kommune eller stat selger som regel sine løyver gjennom inatur, feks Os gjør det og er vel heller ikke av de dyreste alternativene.

 

Du har også http://www.hjortejakt.info/ innen rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Din letteste og kanskje beste mulighet er nok å kontakte Åsane jeger og fisk (http://www.asanejff.no/ ).Dette nok er "din" forening om du bor rett nord for Bergen. På hjemmesiden er det akkurat lagt ut invitasjon til hjortejakt - også for nybegynnere. En annen mulighet er å kontakte Bergen jeger og fisk.

 

Ellers er det ingen "kommunal" jakt i Bergen. Og man kan for all del ikke skyte så mange hjort man trenger hvis man har fått løyve. Kvoten skal strengt overholdes.

 

Lykke til med å skaffe deg hjortejakt!

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg også lurt litt på.

Hvor stor eiendom må man ha for å kunne få kvote?

Og hva må grunneier igjennom får å bruke kvoten?

 

Får ta det første. eiendomen skal iht viltloven og hjortejaktforskriften være 1500 mål. Men i dag er det ingen kommuner som bruker dette delingstallet. Noen kommuner er nå nede i 350 mål pr fellingsløyve.

Grunneieren må søke viltnvnda/kommunen om å aktivisere jakt på sin eiendom iht forskrift. Han vil da få tildelt fellingsløyve etter areal. Fristen for den søknaden tror jeg er 1 mai.

 

Ikke for å pirke, men kravet om 1500 mål står forsatt ved lag for å danne jaktvald/felt i de fleste kommuner, selv om en enkelte plasser kan få tildelt 10-15 løyver på et slikt ommråde.

 

Du lurte på om det kostet noe eksta, utenom jegeravgiften og evntuelt løyvene.

Hvis du er heldig og skyter en hjort, koster dette 350 kroner i fellingsavgift til staten for voksent dyr.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er det ikke en eller annen her på Kammeret som kan hjelpe denne karen med ett løyve da ? Det snakkes jo ofte om både 10 og 15 løyver av noen :wink:

Link to comment
Share on other sites

ok da ser det ut til at jeg har fått svar på det eg lurte på:D tusen takk for god hjelp;)

er ikke lett å være ny i gamet:) har noen gårder her hjemme jeg skal høre med om det e ett løyve de vill selge, også får eg sørge for at jeg har ferie til hjortejakt sesongen neste år og dra på en av turene som blir arrangert. for å virkelig lære meg hjortejakt skikkelig.

 

er det mye anderledes å slagte en hjort enn en sau?

Link to comment
Share on other sites

Hei Tborgstein

 

Eg syns du har vist stort pågangsmot og iver.

Prøv å be fint om du ikkje kan få vera med eit jaktlag for å læra både eit og anna.

Start lågt med å understreka at kjøt er du ikkje interessert i og at du kan ta del i alle jag.

Ver ydmyk.

Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

er det mye anderledes å slagte en hjort enn en sau?

 

Nei, det som er største forskjellen er størrelsen, og at det er litt vanskeligere å slakte den, uten å ha litt utsyr, som talje osv, sånn at du får heist den opp, eventuelt om du snekrer deg ein skikkelig slaktekrakk. Prinsippet er i grunn akkurat det samme.

Hvis du skyter ein bukk i brunsten, så bør du være litt forsiktig med knivføring og bearbeiding under buken på den, holde skinnet godt vekke frå kjøttet, ellers så kan du få litt brunstsmak.. Helst ha ei bøtte med vatn så du får skylt av kniven innimellom også..

Ein skal helst ikkje bruke vatn på eit slakt, men i værste fall så bruker du ein svamp og tørker vekk smuss og dritt med..

 

Ofte på sauer, kan ein nesten flå den med nevene, dette er litt seigere på hjorten, så du må bruke litt kniven. Er du sterk i hendene, så kan du komme langt uten kniven, men bak på ryggen, og under buken må du bruke litt kniv.

Link to comment
Share on other sites

Tips: Ta kontakt med Nordhordaland jakt og fiske lag.. Der vil du få muligheten til å vere med på opplæringsjakt (hjortejakt).. dei hadde iallefall dette tilbudet for nokre år sidan, der eg var med.. Grei blanding av erfarne og nybegynnare, der du vil då få grei innføring i hjortejakt:)

 

Dette er henta frå nettsida njfl.no

 

Vi driver hjortejakt i Masfjorden. Jakten blir organisert som opplæringsjakt for førstegangs-jegere. Jaktlaget består av:

 

* Rutinert jaktleder

* En del av laget er kjente/ erfarne jegere

* Førstegangsjegere

 

Førstegangsjegere

 

Dersom du vil søke om plass her – og kommer med på laget, vil du bli satt opp på en turnusliste med gitte datoer (stort sett helgedager) utover i jaktperioden. Du må da stille deg disponibel slik turnuslisten krever.

Hvert år trenger vi minimum tre nye førstegangsjegere, så du er velkomme til å ta kontakt med: Rune Alling

 

Vi jakter i en av vestlandets fineste hjortelier. Det hører med å orientere om at hjortejakt nok er litt strevsomt – regner om høsten, gjør det også – slik at å være i noen lunde god fysisk form, er ingen hindring.

 

Både medlemmer og ikke-medlemmer er velkommen til å søke!

 

Lykke t med jakta:)

Link to comment
Share on other sites

i nordhordaland sin jagt klubb søkte eg etter medlemskap i juni starten av juli mener eg og har ikke fått noe svar der ifra. så vurderer å bli medlem i åsane sin jagt klubb. de er aktivt inne å oppdaterer sidene sine og har mye artig på gang. ser ikke ut til at det er den samme aktiviteten i nordhordaland sin jagt klubb

Link to comment
Share on other sites

Det har med at det er 4x så mange medlemmer i Åsane JFF. Men Nordhordland JFF har en leirduebane som ligger på området til Lindås skytterlag sin skytebane på Lindås. Der er det skyting hver tirsdag og torsdag( samme gjelder skytebanen). Ellers så har de et hagleskyting kurs på førstkommende mandag fra kl 17.00.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...